1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نورافکن یا پروژکتور چیست

نورافکن یا پروژکتور چیست

720
نورافکن یا پروژکتور چیست

پروژکتورها را می‌توان وسیله‌ای برای روشنایی مکان‌های بزرگ و وسیع مانند استادیوم‌های ورزشی، ساختمان‌های بسیار بزرگ، فضای خارجی یا داخلی کارخانه‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، سالن تئاتر، استخرهای شنا و… نام برد. از دیگر کاربردهای پروژکتور زیباسازی نما و فضا است. امروزه از پروژکتورها برای نورپردازی نمای خارجی ساختمان‌ها، فروشگاه‌ها، ادارات و حتی در روشنایی و جلب توجه مغازه‌های نسبتاً کوچکتر، همچنین در فضاهای باز مانند پارک‌ها و معابر نیز برای نورپردازی استفاده می‌شود. نامگذاری انواع پروژکتور و نورافکن ها، با توجه به نوع لامپی که در آنها تعبیه شده است، انجام می‌شود این پروژکتورها از لحاظ جنس بدنه و شکل ظاهری چندان تفاوتی با یکدیگر ندارند.

انواع پروژکتور :

روشنایی ایجاد شده توسط پروژکتور نما می تواند انواع مختلفی داشته باشد که به روش های گوناگونی محیط را روشن می سازند. برای هرکدام از این پروژکتور ها از قاب پروژکتور ویژه خود استفاده می شود. نکته مهم در استفاده از قاب پروژکتور ها اینکه با استفاده از آن ها، در صورتی که خود لامپ دچار مشکل شود، می توان تنها لامپ را عوض کرد و قاب آن دچار مشکلی نخواهد شد.

پروژکتور یا نورافکن چیست

در ادامه به معرفی انواع پروژکتور ها می پردازیم:

پروژکتور SMD

Surface Mounted Device یا به عبارتی SMD به تکنولوژی در طراحی و ساخت وسایل الکترونیکی گفته می‌شود که بر خلاف قطعات DIP از طریق لحیم کاری و عاری از هرگونه سوراخ، روی بورد بنا شده است و با عبور جریان برق، می‌توانند نور مطلوبی را تولید کنند. استفاده از تکنولوژی SMD در ال ای دی‌ها کاربردهای بسیاری دارد؛ به گونه‌ای که بیشتر قطعات ال ای دی استفاده شده در کارهای روشنایی و نورپردازی، بر اساس این تکنولوژی ساخته شده‌اند.

از خصوصیت‌های اصلی این لامپ‌ها این است که آی سی هایی با پایه کوتاه دارند و چیپ‌های نصب شده روی آنها با فاصله در کنار هم قرار گرفته‌اند که موجب می‌شود لامپ‌های اس ام دی نور نسبتاً پراکنده و غیر نقطه‌ای به وجود آورند و سایه روشن ایجاد نمی‌کنند. از مهم‌ترین مزیت‌های این مدل روشنایی طول عمر بالای آن می‌باشد. نورافکن اس ام دی می‌تواند به عنوان نورافکن نما نیز استفاده شود و این توانایی را دارد که تا 50000 ساعت عمر مفید داشته باشد. لازم است بدانید که این نورافکن با هدف راه اندازی و رسیدن به بالاترین مقدار روشنایی از سرعت بسیار زیادی برخوردار می‌باشد.

بیشتر بخوانید  معرفی چند ایده برای استفاده از وال واشر

پروژکتور COB

نام پروژکتور COB از سرکلمات Chips On Board به دست آمده است. این چیپ ها یک به یک در کنار یکدیگر قرار گرفته اند و نهایتا یک نقطه نورانی را ساخته اند. به همین خاطر در این پروژکتور در صورتی که از پخش کننده استفاده نشود، نور بسیار درخشنده ای ایجاد می کند. عدم استفاده از این پخش کننده باعث درخشندگی فوق العاده و آزاردهندگی برای چشم می گردد. استفاده از آن می تواند تا حدی از میزان نور آن بکاهد که هرکدام از این موارد، محاسن و معایب خود را دارند. به این ترتیب می توان با توجه به میزان نور بالا و مصرف پایین انرژی، از راندمان بسیار بالای پروژکتور COB به عنوان یکی از اصلی ترین ویژگی های آن نام برد.

پروژکتور یا نورافکن چیست

لامپ هاي COB نسبت به LED هاي معمولي داراي پخش نور 10 يا 12 برابر مي باشد.متمرکز بودن روشنایی COB و پخش بودن نور روشنایی SMD تفاوت عمده این دو نوع چراغ با یکدیگر است. تنها عیب طراحی تک جریان COB ها این است که کانالهای چندگانه باید هر یک از سطوح نور خروجی را برای تولید جلوه های تغییر رنگ تطابق دهند، به این معنی که اگرچه COB در کاربرد تک رنگ بسیار کارآمد و قدرتمند است اما نمی توان از آن در تولید چراغ هایی با رنگ نور متغیر استفاده نمود. برای ایجاد روشنایی بیشتر در این لامپ ها از رفلکتوری درون چراغ استفاده شده است که بازتابنده نور می باشد.

 

پروژکتور LED

پروژکتور ال ای دی جایگزین مناسبی برای لامپ های پرمصرف هستند؛ چرا که تا حد زیادی از هدر رفت انرژی جلوگیری می کنند. کم مصرف بودن این پروژکتور نما باعث می شود که تا 80% صرفه جویی در مصرف انرژی به عمل آید. به این ترتیب عمر مفید آن بسیار بالا در حدود 50000 ساعت خواهد بود. به همین خاطر در کاهش هزینه ها نیز تاثیر بسزایی خواهد داشت. همچنین به واسطه استفاده از ولتاژ پایین، در هزینه های کابل کشی نیز تا حد زیادی صرفه جویی خواهد شد. در رنگ های تولید شده توسط چراغ، رنگ ها بدون نیاز به فیلتر رنگی با خلوص بسیار بالا و درخشندگی ایجاد می گردند.

بیشتر بخوانید  نحوه نصب چراغ خطی

پروژکتور یا نورافکن چیست

طیف نور نیز بدون لرزش خواهند بود. همچنین می توان با استفاده از لنز های متنوع، زاویه تابش نور را تغییر داد و برد آن را افزایش داد یا متمرکز کرد. در هنگام روشن کردن پروژکتور ال ای دی در کمتر از یک ثانیه، روشنایی به حداکثر نور خود می رسد، می توان این شدت نور را با توجه به شرایط موجود تنظیم کرد. این سرعت بالا در روشن شدن، بلافاصله پس از خاموش شدن نیز امکان پذیر خواهد بود. بدلیل کم بودن میزان اتلاف انرژی در پروژکتور LED حرارت ایجاد شده توسط آن نیز کم می باشد. این چراغ با روشن و خاموش شدن های مکرر دچار مشکل نخواهد شد.

 پروژکتور متال هالید

پرژکتور مدادی

پروژکتور بخار سدیم

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , , , , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش