1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. تفاوت روشنایی و سفیدی کاغذ

تفاوت روشنایی و سفیدی کاغذ

227
تفاوت روشنایی و سفیدی کاغذ

شاید تا به حال به این فکر نکرده باشید، اما روشنایی کاغذ و سفیدی کاغذ متفاوت است. روشنایی کاغذ در مقابل سفیدی کاغذ را می توان از طریق اندازه گیری نور مقایسه کرد. روشنایی کاغذ به توانایی کاغذ در بازتاب نور اشاره دارد، در حالی که سفیدی کاغذ به کیفیت نور (یعنی سایه کاغذ) اشاره دارد. کاغذ منبعی است که ما به صورت روزانه از آن استفاده می کنیم. چنین ماده همه کاره ای مانند کاغذ کاربردهای مختلفی از جمله بسته بندی، تزئین، چاپ و نوشتن دارد، حتی در فرآیندهای ساختمانی و صنعتی ارزشمند است. بسته به کاربرد مورد نظری برای استفاده از کاغذ، بهتر است دنبال 5 ویژگی نوری که بر آن تاثیر گذار است بروید:

  • کدر بودن و یا تاری کاغذ (شفافیت)
  • رنگ
  • پرداخت (صاف، مخملی، براق، ساتن، ابریشم، مات و…)
  • روشنایی
  • سفیدی

کدور بودن و تاری کاغذ بسته به مقدار نوری است که از کاغذ اجازه عبور دارد. پرداخت به ویژگی جنس کاغذ می پردازد. ما به راحتی می توانید جنس کاغذ از نظر براقی و مخمل را از هم تشخیص دهید. با این حال، روشنایی و سفیدی، دو مفهومی هستند که اگر از آن آگاه نباشید، نمی توانید تفاوت بین این دو را تشخیص دهید. زیرا چشم انسان نمی تواند سطح روشنایی را تعیین کند. شما به یک کاغذ نگاه می کنید و با دیدن ظاهر سفید و تمیز آن، فکر می کنید که روشن است اما این طور نیست. انتخاب کاغذ مناسب برای اسناد یا پروژه های شما نقش مهمی در ایجاد اعتباری که کسب و کار شما به دنبال آن است ایفا می کند. کاغذ باکیفیت مدت ها قبل از اینکه مشتری شما به جزئیات پیشنهادی که به او داده اید برسد، داستانی را بیان می کند.

روشنایی کاغذ چیست؟

درک کلی از روشنایی میزان بازتاب نور (طول موج مشخص از نور آبی) است معمولاً بر اساس مقیاس 0-100 اندازه گیری می شود. هرچه این عدد بیشتر باشد، ورق کاغذ “روشن” تر است یا به عبارت دیگر، میزان بازتاب بیشتر نور آبی به روشنایی یک ورق کاغذ اشاره دارد. به عنوان مثال، کاغذ با اندازه گیری بالاتر در مقیاس، نور آبی بیشتری را نسبت به ورق کاغذی با اندازه کمتر در مقیاس منعکس می کند. نور آبی طول موج های بلندتر مانند قرمز را حساب نمی کند؛ پس دو کاغذ مختلف با یک نوع روشنایی از نظر بصری متفاوت هستند.

استاندارد اندازه گیری میزان روشنایی کاغذ

در صنعت، 3 استاندارد برای اندازه گیری میزان روشنایی کاغذ وجود دارد. هر استانداردی برای اندازه گیری از تکنیک های مختلف و تجهیزات مختلف برای دستیابی به نتیجه روشنایی خود استفاده می کند و اندازه گیری ها با یکدیگر قابل تعویض نیستند.

روشنایی TAPPI/G.E

آمریکای شمالی استاندارد میزان روشنایی کاغذ را در محیطی متشکل از مخلوطی از فلورسنت سفید و خنک و مقداری نور روز فیلتر شده اندازه‌گیری می‌کند. نور فقط از یک زاویه به ورق کاغذ برخورد می کند؛ به این معنی است که این استاندارد همیشه پایین تر از سایر استانداردها خواهد بود. روشناییTAPPI UV نیز کمترین استانداردهای اندازه گیری را دارد.

روشنایی ISO

ISO یک استاندارد اندازه گیری اروپایی است که روشنایی را در محیطی با فلورسنت سفید سرد و مقداری نور روز بدون فیلتر اندازه گیری می کند. نور از تمام زوایای مختلف به برگه نمونه برخورد می کند. اندازه گیری ها می توانند از 100٪ تجاوز کنند اما نه به مقدار قابل توجهی. نمونه‌های کاغذی که فلورسنت بیشتری دارند، احتمالاً در مقایسه با TAPPI، روشنایی بیشتری در مقیاس ISO دارند.

روشنایی D65

این اندازه‌گیری از نور بیرون استفاده می‌کند، زیرا سطوح UV موجود برای تعامل با فلورسنت در کاغذ است. با در نظر گرفتن این، سطوح روشنایی به راحتی می توانند بیش از 100٪ را ثبت کنند و مقیاس های D65 بسیار بالاتر از TAPPI و ISO هستند.

بیشتر بخوانید  طریقه نصب وال واشر

سفیدی کاغذ چیست؟

سفیدی ورق کاغذ به میزان بازتاب نور قرمز، آبی و سبزی اشاره دارد؛ که چشم هنگام نگاه کردن به یک ورق کاغذ می تواند ببیند. سفیدی کاغذ می تواند سفید گرم باشد. اگر بازتاب از رنگ های قرمز بیشتری تشکیل شود.  اگر از رنگ آبی بیشتری تشکیل شده باشد، سفید سرد است. محیطی که در آن ورق کاغذ را مشاهده می کنید بر میزان سفیدی قابل مشاهده تأثیر می گذارد.

برای دستیابی به سفیدی بیشتر، OBA (مواد روشن کننده نوری) به یک صفحه کاغذ کدر اضافه می شوند. در نورپردازی در فضای باز، این ورق بسیار سفیدتر از زمانی که آن را در داخل خانه مشاهده می کنید، ظاهر می شود. ورق کاغذی که دارای پایه سفید مناسب و سطوح پایین OBA باشد در داخل خانه سفیدتر و در فضای باز کسل کننده تر به نظر می رسد. پس منصفانه است که بگوییم استفاده از انواع مختلف کاغذ بسته به زمان و مکان مشاهده سند برای یک سند ممکن است بر زیبایی و کیفیت محصول نهایی تأثیر بگذارد.

چاپ کاغذ

هر چقدر کاغذ ما شفاف تر و روشن باشد، تصویر چاپ شده روی آن واضح تر خواهد بود. رنگ در جاهای کم نور به مراتب تیره تر نشان داده می شود. اکثرا تصاویر روی کاغذ سفید روشن دارای رنگ های زنده تری هستند. با این حال، برخی از رنگ های روشن در یک تصویر می تواند بر روی سفید ترین مقالات شسته شود. بهترین راه تشخیص سفیدی کاغذ برای افرادی که به دنبال چاپ های حرفه ای نیستند و استفاده های معمولی از کاغذ دارند، چشم و دیدن ظاهر تصویر بر روی کاغذ کفایت می کند.

چاپ و کپی سیاه و سفید به شما امکان سفیدی یا روشنایی را می دهد و بر اساس عملکرد اسناد شما، ویژگی هایی مانند تضاد بین تونر سیاه و کاغذ سفید وارد عمل خواهد شد. چاپ رنگی مستلزم در نظر گرفتن سایه و سفیدی کاغذی است که انتخاب می کنید. این، همراه با کنتراست تونرهای رنگی، بر نتیجه نهایی رنگ‌های طبیعی و نحوه ظاهر آن‌ها تأثیر می‌گذارد. اگر به دنبال چاپ تصاویر با رنگ‌های آبی مانند اقیانوس‌ها هستید، سایه کاغذ آبی-سفید رنگ‌های آبی را در کاغذ بیشتر می‌کند. اگر رنگ های گوشتی را چاپ می کنید، سایه سفید خنثی تر برای بازتولید رنگ بهینه ترجیح داده می شود. اگر کاغذ شما حاوی متن زیادی است، استفاده از کاغذ سفید گرم‌تر برای چشم کمتر خسته‌کننده است.

بیشتر بخوانید  نحوه تست لامپ ال ای دی
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش