1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نرم افزار دیالوکس چیست؟ | طراحی روشنایی با DIALux

نرم افزار دیالوکس چیست؟ | طراحی روشنایی با DIALux

28
2 دیدگاه
طراحی روشنایی با DIALux

طراحی روشنایی با نرم افزار DIALux با توجه به ویژگی‌ها و امکاناتی که این نرم افزار در اختیار کاربران قرار می‌دهد، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. به‌کارگیری دیالوکس به طراحان این امکان را می‌دهد تا بتوانند تمامی جنبه‌های نورپردازی در محیط‌ را ارزیابی و خطایابی کنند. دیالوکس یکی از محبوب‌ترین ابزارهایی است که توسط شرکت توسعه‌دهنده DIAL GmbH در کشور آلمان به بهره‌برداری رسید. شرکت آلمانی سازنده دیالوکس، امکان پشتیبانی از حدود 25 زبان دنیا را برای آن فراهم کرده است. نکته قابل توجه درباره شهرت و محبوبیت این برنامه، تعداد کاربران بسیار آن است؛ به‌طوری که تا امروز بیش از 700 هزار نفر در سراسر دنیا به استفاده از چنین نرم افزاری روی آورده‌اند. از دیگر امکاناتی که دیالوکس در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد، دسترسی به داده محصولات برندهای مختلف تولیدکننده چراغ‌ و لامپ است.

این نرم افزار امکانات فوق‌العاده‌ای در اختیار طراحان قرار می‌دهد تا بتوانند در زمان بسیار کم، یک شبیه‌سازی عالی با پروژه‌ خود انجام دهند. در ادامه همراه ما باشید تا این نرم افزار خارق‌العاده را بیشتر بشناسید!

نرم افزار دیالوکس چیست؟

دیالوکس چیست؟

نرم افزارهای طراحی نورپردازی و روشنایی مانند DIALux نسبت به سایر برنامه‌ها از امکانات و ویژگی‌های بیشتری برخوردار بوده و به همین دلیل طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. نرم‌افزار دیالوکس (DIALux) یکی از برترین ابزارهای موجود در زمینه نورپردازی است که به استانداردهای DIN طراحی شده و خروجی‌ها و نتایج آن بسیار دقیق و قابل اعتماد می‌باشد. این نرم‌افزار قابلیت طراحی نورپردازی داخلی و خارجی، نورپردازی راه‌ها و معابر، نورپردازی اضطراری و همچنین امکان طراحی سه‌بعدی دقیق مکان‌ها و پارامترهای مختلف را فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید  نکات مهم در نورپردازی مطب و کلینیک

از دیگر ویژگی‌های این نرم‌افزار می‌توان به امکان ورود اطلاعات از نرم‌افزارهای CAD مانند AutoCAD و 3ds Max، افزودن محصولات شرکت‌های برتر داخلی و خارجی صنعت روشنایی، ارائه موقعیت دقیق لامپ‌ها به همراه مختصات آن‌ها، مشاهده دیاگرام نوری لامپ‌های مورد استفاده در طراحی و محاسبه توان مصرفی کل چراغ‌ها و همچنین برآورد هزینه برق مصرفی پیش از اجرای طرح اشاره کرد.

چه نسخه‌هایی از دیالوکس در دسترس است؟

چه نسخه‌هایی از دیالوکس در دسترس است؟

در سال‌های ابتدایی ورود این برنامه به بازار، آن را با نسخه DIALux 4.13 می‌شناختند. دقت داشته باشید که این نسخه دیگر منسوخ شده و شرکت برای آن به‌روزرسانی انجام نمی‌دهد. به همین دلیل، بسیاری از کاربران به ورژن جدید ان که تحت‌عنوان DIALux Evo شناخته می‌شود، روی آورده‌اند.

نسخه جدید آن حدود 20 سال پس از اولین عرضه، طراحی و برنامه‌نویسی شد. با توجه به نیاز کاربران برای طراحی روشنایی با DIALux، شرکت توسعه‌دهنده آن در نسخه جدید امکانات بسیاری تعبیه کرده است. تغییراتی که در ورژن جدید دیالوکس اعمال شده را در زیر بررسی می‎‌کنیم:

  • کیفیت تصاویر در این نسخه ارتقا یافته و به همین دلیل می‌توان مدل‌های بهتری طراحی کرد.
  • این امکان برای کاربران فراهم است تا طراحی روشنایی برای محیط داخل و حتی بیرون را به‌صورت همزمان و یکجا انجام دهد.
  • با استفاده از ورژن جدید، کاربر می‌تواند خروجی‌های گرافیکی برای پروژه خود دریافت کند.
  • امکان شبیه‌سازی واقعی‌تر در ورژن DIALux Evo وجود دارد.

طراحی روشنایی با DIALux چه مزایایی دارد؟

طراحی روشنایی با DIALux چه مزایایی دارد؟

امکاناتی که نرم افزار دیالوکس در اختیار کاربر قرار می‌دهد، نسبت به سایر برنامه‌ها بسیار بیشتر است. به همین علت، استفاده از آن می‌تواند با مزایای زیادی همراه باشد:

  1. رابط کاربری این نرم افزار نسبت به سایر برنامه‌های طراحی روشنایی ساده‌تر بوده و کاربر راحت‌تر می‌تواند با آن طراحی‌های مختلف را انجام دهد.
  2. این قابلیت در دیالوکس وجود دارد تا برای طراحی نور داخل از روشنایی مصنوعی و برای محیط بیرون از نور طبیعی استفاده کند.
  3. کاربر می‌تواند با استفاده از امکانات دیالوکس، از لامپ‌ها با مشخصات واقعی کمک بگیرد تا یک شبیه‌سازی عالی انجام دهد.
  4. با دیالوکس امکان طراحی روشنایی محیط‌های بسیار بزرگ نظیر کارخانه‌های صنعتی و حتی ساختمان‌های چندطبقه فراهم است.
  5. شما می‌توانید با استفاده از سیستم کنترل نور نرم افزار، محاسبات روشنایی را بهینه‌سازی کنید.
  6. امکان شبیه‌سازی صحنه‌های رنگی در دیالوکس وجود دارد.
  7. برای انجام محاسبات روشنایی مرتبط با خیابان‌ها، استفاده از دیالوکس گزینه مناسبی خواهد بود.
  8. مدل CIE برای دیالوکس درنظر گرفته شده تا کاربران بتوانند کار محاسبات روشنایی در طول روز را انجام دهند.
  9. از طریق فناوری BIM (مدل سازی اطلاعات ساختمان) می‌توان پروژه را به صورت یکپارچه توسعه داد.
بیشتر بخوانید  شار نوری چیست

طراحی روشنایی با DIALux چه کاربردهایی دارد؟

طراحی روشنایی با DIALux چه کاربردهایی دارد؟

یکی از چالش‌های اصلی در پروژه‌های روشنایی، اطمینان از اجرای آن در انطباق با استانداردهای اصلی روشنایی است. با استفاده از نرم افزار محاسبه روشنایی، می‌توان این کار را به سادگی و با دقت بیشتری انجام داد. در نتیجه، احتمال خطا تقریباً صفر است. دیالوکس علاوه بر امنیت در رابطه با محاسبات به بهینه سازی زمان اجرای پروژه کمک می‌کند.

نکته دیگری که در خور توجه است، تولید گزارش تنها با یک کلیک است. سند مکتوب با تصاویر پروژه را می‌توان به مشتری ارائه کرد و درک آنها را طبیعی‌تر کرد. در ادامه به بررسی بیشتری از کاربردهای این نرم افزار می‌پردازیم:

  • امکان طراحی نمای داخلی یک ساختمان با استفاده از دیالوکس وجود دارد. در واقع شما می‌توانید یک نمای بسیار شیک با استفاده از لامپ‌های مختلف ایجاد کنید.
  • کاربر می‌تواند با کمک المان‌های مختلف نرم افزار، نمای خارج خانه خود را طراحی و مدل‌سازی کند. با این کار، می‌توان قبل از اجرای پروژه، طراحی و نورپردازی آن را مدل‌سازی کرد.
  • برای طراحی نورپردازی و روشنایی معابر شهری می‌توان از امکانات فوق‌العاده دیالوکس کمک گرفت. با این کار، می‌توان فهمید چه مقدار منبع روشنایی با چه مشخصاتی نیاز خواهد بود.
  • امکان محاسبه ارتفاع و محل قرارگیری منابع نوری مختلف در یک فضا وجود دارد.

آیا طراحی روشنایی با DIALux رایگان است؟

آیا طراحی روشنایی با DIALux رایگان است؟

یکی از مزایای فوق‌العاده این نرم افزار، امکان استفاده رایگان از آن برای تمامی کاربران است. به همین علت، امروزه شاهد افزایش کاربرد چنین برنامه‌ای برای مقاصد مختلف تجاری و حتی آموزشی هستیم. حتی بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده محصولات روشنایی، قادر هستند با ثبت برند خود در دیالوکس، مشخصات و اطلاعات مرتبط با محصولات خود را برای استفاده کاربران درج نمایند.

البته باید توجه داشت که برای ثبت برند شرکت‌های تولیدکننده محصولات روشنایی در دیالوکس، نیاز به صرف هزینه است. در حقیقت، هر شرکت برای آنکه بتواند چنین کاری انجام دهد، باید عضویت آن را خریداری کنند. به نوبه‌ای، این شرکت‌ها باید بخشی از بودجه دیالوکس را تامین کنند.

بیشتر بخوانید  نور مرئی و نامرئی چیست

بهترین نرم افزار طراحی روشنایی دیالوکس است؟

دقت داشته باشید، علاوه‌بر طراحی روشنایی با DIALux، نرم افزارهای زیادی در این حوزه وجود داشته که هرکدام یک‌سری المان‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به همین دلیل، هرکدام می‌تواند امکانات خوبی برای استفاده کاربران فراهم کرده و گزینه مناسبی باشد. ازاین‌رو، نمی‌توان با قاطعیت گفت که دیالوکس بهترین ابزار برای طراحی روشنایی است.

با تمام این تفاسیر، باید به این نکته توجه کنید که دیالوکس نسبت به سایر نرم افزارها امکانات بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌دهد و به همین دلیل، از طرفداران بسیاری برخوردار است. ازاین‌رو، طراحان آن را به‌عنوان بهترین گزینه رایگان در دسترس می‌شناسند.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > ,

مقالات مرتبط

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش