1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. مفهوم لومن بر وات و تأثیر آن بر عملکرد LED

مفهوم لومن بر وات و تأثیر آن بر عملکرد LED

144
درک لومن بر وات و تأثیر آن بر عملکرد LED

یکی از مهم ترین پیشرفت ها در دنیای فناوری روشنایی، توسعه LED ها (دیودهای ساطع کننده نور) است. بهره وری انرژی، طول عمر طولانی و تطبیق پذیری آنها، ال ای دی را به گزینه ای محبوب برای کاربردهای بی شمار، از روشنایی محیطی خانه گرفته تا تاسیسات تجاری در مقیاس بزرگ تبدیل کرده است. با این حال، درک عملکرد LED بیش از دانستن صرفه جویی در مصرف انرژی و طول عمر آنها را شامل می شود. یکی از جنبه های حیاتی که می تواند عملکرد LED را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار دهد “بازدهی نوری” است. هدف این مقاله بررسی مفهوم لومن بر وات، نقش آن در عملکرد LED و چگونگی تاثیر آن بر روشنایی است.

تعریف اثربخشی نور

به بیان ساده، بازده نوری میزان اثربخشی یک منبع نوری را که نور مرئی تولید می کند را اندازه گیری می کند. این نسبت، نور خروجی یا شار نوری به توان الکتریکی مصرف شده توسط منبع نور است.  واحد بازده نوری لومن بر وات (lm/w) است که نشان دهنده مقدار نور مرئی تولید شده برای هر وات توان الکتریکی مصرفی است. برای مطالعه بیشتر درباره لومن به این مقاله رجوع کنید: شار نوری چیست

تعریف لومن

به عنوان مثال، یک 1 وات LED را در نظر بگیرید. اگر یک LED با کارایی بالا باشد، خروجی نور آن می تواند بسیار روشن باشد. برعکس، اگر یک LED کم بازده باشد، خروجی نور به سختی قابل مشاهده است. بنابراین، کارایی نوری به عنوان یک شاخص عملکرد کلیدی برای LED ها عمل می کند.

آیا هرچه لومن بر وات چراغ بالاتر باشد لزوما چراغ بهتری است؟

هنگام برنامه ریزی برای نصب یک روشنایی، به خصوص نصبی که بازدهی انرژی را در اولویت قرار می دهد، در نظر گرفتن بازدهی نوری به تنهایی کافی نیست. نحوه انتقال نور خروجی به ناحیه مورد نیاز نیز به همان اندازه حیاتی است. این مفهوم به عنوان روشنایی شناخته می شود که به میزان نوری که روی یک سطح می افتد اشاره دارد. روشنایی منوط به طراحی وسایل روشنایی و زاویه دید منبع نور وابسته است.

بیشتر بخوانید  روش نصب چراغ چمنی نیزه دار در فضای باز

به عنوان مثال، منبع نور یکسان می تواند سطوح مختلفی از روشنایی را هنگامی که در وسایل مختلف قرار می گیرد ایجاد کند. مصرف انرژی یکسان می تواند نتایج روشنایی مختلفی را به همراه داشته باشد، از روشنایی ناکافی یا ناهموار گرفته تا نور مطلوب یا حتی نقاط بسیار روشن در مناطق خاص. این پدیده ما را به مفهوم “خروجی نور مفید” یا “راندمان نوری” می رساند. راندمان نوری نشان دهنده مقدار نور از یک منبع است که به طور موثر به روشنایی یک منطقه خاص کمک می کند.

یک منبع تابش نور غیر جهت دار مانند یک لامپ رشته ای که برای روشن کردن سطح میز استفاده می شود را در نظر بگیرید. علیرغم خروجی نور بالا، کارایی نوری آن نسبتاً کم خواهد بود زیرا بیشتر نور در جهات غیر مفید ساطع می شود. از طرف دیگر، یک منبع نور با زاویه دید باریکتر، مانند یک ریسه ال ای دی می تواند با مصرف انرژی کمتر و خروجی لومن کل کمتر، به همان روشنایی روی میز دست یابد. این استفاده کارآمد از نور همان چیزی است که ما از آن به عنوان “میزان اثربخشی یا راندمان نوری” یاد می کنیم. مفهوم لومن بر وات

راندمان نوری در LED ها

دامنه راندمان نور در LED ها بسیار گسترده است که منعکس کننده طیف گسترده ای از عملکرد LED است. ال ای دی های با راندمان بالا مانند LED های Nichia می توانند تا 220 لومن در هر وات (Lm/w) برسند که آنها را بسیار کارآمد می کند. سایر LED های با راندمان بالا از تولید کنندگان مختلف در محدوده 110-200 lm/w قرار دارند. برعکس، LED های با راندمان پایین، کارایی کمتر از 99 لومن در هر وات را نشان می دهند.

مقایسه لومن بر وات انواع لامپ ها

تفاوت در راندمان نور در بین LED ها به دلیل تفاوت در طراحی، کیفیت مواد و فرآیندهای ساخت آنها است. توجه به این نکته ضروری است که در حالی که راندمان نوری بالاتر اغلب نشان دهنده عملکرد برتر است، لزوماً به این معنی نیست که LED تنها فاکتور برای بهتر بودن نور است. عوامل دیگری مانند شاخص کیفیت رنگ، طول عمر و عدم فلیکر نیز باید در نظر گرفته شوند.

بیشتر بخوانید  پنل ال ای دی چیست ؟

چرا بازدهی نوری در روشنایی اهمیت دارند؟

این مفهوم از راندمان نوری در طراحی روشنایی، به‌ویژه در سناریوهایی که بهره‌وری انرژی و روشنایی هدفمند اهمیت بالایی دارند، بسیار مهم است. نور هدایت شده کارآمد نه تنها مصرف انرژی را بهینه می کند، بلکه کیفیت کلی روشنایی را نیز بهبود می بخشد، تابش خیره کننده و سایه های ناخواسته را کاهش می دهد. به همین دلیل است که یک چراغ LED با خروجی مجموع لومن کمتر اما لومن های مفید بالاتر اغلب می تواند از منبع نور کل لومن بالاتر در کاربردهای خاص بهتر عمل کند.

نقش LED ها در به حداکثر رساندن لومن

ال ای دی ها به دلیل خروجی نور جهت دار ذاتی شان در به حداکثر رساندن لومن مفید مهارت دارند. برخلاف لامپ های رشته ای یا فلورسنت که نور را در همه جهات ساطع می کنند، LED ها نور را در جهت خاصی ساطع می کنند. این ویژگی امکان استفاده موثرتر از نور، به حداقل رساندن اتلاف و به حداکثر رساندن روشنایی در منطقه مورد نظر را فراهم می کند.

نمونه ای از ریسه ال ای دی با زاویه تابش 120 درجه را در نظر بگیرید. چنین طراحی تضمین می کند که نور دقیقاً به جایی که مورد نیاز است هدایت می شود، روشنایی سطح هدف را بهینه می کند در حالی که ریزش نور به مناطق ناخواسته را به حداقل می رساند. این توانایی برای کنترل خروجی نور باعث می شود LED ها به ویژه برای روشنایی کار، نورپردازی یا هر برنامه ای که نیاز به کنترل دقیق نور دارد مناسب باشد.

تصورات غلط درباره مفهوم لومن بر وات

اثربخشی نور یک عامل حیاتی است که عملکرد LED را تعریف می کند. با این حال، درک نقش آن در روشنایی نیازمند نگاهی فراتر از نسبت ساده lm/w است. با در نظر گرفتن مفهوم لومن بر وات و اینکه چگونه بازدهی نوری به آن کمک می کند، می توان تصمیمات آگاهانه تری در طراحی و انتخاب راه حل های روشنایی گرفت. اینکه در نهایت چراغ موردنظر شما از چه راندمان و روشنایی برخوردار باشد به کاربرد استفاده از چراغ ربط دارد.

بیشتر بخوانید  شار نوری چیست

محصولات یزدنور تمامی نیازهای شما برای انتخاب یک چراغ با اثربخشی و از سویی دیگر، راندمان مناسب فراهم کرده است. اگر دنبال مقایسه لومن بر وات و سایر ویژگی­‌های کیفی محصولات روشنایی هستید، در بخش محصولات یزدنور، با انتخاب هر محصول و کلیک بر گزینه اطلاعات بیش­تر، لومن بر وات وال واشر ها،پروژکتورها، پنل های ال ای دی و سایر محصولات یزدنور را با دیگر محصولات روشنایی مقایسه کنید. امیدواریم این مقاله برای شما عزیزان مفید بوده باشد. اگر از خواندن این مقاله راضی بودید، خواندن آن را به دوستانتان نیز پیشنهاد کنید. همچنین می‌توانید سوالات خودتان را در قسمت کامنت با ما مطرح کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با دفاتر فروشگاهی ما تماس بگیرید.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش