1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نحوه استفاده از مولتی متر

نحوه استفاده از مولتی متر

89
نحوه استفاده از مولتی متر

مولتی متر وسیله ای است که برای اندازه گیری چندین پارامتر مدار الکتریکی مانند ولتاژ، جریان و مقاومت استفاده می شود. این دستگاه از یک متر دیجیتال یا آنالوگ، باتری ها، مقاومت ها و مدارهای دیگر تشکیل شده است که اندازه گیری چند کمیت الکتریکی را با دقت و سرعت بسیار بالا تضمین می کند. مولتی متر برای عیب یابی مشکلات الکتریکی در موتورها، مدارها، منابع تغذیه و کلیدها استفاده می شود. مولتی متر از رایج ترین ابزارهایی است که توسط تکنسین ها، دانشجویان و مهندسان در سراسر جهان استفاده می شود. از این رو، آشنایی با اجزای یک مولتی متر و نحوه تنظیم آن برای اندازه گیری های مختلف در مواجه با یک مدار الکتریکی اجتناب ناپذیر شده است. این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد نحوه استفاده از مولتی متر بدانید را پوشش می دهد.

موارد استفاده از مولتی متر

مولتی متر رایج ترین ابزاری است که توسط تکنسین ها برای عیب یابی مشکلات الکتریکی استفاده می شود. برای اطلاع از نحوه تست لامپ ال ای دی روی لینک بزنید. چند نمونه از موارد استفاده عبارتند از:

  1. برای آزمایش یک باتری مشکوک، اتصال سیم‌های مولتی‌متر و اندازه‌گیری ولتاژ DC، یک راه سریع و کارآمد برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا باتری از کار افتاده است، خوب است یا جایی بین آن است.
  2. هنگام مونتاژ قسمت‌های مختلف یک پروژه یا محصول، کار با دسته‌ای از سیم‌های همرنگ معمول است، در این صورت می‌توان از یک مولتی متر برای تست مقاومت هر یک استفاده کرد که به تشخیص یکی از دیگری کمک می‌کند.
  3. هنگامی که در هنگام بررسی یک پریز برق متناوب در مورد اینکه کدام پین “روشن” است شک دارید، می توان از یک مولتی متر برای تعیین ولتاژ خروجی از نقطه استفاده کرد و در نتیجه بررسی کرد که آیا برق دارد یا خیر.
  4. هنگام کار بر روی بردهای الکترونیکی، معمولاً نگران این باشید که آیا تراشه بیش از حد گرم شده است یا خازن معیوب است یا خیر، و می توان از مولتی متر برای بررسی اینکه آیا دما در محدوده مجاز است یا خیر، استفاده کرد.
  5. کابل های کواکسیال را می توان با استفاده از یک مولتی متر از نظر تداوم بررسی کرد.

انواع مولتی متر

انواع مولتی متریک مولتی متر آنالوگ (سمت چپ) و یک مولتی متر دیجیتال (راست). مولتی متر به طور کلی به دو دسته آنالوگ و دیجیتال طبقه بندی می شود که تفاوت اصلی آنها در واحدهای نمایشگر مربوطه است.

بیشتر بخوانید  استاندارد ضربه پذیری چراغ (IK)

مولتی متر آنالوگ

مولتی مترهای آنالوگ یا عقربه ای همانطور که در شکل 2 مشاهده می شود دارای یک نشانگر سوزنی برای نمایش قرائت هستند. آنها برای کاربردهایی با مقادیر به سرعت در حال تغییر ایده آل هستند، زیرا در مقایسه با همتایان دیجیتالی خود مقادیر را واضح تر نشان می دهند.

مولتی متر دیجیتال

مولتی مترهای دیجیتال ابزارهای اندازه گیری هستند که می توانند مقادیری مانند ولتاژ، جریان و مقاومت را اندازه گیری کنند. مقادیر اندازه گیری شده بر روی یک صفحه نمایش دیجیتال نشان داده می شوند و به آسانی و مستقیماً حتی توسط کاربرانی که برای اولین بار استفاده می کنند، قابل خواندن هستند. آنها به دلیل دقت بالایشان در مقایسه با مولتی متر آنالوگ خود رایج تر هستند.

اجزای مولتی متر

یک مولتی متر دیجیتال با پروب ها و پانل جلویی آن: پروب ها (A)، صفحه نمایش (B)، دستگیره انتخاب (C) و پورت ها (C). اجزای اصلی یک مولتی متر در شکل نشان داده شده است. هر یک از برچسب ها به صورت زیر توضیح داده شده است:

  • دستگیره انتخاب (A): این دستگیره با یک نشانگر پیکان در انتهای خود برای انتخاب پارامتر مورد اندازه گیری (مانند ولتاژ، جریان و مقاومت) ارائه می شود.
  • صفحه نمایش (B): نمایشگر یک نمایشگر کریستال مایع (LCD) است که در شرایط عادی می تواند تا چهار رقم را نشان دهد و همچنین دارای پیش بینی نمایش علامت منفی است.
  • پورت ها (C): سه درگاه اصلی در پنل جلویی یک مولتی متر وجود دارد: COM نماد COMMON است و معمولاً برای اتصال زمین یا قسمت منفی مدار استفاده می شود. VΩmA اندازه گیری ولتاژ، جریان (تا 200 میلی آمپر) و مقاومت را امکان پذیر می کند. 10A پورت ویژه ای است که برای اندازه گیری جریان های بزرگ (معمولاً بیشتر از 200 میلی آمپر) استفاده می شود.
  • پروب ها (D): به طور معمول، یک واحد مولتی متر دارای دو پروب عایق (یک پروب قرمز و یک پروب سیاه) برای برقراری ارتباط الکتریکی بین دستگاه تحت آزمایش (DUT) و مولتی متر است. دوشاخه پروب قرمز رنگ به پورت VΩmA و پراب مشکی به پورت COM وصل می شود در حالی که سرشاخه های آنها به پایانه های مثبت و منفی دستگاه تحت آزمایش (DUT) متصل می شود. به غیر از رنگ، هیچ تفاوتی بین پروب های قرمز و مشکی وجود ندارد.

عملکرد و کاربرد مولتی متر

با استفاده از مولتی متر پانل جلویی مولتی متر که دارای عملکردهای مختلفی است به اندازه گیری پارامترها به شرح زیر کمک می کند:

ولتاژ DC

A

فضای نصب برای پایانه های امیتر، پایه و کلکتور ترانزیستور

B

مقاومت

C

بررسی تداوم

D

دما

E

ولتاژ AC

F

جریان

G

بهره ترانزیستور

H

بیشتر بخوانید  آشنایی جامع با اصطلاحات و مفاهیم روشنایی

 

نحوه اندازه گیری ولتاژ با مولتی متر

دستگیره را بچرخانید و مقداری را انتخاب کنید که ممکن است مقدار ولتاژ تعیین شده تحت آن قرار گیرد. سرب پروب قرمز را به ترمینال مثبت و سرب پروب مشکی را به ترمینال منفی (یا زمین) وصل کنید. اطمینان حاصل کنید که محدوده صحیح اندازه گیری انتخاب شده است. یک قانون کلی این است که ابتدا روی بالاترین محدوده تنظیم کنید و در صورت نیاز به محدوده پایین بعدی تغییر دهید. صفحه نمایش ولتاژ دو طرف سیم ها را نمایش می دهد.

به عنوان مثال، برای بررسی اینکه آیا باتری تلفن همراه ایراد دارد، باتری را به پروب های قرمز و مشکی وصل کنید، دستگیره را بچرخانید و مقدار 20 ولت را انتخاب کنید (زیرا مقدار پیش بینی شده ولتاژ باتری تلفن همراه حدود 5 ولت است. از این رو مقدار بالاتری باید از پانلی انتخاب شود که ولتاژ تخمین زده شده در آن قرار دارد). مطمئن شوید که از محدوده ولتاژ DC انتخاب کنید. اگر ولتاژ مورد نظر AC است، مانند پریز برق در داخل خانه، دستگیره را بچرخانید و V~ (که نماد اندازه گیری ولتاژ AC است) را انتخاب کنید.

نحوه اندازه گیری جریان با مولتی متر

دستگیره را بچرخانید و از محدوده جریان نمایش داده شده در پانل انتخاب کنید. در صورتی که جریان اندازه گیری شده بیشتر از 200 میلی آمپر باشد، پروب قرمز را به جک 10 آمپر وصل کنید. اطمینان حاصل کنید که محدوده صحیح اندازه گیری انتخاب شده است. یک قانون کلی این است که ابتدا روی بالاترین محدوده تنظیم کنید و در صورت نیاز به محدوده پایین بعدی تغییر دهید. نمایشگر جریان را در سرتاسر لیدها نشان می دهد.

نحوه اندازه گیری مقاومت با مولتی متر

نحوه استفاده از مولتی متر

برای بررسی مقدار یک مقاومت، مقاومت را از طریق پروب های قرمز و مشکی وصل کنید، دستگیره را بچرخانید تا به یکی از مقادیر مقاومت در سراسر پانل جلویی اشاره کند (با بالاترین مقدار شروع کنید). مقدار انتخاب شده روی پانل همیشه باید بیشتر از مقدار مقاومتی باشد که اندازه گیری می شود، بنابراین در انتخاب نشانگر دستگیره کمی سعی و خطا اعمال کنید. اما در هر صورت، مقدار مقاومت در مقایسه با روش دستی معمولی “BBROY” (استفاده از کد رنگی در مقاومت ها برای تعیین مقادیر مقاومت آنها) بسیار سریعتر و با دقت بیشتری به دست می آید. صفحه نمایش مقدار مقاومت اندازه گیری شده در سرنخ ها را نشان می دهد.

تست تداوم مولتی متر

پروب های موجود در یک مولتی متر را می توان برای آزمایش اینکه آیا یک اتصال قابل دوام بین دو نقطه در یک مدار وجود دارد یا خیر استفاده می شود. این عملکرد به ویژه هنگام اشکال زدایی مدار و بررسی خطاهای اتصال مفید است. یک فیوز را می توان با اتصال آن در سراسر پروب ها در حالت تداوم بررسی کرد، و اگر منجر به صدای بوق شود، فیوز خوب است.

بیشتر بخوانید  چراغ خطی چیست

دستگیره را بچرخانید و نماد مربوط به یک موج صوتی در حال انتشار را روی پانل انتخاب کنید که تحت آن دستگاه وارد حالت بررسی تداوم می شود. در این حالت، هنگامی که هر دو پروب به یکدیگر برخورد می کنند، صدای بوق نشان دهنده یک اتصال بسته است. پروب را به نقطه A و پروب دوم را به نقطه B لمس کنید. اگر صدای بوق شنیده شد نشان می دهد که آنها متصل هستند. صفحه نمایش مقاومت را در نقاط مورد آزمایش نشان می دهد.

تست ترانزیستور با مولتی متر

یک ترانزیستور توسط یک مولتی متر برای بررسی عیوب یا مقدار بهره پیشروی آن (hfe) آزمایش می شود. دستگیره مولتی متر را بچرخانید و آن را روی نقطه hfe قرار دهید. سه پایانه ترانزیستور را در سوکتی که برای ترانزیستور در پنل جلویی مولتی متر در نظر گرفته شده است وصل کنید. به مقدار hfe که روی مولتی متر نمایش داده می شود توجه کنید. مقدار آزمایشی را با مقدار ارائه شده در صفحه داده ترانزیستور مقایسه کنید تا بررسی کنید که آیا مطابقت دارد یا خیر. از طرف دیگر، اتصالات جداگانه ترانزیستور را از نظر تداوم بررسی کنید.

اقدامات احتیاطی هنگام استفاده از مولتی متر

توصیه می‌شود سیگنالی را که باید اندازه‌گیری شود، پیش‌بینی کنید. بر اساس آن محدوده را روی دستگاه تنظیم کنید تا از قدرت بیش از حد و آسیب رساندن به مولتی‌متر جلوگیری کنید. برای افزایش عمر باتری مولتی متر برقی، زمانی که از آن استفاده نمی کنید، آن را خاموش کنید. هنگام استفاده از پروب های قرمز و مشکی مولتی متر، همیشه از نگه داشتن قسمت دستگیره و نه فراتر از این قسمت برای جلوگیری از برق گرفتگی هنگام اندازه گیری ولتاژهای زیاد، اطمینان حاصل کنید. پس از استفاده، سعی کنید مولتی متر و پروب ها را در موارد مربوط به خود کپسوله کنید تا از آسیب مکانیکی یا الکتریکی جلوگیری شود. اگر مولتی متر برای مدت طولانی تری بدون هیچ گونه عملیاتی نگهداری می شود، برای جلوگیری از خوردگی، باتری های آن را جدا کنید.

سوالات متداول درباره مولتی متر

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش