1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نور زرد بهتر است یا سفید؟

نور زرد بهتر است یا سفید؟

360

یکی از مهم ترین و اصلی ترین سوالی که در هنگام نورپردازی و روشنایی فضا پیش میاید، انتخاب رنگ نور سفید یا زرد است. همه ما به دنبال روشنایی هستیم که با دکوراسیون داخلی ما هماهنگ باشد و هم با سلیقه بصری ما سازگار باشد. نور آفتابیی و نور مهتابی ، دو نمونه از مرسوم ترین و یا به عبارت بهتر اصلی‌ ترین نور برای دکوراسیون هستند. این دو نور دامنه رنگی و شدت نور مختلفی دارند. امروزه انواع لامپ‌ ها با رنگ‌ های مختلف در بازار وجود دارند که می‌ توانند به خوبی تمام سلیقه‌ ها را پوشش دهند.

اگر شما شک دارید که نور زرد بهتر است یا سفید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. لامپ سفید و لامپ زرد دمای رنگ متفاوتی دارند که بسته به سلیقه بصری ما می تواند جو یک فضا را تغییر دهد.

تفاوت رنگ نور سفید و زرد

دمای رنگ نور (کلوین)

درجه حرارت یا شدت رنگ لامپ بر حسب کلوین (K) اندازه گیری می شود. هرچه اندازه کلوین کمتر باشد، نور گرمتر ظاهر می شود. هر چه این عدد بیشتر باشد، نور سردتر است. دلیل اصلی وجود رنگ نور های مختلف نیز این است که هر لامپ با توجه به ساختارش، میزان مشخصی از دما را پوشش می‌ دهد. با این کار می‌ توان ده‌ ها محصول متفاوت با نور سفید یا زرد به بازار عرضه کرد؛ محصولاتی که پس‌ زمینه مشابه دارند، اما می‌ توان از آن‌ ها به عنوان لامپ‌ هایی با نور های متفاوت یاد کرد. مانند رنگ نور نچرال، آفتابی روشن، یخی و…

تفاوت نور سفید و زرد

  • نور های زرد یکی از محبوب‌ ترین و رایج ترین نوع نورپردازی در خانه‌ های قدیمی است. در حالی که نور سفید برای خانه هایی با نورپردازی‌ مدرن و جدید مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل طرفداران سبک مدرن در پاسخ به سوال نور زرد بهتر است یا سفید، بیشتر تمایل به رنگ نور سفید دارند.
  • استفاده از نور سفید باعث بزرگتر دیده شدن فضاها می شوند. در حالی که استفاده از نور زرد، چنین حالتی ایجاد نمی‌ کند.
  • نور سفید در جزء رنگ‌ نور های خنثی است؛ به همین دلیل آسیب و خستگی کمتری برای چشمان شما به دنبال دارد. در حالی که استفاده طولانی مدت از نور زرد، می‌تواند باعث بروز خستگی در چشمان شما شود.
  • دیگر تفاوت نور زرد و سفید مربوط به کاربرد و موارد استفاده از آن‌ هاست. اغلب از نور زرد در فضا هایی مانند نشیمن، ناهار خوری و … استفاده می‌ شود؛ اما نور سفید مربوط به فضا هایی مانند آشپزخانه، سرویس بهداشتی، اتاق کار و مطالعه است.
  • میزان روشنایی نور سفید بیشتر از نور زرد است.
  • نور گرم و زرد باعث حس نشاط و سرزندگی بیشتری می شود؛ در حالی که نور سفید باعث ایجاد آرامش و تمرکز بالا خواهد شد. پس می توان گفت بسته به مکان میتوان رنگ نور را انتخاب کرد.
بیشتر بخوانید  وال واشر چیست و کاربردهای آن در نورپردازی

تفاوت رنگ نور سفید و زرد

راهنمای انتخاب رنگ نور هر فضا

اتاق خواب

نورهای سفید به اتاق خواب فضایی دنج و آرام می بخشد که برای استراحت پس از یک روز طولانی عالی است. چراغ سقفی با نور سفید نصب کنید تا اتاق را با فضایی امن و آرامش بخش کنید. اگر به نور اضافی نیاز دارید، یک لامپ با نور زرد را روی میز یا میز کنار تخت قرار دهید.

حمام و سرویس بهداشتی

رنگ نور زرد، روشنایی مناسبی برای انجام آرایش و بهداشت روزمره شما هستند. این نور باعث می شود شما بهتر همه چیز را ببینید و درخششی تمیز و استریل ایجاد کند. نورهای سفید همچنین می توانند در حمام مناسب هستند.

هال و پذیرایی

رنگ نور مناسب ناهار خوری

بسته به ترجیحات شما می توان از لامپ های زرد یا سفید در غذاخوری و نشیمن استفاده کرد. فضاهایی مانند نشیمن و هال پذیرایی با نور زرد سازگاری بهتری دارند. از آنجایی که لامپ زرد، زمینه گرمی دارد، می‌تواند باعث به وجود آمدن گرما و صمیمت در میان افراد خانواده شود.

آشپزخانه

برای داشتن ظاهری شفاف و تمیز از لامپ های سفید آشپزخانه استفاده کنید. نور های سفید درخششی کهربایی بر روی سطوح بازتابنده مانند گرانیت یا میزهای کوارتز می‌تابند.  نور زرد بهتر است یا سفید

دفتر کار

نور مناسب محیط کاری

بسته به نوع فضایی که در آن کار می کنید، لامپ و چراغ های سفید می توانند در دفتر کار مناسب باشند. احساسی که نور گرم (نورهایی با درجه کلوین پایین، مثلا 3000 درجه، یا همان نور آفتابی) به کاربر میدهد، حس غروب خورشید و استراحت است. به همین دلیل برای اتاق خواب و میز غذا نور آفتابی انتخاب مناسبی است. برعکس مثلا برای محیط کار این نوع نور کسالت آور است. بر خلاف نور آفتابی، نورهای رنگ طبیعی و سرد (نور مهتابی)، حس آفتاب وسط روز را تداعی کرده و در نتیجه کاربر احساس تازگی و پر انرژی بودن می کند. به همین علت این نوع نور انتخاب مناسبی برای محیط کار و محیط های درمانی بوده و باعث افزایش تمرکز افراد می شود.

راهرو

نورهای سفید ملایم به اندازه کافی برای راهروها و ورودی ها روشنایی ارائه می دهند. این فضاها نیازی به نور زیادی ندارند، به همین دلیل است که لامپ های سفید برای آنها عالی هستند.

بیشتر بخوانید  هیت سینک چیست و چه کاربردی دارد؟

پارکینگ

بیشتر گاراژها به تعمیر وسایل، سازماندهی و بارگیری و تخلیه ماشین اختصاص داده شده اند. می توان از ترکیب هر دو نور استفاده کرد. نظر ما بر این است که از رنگ نور سفید استفاده کنید.

عوامل تعیین کننده در انتخاب لامپ

  • ال ای دی در مقابل لامپ های قدیمی: چراغ های ال ای دی نیمه هادی هایی هستند که 75 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ های رشته ای مصرف می کنند و 25 برابر بیشتر عمر می کنند. بنابراین، قبل از انتخاب لامپ، رنگ نور مورد نظر خود را برای فضای خود و قبض برق خود در نظر بگیرید.
  • لومن: لومن یک لامپ نشان می دهد که چقدر میزان روشنایی دارد. هر چه لومن ها بیشتر باشد، لامپ روشن تر است. برای بررسی لومن روی یک لامپ افتابی یا مهتابی، به دنبال برچسبی مانند تغذیه روی بسته بندی یا پایین لامپ باشید.

لومن و وات یک لامپ

  • وات: وات لامپ میزان انرژی مصرفی آن را اندازه گیری می کند. هرچه وات بیشتر باشد، لامپ انرژی بیشتری مصرف خواهد کرد. به طور معمول، چراغ های LED می توانند کمتر از 2 وات استفاده کنند در حالی که چراغ های رشته ای می توانند تا 100 وات استفاده کنند.
    بسیاری از لامپ های رشته ای نیز از وات برای تعیین روشنایی لامپ استفاده می کنند، اما این عمل در مورد LED ها صدق نمی کند.
  • رنگ و دکور اتاق: رنگ و دکوراسیون اتاق نقش مهمی در انتخاب نوع نور برای استفاده دارد. قبل از انتخاب نور زرد یا سفید، در نظر بگیرید که چگونه نور باعث تغییر رنگ‌ های اتاق می‌شود.

جمع بندی

برای برخی از محیط‌ ها، مانند سالن مطالعه و دفتر کار استفاده از نور زرد مناسبتر بوده و در برخی دیگر از محیط‌ ها مانند مکان‌ های تجاری و بیمارستان‌ ها، باید به انتخاب نور زرد پرداخت. پس به هیچ عنوان نمی‌ توان به طور قطع گفت که نور زرد بهتر است یا سفید؟ بهترین حالت برای نورپردازی، ترکیب این دو نوع نور و رسیدن به یک حالت متعادل است. شما می‌ توانید با انواع چراغ خطی، هالوژن‌ ها، لامپ‌ های ال ای دی و سایر منابع نوری، یک نور متعادل و مناسب برای فضا های مختلف طراحی کنید.

بیشتر بخوانید  نکات و اصول نورپردازی باغ و محوطه ویلا
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش