1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نور مرئی و نامرئی چیست

نور مرئی و نامرئی چیست

872
2 دیدگاه
نور مرئی و نامرئی چیست

نور، نور مرئی یک تابش با سرعت موج‌ های الکترومغناطیس و حاوی فوتون است که با چشم انسان و دیگر جانوران، دیده می‌ شود. نور مرئی با طول موجی از حدود 380 تا حدود 740 نانو متر جای دارد. محدوده نور مرئی بین دو نور نامرئی مادون قرمز، که در طول موج‌ های بلندتر و نور نامرئی ماوراء بنفش، که در طول موج‌ های کوتاه تر یافت می‌شود قرار دارد. به نور در فارسی پرتو هم می‌ گویند. به عنوان یک نظریهٔ نو می‌ توان گفت پرتو های نورانی که نور را تشکیل می‌دهند به‌ صورت مستقیم حرکت کرده، سرعت حرکت آن‌ ها زیاد بوده، هنگام برخورد به اجسامی که بتوانند از آن‌ ها رد بشوند از آن‌ ها رد شده و هنگام برخورد با اجسامی که نتوانند از آن‌ ها رد بشوند بازتاب می‌شوند.

نور مرئی و نامرئی چیست

نور را می‌ توان به‌ صورت زیر دسته‌ بندی کرد:

  1. نور طبیعی مثل نور خورشید
  2. نور مصنوعی مثل نور لامپ

حساسیت چشم انسان به طول موج‌ های مختلف الکترومغناطیسی متفاوت است و چشم انسان به طول موج 555 نانومتر بیشترین حساسیت را دارد. حساسیت چشم نسبت به این طول موج بسیار بالا است. به طوری که حساسیت چشم انسان در طول موج‌ های کمتر یا بیشتر از 555 نانومتر به 50% حساسیت چشم در 555 نانومتر کاهش پیدا می‌ کند. این به معنی است که هنگام رانندگی و در هوای بارانی شما با نور زرد دید بسیار بهتری خواهید داشت و نور زرد رنگ به شما کمک میکند تا تفکیک تصویر بهتری داشته باشید. تشعشعات خورشیدی با طول موج‌ هایی کمتر از 0/29 میکرون توسط لایه ازن جذب می‌شود و تشعشعاتی که طول موجی بیشتر از 1/4 میکرون دارند توسط بخار آب و کربن دی‌ اکسید هوا جذب می‌شوند و به زمین نمی‌ رسند. منحنی حساسیت چشم انسان به نور مرئی نشان‌دهنده این است که چشم انسان با گذشت زمان با شرایط محیط تطبیق یافته‌ است.

بیشتر بخوانید  تاریخچه صنعت برق

حساسیت چشم به شدت نور نیز بستگی دارد؛ به طوری که در شدت نور کم، منحنی حساسیت به اندازه ی 50 نانومتر به سمت فرابنفش جابه جا می‌شود.

نظریه‌های الکترومغناطیسی

  • نظریهٔ نیوتن:

نور را به صورت خطّ مستقیم تصور می‌کرد و برآن انعکاس قائل بود. با استفاده از این تئوری مسائل مربوط به آیینه‌ ها، عدسی‌ ها، منشور و دیگر مسائل را حل می‌کنیم.

  • نظریهٔ هویگنس:

نور را موج تصوّر می‌کرد و به خوبی می‌توانست مسائل مربوط به طول موج مثل رنگ نور را توجیه کند. با استفاده از این تئوری، مسائل مربوط به آزمایش یانگ، پدیده ی پر اش و از این قبیل را حل می‌کنیم.

  • نظریهٔ پلانک:

نور را تشکیل شده از بسته‌های ریزی به نام فوتون می‌دانست. با استفاده از این نظریه مسائل فیزیک مدرن را حل می‌کنیم.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , , , , ,

مقالات مرتبط

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش