1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. آیا چراغ های رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟

آیا چراغ های رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟

330
آیا چراغ های رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟

پیشرفت فناوری در حوزه روشنایی و تولید چراغ های رشد گیاه امکان کاشت بذر، لذت بردن از گیاه در طول سال و محافظت از گیاه در برابر آفات، شرایط لازم برای باغبانی در فضای سرپوشیده را فراهم کرده است. باغ شما به یک خورشید داخلی نیاز دارد، پس باید نور خورشید را تقلید کنیم. در این جا چراغ‌ های LED رشد گیاه به کمک ما می‌آیند. این فناوری نسبتاً جدید سؤالات زیادی را در مورد تابش اشعه ماوراء بنفش و ایمنی ایجاد کرده است، بنابراین برای اطلاع از حقایقی در مورد اینکه آیا چراغ های رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟ به ادامه مطلب مراجعه کنید.

چراغ های رشد گل گیاه چیست؟

منبع اصلی برای رشد گل و گیاه نور خورشید است، هنگامی که نور خورشید در دسترس نباشد، احتیاج به نور مصنوعی داریم. چراغ های رشد گیاه یا به اصطلاح Grow Light، یک منبع نور مصنوعی برای تولید طیف های فول اسپکتروم، اشعه ماورأبنفش UVA و UVB جهت نوردهی به گیاهان و انجام عمل فتوسنتز به کار میرود.

آیا لامپ رشد گیاه اشعه UV دارد؟

وقتی صحبت از کشاورزی در فضای بسته می‌شود، ارائه طیف مورد نیاز نوری به گیاهان ضروری است. در غیر این صورت، عمل فتوسنتز، رشد و سطح مواد مغذی می‌تواند تحت تأثیر قرار گیرد. پس میتوان گفت اگر قرار بود پاسخ این سوال منفی باشد عملکرد چراغ رشد گیاه به عنوان یک وسیله کاربردی برای نوردهی و رشد گیاه ناقص می‌شد. زیرا گیاه برای رشد خود به این اشعه نیاز دارد.

آیا چراغ های رشد گیاه اشعه UV ساطع می کنند

استفاده از نور خورشید برای بدن ما مفید است. اما اگر بیش از اندازه در معرض نور خورشید قرار بگیریم آسیب زا و خطرناک هم می‌شود. به همین دلیل است که ما وقتی برای مدتی طولانی زیر نور خورشید قرار می‌گیریم از کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی استفاده می‌کنیم. چراغ‌ های رشد گیاه هم پرتو های UV منتشر می‌کنند. اما پرتوهای فرابنفش که به نام‌ های اشعه ماوراء بنفش و نور فرابنفش نیز شناخته می‌‌شوند به 3 دسته تقسیم می‌شوند:

  • UVA
  • UVB
  • UVC
بیشتر بخوانید  ضریب توان چیست

اشعه UVC خطرناک است اما لایه‌ های جوی زمین اجازه عبور اشعه‌ های UVC را نمی‌دهند، بنابراین نور خورشید که به زمین می‌تابد هم تابش UVC را ندارد. به طور مشابه، لامپ های رشد گیاه هم اشعه UVC منتشر نمی‌کنند. اشعه های UVA و UVB در نور خورشید و نور تولید شده توسط لامپ‌های رشد گیاه وجود دارد.

اگر چه قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه ماوراء بنفش می‌تواند باعث سرطان شود، اما در مقادیر کم، قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش هم برای انسان و هم برای گیاهان مفید است و باعث تولید ویتامین D در افراد و رشد قوی در گیاهان می‌شود. به همین دلیل است که بسیاری از چراغ‌ های رشد بطور ویژه طراحی شده‌اند تا UV ساطع کنند. انواع دیگر نورهای رشد مانند چراغ های HID (تخلیه با شدت بالا) نیز نور UV ساطع می‌کنند.

چرا چراغ های رشد گیاه نور UV ساطع می‌کنند؟

نور UV به رشد گیاهان کمک می‌کند، اگرچه اشعه ماوراء بنفش می‌تواند برای گیاهان و حیوانات در مقادیر زیاد مضر باشد، اما محدوده صحیح نور UV، گیاهان داخل خانه و فضا سروشیده را کمک می‌کند تا قوی‌تر، درخشان‌تر و انعطاف‌پذیرتر شوند. گیاهانی که در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گرفتند، نه تنها در برابر بیماری مقاوم‌ تر بودند، بلکه میوه‌ های بزرگتر را نیز ساختند.

آیا چراغ های رشد گیاه به چشم آسیب می‌زند؟

برای پاسخ به این سوال بهتر از سوال دیگری را مطرح کنیم. به نظر شما صفحه نمایش موبایل و لپتاپ برای انسان خطرناک است؟ اگر بدانید تلفن های همراه تشعشعات آبی مضر برای بینایی منتشر می‌کنند، احتمالاً پاسخ شما بله خواهد بود. اما آیا این بدان معناست که استفاده از تلفن همراه را متوقف کنیم؟ قطعا نه!

آیا چراغ های رشد گیاه به چشم آسیب می زند

احتمالا، از آنجایی که LED ها یک فناوری نسبتاً جدید هستند، محققان هنوز در حال مطالعه اثرات طولانی مدت قرار گرفتن در معرض LED هستند. با این حال، تحقیقات اولیه به طور آزمایشی نشان می‌‌دهد که انسان‌ ها برای جلوگیری از آسیب پوست و چشم، قرار گرفتن در معرض نور آبی (که حداکثر خروجی طیفی LED‌ هاست) را محدود کنند. گوشی های هوشمند، لپ تاپ ها، رایانه‌های رومیزی و تبلت ها نیز نور آبی ساطع می‌کنند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که تنها یک ساعت قرار گرفتن در معرض برای ایجاد استرس اکسیداتیو، تشویق چین و چروک و سایر پیری زودرس کافی است! همه ترجیح می‌دهند از تلفن همراه با برخی اقدامات پیشگیرانه استفاده کنند. زمان نمایشگر باید کنترل شود و تشعشعات باید تا حد امکان کم باشد.

بیشتر بخوانید  روشنایی هوشمند چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

این مورد در مورد چراغ های رشد LED نیز صادق است. چراغ‌ های رشد LED نیز مانند نور خورشید، تشعشعات مضری از خود ساطع می‌‌کنند، بنابراین باید اقدامات پیشگیرانه برای کم کردن ضرر لامپ رشد گیاه انجام دهیم.

آیا اشعه ماوراء بنفش باعث سرطان می‌شود؟

چراغ های رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟

نور چراغ‌های رشد گیاه معمولا باعث سرطان نمی‌شود، اما یک تهدید به حساب می‌آید. اما شدت بیشتر تابش اشعه ماوراء بنفش نورهای رشد، به ویژه برای کسانی که سابقه خانوادگی سرطان پوست دارند، باید مورد توجه قرار بگیرد. با پوشیدن پیراهن آستین بلند، کلاه (در صورتی که نور بالای سر نصب شده باشد)، انتخاب لامپ های رشد با شدت UV کمتر و استفاده از چراغ برای مدت زمان توصیه شده، عوارض اشعه UV را تعدیل کنید.

آیا چراغ رشد گیاه حاوی فلزات سنگین هستند؟

در گذشته چراغ های مهتابی و لامپ‌های کم‌مصرف قدیمی (لامپ فلورسنت) حاوی بسیاری از فلزات سنگین مانند سرب و جیوه بودند. با این حال، تکنولوژی از آن زمان تغییر کرده است و چراغ های LED دیگر حاوی مواد مضر نیستند. چراغ های رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟ پس میتوان گفت خیر

روشن نگه داشتن دائمی چراغ رشد گل گیاه بی خطر است؟

بله، اما نیازی نیست. چراغ‌ های رشد LED خنک‌ تر و کارآمدتر از سایر انواع چراغ‌ های رشد هستند، اما بیشتر گیاهان برای رشد به یک دوره تاریکی روزانه نیاز دارند. بیشتر گیاهان به 6 ساعت تاریکی نیاز دارند تا فیتوکروم را بازسازی کنند، که برای تنظیم جوانه زنی بذر و سایر فرآیند ها مهم است. به طور کلی، برای گیاهان با نور روشن، ممکن است نیاز باشد که از نور به مدت 8 تا 10 ساعت در روز استفاده کنید.

رشد گیاه بر اساس کیفیت نور تعیین می شود، نه کمیت نور. چراغ‌های فلورسنت معمولی فروشگاهی باید بسیار بیشتر از چراغ‌ های HID شدید کار کنند. گیاهی که نزدیک منبع نور قرار دارد، نسبت به گیاهی که دورتر قرار دارد، به ساعت‌ های کمتری نور نیاز دارد. انتگرال نور روزانه یا DLI میزان نور با کیفیتی که گیاه دریافت می کند را اندازه گیری می کند.

بیشتر بخوانید  نکات مهم در نورپردازی مطب و کلینیک

DLI یا انتگرال نور روزانه گیاه چیست؟

DLI یا انتگرال نور روزانه (Daily light integral) تعداد فوتون های فعال فتوسنتز است، که طی یک روز در یک متر مربع پخش شده‌ اند. عدد به دست آمده، تابعی از میزان شدت نور فتوسنتز و مدت زمان (طول روز) است و معمولاً با واحد مولِ نور (مول فوتون) در هر متر مربع به دست می آید. نیاز نور روزانه گیاهان بر اساس گونه گیاه، نوع زندگی و فصل ها متفاوت است. برخی جوانه‌ های ریز سبز می‌ توانند با نور طبیعی در اتاق کنار بیایند، اما گیاهی مانند گوجه‌ فرنگی به نور شدیدی نیاز دارند.

در انتها باید بدانید محصولات یزدنور فاقد اشعه UV می باشند. این ویژگی یکی از مزیت های منحصر به فرد محصولات یزدنور اعم از چراغ پنلی، پروژکتور و… است. ضمنا در پاسخ به سوال آیا چراغ های رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟ باید بگوییم ضرر لامپ رشد گیاه در مقابله با فواید آن بسیار ناچیز است، اگر اقدامات لازم را برای استفاده از آن به کار گیریم.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش