1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. اصول نورپردازی اتاق خواب

اصول نورپردازی اتاق خواب

444
اصول نورپردازی اتاق خواب

اتاق خواب محل استراحت و آرامش است. یکی از ضروری ترین کارها برای فضای آرام اتاق خواب، یادگیری اصول نورپردازی اتاق خواب است. استفاده از لایه‌ های نورپردازی محیطی، وظیفه‌ ای و تاکیدی تأثیر زیادی بر ظاهر و احساس اتاق خواب خواهد داشت. در مقاله نورپردازی اتاق خواب، به نکات اساسی نورپردازی اتاق خواب و استفاده از انواع چراغ های اتاق خواب خواهیم پرداخت.

با نورپردازی محیطی (همچنین به عنوان روشنایی عمومی شناخته می شود) شروع کنید. نور محیطی شامل نور طبیعی از طریق پنجره‌ ها یا نورگیر های بزرگ یا نور مصنوعی می‌شود. هر چیزی که نور مناسبی را فراهم می‌ کند که کار های عمومی مانند تمیز کردن، تا کردن لباس‌ ها یا مرتب کردن تخت را ممکن می‌سازد. اگر انتظار دارید فعالیت هایی را انجام دهید که به تمرکز بیشتری نیاز دارند، مانند مطالعه، کار، آرایش کردن، پس علاوه بر نورپردازی محیطی، نورپردازی متمرکز هم احتیاج داریم. مانند چراغ های رومیزی، چراغ دیواری و…

بطور کلی دو نوع نورپردازی داریم:

  • نورپردازی مستقیم: هر وسیله روشنایی که نور را برای یک ناحیه به طور مستقیم تأمین کند، جز دسته نورپردازی مستقیم محسوب می شود.
  • نورپردازی غیرمستقیم: نورپردازی غیرمستقیم به نورهایی گفته می شود که نور را به سمت بالا هدایت کرده و یا بر روی هر سطحی منعکس می کنند. به عنوان مثال، طراحی سقف کاذب با ریسه های ال ای دی و..

اولین و مهم ترین نکته برای اصول نورپردازی اتاق خواب (یا هر اتاق دیگری) ابعاد اتاق است. ما باید چراغ‌ هایی انتخاب کنیم که بتواند تمام زوایای اتاق را به‌ خوبی روشن کند.

انواع نورپردازی اتاق خواب

چراغ سقفی توکار

استفاده از نور های توکار در اتاق خواب مانند پنل توکار در سقف گزینه خوبی برای نورپردازی و وشنایی است. مانند پنل های ال ای دی توکار و پنل های 60 در 60. شما میتوانید از نور ترکیبی (نچرال) یا نور سفید یا زرد در استفاده از آن بهره ببرید. همچنین مهم است که نوع لامپی را که برای هر وسیله استفاده می کنید در نظر بگیرید. بسته به شدت روشنایی لامپ و رنگی که ساطع می کند، این پتانسیل را دارد که بر نحوه عملکرد شما در طول و بعد از یک فعالیت خاص تأثیر مثبت یا منفی بگذارد. اما قبل از اینکه به دنبال هر لامپ قدیمی بگردید، باید سطح روشنایی یا لومن مورد نظر خود را مشخص کنید. در حالی که لومن پیشنهادی برای اتاق خواب بین 2000 تا 4000 است.

بیشتر بخوانید  فلیکر یا سوسو زدن چراغ چیست

یکی از بهترین چراغ های سقفی توکار، پنل ال ای دی توکار یزدنور است که 2 سال ضمانت رسمی دارد.

چراغ های آویز

لوستر ها و چراغ های آویز هم یکی از وسایل پرکاربرد و پر استفاده در روشنایی اتاق خواب است. شما می توانید با انتخاب سبک لوستر یا چراغ آویز فضایی مدرن، مینیمال و یا سنتی ایجاد کنید. اگر فضای اتاق شما کوچک است و یا از راه دیگری نور تامین میشود از آویز های کوچک تر یا لوستر های کم شاخه تر استفاده کنید.

چراغ های دیواری

نوع دیگری از نورپردازی که میتوان از آن باستفاده کرد؛ چراغ دیواری است. این نوع نورپردازی زمانی استفاده می شود که شما به چراغ های سقفی دسترسی ندارید و نور آن ها از نوع تاکیدی است. مثلا زمانی که یک تابلو و یا عکس روی دیوار دارید از این نوع چراغ  در بالای تابلو استفاده کنید تا زیبایی تابلو برجسته شود. بطور کلی استفاده از چراغ های دکوراتیو و دیواری حالت تزیینی دارد. بسته به سلیقه خود می توانید بهترین چراغ دیواری را متناسب با کاربری اتاق خود انتخاب کنید.

آباژور

یکی دیگر از گزینه هایی که در مورد نورپردازی اتاق خواب مورد توجه است نورپردازی در کنار تخت خواب است. قراردادن آباژور بخصوص در شب به اتاق خواب زیبایی میبخشد همچنین سبکی کلاسیک دارد. این مورد برای افرادی که عادت دارند در شب با نور بخوابند مناسب است؛ زیرا نور اینگونه چراغ ها کم و آزار دهنده نیست.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , , , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش