1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نحوه انتخاب نور مناسب برای هر اتاق خانه

نحوه انتخاب نور مناسب برای هر اتاق خانه

354
نحوه انتخاب نور مناسب برای هر اتاق خانه

انتخاب نور مناسب اتاق امری ضروری است. چرا؟ طبق تحقیقات انجام شده توسط دانشمندان، بیماری‌های چشمی که در اثر قرار گرفتن در معرض نور های بسیار روشن، سرد و فلورسنت ایجاد می‌شود، ۱۲ درصد افزایش پیدا کرده‌اند. در مورد اتاقی که در آن بیشتر از سایر نقاط وقت می‌گذرانید بیشتر فکر کنید. نور یکی از عناصر کلیدی در زندگی ماست. نور مناسب، شما را قادر می سازد تا کار های خود را به راحتی انجام دهید، احساس امنیت و راحتی بیشتری داشته باشید و به شما امکان می دهد از خانه خود با پتانسیل کامل لذت ببرید. با این حال، هر اتاق دارای نیاز های خاص و منحصر به فرد به نور کلی و تاکیدی است. در اینجا چند نکته و ایده وجود دارد که باید هنگام برنامه ریزی برای نیاز های روشنایی خود برای هر اتاق در خانه در نظر بگیرید. اگر مطمئن نیستید که به چه نوع وسایل روشنایی نیاز دارید، یا فقط به دنبال الهام گرفتن هستید، چند دقیقه وقت بگذارید و این مقاله را مرور کنید!

ورودی سالن و راه پله ها

ورودی خانه اولین تصور از فضای داخلی خانه را منتقل می کند. یک لوستر سنتی، چراغ آویز، یا چراغ سقفی را در راهروی خود قرار دهید تا روشنایی اولیه را فراهم کنید و فضایی دلپذیر ایجاد کنید. اگر اثر هنری به دیوار دارید یا راه پله دارید آن را با نور هالوژن از مسیر یا نورهای پایین فرورفته قابل تنظیم روشن کنید. آینه ها نیز جلوه تزئینی خاصی به ورودی می بخشند. اطمینان حاصل کنید که وسایل تزئینی را متناسب با فضا در نظر بگیرید. همه ورودی ها نمی توانند یک لوستر بزرگ را در خود جای دهند، بنابراین مطمئن شوید که نسبت اندازه درست است. به همین ترتیب، اگر فضای بزرگتری دارید، به وسایل بزرگتری نیاز خواهید داشت. اگر می‌توانید وسایل را از بالا مشاهده کنید، حتما یک لوستر یا آویز ورودی انتخاب کنید.

به یاد داشته باشید که راه پله ها و سالن ها برای ایمنی باید نور عمومی خوبی داشته باشند. برای جلوگیری از افتادن، پله ها باید از بالا به پایین با کلید در هر دو مکان روشن شوند. برای ایمنی در راهروها، وسایل روشنایی را هر 8 تا 10 فوت (2.4 تا 3.0 متر) قرار دهید. وسایلی را که انتخاب می‌کنید با تطبیق لوستر یا آویزورودی با وسایل نزدیک به سقف برای راهرو ها و وسایل آویزان زنجیره‌ای کوچکتر برای راه پله‌ها، گره بزنید. از دیوار کوب های همسان برای تکمیل چراغ آویز استفاده کنید. همیشه یک دیوارکوب را بالاتر از سطح چشم نصب کنید؛ به طوری که منبع لامپ قابل مشاهده نباشد.

بیشتر بخوانید  چراغ خطی چیست

هال پذیرایی

از نورپردازی برای به نمایش گذاشتن بهترین فضاهای زندگی خود استفاده کنید. بافت دیوار ها را به نمایش بگذارید، آثار هنری را به نمایش بگذارید، یا فقط برای اتاق نشیمن، اتاق کار، اتاق های بازی یا اتاق خواب خود با چراغ دکوراتیو روشنایی ایجاد کنید. انواع مختلف وسایل روشنایی هم برای روشنایی عمومی و هم برای نیازهای روشنایی برجسته شما کار می کنند.

از نورپردازی مخفی با ریسه برای روشن کردن یک منطقه عمومی استفاده کنید. زیرا منبع نور پنهان است. وسایل نزدیک به سقف، دیوارکوب ها و هالوژن ها نیز انتخاب های عالی هستند و نور کافی را فراهم می کنند. این وسایل نه تنها قطعات تزئینی هستند، بلکه منابع ایده آلی برای روشنایی کار برای خواندن یا بازی کردن هستند.

ناهارخوری

یک نقطه کانونی با نور ایجاد کنید. میز ناهارخوری شما در جای خود قرار دارد، صندلی ها به داخل هل داده می شوند و میز چیده شده است. تنها چیزی که برای تکمیل تصویر باقی می‌ماند، قطعه مرکزی است، چراغ شما. این وسیله روشنایی نقطه کانونی اتاق شما است، بنابراین باید سبک شخصی شما را بیان کند و در عین حال نیازهای نوری عمومی را برآورده کند.

برای روشنایی عمومی از لوستر یا آویز استفاده کنید. هر دوی این وسایل منبع عالی برای روشنایی هستند و مطمئناً رنگ اتاق غذاخوری شما را تنظیم می کنند. هنگام آویزان کردن یک لوستر، مطمئن شوید که لوستر 6 تا 12 اینچ کوچکتر از باریک ترین سمت میز باشد. پایین آویز یا لوستر باید تقریباً 30 اینچ بالاتر از میز شما باشد. برای نور اضافی روی میز، یک لوستر با نور پایین یکپارچه در نظر بگیرید. استفاده از پنل ها یا همان هالوژن ها نیز توصیه می شود. این کار نور بیشتری روی میز ایجاد می کند و همچنین درخشندگی لوستر را نمایان می کند.

آشپزخانه

توجه داشته باشید که آشپزخانه اغلب شلوغ ترین قسمت خانه است. نه تنها غذا های شما در اینجا آماده می شود، بلکه خانواده و مهمانان شما نیز در اینجا جمع می شوند. نور کافی برای انجام تمام نیاز های آشپزی شما امری ضروری است. از لامپ های با وات بالاتر استفاده کنید. یک آویز شیشه ای یا چوبی و… “روشنایی” کافی را برای پوشاندن کل منطقه غذاخوری فراهم می کند. از نورپردازی زیر کابینت برای جلوگیری از ایجاد سایه روی پیشخوان ها استفاده کنید. ریسه زیر کابینت نیز یک منبع روشنایی مقرون به صرفه هستند.

بیشتر بخوانید  نور مرئی و نامرئی چیست

از استفاده از نور کم در آشپزخانه خودداری کنید و به دنبال نور جهت دار و نورپردازی محیط باشید، به خصوص زمانی که جزیره در آشپزخانه شماست. جایی که می توانید چراغ های آویزان را در بالای آن نصب کنید تا در هنگام آماده سازی یا صرف غذا نور روشنی دریافت کنید. همچنین می توانید کابینت آشپزخانه را از داخل با نصب هالوژن و نورافکن های داخلی کوچک در سقف یا کناره های آن نورپردازی کنید.

اتاق خواب ها

نور کم یکی از ایده های پرکاربرد نورپردازی اتاق خواب است، زیرا فضایی از راحتی و آرامش را به اتاق می بخشد، جایی که می توانید از انواع لوستر مدرن اتاق خواب با طراحی متمایز مانند لوسترها و لامپ های آویزان در سقف و دو طرف تخت خواب استفاده کنید. علاوه بر این، توصیه می شود که رنگ های نورپردازی اتاق خواب آرام، کم نور و دکوراسیون اتاق خواب روشن نباشد تا در زمان استراحت باعث ایجاد مزاحمت نشود..

حمام و سرویس بهداشتی

حمام را فراموش نکنید. روشنایی حمام احتمالاً آخرین جایی است که مردم می خواهند زمان و پول خود را سرمایه گذاری کنند. آینه ها روشن نمی شوند و اغلب از یک سقف برای روشن کردن آینه و دوش استفاده می شود. با این حال، با اضافه شدن وان و دوش‌ های بخار، زمان بیشتری برای استراحت در حمام صرف می‌شود. از آنجایی که گاهی روز خود را در حمام شروع می‌کنید، چرا وقت بیشتری را صرف این موضوع نکنید که کدام وسایل و چراغ‌ ها بهتر کار می‌کنند؟

لامپ های هالوژن به طور کلی استاندارد روشنایی حمام هستند، اما جدیدترین لامپ های ضد رطوبت و بخار نیز گزینه ای عالی هستند. برای بهتر کردن روشنایی براکت های دیواری را اضافه کنید. در صورت استفاده از ریسه برای نور مخفی آینه، از ایجاد سایه ها با نصب نکردن مستقیم آنها بر روی آینه اجتناب کنید. افزودن براکت های دیواری به کنار آینه یکی از بهترین راه ها برای از بین بردن سایه های روی صورت است. برای آینه های زیر 48 اینچ، براکت های دیواری را به صورت عمودی نصب کنید و آنها را در فاصله 75 تا 80 اینچ (190.5 تا 203.2 سانتی متر) بالاتر از کف قرار دهید.

بیشتر بخوانید  شدت نور چیست


لامپ های کم مصرف فلورسنت نیز برخلاف تصور عموم به عنوان لامپ های CFL می توانند گزینه خوبی برای حمام ها باشند، به شرطی که شاخص نمود رنگ (CRI) آن ها 90 یا بالاتر باشد. این نشان می دهد که این رنگ ها به نور طبیعی نزدیک تر هستند.

نورپردازی بیرونی

از نورپردازی کاربردی و سرگرم کننده برای فضای بیرون استفاده کنید. چه هدف شما افزایش زیبایی خانه باشد و چه تامین امنیت بیشتر، گزینه های نورپردازی متعددی برای روشن کردن فضای بیرونی خانه خود دارید. انواع روشنایی موجود را در نظر بگیرید. انتخاب وسایل روشنایی دو نوع اصلی است: تزئینی و کاربردی.

از وسایل تزئینی استفاده کنید در طول مسیر ها، روی دیوار ها و ورودی. طراحی این وسایل باید ظاهر و احساس خانه و منظره شما را تکمیل کند و در عین حال نور کافی برای ایمنی، امنیت و عملکرد را فراهم کند. هنگام نصب چراغ دیواری، اندازه وسایل را به در و فضای اطراف آن اندازه بگیرید. چراغ های دیواری باید کمی بالاتر از سطح چشم در حدود 60 اینچ تا 66 اینچ از مرکز لامپ تا کف نصب شوند.

با این حال، توجه داشته باشید که بیشتر وسایل به سبک چراغ، منابع نور خیره کننده هستند. بسیاری از طراحان نورپردازی به طور کامل از نور های سبک چراغ حیاطی چشم پوشی می کنند و به جای آن از چراغ هایی با کلاه (که از تابش خیره کننده محافظت می کنند) و چراغ هایی که در داخل گیاهان قرار گرفته اند مانند چراغ چمنی استفاده می کنند تا کاملاً پنهان شوند.

از چراغ های مخفی برای اهداف کاربردی استفاده کنید. آنها به طور استراتژیک در اطراف ملک قرار گرفته اند تا به طور انتخابی گیاهان و معماری را روشن کنند. یک طراح روشنایی ماهر، وسایل را طوری قرار می دهد که فقط اثر نور دیده شود، نه خود وسایل روشنایی. از انواع چراغ نما مانند جت لایت و وال واشر ال ای دی برای نورپردازی نمای ساختمان خود استفاده کنید.

امیدواریم مقاله انتخاب نور مناسب اتاق برایتان مفید بوده باشد. همچنین میتوانید مطالب مفید و کاربردی بیشتر را در وبلاگ هم بخوانید.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > >

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش