1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. تفاوت روشنایی و نورپردازی با یکدیگر

تفاوت روشنایی و نورپردازی با یکدیگر

796
تفاوت روشنایی و نورپردازی با یکدیگر

روشنایی و نورپردازی دو بعد مهم در علم نور می باشند که به تفاوت آن ها خواهیم پرداخت. در ابتدا برای درک بیشتر به تعریف روشنایی و نورپردازی می پردازیم.

روشنایی چیست؟

وطیفه اصلی روشنایی دیدن است و در جایی که استاندارد لازم برای مشاهده اجسام و.. وجود داشته باشد کلمه روشنایی به کار می رود. براي اين که اين هدف محقق شود علم روشنايي مکان هاي مشخصي را براي قرار دادن چراغ ها در نظر مي گيرد که اصطلاحا به آن جايابي چراغ مي گويند. به عنوان مثال جاده ها در شب نیاز مند روشنایی هستند. روشنایی در دفتر کار هر شخصی واجب و لازمی است.

کلیه نیاز های روشنایی به پارامتر هایی برمی‌گردد که عموماً توسط استاندارد های مختلف اندازه‌گیری و مشخص گردیده‌ اند. توان مصرفی و سایر پارامتر های الکتریکی نظیر ضریب توان، بازدهی و درجه حفاظت (IP) نیز عموماً جزو حیطه روشنایی قرار می‌گیرند. یکی از محصولات پر کاربرد در روشنایی چراغ پنلی می باشند.

نورپردازی چیست؟

به طور معمول از نورپردازی برای بهتر دیدن استفاده میکنند. در علم نورپردازي پرداختن به جنبه هنر و معماري نور هدف اصلی مي باشد. نورپردازي زماني معنا دار مي شود که که از لحاظ ميزان روشنايي، رعايت حداقل ها لحاظ شده باشد. نورپرداز با انجام نورپردازي قصد دارد تا بخشي از يک مکان يا کالايي از يک فروشگاه را به صورت برجسته نشان دهد. در نورپردازي هدف فقط نشان دادن اطراف نيست بلکه فراتر از آن به صورت برجسته کردن بخشي از يک محيط است.

یکی از محصولاتی که برای نورپردازی بسیار پرکابرد و پر استفاده است وال واشر و جت لایت می باشد. وال واشر و جت لایت در نورپردازی نمای ساختمان استفاده می شوند. وال واشر های یزدنور گزینه مناسبی برای این کار هستند.

بیشتر بخوانید  شناخت کابل برق NM (کابل غلاف دار)

کاربرد نورپردازی

درحال حاضر نورپردازی جایگاه و اهمیت ویژه ایی پیدا کرده است و استقبال زیادی از نورپردازی نما امروزه می شود . نورپردازی نما، شکوه و زیبایی یک بنا را دوبرابر می کند، در حالی که نورپردازی یک موزه یا نمایشگاه هنری جزئیات و ریزه‌کاری‌ های هنری را نشان می‌دهد. یک شکل دیگر نورپردازی نمایش کالاهای فروشگاه است. فروشگاه ممکن است طلا فروشی، لباس یا مواد غذایی باشد؛ نورپردازی باعث افزایش رغبت خرید، جذب مشتریان و رونق فروشگاه می‌گردد.

اساساً سه نوع نورپردازی وجود دارد که می‌تواند برای دستیابی به بهترین طراحی نورپردازی و نور مناسب در دکوراسیون‌ های مختلف مورد استفاده قرار گیرد:

نورپردازی متمرکز

این المان که نورپردازی نقطه ای نیز نامیده می شود تنها نقطه ای از فضا را روشن می کند. نورپردازی متمرکز در طراحی داخلی یا نمای خارجی ساختمان برای برجسته نشان دادن برخی المان ها مانند مجسمه تاریخی و یا یک اثر هنری کاربرد دارد. با استفاده از این نور یک فضای بیهوده و فاقد اهمیت به فضایی جذاب و زیبا تبدیل خواهد شد.

نورپردازی عمومی

نورپردازی عمومی همانطور که از نامش پیداست نور را به طور یکسان در فضا پراکنده می کند و روشنایی لازم برای انجام فعالیت های مختلف را فراهم می نماید.

نورپردازی موضعی

برخلاف نور عمومی، نور موضعی برای روشن کردن یک فضای مشخص مانند میز نهارخوری و یا میز مطالعه اجرا می گردد. در واقع این نور یک فضای مشخص را از سایر قسمت های ساختمان مجزا می کند.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش