1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. رابطه بین روشنایی و دمای رنگ نور

رابطه بین روشنایی و دمای رنگ نور

154
رابطه بین روشنایی و دمای رنگ نور

هنگام برنامه ریزی برای نورپردازی یک فضا، بسیاری از مردم رویکردی دو مرحله ای در تعیین نیازهای نوری خود دارند. گام اول معمولاً در مورد تعیین مقدار نور مورد نیاز است. ممکن است سؤالی مانند “چند لومن نیاز دارم؟” بر اساس فعالیت هایی که در فضا انجام می شود از خود بپرسیم. هنگامی که نیازهای روشنایی برآورد شد، مرحله دوم، پس از آن، در مورد کیفیت نور  است که “کدام دمای رنگ را باید انتخاب کنم؟” یا “آیا به یک لامپ با CRI بالا نیاز دارم؟”

در حالی که بسیاری از مردم به سوالات کمیت و کیفیت به طور جداگانه برخورد می کنند، تحقیقات نشان می دهد که رابطه بسیار قوی بین روشنایی و دمای رنگ در محیط های روشنایی وجود دارد. دقیقاً چه رابطه ای وجود دارد و چگونه می توانید مطمئن باشید که نصب نورپردازی شما تمامی سطوح مورد نیاز شما را روشن می کند؟پس تا انتها این مقاله با ما همراه باشید.

تفاوت بین روشنایی و دمای رنگ چیست؟

قبل از اینکه به سوال اصلی رابطه بین روشنایی (لوکس) و دمای رنگ (درجه کلوین) بپردازیم، تفاوت‌های این دو را روشن خواهیم کرد، زیرا در کمال تعجب، این دو مفهوم کاملاً در هم تنیده شده‌اند و می تواند کمی گیج کننده شود. روشنایی، که در لوکس اندازه گیری می شود، به ما می گوید که چه مقدار نور بر روی یک سطح خاص می افتد. وقتی به اصطلاح “روشنایی” اشاره می کنیم، ارزش روشنایی چیزی است که در نهایت به آن اهمیت می دهیم، زیرا میزان بازتاب نور از اجسام تعیین می کند که آیا سطوح روشنایی برای فعالیت هایی مانند خواندن، آشپزی یا کارهای هنری و تعمیرات و… کافی است یا خیر.

بیشتر بخوانید  تفاوت بین CCT و CRI چیست؟

به خاطر داشته باشید که روشنایی با خروجی لومن (به عنوان مثال 800 لومن) یا معادل وات رشته ای (مثلا 60 وات) متفاوت است، که معمولاً معیارهایی هستند که به خروجی نور لامپ اشاره می کنند. روشنایی در یک نقطه خاص مانند سطح بالای میز اندازه گیری می شود و می تواند تحت تأثیر مواردی مانند فاصله از آن و همچنین جهت لامپ باشد. از سوی دیگر، خروجی لومن اندازه گیری است که مربوط به خود لامپ است. فقط دانستن خروجی لومن به تنهایی برای دانستن اینکه آیا روشنایی آن کافی است یا خیر کفایت نمی کند. همچنین باید در مورد فضا مانند ابعاد اتاق بیشتر بدانیم.

توصیف دمای رنگ

دمای رنگ که بر حسب درجه کلوین (K) اندازه گیری می شود، رنگ ظاهری منبع نور را به ما می گوید. معمولاً برای مقادیر نزدیک به 2700K که درخشش ملایم و گرم نور را تقلید می‌کنند، «گرم‌تر» توصیف می‌شود، در حالی که برای مقادیر بالاتر از 4000K که رنگ‌های واضح‌تر نور طبیعی روز را تقلید می‌کنند، «سردتر» است.

نکته ای که در اینجا باید به خاطر داشت این است که توصیف منابع نور با دمای رنگ بالاتر روشن تر از منابع نور با دمای رنگ گرم تر هستند، حتی اگر خروجی لومن یکسانی داشته باشند. این کاملاً قابل درک و حتی بصری است، با توجه به اینکه لامپ های رشته ای منحنی کم نوری را نشان می دهند که یک رابطه واضح و مثبت بین روشنایی و دمای رنگ را نشان می دهد. با کم نور شدن لامپ، دمای رنگ به تدریج از 2700 کلوین کاهش می یابد و تا 2000 کلوین و کمتر کاهش می یابد.

رابطه بین روشنایی و دمای رنگ نور چیست؟

تحقیقات تئوری و تجربی نشان می‌دهد که ما معمولاً محیط‌های با روشنایی کم را در دمای رنگ پایین خوشایند می‌یابیم، در حالی که محیط‌های با روشنایی بالا در دمای رنگ‌های بالاتر دلپذیرتر هستند. این رابطه منحنی کرویتوف نامگذاری شده است که به افتخار فیزیکدان هلندی آری آندرس کرویتوف که این پدیده را مطالعه کرده است، نامگذاری شده است.

بیشتر بخوانید  معرفی انواع چراغ خطی LED برای نورپردازی

یک مفهوم مهم در اینجا این است که هنگام برنامه ریزی برای تاسیسات روشنایی که در آن دمای رنگ بالاتری مورد نظر است، باید مراقب بود که روشنایی کافی در سراسر فضا وجود داشته باشد. در غیر این صورت، محیط روشنایی می تواند غیرطبیعی یا ناخوشایند تلقی شود. به عنوان مثال، سطح روشنایی 200 لوکس سطح روشنایی خوبی برای آشپزخانه یا اتاق نشیمن در 3000K است. با این حال، اگر به دمای رنگ بالاتر مانند 5000 کلوین یا بالاتر علاقه داشتید، سطح روشنایی 200 لوکس به طور غیر طبیعی آبی، کسل کننده و ناخوشایند به نظر می رسد. از سوی دیگر، سطوح روشنایی بیش از حد برای یک دمای رنگ مشخص می‌تواند منجر به قرمزی غیرطبیعی اشیا شود.

حداقل سطوح روشنایی توصیه شده برای هر دمای رنگ چیست؟

بر اساس برخی از یافته‌های مطالعات Kruithof، ما دستورالعمل‌های تقریبی را در زیر برای نقاط معمول دمای رنگ و سطوح روشنایی توصیه‌شده که مطابقت دارند، گردآوری کرده‌ایم. به خاطر داشته باشید که اینها فقط تخمین های تقریبی هستند و ترجیحات شخصی شما نیز می تواند نقش داشته باشد.

  • 2400 کلوین: 40 – 80 لوکس
  • 2700 کلوین: 80 – 250 لوکس
  • 3000 کلوین: 100 – 400 لوکس
  • 4000 کلوین: 200 – 10000 لوکس
  • 5000 کلوین: 300 لوکس یا بالاتر
  • 6500 کلوین: 450 لوکس یا بالاتر
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مجله یزدنور
برچسب ها > > >

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
× پشتیبانی و فروش