1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. سند بلاست و شات بلاست

سند بلاست و شات بلاست

688
2 دیدگاه
سند بلاست و شات بلاست

سند بلاست و شات بلاست دو روش متفاوت برای سایش سطح، رفع هرگونه آلودگی، زدودن لکه ها و صیقل دادن سطوح مختلف شناخته می شوند. در بسیاری از موارد، عملیات سندبلاست و شات بلاست با یکدیگر اشتباه گرفته می شود. اگرچه طرز کار ذرات ساینده در این دو فرایند با هدف افزایش کیفیت سطح معرفی می شود، اما هر یک از این روش ها در تعریف تخصصی با یکدیگر متفاوت هستند. برای بیان تفاوت ها و شباهت میان دو روش سندبلاست و شات بلاست لازم است یک تعریف مختصر از هر دو روش داشته باشیم.

پس از اجرای روش های فوق، سطح آماده شده، برای رنگ آمیزی و پوشش های مختلف و یا اجرای روش های جوشکاری آماده هستند. اساس کار در هر دو روش بر مبنای اعمال فشار معین به ذرات ساینده و هدایت آنها به سمت سطح مورد نظر می باشد. هر دو روش از طریق دستگاه‌های رایج در این صنعت انجام می گیرد.

سند بلاست و شات بلاست

سند بلاست چیست؟

به طور خلاصه سندبلاست را می توان شن زنی یا شن پاشی تعریف کرد. فرایندی که در آن برای تمیز کاری و آماده ‌سازی سطح، شن و ماسه از طریق فشار هوا به سطح قطعه پرتاب می شوند. در سندبلاست، هوای فشرده شده به عنوان منبع انرژی و جریان پر فشار، نقش مهمی را در سایندگی در سطح قطعه ایفا می کند.

ماسه‌ های ساینده سند بلاست معمولا از جنس سیلیس و اکسید فلزات در اندازه‌های مختلف هستند. امروزه سند بلاست رایج ‌ترین روش ساب پاشی است. مخصوصا برای مواد نرم و حساس که آماده سازی نهایی می ‌شوند، سندبلاست مناسب تر است. این فرایند سیستمی اقتصادی ‌تر با کارکرد آسان ‌تر است و کیفیتی عالی را به مصرف کننده ارائه می‌ دهد.

شات بلاست چیست؟

شات بلاست به معنی ساچمه زنی است. فرآیندی که در آن ساچمه ‌های کروی شکل یا شکسته با استفاده از  نیروی مکانیکی یا گریز از مرکز به سطح مورد نظر پرتاب می ‌شوند. ساچمه ای که در این عملیات به کار می رود، معمولا از جنس فولاد، مس یا آلومینیوم است. در بسیاری از کاربردها، اجرای شات بلاست، یکی از مهم ترین عملیات سطحی برای رسیدن به کیفیت مورد نظر است.

بیشتر بخوانید  آیا لامپ با شاخص رنگ بالا نور آبی کمتری دارد؟

سند بلاست و شات بلاست

محصولات یزد نور مانند پنل ال ای دی توکار در شات بلاست قرار میگیرند و آماده رنگ آمیزی می شوند. عکس های فوق قاب چراغ پنلی یزد نور می باشد که قبل و بعد استفاده از فرایند شات بلاست در دو تصویر قابل مشاهده است.

تفاوت سند بلاست و شات بلاست

مهمترین تفاوت سندبلاست و شات بلاست این است که در عملیات سند بلاست از موادی که به آن ها شن و ماسه و به طور کل ماسه‌ های ساینده گفته می شود که عمدتا از جنس سیلیس – مسباره و اکسید فلزات هستند استفاده می شود. با استفاده از فشار باد کمپرسور مخصوص شتاب و سرعت گرفته و بر روی سطح مورد نظر پاشیده می‌ شوند و باعث سایش و صیقل و از بین بردن عیوب سطح مورد نظر می شود.

در تکنیک شات بلاست ساچمه‌های فولادی که عمدتا به شکل کروی و شکسته یا شات و گریت فولادی با استفاده از هوای فشرده یا توربین، شتاب گرفته و بر روی سطوح قطعات عموماً فلزی پرتاب می‌شوند .برخورد مداوم، سریع و منظم ساچمه‌های فولادی در این تکنیک اجرای عملیات زنگ زدایی  مانند لوله)، ماسه زدایی از قطعات ریخته گری، رنگ برداری ( مانند بدنه کشتی)، پوسته زدایی از قطعات فورج، شات پینینگ و تنش زدایی از قطعات صنعتی را میسر خواهد کرد.

عمده‌ترین سیستم پاشش در تکنیک شات بلاست توربین گریز از مرکز پاشنده یا wheel blaster می‌باشد که در کلاس کاری صنعتی، صرفه جویی در هزینه‌ های بلاستینگ را برای کاربران خود فراهم می‌ کند .

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , , , ,

مقالات مرتبط

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش