1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. شاخص نمود رنگ یا CRI چیست؟

شاخص نمود رنگ یا CRI چیست؟

611
شاخص نمود رنگ یا CRI چیست؟

در این مقاله سعی کرده ایم شاخص نمود رنگ را با گفتاری ساده توضیح دهیم. انسان از خورشید به عنوان منبع اصلی نور استفاده می کند. لذا بهترین و طبیعی ترین حالت دید برای ما زیر نور خورشید است. از این رو بهترین منابع نوری از لحاظ بصری، منابعی هستند که شبیه ترین طیف نور را به طیف نور طبیعی خورشید داشته باشند. در همین راستا، برای نشان دادن کیفیت یک منبع نور از درصد color Rendring Index استفاده می کنند که بین صفر تا صد متغییر است.

CRI کوتاه شده عبارت Color Rendering Index است که ترجمه فارسی آن برابر است با “شاخص نمود رنگ”. مانند هر موضوع تخصصی دیگر، نورپردازی نیز دارای شاخص های مهم برای تعیین کیفیت مد نظر است. شاخص CRI نیز برای تشخیص و تمایز میان کیفیت نوردهی منابع نور به کار می رود. شاخص سی آر آی یک معیار جهانی می باشد و برای بیان اینکه رنگهای محیط چقدر در زیز نور یک منبع نور به رنگ واقعی شان نزدیکند به کار برده می شود.

 

شاخص تفکیک رنگ (CRI) مقیاسی بین 0 تا 100 درصد می باشد که نشان می دهد یک منبع نور چگونه و با چه دقت و تفکیکی از خود نور ساطع می کند. در نهایت نور بازتاب شده چه میزان از رنگ واقعی جسم را به چشم ما نشان می دهد. هرچه درصد CRI بالاتر باشد، تفکیک نوری بهتر است. منبع روشنایی با CRI 85 تا 90 درصد بعنوان نوری با تفکیک رنگ مناسب در نظر گرفته شده است. و بهترین نور، نوری است که نسبت به نور خورشید نزدیک ترین تفکیک رنگ را داشته باشد و این نور متناسب ترین گزینه برای امور و استفاده هایی است که تمایز رنگ در آنها مهم است.

شاخص نمود رنگ دقیقا چه می گوید؟

شاخص نمود رنگ بیان می کند که طیف نور منبع نور چقدر کامل است یعنی از طیف قرمز تا بنفش را به چه میزان در خود جای داده است. اگر در منبع نور طیف سبز وجود نداشته باشد تمام اشیاء سبز رنگ با رنگ واقعی خود نمایش داده نمی شوند و ممکن است به صورت صحیح درک نشوند. مصداق این مطلب شاید برای شما نیز اتفاق افتاده است مخصوصا زمانی که قصد خرید پوشاک داشته اید به طوری که مجبور شده اید برای دیدن رنگ واقعی یک لباس آن را از فروشگاه بیرون برده و زیر نور خورشید مورد بررسی قرار دهید تا از رنگ واقعی آن مطمئن شوید که در این حالت مشکل از شاخص نمود رنگ چراغ های ان فروشگاه می باشد!

بیشتر بخوانید  استاندارد ضربه پذیری چراغ (IK)

شاخص CRI و مزایای استفاده از تکنولوژی LED

ال ای دی ها آخرین تکنولوژی روشنایی بودند که در قرن اخیر روی کار آمدند همه چیز را تغییر دادند. از این رو مرز های شاخص cri برای کیفیت اندازه گیری تغییرات محسوسی پیدا کرد. ال ای دی ها کیفیت بالاتری داشتند، در مصرف انرژی حداکثر صرفه جویی را به خرج می دادند و برای مصرف کنندگان کم هزینه تر بودند. از این رو تغییر استاندارد CRI در دستور کار سازمانهای استاندارد جهانی قرار گرفت.
رنگ ها از 8 به 99 مورد افزایش پیدا کردند. دامنه رنگ نیز علاوه بر شباهت بین ظاهر رنگ نور با رنگ استاندارد مورد توجه قرار گرفت. پس طیف وسیع تری برای دسته بندی محصولات روشنایی در اختیار معیار CRI قرار گرفت و دیگر شاخص نمود رنگ تنها به لامپ های HID و فلورسنت ختم نمی شد.

هنگامی که نور مناسب برای خانه خود انتخاب می کنید، موارد بسیاری وجود دارند که باید در نظر بگیرید. قطعا  بهره وری انرژی و اینکه چند ساعت از هر لامپ استفاده خواهید کرد مهم است. بررسی مقیاس شاخص نمود رنگ (CRI) همچنین می تواند اطمینان حاصل کند که محیط شما روشن تر، شفاف تر و پر از رنگ های بی نقص است.  نورپردازی با لامپ های ال ای دی (LED) قطعا انتخاب هوشمندانه ای است و آنها امروزه از هر زمان دیگری مقرون به صرفه هستند. گفتنی است که تعداد تولیدکنندگانی که به سمت سبک ال ای دی (LED) حرکت کرده اند، افزایش یافته است، که این بدان معناست که شما می توانید از مزایای رتبه بندی شاخص نمود رنگ بهره مند شوید.

شرکت یزدنور تمامی محصولات نورپردازی و روشنایی خود را با شاخص نمود رنگ بالای 80 درصد تولید میکند. این ویژگی یکی از شاخص های مهم است که محصولات یزدنور را که با فناوری و تکنولوژی جدید ساخته می شوند نسبت به دیگر برند ها برتری می سازد.

بیشتر بخوانید  آیا لامپ با شاخص رنگ بالا نور آبی کمتری دارد؟
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش