1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. راهنمای انتخاب وال واشر و پروژکتور در نورپردازی نما

راهنمای انتخاب وال واشر و پروژکتور در نورپردازی نما

285
راهنمای انتخاب وال واشر و پروژکتور در نورپردازی نما

راهنمای انتخاب وال واشر و پروژکتور در نورپردازی نما یکی از این چالش های متدوال است که چه زمانی در نورپردازی نما از پروژکتور استفاده شود و چه زمانی از والواشر؟! در این مقاله به تشریح این محصولات و بیان دلایل استفاده از آن ها در نورپردازی نمای ساختمان و تفاوت این دو محصول می پردازیم.

وال واشر چیست؟

وال واشر (wall washer) از کنار هم قرار رفتن یک یا چندین LED به صورت خطی تشکیل می شوند. این لامپ ها معمولا به صورت تک ردیف یا دو ردیف چیدمان می شوند. بنا به تشخیص طراحان، قابلیت سفارشی کردن لنزهای این محصول نیز وجود دارد. وال واشر در نورپردازی نمای ساختمان های بلند و پل هابیشتر استفاده می شود که می تواند نور خطی و یکنواخت را در طول زیاد، تولید و منتشر کند.  از این محصول می توان هم در فضا های داخلی و هم فضای خارجی استفاده کرد. بدیهی است که اگر در فضای بیرونی استفاده شود، حتما باید دارای درجه حفاظت (IP) باشند.

انتخاب وال واشر

یکی از ویژگی های مهم وال واشر ها که نسبت به سایر تجهیزات نورپردازی نما ساختمان بیشتر استفاده می شود، سه مورد زیر است:

  1.  انتخاب پرتاب نور با توجه به لنز آن و ساختارش است.
  2. یکی از ویژی های برجسته این محصول این است که به دلیل نوع چیدمان ال ای دی ها در آن ساختار جمع و جوری دارد و برای نصب کار پیمانکار را راحت تر می کند.
  3. وال واشر ها قابلیت کنترل و هدایت نور دارند که به عنوان بخشی از زیبایی ساختمان محسوب می شود.

پروژکتور چیست؟

پروژکتور نوعی چراغ بزرگ است که با نام نورافکن نیز شناخته می شود. این محصول، نوعی منبع روشنایی است که با وسعت زیادی پرتو نور را ساطع می کند. ساختار پرژکتور ها به نوعی طراحی شده است که نسبت به سایر چراغ ها، امکان تولید میزان روشنایی بالایی دارند. نورافکن ها باید درجه حفاظت (IP) بالا داشته باشد تا بتوان از آن ها در محیط های خارجی و بدون سقف نیز استفاده کرد. پروژکتور ها انواع مختلفی دارند و بر اساس نوع چیپ تقسیم شده اند. چیپ پروژکتور ها مانند LED، COB SMD، فلورسنت و گازی است. پرژکتور برای روشنایی فضا ها و مکان های وسیع و بزرگ مورد استفاده قرار می گیرد. استیج ها، انبار ها، پارکینگ، اسکله، نمای ساختمان، المان های شهری و … مثال هایی هستند که برای روشنایی آن ها از پروژکتورها استفاده می شوند.

بیشتر بخوانید  معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی و روشنایی

نورپردازی با پروژکتور برای نمای ساختمان های مسکونی کار درستی نیست. فقط در قسمت هایی از نما که پنجره ندارد یا بنا هایی که به دلیل نوع کاربری، مثلا ساختمان اداری که در هنام شب کسی داخل ساختمان نیست، می توانیم نورپردازی با پروژکتور را تجربه کنیم. همچنین برای طراحی روشنایی نمای ساختمان های قدیمی که جنبه سمبلیک و سیاحتی دارند، انتخاب نورافکن گزینه بسیار ایده آلی است.

راهنمای انتخاب وال واشر و پروژکتور

آگاهی از تفاوت‌ های وال واشر و پروژکتور می‌تواند به شما کمک کند که از آن‌ ها در جای درست استفاده کرده و نتیجه مطلوبی بگیرید.  قبل از اینکه بین وال واشر و پروژکتور یکی را انتخاب کنیم باید چند مورد را بررسی کنیم.

تفاوت وال واشر و پروژکتور

محل نصب چراغ

یکی از اولین نکاتی که در زمان نصب و انتخاب و خرید تجهیزات باید به آن دقت کنیم، این است که آن را در کجا نصب کنیم. معمولا وال واشرها بر روی دیوار هایی نصب می‌شوند که فضای باریک و کمی دارند؛ به همین دلیل از آن‌ ها برای نورپردازی نمای ساختمان، پل‌ ها و انواع دیوار ها استفاده می‌شود.

نصب پروژکتورها به دلیل اندازه بزرگی که دارند؛ نیاز به فضای بیشتری دارد. پروژکتور ها معمولا جنبه تزیینی و زیبایی ندارند و بیشتر برای نور زیادی که منتشر میکنند مورد استفاده قرار می گیرند.در واقع هدف اصلی استفاده از آن ها ایجاد نور و روشنایی در محیط است. البته می‌ توان از نمونه‌ های جدید آن‌ ها برای تزیین استیج‌ های کنسرت یا تالار های عروسی و نمای برج‌ های بلند استفاده کرد.

افکت های نوری

یکی از تفاوت‌ های میان وال واشر و پروژکتور استفاده از کنترلر ها برای ایجاد رقص نور و جلوه های نوری است. نورتفکن ها نور یکنواخت و ثابت دارند و نمی توان از کنترلر استفاده کرد. برعکس وال واشر ها را می توان به 2 روش داخلی و خارجی کنترل کرد.

بیشتر بخوانید  درباره فیوز برق یا کلید مینیاتوری چه می دانید؟

سیم‌ کشی کار

برای نصب وال واشر و پروژکتور می‌توانید از دو نوع سیم‌ کشی موازی و سری استفاده کنید. به طور معمول وال واشر ها به صورت موازی به هم متصل می‌شوند؛ اما با توجه به نوع کاربردی که در نظر دارید، باید مناسب‌ ترین گزینه را برای خود انتخاب نمایید.

سیم کشی ساختمان

روشنایی

هنگامی که از میزان روشنایی صحبت می شود منظورمان این است که شما می توانید با استفاده از یک منبع روشنایی چه مساحتی را روشن کنید. هرچند مساحت این فضا، باتوجه به توان لامپ تعیین می شود؛ اما شکل چراغ هم بر روی آن تأثیرگذار است. برای مثال وال واشر ال ای دی دارای ساختار خطی است؛ به همین دلیل می تواند نور خود را در امتداد یک خط منتشر کند. این در حالی است که خرید پروژکتور بیشتر به افرادی توصیه می شود که به دنبال یک منبع نور متمرکز هستند و می خواهند جلوه نور مخروطی را در فضا به وجود آورند. به این نکته توجه کنید که در هر دو مورد، هرچه فاصله از منبع نور بیشتر شود؛ محدوده روشنایی گسترده تر و شدت آن کمتر می شود.

نتیجه پایانی

امروزه نورپردازی امری واجب در ساخت و ساز شده است. وال واشر و پروژکتور نیز جزئی از تجهیزات نورپردازی نمای ساختمان هستند که به دلیل طول عمر بالا و کیفیت ساخت بالا ( البته توجه به برند محصول و ضمانت آن) در بیشتر پروژه‌ ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. انتخاب وال واشر و یا پروژکتور بسته به عوامل بالاست ک کدام یک با توجه به کاربری ساختمان و روشنایی باید انتخاب شود.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش