1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی و روشنایی

معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی و روشنایی

92
2 دیدگاه
معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی و روشنایی

بسیاری از طراحان در سال‌های اخیر با استفاده از نرم افزارهای طراحی نورپردازی توانسته‌اند نیاز بسیاری از مشتریان خود را برطرف سازند. یکی از مهم‎‌ترین مواردی که باید علاوه بر استحکام و ایمنی ساختمان‌ها در اجرای پروژه‌‌ها به آن توجه کرد، میزان روشنایی مطلوب، نوع منبع روشنایی و نوع رنگ نور است که در روشنایی و نورپردازی داخلی و خارجی مطلوب بسیار تاثیرگذار است. با توجه به اهمیت این موضوع، برنامه‌های کاربردی زیادی طراحی و به بازار عرضه شده است.

استفاده از نرم افزارهای طراحی نورپردازی به مهندسین این امکان را می‌دهد تا بتوانند به بهترین نحو ممکن، پروژه‌های خود را اجرا کنند. در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا علاوه بر بررسی برخی مفاهیم نظیر محاسبه روشنایی، به معرفی بهترین و کاربردی‌ترین برنامه‌های طراحی نورپردازی بپردازیم.

محاسبه روشنایی چیست؟

محاسبه روشنایی مورد نیاز برای هر محیط یکی امر بسیار ضروری محسوب می‌شود و می‌تواند در جذابیت آن موثر باشد. با توجه به تفاوت‌هایی که بین محیط‌های گوناگون وجود دارد، مطمئنا تعداد لامپ و منبع روشنایی که برای هر فضا نیاز خواهد بود، با یکدیگر فرق دارد. به همین دلیل، باید مقدار روشنایی مورد نیاز را از قبل محاسبه کنید. امروزه با معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی برای محیط‌های مختلف، این امکان فراهم شده تا کاربران بتوانند براساس محاسبه روشنایی، قرارگیری لامپ‌های مختلف را به بهترین شکل ممکن تعیین کنند. به‌عنوان مثال، ارتفاع قرارگرفتن منابع نوری می‌تواند در روشنایی فضای اتاق موثر باشد.

معمولا فاکتورهای زیادی در محاسبه روشنایی موثر است که هرکدام تعریف خاص خود را دارد. لومن، وات، بهره‌وری و پخش نور ازجمله مهم‌ترین پارامترهای روشنایی محسوب می‌شود که معمولا برای محاسبه مقدار روشنایی هر فضا باید به آن‌ها توجه کنید. به‌عنوان مثال، براساس لومن، می‌توان به‌راحتی متوجه شد که چه تعداد لامپ برای روشنایی محیط اتاق لازم است.

بیشتر بخوانید  سند بلاست و شات بلاست

نرم افزار محاسبه روشنایی چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، برای محاسبه روشنایی هر محیط نیاز به درنظرگرفتن فاکتورهای متعددی خواهد بود. با توجه به این که هرکدام از این عوامل فرمول خاص خود را دارد، می‌تواند برای محاسبه مقدار روشنایی فضا پیچیدگی‌هایی ایجاد کند. با معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی در سال‌های اخیر، محاسبه مقدار این پارامتر‌ها بسیار راحت‌تر انجام می‌شود. به همین دلیل، شاهد افزایش محبوبیت‌ برنامه‌های این‌چنینی هستیم. شرکت‌های توسعه‌دهنده نرم‌افزاری با ارائه امکانات فوق‌العاده برای محصولات خود، این امکان را برای کاربران فراهم می‎کنند تا بتوانند بدون دردسر به هدف خود دست یابند.

معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی

حوزه محاسبه روشنایی محیط از پیچیدگی بسیاری برخوردار است و همین موضوع ضرورت استفاده از نرم‌ افزارهایی نظیر دیالوکس، ریلکوس و AGI32 را می‌رساند. در ادامه به معرفی هریک از این نرم افزارها و امکاناتی که در اختیار کاربران قرار می‌دهد، می‌پردازیم.

دیالوکس Dialux، نرم افزار پرکاربرد طراحی روشنایی

یکی از نرم افزارهای رایگانی که در این حوزه معرفی شده، برنامه پرکاربرد دیالوکس است. کاربران قادر هستند بدون هیچ محدودیتی از تمامی امکانات تعبیه‌ شده در آن استفاده کنند. شرکت‌ توسعه‌دهنده آن در سال‌های اخیر 2 نسخه dialux و dialux evo به بازار معرفی کرده که تفاوت‌هایی در برخی از امکانات با یکدیگر دارد. قابلیت‌هایی که برای نسخه dialux evo درنظر گرفته‎‌اند، نسبت به ورژن دیگر این نرم افزار بیشتر است. به‌عنوان مثال، در بحث رندرینگ و حتی مدل‌سازی‌هایی که در این حوزه وجود دارد، نسخه مذبور گزینه بهتری خواهد بود.

در دیالوکس امکان ورود مشخصات فضای مورد نظر وجود دارد و براساس آن‌ها، محاسبه روشنایی انجام خواهد شد. به‌عنوان مثال، ابعاد، بافت محیط و حتی رنگ دیوارها در این پارامتر تاثیرگذار است. به همین دلیل، با واردکردن مقدار متفاوتی از هریک از آن‌ها، نرم افزار روشنایی یکسانی به‌دست نخواهد آورد. همچین امکان طراحی دو بعدی و سه بعدی مکان و پارامترها را بطور دقیق فراهم می‌کند.

بیشتر بخوانید  شار نوری چیست

رابط کاربری ساده این برنامه و پشتیبانی آن از بیش از 25 زبان دنیا سبب می‌شود تعداد بیشتری از کاربران به نصب و به‌کارگیری آن روی آورند. همچنین، خیلی از شرکت‌هایی که در زمینه تولید محصولات روشنایی فعالیت دارند، مشخصات محصولات را به‌صورت پلاگین ارائه می‌کنند که در این نرم افزار قابل استفاده است.

نرم افزار RELUX

یکی دیگر از برنامه‌هایی که می‌تواند برای معرفی نرم افزارهای طراحی روشنایی درنظر داشت، RELUX است. این نرم افزار می‌تواند برای شبیه‌سازی نور روز و حتی مصنوعی گزینه قدرتمندی محسوب شود. امکان مدل‌سازی فضاهای مختلف نظیر پارکینگ‌ها، تونل‌ها، سالن‌های صنعتی و طبقات کامل در این برنامه فوق‌العاده وجود دارد.

امکان استفاده از پارامترها و استانداردهایی که با سیستم های بین‌المللی CAD و BIM سازگار است، در این نرم افزار وجود دارد. حتی شما قادر خواهید بود با قابلیت‌های ویژه‌ای که برای آن تعبیه‌شده، برای محاسبه روشنایی اضطراری نیز کمک بگیرید. این امر در سالن‌های تجاری و حتی صنعتی بسیار کمک‌کننده خواهد بود. هوش مصنوعی به‌کاررفته در RELUX می‌تواند برای محاسبه آسان و سریع روشنایی کارآمد باشد؛ به‌طوری که شما می‌توانید به‌راحتی و در کمتر از 2 دقیقه، این پارامتر را محاسبه کرده و از نتایج آن بهره بگیرید. به همین علت، در این روزها محبوبیت آن رو به افزایش است.

AGi32، نرم افزار محاسبه‌گر فتومتریک کامل

تا به اینجای مقاله به معرفی نرم افزارهای طراحی نورپردازی بسیار معروف پرداختیم که هرکدام امکانات خوبی در اختیار کاربر قرار می‌دهد. AGi32 از دیگر برنامه‌هایی است که علی‌رغم داشتن شهرت کم‌تر، از قابلیت‌های فوق‌العاده‌ای برخوردار است. این برنامه یک ابزار عالی برای شبیه سازی و تحلیل روشنایی و نورپردازی محسوب می‌شود که می تواند پیش بینی دقیقی از خروجی حالت‌های مختلف و چینش مطلوب منابع روشنایی به شما بدهد.

بسیاری از مهندسین برق، معماران و حتی طراحان نورپردازی با استفاده از امکانات این برنامه می‌توانند برای ارزیابی و مدیریت توزیع نور مصنوعی و حتی طبیعی در محیط‌های مختلف استفاده کنند. در حقیقت، با استفاده از ابزارهای مدل‌سازی آن، راحت‌تر می‎توانید محل قرارگیری لامپ‌ها و حتی زاویه و جهت هریک را تعیین کنید.

بیشتر بخوانید  راهنمای انتخاب وال واشر و پروژکتور در نورپردازی نما

نرم افزار تری دی مکس 3d max

3ds Max یک برنامه گرافیکی  برای ایجاد مدل های سه بعدی، انیمیشن ها و تصاویر دیجیتال است. تری دی مکس اغلب برای مدل سازی شخصیت ها و انیمیشن ها و همچنین برای ارائه تصاویر واقعی از ساختمان ها و اشیاء استفاده می شود. وقتی صحبت از مدل سازی به میان می آید، تری دی مکس از نظر سرعت و سادگی بی بدیل است.

یکی از مفیدترین کاربردهای تری دی مکس در صنعت معماری است، جایی که معماران از این برنامه برای ایجاد مدل های سه بعدی از معماری داخلی و خارجی برای درک بهتر ساختمان یا شی استفاده می کنند. نقشه ها و مدل های معماری به کاربر کمک می کند تا طراحی و چشم انداز پروژه را تعیین کند. ما حتی می‌توانیم نقاشی‌های دو بعدی خود را به 3D max وارد کنیم و در خود برنامه روی آنها کار کنیم. با 3D max کاربر می تواند اشیا را ایجاد، بافت، رندر و نورپردازی کند و نتایج دلخواه را ببیند.

تری دی مکس یک روش رندر پیش فرض به نام رندر خط اسکن دارد. در حالی که رندرهای دیگری به عنوان افزونه اضافی با برنامه موجود است. معروف ترین و مهم ترین رندر پلاگین V-Ray است که به رندر صحنه ها بدون خطا و طبیعی کردن فضا کمک می کند.

کدام نرم افزار برای برای طراحی نورپردازی مناسب‌تر است؟

در بین نرم ‌افزارهایی که معرفی شد، دیالوکس یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین گزینه‌‌ای است که می‌توانید برای طراحی نورپردازی فضاهای مختلف از آن بهره بگیرید. انتخاب نرم افزار بستگی به نیاز و نوع پروژه ایی است که در دست داریم. در مقالات بعدی هر کدام از این نرم افزارها را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > ,

مقالات مرتبط

2 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش