1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. پنل ال ای دی چیست ؟

پنل ال ای دی چیست ؟

773
پنل ال ای دی چیست

پنل LED نسل جدید چراغ های سقفی است. ساخت پنل های ال ای دی در سال های اخیر رشد بسیار زیادی داشته است. پنل LED سقفی دارای تکنولوژی منحصر به فرد و مصرف انرژی بسیار کمی است. به همین دلیل، امروزه این تجهیزات جایگزین چراغ های معمولی، مهتابی های فلورسنت و لامپ های رشته ای شده اند

پنل LED

LED مخفف عبارت Light Emitted Diode و به معنای دیود ساطع کننده نور است. حال به این سؤال پاسخ می دهیم: پنل ال ای دی چیست

پنل های led منابع نوری هستند که بر روی سقف نصب می شوند. البته لازم به ذکر است که پنل led دیواری نیز موجود است که اغلب جنبه دکوراتیو دارد. پنل هایی از نوع ال ای دی، روشنایی یکنواخت و بدون خیرگی ارائه می دهند. این پنل ها از دیودهای نوری ال ای دی تشکیل شده اند. پنل ها می توانند دارای تکنولوژی SMD ،LED و یا COB باشند که نحوه چیدمان دیودها بر روی بورد هرکدام با یکدیگر متفاوت است.

ویژگی های پنل ال ای دی چیست :

  • طراحی

پنل‌ها معمولاً دارای یک قاب آلومینیومی سبک وزن است که از سه لایه تشکیل شده است:
قاب پنل‌ ها یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده آن می‌باشد. لایه‌های داخلی شامل چیپ‌های ال ای دی، صفحه هدایت‌کننده نور و دیفیوزر می‌باشد.
دیفیوزر به طور معمول در مقابل صفحه هدایت‌کننده نور قرار گرفته و کار آن توزیع نور به طور یکنواخت و مساوی در سطح پنل می‌باشد. صفحه منعکس‌کننده نور دقیقاً در پشت صفحه هدایت‌کننده نور قرار دارد. بخش حیاتی دیگر در پنل، صفحه انتهایی پنل است که بر روی دید کلی چراغ‌های روشنایی تاثیر می‌گذارد. پنل‌های LED معمولاً توسط هیت‌سینک تجهیز می‌شوند تا ایمنی را تضمین نمایند.

  • کیفیت نور

صفحه هدایت‌کننده LED نوعی از ماده نوری است که طراحی شده تا در هنگام اتصال به منبع تغذیه، نور روشن و همگن ارائه دهد. صفحه هدایت‌کننده و دیفیوزر با همدیگر کار کرده تا یک نور یکنواخت را تولید نمایند. تکنولوژی مورد استفاده در روشنایی پنل‌ها، امکان روشن شدن آنی را بدون هیچ‌گونه لرزش نور، تابش اشعه فرا بنفش و غیره فراهم می‌نماید.

  • مواد و رنگ

آلومینیوم یکی از بهترین مواد برای استفاده به عنوان قاب پنل‌ها می‌باشد که معمولاً در پشت پنل مورد استفاده قرار می‌گیرد. چیپ‌های LED معمولا از آلومینیوم، آرسنید و گالیوم درست می‌گردند. ناخالصی به منظور ایجاد الکترون‌های آزاد و افزایش هدایت مواد نیمه‌هادی اضافه می‌گردد. این ناخالصی‌ها قابلیت تعیین رنگ چیپ‌ها را نیز دارند که چگونه رنگ مورد نظر بدون استفاده از فیلتر قابل دستیابی باشد.

  • بهره‌وری انرژی

روشنایی ال ای ید در مقایسه با سایر منابع روشنایی (فلورسنت وغیره) مصرف انرژی بسیار کمتری دارد.

  • طول عمر

روشنایی ال ای دی به عنوان طولانی‌ترین طول عمر شناخته شده است. برای مثال میانگین مدت زمان استفاده از لامپ‌های LED در حدود 60 هزار ساعت است، در حالی که میانگین مصرف لامپ‌های 60 وات رشته‌ای در حدود 1500 ساعت و لامپ‌های CFL بین 6000 تا 15000 ساعت می‌باشد.

  • پنل LED دوستدار محیط زیست

تکنولوژی به کاربرده شده در پنل‌های LED یک تکنولوژی سبز برای تأمین روشنایی است. پنل‌های LED اشعه‌ای از خود ساطع نمی‌کنند. همچنین فرآیند تولید پنل‌ها تقریباً هیچ نوع آلودگی ایجاد نمی‌کند. همه مواد استفاده شده برای تولید پنل‌ها را می‌توان بازیافت نمود. این ویژگی قابل بازیافت بودن برای توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی بسیار ضروری است.

بیشتر بخوانید  اشتباهات رایج در نورپردازی حمام
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , , , , , , , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش