1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نورپردازی هتل چگونه است؟ + اصول و قواعد

نورپردازی هتل چگونه است؟ + اصول و قواعد

430
نورپردازی هتل

انورپردازی هتل و اقامتگاه ها دارای اهمیت ویژه ای است که برای تسهیلات اقامتی و نزدیک شدن به یک پروژه کامل، امری ضروری است. آنچه در خاطرات مهمانان از یک هتل خوب حک می شود فضای راحت و آرامش بخش و نورپردازی هتل است. زیرا خود نور عنصری است که می تواند تجربه ادراکی مشتریان را تعیین کند و عاملی اساسی برای ارزیابی آن ها از اقامت در هتل است. مهمان نوازی دنیایی است که دائماً در حال تکامل است و در مقایسه با گذشته، به نظر می‌ رسد تغییرات حتی سریع‌ تر شده‌اند، به طوری که هتل‌ ها و مسافرخانه‌ ها مجبورند به طور مداوم خود را به روز کنند و با تغییراتی که در حال وقوع است تطبیق دهند.

انتخاب درست نوع نورپردازی بدون شک در کوتاه مدت و هم در دراز مدت باعث جنبه های بازاریابی نیز می شود که نباید آن ها را دست کم بگیرید. بخش های گوناگون یک هتل دارای نیاز های گوناگونی از علم نورپردازی است که ما باید تعادل میان هر بخش را رعایت کنیم نورپردازی هتل دو بعد دارد:

  • نورپردازی نمای بنا
  • نورپردازی فضای داخلی

نورپردازی نمای هتل

تجهیزات لازم برای نورپردازی نمای ساختمان ها اعم از ریسه ال ای دی، جت لایت، چراغ نما و پروژکتور است که استفاده از آن ها بستگی به نوع معماری بنای ماست. اگر هتل ما سبک معماری مدرن داشته باشد توجه به جزئیات و تزئینات حذف می شود و جای خود را به سطوحی یکپارچه می دهند. برای این سبک نما بهتر است به گونه ای نورپردازی انجام شود که در نبود نور روز هم یکپارچه دیده شدن نما حفظ شود. استفاده از ریسه می تواند گزینه خوبی باشد. سبک معماری کلاسیک تمرکز بیشتری به جزئیات و سر ستون ها شده است.  استفاده از منابع نوری مثل وال واشر ها و جت لایت ها برای این امر بسیار مناسب هستند.

نکته 1: باید توجه داشته باشیم که شدت نور را در نورپردازی نما رعایت کنیم زیرا هنگام دید هتل توسط افراد و رانندگان در خیابان چشم را خیره و اذیت نکند.

نکته 2: از تجهیزات و برند هایی استفاده کنید که بادوام، دارای ضمانت و از کیفیت بالایی برخوردار باشند زیرا تعویض این تجهیزات در نما های بلند کار سخت و بسیار دشواری است.

نورپردازی فضای داخلی هتل

لابی و پذیرش

لابی یک هتل، که اغلب به عنوان محل عبور در نظر گرفته می شود، یک ترانزیت ساده برای رسیدن به اتاق ها است، لابی و قسمت پذیرش اولین تصور از هتل را ارائه می دهد و اولین برداشت از یک هتل خوب را در ذهن ما می سازند. نور استفاده شده باید بتواند دقیقاً تصویری را که هتل می خواهد به مهمانانش بدهد، منتقل کند؛ بنابراین طراحی نورپردازی مناسب ضروری است. بسته به هویت هتل، استفاده از چراغ های سقفی توکار و روکار که پخش نور یکنواخت دارند، استفاده از رنگ نور گرم و استفاده از یک چراغ دکوراتیو می تواند تصویری خاطره انگیز ثبت کند. با توجه به اینکه لابی هتل همیشه باید روشن و درخشان بماند، تجهیزاتی باید به کار ببریم که انرژی کمی مصرف کنند.

بیشتر بخوانید  نحوه نصب نور مخفی با براکت

یکی از مهمترین بخش های یک فضای اقامتی، کانتر یا بخش پذیرش است که معمولا در امتداد لابی قرار می گیرد که مراجعین پس از ورود باید این کانتر را ببینند. با استفاده از چراغ های ریلی یا چراغ های آویز و با تکنیک نورپردازی موضعی می توانید پذیرش را نسبت به سایر بخش های لابی شاخص کنید. از طرفی چون کانتر پذیرش، ایستگاه کاری محسوب می شود، برعکس سایر قسمت های لابی که از استاندارد خاصی تبعیت نمی کند و بیشتر به سبک طراحی معماری بنا بستگی دارد، این قسمت باید دارای شدت روشنایی است حداقل 300 لوکس باشد.

در لابی هتل، رابطه بین عملکرد و دکوراسیون نورپردازی داده شده باید به قدری هماهنگ باشد که فضایی ایجاد کند که بداند چگونه بر اولین برداشت مهمان از لحظه ورود آنها تأثیر بگذارد.

اتاق ها

برای نورپردازی اتاق خواب های هتل باید این نکته را در نظر بگیرید که هر کدام از ما نور و نیاز به شدت نور را متفاوت درک می کنیم. اما پیرو نیاز مطرح شده در مورد شدت روشنایی، می توان از تجهیزاتی با قابلیت دیمر شدن (Dimmable light) استفاده شود تا بتوان روشنایی را مدیریت کرد. این بدان معناست که به او اجازه می‌دهد تا به طور مستقل نور فضایی را که بیشتر از آن استقبال می‌کند، توسط روحیه‌ اش کم و زیاد کند. اتاق یک محیط جدید و ناشناخته برای مهمان است که باید احساس راحتی کند.

برای اینکه مهمانان فضایی خانوادگی را تجربه کنند، استفاده از نورهای گرم رنگ (از 2700 تا 3000 کلوین) ضروری است: از تضادهای شدید و تابش خیره کننده ناشی از نور مستقیم یا غیرمستقیم در امتداد محورهای دید اصلی جلوگیری کنید و به جای آن به دنبال تعادل مناسب بین تضادها و جلوگیری از یکنواختی باشید. استفاده از چراغ دکوراتیو در قسمت های کنار تخت، ورودی اتاق و بالای میز آینه و توالت توصیه می شود. برای نور عمومی اتاق ها و بخش سرویس داخل آن ها 150 لوکس نور کفایت می کند و برای قسمت هایی مثل میز آرایش و مشابه آن باید 500 لوکس نور داشته باشیم. گاهی اوقات اتاق با تراس درون اتاق توسط یک شیشه یکی می شود. در این حالت می توانید فضای بیرون را با استفاده از نمایش نور هدایت شده روی کفپوش روشن کنید.

بیشتر بخوانید  تفاوت روشنایی و نورپردازی با یکدیگر

در اتاق، نورپردازی باید از عملکردهای مختلفی که معمولاً مهمان را انجام می دهد، مانند خواندن، تماشای تلویزیون، دسترسی به اینترنت، استراحت و غیره پشتیبانی کند.

راهرو ها

در راهرو ها، نور باید کاربردی باشد تا مسیر اتاق ها، پله ها یا دسترسی به آسانسور را مشخص کند، بنابراین باید سطوح روشنایی را تغییر دهید، مهمتر از همه زمانی که راهرو ها دارای طول زیاد هستند. در این مناطق، پوشش خوب سقف و دیوار از نور مهم است: نورپردازی نقش استراتژیک در بلندتر نشان دادن راهرو یا ایجاد این تصور که طول کمتری دارد بازی می کند.

تکنیک نورپردازی عمومی برای روشنایی راهرو ها کفایت می کند، اما در قسمت هایی تابلو عکس است از تکنیک نورپردازی تاکیدی برای نمایش تابلو و یا علایم راهنما می توان استفاده کرد. شدت روشنایی برای راهرو هتل ها، 100 لوکس است اما در قسمت پله ها برای حفظ ایمنی، اگر از شدت روشنایی بیشتر هم استفاده شود بهتر است. با نورپردازی خطی زیر پله می توان پله ها را قابل دید و بهبود بخشید.

رستوران

در مورد نورپردازی رستوران و محوطه بار، نور ها نقش موثری در متمایز کردن فضا ها دارند و فضا را برای صرف یک وعده غذایی مهیا می کنند. به عنوان مثال، راهرو هایی که توسط کارکنان استفاده می شود، معمولاً نور روشن تری روی میزها یا صندلی ها دارند. در رستوران ها ترجیح داده می شود از نور ملایم با رنگ گرم استفاده شود تا فضایی آرام و صمیمی ایجاد شود. با این حال، برای صبحانه و ناهار، بهتر است با نور طبیعی فراوان ادغام شود یا از نورهایی با سایه های روشن تر و محرک تر استفاده کنید.

حمام

در فضای اختصاص داده شده به حمام، توجه پروژه نورپردازی شما باید به سمت آینه باشد. روشنایی خوب روی روشویی باید برای روشن کردن کل محیط کافی باشد تا جلوه اتاق رختکن بیشتر شود.

 استخر

در مورد روشنایی استخر، بهترین راه حل استفاده از سیستم روشنایی زیر آب است که هم زیبا و هم کاربردی باشد. استفاده از چراغ های استخری (احتمالا RGB ) که امکان پخش رنگ متفاوت را در مواقع ضروری فراهم می کند؛ پیشنهاد می شود.

اتاق ماساژ

اتاق ماساژ باید در نور غیر مستقیم یا فیلتر شده LED، با نورهای ملایم، با شدت بسیار کم و مهم تر از همه بسیار داغ غوطه ور شوند، زیرا تاکید بر استراحت و راحتی مشتری داریم. همچنین در این قسمت، می‌توانید تنظیم شدت روشنایی را از طریق دیمر ها فراهم کنید. به این ترتیب اپراتور می تواند بر اساس نوع ماساژ مناسب ترین فضا را انتخاب کند. این راه حل ایده آل است، زیرا زمانی که ماساژ در حال انجام است، می توان آن را در نور کم نگه داشت و برای تمیز کردن اتاق فقط آن را افزایش داد.

بیشتر بخوانید  نحوه محاسبه لوکس نوری

طیف گسترده ای از عوامل باید در مرحله طراحی در نظر گرفته شود: محدودیت تابش خیره کننده، توزیع نور، رنگ نور و جهت صحیح نور.

از چه نوع نوری در فضاهای مشترک هتل استفاده کنیم؟

در مناطق مشترک هتل می توانید با ادغام نور با معماری هتل جلوه های نورپردازی جالبی ایجاد کنید. برای فضاهای بسیار بزرگ، دو یا چند لوستر را پیشنهاد می کنیم؛ در حالی که برای فضاهای کوچکتر مثلا اتاق های هتل بهتر است آویز ها را انتخاب کنید. نورهای تزیینی درج شده در بالای مبلمان یا تابلو، کرکره های سقف که نور ریزشی بر روی دیوارها به جا می گذارند، جلوه ای ایجاد می کنند که همیشه شیک و نوری غیر مستقیم است.

نکات نورپردازی هتل از زبان هاینریش بوهم

هنریچ بوهم، طراح ارشد شرکت طراحی معماری داخلی JOI-Design در مورد نورپردازی هتل نکات جالبی را ارائه داده است که به مختصر توضیح کوتاهی خواهیم داد:

  1. آقای بوهم می گویند که وقتی نورپردازی و روشنایی یک هتل به درستی طراحی و اجرا شده باشد کسی متوجه آن نمی‌شود ولی وقتی نورپردازی هتل خوب نباشد، همه می‌فهند و حس بدی ایجاد می کند. نورپردازی را بیشتر اوقات مهندسین برق انجام می‌دهند، این یعنی طراحی خاصی برای نورپردازی در نظر گرفته نشده است. کمک از یک طراح روشنایی و دکوراسیون نتیجه بسیار بهتری دارد.
  2.  هتل و نورپردازی آن دائماً در حال تکامل است. در مقایسه با گذشته، به نظر می‌ رسد تغییرات حتی سریع‌ تر شده‌اند، به طوری که هتل‌ ها و مسافرخانه‌ ها مجبورند به طور مداوم خود را به روز کنند، خود را تجدید کنند و با تغییراتی که در حال وقوع است تطبیق دهند. برای هماهنگی بیشتر نورپردازی با کاربری فضا، روشنایی هتل باید تغییر کند.
  3. سبک و استایل نورپردازی خود را از ابتدا مشخص کنید. شما باید بدانید که از چه نوع نورپردازی میخواهید استفاده کنید.
  4. سلیقه افراد را در نظر بگیرید زیرا افرادی که به هتل ها مراجعه میکنند زیادند و سلیقه افراد متفاوت است. پس اتاق های هتل را منعطف و ملایم نورپردازی کنید.
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش