1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. اصول نورپردازی پارکینگ + معرفی رایج ترین محصول

اصول نورپردازی پارکینگ + معرفی رایج ترین محصول

15
اصول نورپردازی پارکینگ

اصول نورپردازی پارکینگ یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای شود. هر ساختمان در این روزها معمولا از یک پارکینگ برخوردار بوده تا یک یا چند خودرو بتواند در آن قرار بگیرد. این پارکینگ‌ها بسته به شرایط آن ساختمان در ابعاد و حتی حالت‌های مختلفی طراحی می‌شود. به‌عنوان مثال، گاهی ممکن است یک پارکینگ مسقف یا رو باز باشد، پارکینگ مجتمع تجاری، فرهنگی و یا پارکینگ آپارتمان و مجتمع مسکونی باشد.

با توجه به آنکه ابعاد و طراحی یک پارکینگ در ساختمان می‌تواند متفاوت باشد، اصول نورپردازی آن‌ها نیز با تفاوت‌‌هایی همراه خواهد بود. امروزه حتی محصولاتی برای طراحی نورپردازی پارکینگ تولید شده که هرکدام می‌تواند گزینه فوق‌العاده‌ای برای این فضا باشد. در ادامه مقاله به بررسی کامل اصول نورپردازی چنین فضایی می‌پردازیم.

نکات ضروری در نورپردازی پارکینگ

پارکینگ نیز همانند سایر قسمت‌های ساختمان نیاز به نورپردازی خاص خود را دارد. این موضوع به‌خصوص در مورد پارکینگ‌های مسقف که نیاز به روشنایی دارد، از اهمیتی بیشتری برخوردار است. در ادامه به بررسی نکاتی که برای رعایت اصول نورپردازی این فضا باید مدنظر قرار دهید، خواهیم پرداخت:

نکات ضروری در نورپردازی پارکینگ

محاسبه روشنایی پارکینگ برحسب مساحت

یکی از موضوعاتی که برای نورپردازی پارکینگ‌های مختلف باید به آن توجه کنید، مقدار روشنایی مورد نیاز براساس مساحت و ابعاد آن است. مطمئنا هرچه مساحت یک فضا بزرگ‌تر باشد، به مقدار روشنایی بیشتری نیاز خواهید داشت. به همین علت، اصول نورپردازی برای پارکینگ‌های تجاری و خانگی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارد.

 

طبق توصیه‌ای که متخصصین حوزه روشنایی برای نورپردازی مطرح کرده‌اند، باید حداقل 50 لومن به ازای هر 0.9 متر برای پارکینگ‌های مسکونی درنظر بگیرید. به‌عنوان مثال، اگر پارکینگ خانه مساحتی به اندازه 30 متر داشته باشد، باید حدود 1600 لومن برای آن روشنایی تامین کنید. این عدد برای پارکینگ‌های تجاری با توجه به ابعاد بزرگتر آن از 50 به 300 لومن برای هر 0.9 متر می‌رسد.

مقدار شار نوری برای نورپردازی پارکینگ چقدر است؟

 

شار نوری یکی از اصطلاحات روشنایی بوده که نشان می‌دهد چه مقدار نور از منبع آن ساطع می‌‌شود. این مقدار معمولا باید در یک رنج استاندارد درنظر گرفته شود تا برای چشم مخاطب آزاردهنده نباشد. درصورتی‌که شار نوری از حد استاندارد آن کم‌تر باشد، نمی‌‌تواند مقدار روشنایی مورد نیاز برای آن فضا را تامین کند.

بیشتر بخوانید  جت لایت چیست و کاربرد در نورپردازی

توجه به میزان مصرف انرژی در اصول نورپردازی پارکینگ

توجه به میزان مصرف انرژی در اصول نورپردازی پارکینگ

با توجه به اینکه مصرف برق در ساختمان‌های مسکونی و تجاری می‌تواند یک هزینه جانبی محسوب شود، باید به‌دنبال محصولاتی باشید که برای نورپردازی بهینه‌سازی شده باشد. این موضوع خیلی درمورد ساختمان‌های مسکونی به‌چشم نمی‌آید؛ با این حال در مراکز تجاری با درنظرگرفتن هزینه بالاتر برق، باید از منابع روشنایی با مصرف بهینه استفاده شود.

یکی از بهترین محصولاتی که امروزه برای نورپردازی فضاهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، لامپ‌‌ها ال ای دی است. با درنظرگرفتن اینکه تعداد زیادی لامپ برای روشنایی فضایی نظیر پارکینگ مورد نیاز است، توصیه بر آن است که از چنین محصولاتی کمک بگیرید. این محصولات علاوه‌بر ارائه روشنایی قابل قبول، مصرف انرژی پایینی دارد.

توجه به ترکیب نور مصنوعی و طبیعی

توجه به ترکیب نور مصنوعی و طبیعی

از دیگر اصول نورپردازی پارکینگ که باید به‌خاطر داشته باشید، ترکیب نور مصنوعی و طبیعی است. مطمئنا برخی از پارکینگ‌ها ممکن است در کنار نور مصنوعی، مقداری روشنایی طبیعی روز را دریافت کند. در چنین شرایطی می‌توان مقدار روشنایی مصنوعی را برای آن پارکینگ، کم‌تر درنظر گرفت.

استفاده از محصولات با کیفیت

استفاده از محصولات با کیفیت و تکنولوژی مناسب

استفاده از محصولات باکیفیت این امکان را به کاربر می‌دهد تا بتواند علاوه بر روشنایی بهتری که برای محیط فراهم می‌کند، طول عمر چنین محصولاتی بالاتر خواهد بود. این بدان معناست که نیاز به تعویض و نگهداری کمتری دارند، در نتیجه، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات کاهش می‌یابد.

برای خرید تجهیزات روشنایی توجه به برند محصول، ضمانت کالا و میزان مصرف برق آن بسیار اهمیت دارد. اگر محصول خریداری شده مرتب بسوزد یا چشمک بزند آزاردهنده است مخصوصا در پارکینگ‌های بزرگ مانند مجتمع های تجاری و اماکن مذهبی امکان تعمیر و تعویض تجهیزات به راحتی فراهم نمی‌شود.

پرکاربردترین محصولات برای نورپردازی پارکینگ‌ها

علاوه بر استفاده از لامپ ال ای دی  برای روشنایی پارکینگ، محصولات با برندهای متنوعی در بازار موجود بوده که می‌توان از آن‌ها برای روشنایی پارکینگ استفاده کرد. با این حال، به این نکته توجه کنید که محصول موردنظر شما باید ویژگی‌هایی داشته باشد تا بتواند به‌خوبی نور کافی برای چنین فضایی را تامین کند.

چراغ‌های خطی، زیبایی فوق‌العاده

چراغ‌های خطی در نورپردازی پارکینگ

در اصول نورپردازی پارکینگ نکته‌ای که باید به آن توجه شود این است که زیبایی آن محیط نیز همانند تامین روشنایی از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از محصولاتی که می‌تواند روشنایی قابل قبولی برای یک پارکینگ تامین کرده و در کنار آن از مصرف پایین انرژی برخوردار باشد، می‌توان به چراغ‌های خطی اشاره کرد.

بیشتر بخوانید  7 اشتباه رایج در نورپردازی خانه

این منابع روشنایی در ابعاد مختلفی طراحی و به بازار عرضه می‌شود. بسته به ابعاد پارکینگ و شرایطی که دارد، از انواع مختلف آن‌ها کمک گرفته خواهد شد. دقت داشته باشید که چراغ‌های خطی می‌تواند در کنار تامین روشنایی، زیبایی فوق‌العاده‌ای برای پارکینگ‌های مسکونی و به‌خصوص تجاری به‌ارمغان آورد. یزدنور یکی از بهترین تولیدکنندگان براکت ال ای دی موجود در بازار است که محصولات آن از جدیدترین تکنولوژی و کیفیت بالایی برخوردار است.

چراغ های سوله ای و پروژکتور برای محیط‌های بزرگ

همان‌طور که در بخش اصول نورپردازی پارکینگ بررسی کردیم، توجه به ابعاد فضای مورد نظر یکی از مهم‌ترین نکات برای تامین روشنایی آن است. با این حال در پارکینگ‌های بزرگی که در مجتمع‌های تجاری وجود دارد، به‌کارگیری تعداد زیادی لامپ به‌صرفه نخواهد بود. همچنین، استفاده از این تعداد از منابع روشنایی نمی‌تواند ایده خوبی برای تامین نور آن فضا باشد. در چنین پارکینگ‌هایی، توصیه می‌شود از چراغ‌های سوله‌ای و یا پروژکتور ال ای دی استفاده کنید.

چراغ های سوله ای برای محیط‌های بزرگ

این محصولات همان‌طور که از نامشان مشخص است، برای سالن‌های بزرگ قابل استفاده بوده و مقدار بیشتری روشنایی از خود منتشر خواهد کرد. به همین علت، با به‌کارگیری تعداد کم‌تری چراغ قادر خواهید بود روشنایی استانداردی فراهم کنید. پروژکتور و چراغ‌های سوله‌ای یزدنور از جمله محصولات پرطرفدار در بازار ایران محسوب شده که قیمت و کیفیت مناسبی دارد.

استفاده از چراغ سنسوردار و فتوسل

چراغ سنسوردار با قابلیت تشخیص حرکت در محیط، به طور خودکار روشن می‌شود. هنگامی که فرد وارد پارکینگ می‌شود یا حرکتی در اطراف انجام می‌شود، و در زمانی که هیچ فعالیتی شناسایی نمی‌شود، به طور خودکار خاموش می‌شود. این ویژگی منجر به صرفه‌جویی در انرژی و کاهش هدررفت انرژی می‌شود. با اضافه کردن فتوسل به این سیستم، قابلیت تنظیم خودکار نور بر اساس نور محیطی ممکن می‌شود. به این ترتیب، هنگامی که نور محیطی کمتر است، مانند شب‌های تاریک، چراغ به طور خودکار روشنایی بیشتری ارائه می‌دهد.

استفاده از پنل LED برای روشنایی پارکینگ

استفاده از چراغ سقفی مانند پنل های توکار و روکار برای روشنایی پارکینگ به دلیل بهره‌وری بالا از مصرف انرژی کمتری نسبت به منابع نور سنتی مانند لامپ‌های فلورسنت یا هالوژن برخوردار است. پنل‌های LED به طور عمومی نوری با کیفیت بالا و روشنایی یکنواخت ارائه می‌دهند. این ویژگی مهم است زیرا در فضاهای پارکینگ، نیاز به روشنایی یکنواخت و بدون سایه‌های ناخواسته وجود دارد.

بیشتر بخوانید  اصول نورپردازی ورودی خانه

نورپردازی کف پارکینگ چگونه است؟

نورپردازی کف پارکینگ

یکی از جدیدترین ایده‌هایی که در طراحی و اصول نورپردازی پارکینگ مورد توجه قرار گرفته، استفاده از منابع روشنایی مانند چراغ دفنی برای کف این فضا است. با این کار می‌توان مسیر پارک خودرو را با نور مناسب مشخص کرد. این امر علاوه‌بر زیبایی، در تسهیل کار پارک خودرو موثر خواهد بود. البته این نکته را فراموش نکنید که نورپردازی کف پارکینگ باعث آزار چشم رانندگان نشود.

اهمیت توجه به اصول نورپردازی پارکینگ

نورپردازی در سال‌های اخیر به یکی از حوزه‌های تخصصی تبدیل شده است. این موضوع نشان می‌دهد که تامین روشنایی برای فضاهای مختلف نظیر پارکینگ نیز، نیاز به توجه و دقت دارد. استفاده از نورپردازی مناسب برای یک پارکینگ می‌تواند ایمنی آن فضا را به‌خوبی تامین کند. با نورپردازی مناسب، فضای پارکینگ روشن و واضح می‌شود که به شما کمک می‌کند تا به راحتی مسیر خود را پیدا کنید و از خطرات احتمالی در برخورد با ستون‌ها، لبه‌ها و پله آگاه باشید. این امر به ویژه در شب یا در شرایط آب و هوایی نامناسب که دید محدودتر است، اهمیت دارد. همچنین، نورپردازی مناسب می‌تواند احساس امنیت را در افراد افزایش دهد و از سرقت خودرو یا دیگر جرایم جلوگیری کند.

اهمیت توجه به اصول نورپردازی پارکینگ

از طرف دیگر، با نورپردازی مناسب، رفت و آمد در پارکینگ آسان‌تر می‌شود. به شما کمک می‌کند تا به راحتی محل پارک خود را پیدا کنید و بدون برخورد با موانع یا افراد دیگر، به راحتی از پارکینگ خارج شوید. این امر به ویژه در پارکینگ‌های بزرگ یا شلوغ که یافتن محل پارک در آنها دشوارتر است، اهمیت دارد. در نتیجه، نورپردازی مناسب می‌تواند روند ورود و خروج از پارکینگ را سریع‌تر و آسان‌تر کند.

نکته پایانی

در این مقاله به‌طور کامل به بررسی اصول نورپردازی پارکینگ پرداختیم. همان‌طور که اشاره کردیم، برای نورپردازی چنین فضایی باید به مصرف انرژی منبع روشنایی و همچنین لومن مورد نیاز توجه شود. ابعاد پارکینگ یکی از مهم‌ترین عواملی است که روی مقدار روشنایی آن تاثیرگذار بوده و براساس آن باید تعداد چراغ و حتی نوع آن را مشخص کرد.

به‌عنوان مثال برای پارکینگ‌هایی که در مراکز تجاری وجود دارد، توصیه بر آن است که از انواع چراغ‌های سوله‌ای استفاده شود. با این کار با به‌کارگیری تعداد کم‌تری از این محصولات، می‌توان روشنایی دلخواه را در محیط پارکینگ ایجاد کرد. دقت داشته باشید که در چنین فضاهایی، استفاده از محصولات باکیفیت و مجهز به سنسور می‌تواند در کم‌کردن هزینه‌های جانبی موثر باشد.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > >

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش