1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. اشتباهات رایج در نورپردازی حمام

اشتباهات رایج در نورپردازی حمام

142
8 اشتباه رایج در نورپردازی حمام

درست مانند روشنایی در هر اتاق خانه، نور یک عنصر مهم در حمام شما است. اگر می خواهید فضایی روشن و کاربردی داشته باشید، نورپردازی مناسب حمام بسیار مهم است. در این مقاله به برخی از اشتباهات رایج در نورپردازی حمام نگاهی خواهیم انداخت.

نادیده گرفتن درجه حفاظت IP

رتبه بندی IP راهی برای درک میزان دوام روشنایی حمام شما است. درجه حفاظت IP یا رتبه‌بندی‌های حفاظت از نفوذ، نشان‌دهنده مقاومت منبع نور در برابر رطوبت و گرد و غبار است. رقم اول نشان دهنده محافظت نور در برابر گرد و غبار است، در حالی که رقم دوم به مقاومت لامپ در برابر آسیب رطوبت و آب اشاره دارد.

رقم اول – جامدات

0 – بدون محافظت در برابر مواد جامد

1- محافظت در برابر اجسام جامد بزرگتر از 50 میلی متر

2- محافظت در برابر اجسام جامد بزرگتر از 12 میلی متر

3- محافظت در برابر اجسام جامد بزرگتر از 2.5 میلی متر

4- محافظت در برابر اجسام جامد بزرگتر از 1 میلی متر

5- محافظت در برابر گرد و غبار

6- ضد گرد و غبار

رقم دوم – رطوبت

0 – بدون محافظت

1- محافظت شده در برابر قطرات آب که به صورت عمودی می ریزند

2 – محافظت شده در برابر قطرات آبی که با زاویه حداکثر 15 درجه می ریزند

3 – محافظت در برابر قطرات آب با حداکثر زاویه 60 درجه

4 – محافظت شده در برابر بیرون زدگی و پاشش آب

5- محافظت در برابر جت های آب کم فشار

6 – محافظت شده در برابر جت های آب فشار قوی

7 – از غوطه ور شدن کوتاه محافظت می شود

بیشتر بخوانید  بهترین برند پنل سقفی ال ای دی

8- از غوطه ور شدن طولانی مدت محافظت می شود

داشتن درجه حفاظت مناسب در حمام مهم است زیرا محیط بسیار مرطوب است. با این حال، رتبه‌بندی IP که برای چراغ‌های LED دوش و چراغ‌های دیواری حمام نیاز دارید، متفاوت است. این به دلیل وجود مناطق مختلف در حمام است که به درجه بندی های متفاوتی نیاز دارند. مناطق عبارتند از:

جانمایی انواع چراغ در حمام و سرویس بهداشتی

  • منطقه 0 – این منطقه در داخل دوش یا حمام است. باید دارای رتبه IP67 باشد تا در برابر غوطه وری مقاوم باشد.
  • منطقه 1 – این منطقه فضای بالای دوش یا حمام را پوشش می دهد. به عنوان مثال یک چراغ دوش در این منطقه نصب خواهد شد. حداقل رتبه IP45 در اینجا مورد نیاز است.
  • منطقه 2 – این منطقه در اطراف محیط حمام است. در اینجا، شما به حداقل رتبه IP44 نیاز دارید.
  • منطقه 3 – منطقه 3 در هر جایی خارج از مناطق دیگر قرار می گیرد. دیوارکوب های حمام و چراغ های روشویی حمام معمولا در این ناحیه قرار دارند. هیچ رتبه بندی خاصی برای این منطقه وجود ندارد، اگرچه توصیه می شود چراغی با حداقل رتبه IP20 انتخاب کنید.

نصب چراغ آویز بطور اشتباه

نورپردازی مدرن حمام

چراغ های سقفی حمام مانند چراغ های آویز و لوسترها در فضا ظاهر خوبی دارند، اما نحوه آویزان کردن آنها مهم است. چراغ را خیلی پایین آویزان نکنید، ممکن است هنگام بیرون آمدن از حمام به سر شما برخورد کند. همین امر در مورد چراغ های آویز در نزدیکی آینه و روشویی نیز صدق می کند. حتی باعث خستگی چشم در زمان ارایش یا اصلاح شود.

نداشتن دمای رنگ مناسب

دمای رنگ راهی برای تشخیص تن های گرم یا سرد نور است. آنها در طیفی بین 1000 تا 10000 درجه کلوین وجود دارند. در انتهای بالایی، رنگ های سردتر وجود دارد، در حالی که انتهای پایینی میزبان رنگ های گرم تر است. هر دمای رنگی جایگاه خاص خود را در مکان های مختلف دارد. وقتی صحبت از نورپردازی حمام می شود، بهتر است نوری را انتخاب کنید که همچنان در سمت گرمتر باشد و در عین حال به اندازه کافی روشن باشد که دیده شود. چراغ های حمام باید دمای رنگی بین 3000 تا 4500 کیلو گرم داشته باشند تا بهترین نتیجه را داشته باشند.

بیشتر بخوانید  روشنایی هوشمند چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

برخی از افراد ترجیح می‌دهند که نورها گرم‌تر باشند تا فضایی آرام‌تر ایجاد کنند، اما این انتخاب دید را در صبح دشوار می کند. به جای آن می توانید سوئیچ های دیمر برای تغییر روشنایی نور در ساعات مختلف روز استفاده کنید.

قرار دادن نور نامناسب برای دوش

مهم است که منبع نور های رو به پایین را مستقیماً روی سر دوش نصب نکنید. در غیر این صورت، وقتی به بالا نگاه می کنید، می تواند باعث تابش خیره کننده شود. به جای نصب چراغ های سقفی حمام در دوش، برخی از افراد برای جلوگیری از این امر ترجیح می دهند چراغ های دیواری را در امتداد دیوار دوش در مجاورت دوش قرار دهند تا به جای آن نور غیرمستقیم ارائه شود.

استفاده از لامپ های رشته ای

با گذشت سالها، توجه به لامپ های LED نسبت به لامپ های رشته ای تغییر کرده است. استفاده از منابع نوری رشته ای به دلیل مصرف انرژی بالا در سرویس بهداشتی و حمام توصیه نمی شود. لامپ های ال ای دی برای محیط زیست بهتر هستند و اغلب 20 برابر لامپ های رشته ای و قدیمی دوام دارند. این لامپ ها می توانند هم در قبض انرژی و هم در هزینه های اولیه تعویض آنها صرفه جویی کنند. ال ای دی ها نه تنها نورپردازی حمام را کم مصرف می کند، بلکه به شما کنترل بیشتری بر دمای رنگ و روشنایی نور می دهد.

روشنایی نامطلوب در روشویی

چراغ بالا آینه

از قرار دادن چراغ‌های روبه‌روی بالای سر خودداری کنید، زیرا این کار برای هر کسی که زیر آن می‌ایستد ناراحت‌کننده است. برای جلوگیری از این امر، چراغ‌ها را بالای آینه روشویی نصب نکنید. در عوض، چراغ‌های LED حمام یا دیوارکوب‌ها را در دو طرف آینه انتخاب کنید. این نور متعادل تر و یکنواخت را فراهم می کند. اگر روشویی شما کوچک است، از چراغ های دان لایت می توانید استفاده کنید و اگر یک روشویی بزرگ و دوتایی دارید، دو عدد را پیشنهاد می کنیم.

بیشتر بخوانید  تاثیر نوسان برق بر محصولات روشنایی

استفاده از یک مدل نورپردازی

برای دستیابی به یک طرح روشنایی حمام خوب، باید منابع نوری مختلفی از نورهای اطراف آینه روشویی گرفته تا نورپردازی عمومی بالای سر را پوشش دهید. نور عمومی حمام، نور وظیفه ای حمام و نورپردازی تاکیدی حمام، همه بخشی از یک طرح نورپردازی لایه ای هستند. مهم است که هر سه در حمام خود به سوئیچ های مختلف متصل باشند، بنابراین می توانید به تعداد کمی یا هر تعداد که می خواهید در یک زمان استفاده کنید.

  • روشنایی محیط نور اصلی است که اغلب در بالای سر نصب می شود. این می تواند به شکل چراغ های توکار ، چراغ های ضد رطوبت، چراغ های آویز یا لوستر باشد.
  • نورپردازی وظیفه روشنایی است که برای انجام کارهایی مانند نظافت و دوش گرفتن استفاده می شود. اینها در قسمت دوش و همچنین قسمت روشویی کاربرد دارند.
  • نورپردازی تاکیدی به شما کمک می کند تا قسمت های مختلفی را در حمام که می خواهید توجه را به آنها جلب کنید برجسته کنید. همچنین می توان از آن برای ایجاد نور اتمسفر استفاده کرد که معمولاً به شکل دیوارکوب می باشد.

به سبک و زیبایی حمام خود در کل توجه کنید و نورهایی را انتخاب کنید که مکمل آن باشند. با در نظر گرفتن این اشتباهات رایج در نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی، می توانید شروع به طراحی حمامی با نور عالی کنید که دوست دارید در آن زمان بگذرانید.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش