1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. لوکس متر چیست

لوکس متر چیست

606
لوکس متر چیست

نورسنج وسیله ای است که برای اندازه گیری میزان نور استفاده می شود. در عکاسی از نورسنج برای تعیین نوردهی مناسب برای عکس استفاده می شود. آیا می‌ دانید استاندارد روشنایی برای محیط های مختلف چقدر است؟ مطمئنا روشنایی محیط های مختلف مانند راهرو ها و راه پله ها، سالن غذاخوری، فضا های داخل ساختمان های مسکونی و اداری با فضا هایی مانند آزمایشگاه، کتابخانه، فروشگاه ها و گلخانه ها با هم بسیار متفاوتند.

لوکس متر برای چه مواردی استفاده می شود؟

لوکس متر برای اندازه گیری روشنایی در لوکس، fc یا cd/m² استفاده می شود. برخی از لوکس متر ها مجهز به حافظه داخلی یا دیتالاگر برای ضبط و ذخیره اندازه گیری هستند. اندازه گیری شدت نور با لوکس متر به دلیل نگرانی های ایمنی در محل کار اهمیت فزاینده ای پیدا می کند. انواع لوکس متر در صنایع مختلف از جمله عکاسی، صنعت روشنایی، محل کار، دفاتر و کلاس های آموزشی، مکان های نمایش آثار هنری و videography مورد استفاده قرار می گیرند. عکاسان اغلب در محیط های کم نور عکاسی می کنند و با کمک یک نورسنج به راحتی می توانند مقدار نور را اندازه گیری کرده و آن ها را طوری به کار بگیرند تا شرایط ایدآلی برای عکاسی به دست آورند.

آیا می توانید از لوکس متر برای چراغ های LED استفاده کنید؟

لوکس متر می تواند تمام نور سفید، به ویژه نور خورشید یا لامپ رشته ای را شناسایی و اندازه گیری کند. لوکس متر قادر به دریافت دقیق نور LED نیستند زیرا چراغ های LED دارای طول موج نور آبی بالاتری هستند. علاوه بر این، لوکس متر نمی تواند روشنایی چراغ های LED آبی، قرمز یا بنفش را تشخیص دهد.

بیشتر بخوانید  شدت روشنایی چیست ؟

لوکس متر چگونه کار می کند؟

لوکس متر روشنایی را با یک دستگاه تشخیص عکاسی یکپارچه ثبت می کند. آشکار ساز نوری برای قرار گرفتن در معرض مطلوب عمود بر منبع نور قرار می گیرد. بازخوانی ها توسط یک ابزار آنالوگ یا LCD دیجیتال نشان داده می شوند. انواع دیجیتال شامل ورودی های اصلی اپراتور است. انواع دیجیتالی متر می توانند اندازه گیری ها را ذخیره کنند و دارای محدوده تشخیص قابل تنظیم هستند. آشکارساز های نوری از سلنیوم یا سیلیکون تشکیل شده و روشنایی را به صورت فتوولتائیک تعیین می کند. سپس نور گرفته شده به جریان الکتریکی تبدیل می شود و مقدار لوکس با اندازه گیری این جریان محاسبه می شود.

مشخصات و ویژگی های لوکس متر چیست؟

مشخصات فنی

  • عملکرد کسینوس: نوری که به آشکارساز نوری وارد می شود، شکسته می شود و باعث خطای اندازه گیری می شود و توسط برخی از آشکارسازهای نوری اصلاح می شود.
  • دمای کار: حداکثر دمای محیط است که آشکارساز نوری می تواند به طور موثر کار کند. آشکارسازهای نوری می توانند بیش از 1200 F آسیب ببینند
  • محدوده: محدوده تشخیص دینامیکی نورسنج است که به صورت لوکس یا شمع پا بیان می شود.

امکانات

  • خاموش کردن خودکار: دستگاههای لوکس الکترونیکی در صورت بیکار ماندن دستگاه دارای ویژگی خودکار خاموش شدن هستند.
  • نور پس زمینه: صفحه نمایش LCD دارای ویژگی نور پس زمینه برای اندازه گیری نور کم است.
  • نشانگر باتری: کمبود باتری می تواند باعث نوسان در خواندن متر شود بنابراین نشانگر باتری مفید است.
  • فیلترها: این گزینه به کاربر اجازه می دهد تا طول موج های خاصی را حذف کند، مانند نور پس زمینه که بر اندازه گیری تأثیر می گذارد.
  • حافظه و USB: گزینه حافظه برای ذخیره اندازه گیری مفید خواهد بود و از پورت های USB می توان برای اتصال به رایانه و همچنین برای شارژ استفاده کرد.
  • فضای باز: لوکس متر برای کاربردهای بیرونی مناسب است، که بیشترین تفاوت را در شدت نور خواهد داشت.
بیشتر بخوانید  تاریخچه صنعت برق

امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شود.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش