1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. راهنمای خرید
  4. لامپ رشد گیاه چیست و چگونه کار می کند؟

لامپ رشد گیاه چیست و چگونه کار می کند؟

لامپ رشد گیاه چیست و چگونه کار می کند

امروزه بسیاری از افراد به دنبال فراهم‌کردن شرایط مصنوعی برای رشد بهتر گیاهان هستند تا بتوانند در فضاهای داخلی از مزایای آن‌ها بهره ببرند. مسلما در خانه‌ و به خصوص آپارتمان، نور کافی برای رشد گیاهان تامین نمی‌شود. از این رو برای کمک به چنین پروسه‌ای، لامپ‌ رشد گیاه طراحی و وارد بازار شده است.  این محصول با توجه به مطالعات بسیاری که درباره رنگ نور مناسب برای پرورش گیاه صورت گرفته، تولید می‌شود. براساس فاکتورهای مختلف نظیر رنگ نور منتشر شونده، انواع مختلفی از لامپ‌های رشد گیاه را طبقه‌بندی می‌کنند. در ادامه بیشتر درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد.

لامپ رشد گیاه چیست و چه کاربردی دارد؟

لامپ رشد گیاه چیست و چه کاربردی دارد

لامپ رشد گیاه یکی از تکنولوژی‌های جدید است که برای رشد گیاهان مختلف می‌تواند کارآمد باشد. گیاه به منظور آنکه بتواند فتوسنتز انجام دهد، به طول موج‌های مختلفی از نور طبیعی نیاز دارد. لامپ رشد گیاه، نور را با طول موج خاص به گیاه می‌تاباند تا بتواند در رشد آن تاثیرگذار باشد. حتی گاهی اوقات از اشعه UV برای پرورش گیاهان آپارتمانی در لامپ‌های رشد گیاه کمک می‌گیرند که برای برخی از افراد نگران‌کننده است. اما زمانی که این طول‌ موج‌ها به تنهایی و با شدت بیشتر برای گیاه فراهم شود، می‌توان انتظار رشد بهتر و سریع‌تری را داشت. به منظور اینکه گیاه بتواند با کمک چنین تکنولوژی بهتر رشد کند، باید عوامل زیادی را تنظیم کرد. شدت، مدت و فاصله نور منتشرشونده باید متناسب با شرایط هر گیاه باشد.

بیشتر بخوانید  نکات ضروری برای روشنایی سالن ورزشی

لامپ رشد گیاه چه رنگی است؟

یکی از سوالات بسیار رایج در بین کاربران این است که چنین محصولاتی، نور با چه رنگی را برای گیاهان تامین می‌کند؟ محققان زیادی در سال‌های گذشته برای ساخت چنین محصولاتی فعالیت کرده‌اند. این افراد تاثیر انواع رنگ نور در رشد گیاه را مورد بررسی قرار داده و بر همین اساس، تکنولوژی موثری طراحی کرده‌اند.

به طور معمول برای چراغ رشد گیاه از رنگ‌های سفید، قرمز، آبی و بنفش استفاده می‌شود. این 4 رنگ، موثرترین گزینه‌ها برای فتوسنتز است و تاثیر بسیاری در آن دارد. با توجه به شرایط ممکن است هر کدام از این رنگ‌‌ها به کار بیایند.

انواع مدل های لامپ رشد گیاه

مدل های مختلف لامپ رشد گیاه

مدل‌های مختلف از چراغ‌ رشد گیاه توسط برندهای گوناگون تولید می‌شود. معمولا تکنولوژی هر کدام از لامپ‌ها با دیگری متفاوت است. همین امر سبب می‌‌شود تا هر کدام مزایای خاص خود را به همراه داشته باشد:

لامپ ال ای دی، کم مصرف و مناسب

چراغ‌های رشد گیاه ال ای دی یکی از بهترین گزینه‌هایی است که می‌‌توانید برای چنین هدفی آن‌ها را تهیه کنید. یکی از ویژگی‌های بارز لامپ‌های ال ای دی، مصرف بهینه انرژی است. با در نظرگرفتن آنکه معمولا نیاز است چنین چراغ‌هایی مدت زیادی روشن بماند، این ویژگی می‌تواند بسیار کارآمد باشد. این محصول در تنوع بالایی طراحی می‌شود و می‌توانید هر رنگ نوری که نیاز دارید را برای گیاه خود فراهم کنید.

 لامپ رشد گیاه اقتصادی با تکنولوژی فلورسنت

از دیگر مواردی که امکان تهیه آن به منظور رشد بهتر گیاهان وجود دارد، لامپ‌های فلورسنت است. این محصول تکنولوژی متفاوتی نسبت به انواع ال ای دی دارد. نکته قابل توجه آن است که نور این لامپ‌ نسبت به نمونه‌‌های قبلی از شدت کم‌تری برخوردار است. همین موضوع نیز سبب می‌شود تا از چنین محصولاتی برای پرورش گیاهان با نیاز کم‌تر به نور بهره بگیرند.

نکات استفاده از لامپ رشد گیاه

نحوه استفاده از لامپ رشد گیاه

یکی از مسائل بسیار مهم بعد از تهیه لامپ‌های این چنینی، رعایت نکات استفاده از هر یک است. به طور معمول زاویه، فاصله و مدت پرتودهی به گیاهان از اهمیت زیادی برخوردار است. در ادامه این بخش هر یک را به طور مفصل بررسی می‌‌کنیم:

بیشتر بخوانید  نورافکن یا پروژکتور چیست

زاویه نورپردازی، عامل تاثیرگذار در جهت رشد گیاه

پرتو لامپی که برای رشد گیاهان خانگی خود تهیه می‌کنید، تقریبا ویژگی‌هایی مشابه با نور خورشید دارد. در حقیقت زمانی که نور به سمت گیاه می‌تابد، سبب فتوسنتز و رشد بیشتر آن خواهد شد. همانند نور طبیعی، گیاهان در اکثر شرایط به سمت منبع نور خم خواهد شد. از این رو توصیه بر آن است که منبع روشنایی را بیشتر در بالای گلدان خود قرار دهید.

شدت نور چراغ و فاصله آن با گیاه

تناسب شدت نور چراغ و فاصله آن با گیاه

به طور معمول لامپ‌های مختلف با توجه خصوصیاتی که دارد، از یک شدت نور خاص برخوردار است. همین موضوع سبب می‌شود تا گرمای متفاوتی هنگام استفاده از هر یک تولید شود. با توجه به شدت هر منبع، بهتر است فاصله مناسبی تا گیاه در نظر بگیرید تا به آن آسیبی وارد نشود. به طور معمول لامپ رشد گیاه باید در فاصله 10 تا 30 اینچی گیاه قرار بگیرد.

مدت استفاده و توجه به استراحت گیاه

برخی از افراد ممکن است تصور کنند که استفاده 24 ساعته از لامپ‌های رشد گیاه می‌تواند به مراتب بیشتر از مدت کم‌تر کارآمد باشد. اما باید در نظر بگیرید که گیاه نیز همانند شما به استراحت نیاز دارد. به همین سبب بهتر است در طول روز نهایتا 15 تا 18 ساعت از چنین منابعی کمک بگیرید نه بیشتر.

لامپ رشد گیاه چه تفاوتی با لامپ معمولی دارد؟

لامپ رشد گیاه چه تفاوتی با لامپ معمولی دارد

لامپ‌های رشد گیاه بر خلاف لامپ‌های معمولی، طیف کامل نور را فراهم می‌کند که شامل امواج مختلف نوری می‌شود و به فرآیند بهتر فتوسنتر کمک می‌کند. شدت نور لامپ‌های مخصوص رشد گیاه نسبت به نمونه‌های روشنایی معمولی، بیشتر است. معمولا ممکن است برای رشد بهتر گیاهان، در لامپ‌های رشد گیاه از اشعه UV کمک بگیرند.

آیا لامپ رشد گیاه برای انسان مضر است؟

آیا لامپ رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟

برخی از افراد نگرانی‌هایی نسبت به استفاده از این محصولات دارند و ممکن است خطراتی درباره استفاده از اشعه UV شنیده‌ باشند. با توجه به استفاده از چنین اشعه‌ای در برخی از لامپ‌های رشد گیاه، مسلما نگرانی‌هایی ایجاد می‌شود. مسئله مهم این است که نور خورشید نیز خود شامل چنین اشعه‌ای است.

بیشتر بخوانید  پنل ال ای دی چیست ؟

در حقیقت همه افراد در طول روز، ممکن است با اشعه UV (فرابنفش) در تماس باشند. مسلما اشعه فرابنفشی که در لامپ‌های رشد گیاه به کار می‌رود، به مراتب کم‌تر از نور خورشید است. از این رو نباید نگرانی بابت مضرات لامپ رشد گیاه برای انسان داشته باشید. اما موضوع مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که نگاه کردن به این نور به صورت مستقیم، ممکن است برای چشم مضر باشد.

بهترین چراغ رشد گیاه کدام است؟

لامپ رشد گیاه امروزه از برندهای مختلفی وارد بازار می‌شود. توجه کنید که چنین محصولاتی باید از کیفیت و دوام خوبی برخوردار باشد. یکی از بهترین گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید، لامپ‌های رشد گیاه استوانه‌ای برند یزدنور است. این چراغ مناسب برای انواع گیاهان خانگی، گلخانه‌ها و فضاهای داخلی است و می‌تواند به بهبود رشد گیاهان در هر محیطی کمک کند. این لامپ به طور معمول به صورت روکار نصب می‌شود و از تراشه‌ COB بهره می‌برد. همچنین با زاویه تابش 120 درجه، نصب آسان بدون نیاز به ایجاد حفره و 3 سال ضمانت محصول بهترین گزینه برای رشد و پرورش گیاهانتان است.

با نکات ذکر شده در این مقاله، با لامپ رشد گیاه آشنا شدید و می‌توانید بهترین مدل این محصول را انتخاب و خریداری نمایید. برند یزدنور از معتبرترین شرکت‌های ایرانی در زمینه نور و روشنایی محصولات را با بهترین کیفیت و قیمت برای مشتریان خود عرضه می‌کند.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > راهنمای خرید,معرفی محصول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش