1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. 5 نکته مهم در نورپردازی ویترین مغازه

5 نکته مهم در نورپردازی ویترین مغازه

91
5 نکته مهم در نورپردازی ویترین مغازه

هدف هر فروشگاهی جذب مشتری برای افزایش فروش است و برای این منظور از ویترین استفاده می شود. به طور معمول، مردم فقط برای چند ثانیه به ویترین مغازه ها نگاه می کنند، بنابراین ضروری است که آنها چشم نواز باشند تا نه تنها توجه مشتریان بالقوه را جلب کنند، بلکه با نمایش دقیق محصولاتشان، در مشتریان احساس نیاز ایجاد کند. در این زمینه، انتخاب نورپردازی مناسب برای ویترین به همان اندازه مهم است، زیرا نورپردازی درست فضا را به طور کامل متحول می کند و قدرت جذب توجه و به جا گذاشتن اثری ماندگار را دارد.

در اینجا نکاتی را در مورد نورپردازی ویترین مغازه برای متمایز کردن یک مغازه از سایرین توضیح می دهیم. آن را از دست ندهید!

نکاتی برای نورپردازی ویترین مغازه

نورپردازی ویترین مغازه ها نیز به یک ابزار ارتباطی واقعی تبدیل شده است. به این ترتیب، باید به طور کامل طراحی شود و دستگاه هایی که قادر به ارائه بهترین خروجی نور هستند باید مورد به مورد شناسایی شوند. هر مغازه باید با اصول اولیه دید، منحصر به فرد بودن، سادگی، اصالت، تنوع و تمیزی مطابقت داشته باشد. بنابراین، نه تنها ظاهر و کیفیت محصول مهم است، بلکه نورپردازی آن نیز اهمیت دارد که باید عواملی مانند:

دمای رنگ نور

رنگ نور یکی از عناصر اصلی نورپردازی است که ابتدا بر احساساتی که ما از یک مغازه دریافت می کینم تأثیر می گذارد. این دمای رنگ باید مطابق با اجسام مورد نظر باشد و برای ایجاد فضایی گرم و جذاب کافی باشد. نور گرم می تواند نتیجه طبیعی تری بدهد. با این حال، نور سرد برای بازتولید رنگ ها به شیوه ای واقعی تر مهم است، اگرچه در این مورد، CRI مهم تر است. ایده آل در ویترین ها این است که دمای رنگ متفاوتی داشته باشند زیرا برای یک محصول یا محصول دیگر مناسب تر خواهند بود.

بیشتر بخوانید  اصول نورپردازی پارکینگ + معرفی رایج ترین محصول

شاخص نمود رنگ CRI

چراغ های مورد استفاده در نورپردازی باید دارای شاخص نمود رنگی حداقل 80 درصد باشند. این تضمین می کند که رنگ های درک شده از بیرون مغازه تا حد امکان به رنگ هایی که در زیر نور طبیعی درک می شوند نزدیک باشند. بدون شک یکی از مهم‌ترین عوامل در نورپردازی همین مورد است، زیرا درک رنگ‌های محصولات به شیوه‌ای متفاوت می‌تواند باعث شود کاربران احساس کنند که جذب آن‌ها نمی‌شوند.

زاویه دیافراگم نور

برای فوکوس و برجسته کردن صحیح محصولات نمایش داده شده، مهم است که جنبه هایی مانند ارتفاعی که چراغ ها در آن قرار می گیرند یا اندازه اشیاء را در نظر بگیرید، زیرا این امر زاویه تابش چراغ ها را مشخص می کند. در نورپردازی ویترین مغازه ها درجه تابش چراغ ها به ما امکان می دهد دو نوع سایه ایجاد کنیم: چراغ با زاویه باز می توانند نور یکنواخت تری تولید کنند، در حالی که زاویه کوچکتر باعث ایجاد سایه های قوی تر و واضح تر می شود که نور را در نقاط خاصی متمرکز می کند.

شدت نور

شدت نور در نورپردازی با توجه به اینکه در معرض نور طبیعی نیز قرار دارند، عامل مهمی است. به همین دلیل، نور باید به اندازه کافی شدید باشد تا از جلوه خیره کننده نور در طول روز جلوگیری کند و فضا و محصولات داخلی فروشگاه را برجسته کند. از این نظر توصیه می شود که نورپردازی ویترین زیر 2000 لوکس نباشد. با این حال، برای تعیین میزان نور مورد نیاز برای روشنایی صحیح هر محصول، باید ویژگی های خاص هر ویترین را در نظر گرفت. ویترین مغازه هایی با رنگ های کسل کننده به نور بیشتری نیاز دارند، در حالی که آنهایی که رنگ های روشن تر دارند به چنین نورپردازی قدرتمندی نیاز ندارند.

اشتباهاتی که در نورپردازی ویترین مغازه باید اجتناب کرد:

در طراحی نورپردازی دکور مغازه باید در نظر داشت که محصولاتی که قرار است نمایش داده شوند نه تنها از نظر اندازه بلکه در چیدمان داخل ویترین نیز می توانند بر نور و رنگ ویترین تاثیر زیادی بگذارد. به همین دلیل، داشتن روشنایی قابل تنظیم مانند انواع پروژکتور و چراغ ریلی و سیستم های کنترل روشنایی مهم است، زیرا این دو مورد به نور اجازه می دهد تا در هر لحظه با امکانات مختلف ارائه شده توسط ویترین سازگار شود. نورپردازی باید با هویت برند مغازه سازگاری داشته باشد.

بیشتر بخوانید  تاثیر نوسان برق بر محصولات روشنایی

از این نظر، اجتناب از برخی اشتباهات از جمله:

  1. استفاده از چراغ های ثابتی که قابل جابجایی یا تطبیق با محصولات جدید نیستند.
  2. نورپردازی ناهمانگ ویترین با چیدمان مغازه می‌تواند فضایی غیرحرفه‌ای ایجاد کند.
  3. برنامه ریزی برای نورپردازی ویترین بدون در نظر گرفتن ویژگی های آن (اندازه، محصولات، رنگ ها و غیره).
  4. از تابش خیره کننده نور جلوگیری شود. ایجاد تعادل بین نور کافی برای نمایش کالا و نداشتن نور زیاد بسیار مهم است.

چراغ های مناسب برای نورپردازی ویترین

چراغ های ریلی و مگنتی

این چراغ ها در نورپردازی ویترین ها به دلیل تطبیق پذیری خود بسیار ایده آل هستند. هم روی دیوار و هم سقف قرار می گیرند و قابل تنظیم هستند. علاوه بر این، در اندازه‌ها و رنگ‌های زیادی وجود دارند.

چراغ های توکار

چراغ های توکار که در بالای ویترین قرار می گیرند و محصولات را از بالا روشن می کنند، بدون اینکه در دید کاربران باشند. چراغ‌های توکار، بخش جدانشدنی سیستم‌های نورپردازی هستند. اهمیت این چراغ‌ها در یکدست کردن فضا و اشغال فضای کمتر توسط چراغ است تا بهترین نور در فضای قابل رویت فروشگاه، تامین شود.

انواع لامپ دکوراتیو و چراغ آویز

روشنایی ویترین مغازه ها بدون شک عامل تعیین کننده ای در موفقیت یک فروشگاه است. لامپ‌ ال ای دی ویترینی در مصرف برق انرژی کمتری مصرف می‌کنند و دارای عمر بیشتری نسبت به لامپ‌های رشته ای هستند. چراغ های آویز چوبی و چراغ آویز فلزی یکی از پرکاربرد ترین دیزاین ها را در نورپردازی ویترین دارد.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش