1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. چراغ خطی چیست

چراغ خطی چیست

726
چراغ خطی چیست

در پاسخ به سؤال چراغ خطی چیست باید گفت چراغ خطی یا لاینی نوعی وسیله روشنایی است که منابع نوری آن بر روی یک خط قرار گرفته اند و می توانند نوری خطی تولید کنند. به واسطه این چراغ ها می توان الگوهای نوری منظم و نامنظم بسیار زیبایی ایجاد کرد. چراغ خطی در ابعاد و اندازه های مختلفی به بازار عرضه می شود و تکنولوژی های گوناگونی را در برمی گیرد.

با استفاده از نورپردازی خطی و ایجاد لاین های نوری متناسب با گوشه ها، کنج ها و زوایای پلان معماری، می توان علاوه بر تأمین روشنایی محیط، بر زیبایی های المان های معماری نیز تأکید کرد. استفاده از چنین خصوصیاتی باعث استقبال روز افزون معماران و طراحان داخلی برای بکارگیری چراغ های خطی در نورپردازی و طراحی داخلی شده است.

تاریخچه استفاده از چراغ خطی چیست

در گذشته چیزی تحت عنوان روشنایی خطی وجود نداشت و همین موضوع باعث می‌شد که نورپردازی و تامین روشنایی بعضی از ساختمان‌ها و مناطق سخت باشد. برای مثال در خرده فروشی‌ها دفاتر وسیع انبارهای بزرگ و… خیلی سخت می‌شد که روشنایی مورد نیازشان را تامین کرد.

چراغ خطی چیست

در دهه 1950 برای اولین بار نورپردازی خطی با بهره بردن از چراغ‌های فلورسنت در مکان‌های صنعتی انجام شد. با رشد بیشتر فناوری، استفاده از این مدل نورپردازی خطی در بیشتر کارگاه‌ها و فضاهای خرده‌فروشی و تجاری رواج یافت.

پس از آن در اوایل دهه 2000 میلادی نورپردازی به وسیله چراغ‌های ال ای دی شروع به کار کرد. روشنایی خطی که لامپ‌های ال ای دی آن را تامین می‌کردند به صورت مداوم و بدون لکه‌های تاریک انجام می‌شد. امروزه با افزایش تقاضا جهت نورپردازی خطی، شاهد بهترین ابزار آلات و تجهیزات جهت انجام این مدل نورپردازی هستیم.

انواع چراغ خطی بر اساس نحوه نصب

چراغ خطی روکار

اصولا برای فضاهایی که طراحی داخلی آنها  دست خوش تغییر بازسازی شده است، امکان نصب چراغ های توکار به دلیل عدم وجود سقف های کاذب وجود ندارد یا اینکه طراحی مدرن و اکسپوز مد نظر طراح یا کارفرما است استفاده می شوند. البته در این حالت بدنه چراغ بعد از نصب پیدا خواهد بود به همین دلیل این چراغ‌ ها رنگ‌ ها و طرح‌ های متنوعی دارند و شما می‌توانید بدنه چراغ را متناسب با طراحی و رنگ دکوراسیون محل مورد نظر خود انتخاب کنید. با توجه به خواست و سلیقه شما می توان این چراغ‌ ها را در طول‌ های بالا تولید کرد و در انواع محیط‌ های تجاری، اداری و مسکونی از آن ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید  تفاوت روشنایی و نورپردازی با یکدیگر

چراغ خطی چیست

چراغ خطی توکار

این دسته از چراغ های خطی به طور معمول برای ساختمان های نوساز و یا ساختمان های درحال بازسازی که طراحی معماری داخلی و موقعیت قرار گیری چراغ ها در سقف کاذب از قبل توسط معمار و طراح داخلی در نقشه ها پیش بینی شده است به کار می روند. و مستلزم این است که انتخاب چراغ ها و ابعاد آنها از قبل یا حین برش های سقف کاذب با مشااوران فنی و طراحان شرکت تولید کننده چراغ هماهنگ شده باشد.

بعد از نصب، فریم چراغ به خوبی در این شیا رها پنهان شده و قابل دید نمی‌باشد. اگر مراحل نصب این چراغ را به صورت صحیح انجام شده باشد سطح نور و محل نصب یکی خواهد شد و بیرون زدگی در سقف یا دیواری که چراغ در آن نصب شده است وجود نخواهد داشت. با استفاده از این چراغ‌ ها می‌توان انواع لاین‌ های نوری مستقیم، منحنی و کرو، متناسب با قوس‌ های فضا و نحوه چیدمان دکور فضا انجام داد. بنابراین دست طراحان را برای طراحی نورپردازی به نحو احسن توسط این چراغ‌ ها را باز گذاشته است. مثلاً در فروشگاه‌ ها یا مراکز تجاری بهره بردن از نور خطی در سقف که امتداد آن از روی دیوار عبور می‌کند، طرح زیبایی به شکل L را به وجود می‌آورد.

چراغ خطی چیست

چراغ خطی آویز

برخی از محصولات روشنایی خطی به صورت آویز نصب می گردد، زیرا وابستگی به سقف ندارد و به راحتی می توان با استفاده از سیم های اتصال محکم و قوی در هر ابعاد و ارتفاع آن را در فضای مورد نظر نصب کرد.

چراغ خطی آویز نیازی به ایجاد برش در سقف نداشته و به راحتی نصب می شوند. البته تفاوت چراغ های آویز با چراغ های روکار این است که با استفاده از آویز های خطی می توان خطوط نوری مختلفی را ایجاد کرد و فضای مدرن تری را به وجود آورد. البته نکته دیگر در انتخاب چراغ آویز خطی این است که به ارتفاع سقف توجه شود زیرا در استانداردهای نورپردازی از چراغ های آویز برای سقف های بلند استفاده می شود.

بیشتر بخوانید  جت لایت چیست و کاربرد در نورپردازی

چراغ خطی چیست

انواع چراغ خطی بر اساس لامپ

چراغ خطی یا چراغ های لاین دارای دو مدل مختلف به لحاظ نوع لامپ است، چراغ خطی ال ای دی و چراغ های بدون لامپ که امکان استفاده با لامپ های فلورسنتی یا ال ای دی T5 را دارند بنابراین شما می توانید متناسب با نیاز خود و هزینه ای که قرار است صرف کنید یکی از انواع این چراغ ها را انتخاب کنید. البته استفاده از چراغ های ال ای دی رایج تر است در واقع چراغ های لاین خطی با طراحی پیشرفته و مدرن و با منبع نوری LED خط نوری بدون انقطاعی را فراهم می آورند که پخش نور یکنواختی دارند و سبب صرفه جویی در مصرف انرژی می شوند. همچنین یکی از ویژگی های این محصولات عدم ایجاد زنندگی نوری است بنابراین چراغ LED خطی گزینه مناسبی برای فضاهای مختلف می باشد.

چراغ خطی چیست

مزایای استفاده از چراغ خطی

در پاسخ به سؤال مزایای چراغ خطی چیست باید گفت که این چراغ ها در مقایسه با دیگر وسایل روشنایی دارای مزایا و نکاتی مثبت بیشتری هستند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت:

  • یکی از مزایای اصلی این چراغ ها کیفیت خوب و عملکرد مناسب آنها است. از آنجایی که بیشتر این لامپ ها از تکنولوژی های ال ای دی جهتدار بهره برده اند، همین موضوع به کیفیت هرچه بیشتر این لامپ ها کمک می کند.
  • مزیت دیگر این محصولات، نصب متنوع آنها است. این محصولات در اشکال مختلفی قابل نصب هستند.
  • به کمک چراغ لاینی می توان طرح های زیبا و جالبی را ایجاد کرد. این محصولات در نورپردازی مجموعه ها کمک شایانی می کنند.
  • افزایش زیبایی منزل و یا محل کار از دیگر مزیت های این چراغ ها است زیرا این چراغ ها در ابعاد و رنگ های مختلفی موجود هستند.
  • تنوع در رنگ و ابعاد این چراغ ها از دیگر مزیت هایی است که چراغ خطی دارد و می توان با توجه به دکوراسیون و متناسب با فضا آن را انتخاب کرد.
بیشتر بخوانید  مزایا و معایب پنل ال ای دی

کجا از چراغ لاینی یا خطی استفاده کنیم؟

نکته جالب در مورد چراغ لاینی یا خطی این است که اگر می‌خواهید محیطی جذاب و چشمگیر را مجسم کنید به همان میزان که بخواهید محیطی آرام را طراحی و ارائه کنید به شما کمک خواهند کرد. این چراغ‌های مدرن، کم مصرف و زیبا برای نورپردازی و تامین روشنایی فروشگاه‌های بزرگ یا نمایشگاه‌های آثار هنری نیز گزینه مناسب و مقرون به صرفه‌ای هستند. نوردهی چراغ‌های خطی دکوراتیو به نحوی است که به راحتی توجه مخاطب را به سمت سوژه مورد نظر شما که یک کالا یا اثر هنری ویژه است جلب می‌کند و در روند فروش محصولات شما تاثیر بسزایی ایجاد می‌کند.

delray dos circles

شما همراهان عزیز اگر می‌خواهید نمای بیرونی ساختمان‌ تان را متمایز کنید، چراغ‌ های خطی ال ای دی توکار را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این محصولات خطی هم مصرف بسیار کمی دارند و هم به نحوی طراحی می‌شوند که در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم هستند. ال ای دی‌های به کار رفته در این محصولات توانایی تولید شار نوری بسیار بالایی دارند و به همین علت ساختمان شما در شب جلوه خاص و متفاوتی پیدا می‌کند.

چراغ خطی چیست در واقع این چراغ ها آنقدر پرکاربرد هستند که می‌توان از آنها در فضاهای زیادی استفاده کرد. بسته به هدف، این چراغ‌ها راه حل‌های روشنایی بسیار خوبی خواهند داشت. آنها در محیط های تجاری مانند دفاتر یا بیمارستان‌ها به دلیل داشتن مزایای بیشتر از لامپ‌های فلورسنت مهتابی بسیار محبوب هستند. مکان‌های تجاری مانند کافی شاپ‌ها، فروشگاه‌های زنجیره ای و رستوران‌ها اغلب از چراغ‌های خطی بالای پیشخوان استفاده می‌کنند.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , , , , , , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش