1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. چرا چراغ های LED روی دوربین سوسو می زنند؟ + نحوه رفع آن

چرا چراغ های LED روی دوربین سوسو می زنند؟ + نحوه رفع آن

102
چرا چراغ های LED روی دوربین سوسو می زنند؟ + نحوه رفع آن

سوسو زدن چراغ در دوربین چگونه اتفاق می افتد؟ با تعجب به اختراعات تکنولوژیکی در اطراف خود نگاه کنید. تلفن همراه شما اکنون دو ابزار عجیب و غریب را در خود جای داده است، ابزارهایی که تنها چند دهه پیش به عنوان اشیاء جداگانه در دستان ما بودند، از قبیل دوربین‌ها و ماشین‌حساب‌ها.

گاهی وقت‌ها، ابزارهای مستقل از یکدیگر، در تعامل با یکدیگر واکنش‌های مختلفی ایجاد می‌کنند. لامپ‌های ال ای دی یک نمونه عالی از این پدیده هستند. زمانی که از طریق لنز دوربین مشاهده می‌شوند، به سرعت در فواصل زمانی خاصی چشمک می‌زنند، گویی در حال روشن و خاموش شدن هستند.

چرا چراغ های LED روی دوربین سوسو می زنند؟

سوسو زدن چراغ در دوربین به این دلیل اتفاق می‌افتد که بعضی چراغ‌های LED در زندگی واقعی سوسو می‌زنند اما آنقدر سریع است که ما نمی‌توانیم آن را ببینیم. پس چشمک زدن لامپ در فیلم آشکار می شود زیرا فریم های ضبط دوربین در ثانیه با فرکانس الکتریسیته هماهنگ نیست. این “اثر بارق” نامیده می شود.

اثر بارق که به سوسو زدن چراغ‌های LED در فیلم‌ها و عکس‌های ثبت شده توسط دوربین‌ها اطلاق می‌شود، به عدم هماهنگی بین فرکانس الکتریسیته و فریم‌های ضبط دوربین برمی‌گردد. زمانی که فرکانس روشنایی LED با فریم‌های ضبط دوربین همخوانی ندارد، نور LED به نظر می‌آید که در حال سوسو زدن و چشمان ما این چشمک زدن را مشاهده می‌کنند.

چرا چراغ های LED در حرکت آهسته سوسو می زنند؟

یک چراغ LED در فیلم های حرکت آهسته به شدت چشمک می زند زیرا نرخ فریمی که ثبت می شود بسیار بالا است. دوربینی که در حالت آهسته عکس می‌گیرد به احتمال زیاد فریم‌هایی را می‌گیرد که نور در چرخه «خاموش» است، و سپس آن فریم‌ها را زمانی که یک ثانیه در مدت زمان طولانی‌تری پخش می‌شود، نشان می‌دهد. بیایید تعدادی اعداد را در این مورد قرار دهیم تا توضیح آن آسان تر شود.

بیشتر بخوانید  5 نکته مهم در نورپردازی ویترین مغازه

یک LED در مدار خانه ایالات متحده 120 بار در ثانیه روشن و خاموش می شود. اما چشم انسان فقط بین 24 تا 30 فریم در ثانیه ثبت می کند، بنابراین ما نور را روشن می بینیم. ویدئوهای حرکت آهسته می‌توانند فریم‌های بیشتری را ضبط کنند. گران‌ترین دوربین‌های اسلوموشن می‌توانند تا یک میلیون فریم در ثانیه ضبط کنند. اما بهترین گوشی های هوشمند معمولا 960 فریم بر ثانیه ضبط می کنند. سپس، فیلم در مدت زمان طولانی‌تری پخش می‌شود. بنابراین یک ثانیه در 960 فریم در ثانیه به 16 ثانیه در 60 فریم در ثانیه تبدیل می‌شود.

بنابراین شما اکنون یک شانزدهم ثانیه، هر ثانیه را در زمان واقعی در یک ویدیوی اسلو می‌بینید. بنابراین چشم شما می تواند زمان خاموش بودن چراغ LED و همچنین روشن بودن آن را ثبت کند. این یک مشکل با چراغ‌های مدرن است. لامپ‌های رشته‌ای قدیمی‌تر این مشکل را نداشتند، زیرا پس از گرم شدن، رشته تنگستن همچنان نور ساطع می‌کند، حتی اگر جریان برای میلی‌ثانیه‌ قطع شود.

چگونه از سوسو زدن چراغ در ویدیو جلوگیری کنیم؟

ال ای دی های متاثر از جریان متناوب AC تغذیه می شوند که در آن الکترون های الکتریسیته به صورت سیکلی به داخل و خارج مدار حرکت می کنند. سیکل الکترون در ثانیه (هرتز) نامیده می شود. در ایالات متحده، برق با فرکانس 60 هرتز و در سایر نقاط جهان با فرکانس 50 هرتز کار می کند.

در 1 سیکل یا هرتز، لامپ دو بار خاموش می شود که الکترون به طور متناوب داخل و خارج می شود. این بدان معناست که لامپ بین 100 تا 120 بار در ثانیه روشن و خاموش می شود. در حالی که چشم غیر مسلح نمی تواند آن سوسو زدن را ببیند، دوربین اغلب با نرخ فریم متفاوتی نسبت به هرتز نور فیلم می گیرد. این بدان معناست که آنها هماهنگ نیستند و دوربین فریم هایی را که نور خاموش است می گیرد.

بیشتر بخوانید  تفاوت روشنایی و نورپردازی با یکدیگر

چگونه از چشمک زدن چراغ های LED در دوربین جلوگیری کنیم؟

برای رفع این مشکل، می‌توان از چند راهکار استفاده کرد. یکی از راه‌حل‌ها استفاده از نورپردازی مصنوعی با فرکانس ثابت و هماهنگ با فریم‌های دوربین است. همچنین، استفاده از دوربین‌های با قابلیت تنظیم فرکانس ضبط و یا استفاده از فلاش به عنوان منبع نور می‌تواند به بهبود وضوح تصاویر و جلوگیری از سوسو زدن کمک کند. بهترین راه موارد انجام کارهای زیر است:

روشنایی

روشنایی نورهای خود را تنظیم کنید. هر چه یک لامپ LED روشن تر باشد (شدت نور بیشتری داشته باشد)، کمتر به نظر می رسد که LED در دوربین سوسو می زند.

تنظیمات دوربین

ساده ترین راه برای جلوگیری از سوسو زدن نور LED در ویدیوهای شما این است که منوی تنظیمات دوربین خود را بررسی کنید، زیرا آنها اغلب گزینه های خودکار برای رفع نورهای چشمک زدن دارند. راه دیگر فریم های ضبط دوربین در ثانیه و سرعت شاتر را کاهش دهید. معمولاً می‌توانید با کاهش FPS که با آن عکس می‌گیرید و تنظیم سرعت شاتر، از سوسو زدن چراغ در دوربین جلوگیری کنید.

نور طبیعی

البته بهترین راه برای رفع سوسو زدن نور LED هنگام فیلمبرداری این است که از استفاده از منبع نور مصنوعی روی صفحه نمایش خودداری کنید. اگر بتوانید از نور طبیعی استفاده کنید، بهترین کار خواهد بود، اگرچه شدت نور ممکن است برای عکس شما کافی نباشد. گزینه دیگر این است که منابع نور خود را خارج از عکس قرار دهید تا همچنان فضا را روشن کنند اما روی صفحه دیده نشوند.

کلمات پایانی

با این دانش بسیار خوب در مورد فرکانس برق و فریم های بدون تراز در ثانیه، می توانید با اطمینان با هر افکت بارق در ویدیوهای خود مقابله کنید. مدتی را صرف تغییر تنظیمات دوربین کنید و با تنظیم سرعت شاتر، باید بتوانید جلوه سوسو زدن چراغ های LED را حذف کنید.

بیشتر بخوانید  وال واشر چیست و کاربردهای آن در نورپردازی
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > >

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش