1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. تفاوت سیم کشی سری و موازی

تفاوت سیم کشی سری و موازی

825
7 دیدگاه
تفاوت سیم کشی سری و موازی

اجزاء مدار الکتریکی می‌ توانند با چیدمان‌ های مختلفی به هم وصل شده‌ باشند. ساده‌ ترین آن‌ ها اتصالات سری و موازی هستند. در این مقاله قصد داریم تفاوت سیم کشی سری و موازی را به طور کامل توضیح دهیم. هر یک از مدار های سری و موازی دارای خصوصیات مخصوص خود هستند، اول از همه به سراغ مدارهای موازی برویم.

روش بستن لامپ ها به صورت مدار موازی

بستن لامپ موازی یکی از انواع اتصالات سیم کشی مدارات لامپ است؛ این یعنی هر کدام از لامپ ها در دو رشته سیم با یکدیگر مشترک هستند، در روش بستن لامپ ها به صورت موازی ولتاژی که به هر کدام از لامپ ها می رسد مساوی و برابر با‪‬ 220 ولت است. تقریبا تمام دستگاه های خانه مانند چراغ ها و لوازم برقی از مدار موازی استفاده می کنند. پس‬ اگر تعداد لامپ های بیشتری هم در مدار قرار گیرد‪ ،‬در نور سایر لامپ ها تاثیری نمی گذارد.

روش بستن لامپ ها به به صورت مدار سری

بستن لامپ به صورت سری نوعی دیگر از مدار اتصالات سیم کشی لامپ است، ‬در مدار سری هر کدام از لامپ ها فقط در یک رشته سیم برق با یکدیگر مشترک‬ و سهیم هستند‪ ،‬یعنی اتصال لامپ ها پشت سر هم و در یک خط خواهند بود‪ ،‬در این حالت‬ ولتاژِ کل‪ ،‬بین تمام لامپ ها تقسیم خواهد شد‪ ‬و هر چه تعداد لامپ ها مصرفی بیشتر شود‬، ولتاژ کمتری به هر کدام از آن ها خواهد رسید و نور هر کدام از آنها به نســبت کمتر و کمتر‬ خواهد شد. ‬از آنجایی که در تصویر زیر چهار لامپ با یکدیگر سری شده اند‪ ،‬ولتاژ ‪220‬‬ ولت بین هر کدام از آنها تقسیم شده و به هر کدام از لامپ ها ‪ 55‬ولت برق می رسد‪.‬فدر این حالت نور هر لامپ ‪ 25‬درصد نور واقعی آن است‪.

بیشتر بخوانید  بهترین برند پنل سقفی ال ای دی

تفاوت سیم کشی سری و موازی

  • در مدار سری، جریان الکتریکی تنها می تواند از یک مسیر عبور کند و در صورتی که هر یک از لامپ ها بسوزد، جریان الکتریکی قطع میشود و در نتیجه تمامی لامپ ها خاموش می شود.
  • تفاوت دیگر مدار های سری و موازی در این است که، در مدار های سری، ولتاژ تقسیم می شود اما جریان ثابت میماند اما در مدارات موازی ولتاژ ثابت است و جریان متفاوت.

مزایا و معایب

  • از مزایای مدار موازی این است که اگر یک مصرف کننده بسوزد، برای سایر مصرف کننده ها مشکلی پیش نخواهد آمد اما عیب این مدار در این است که هر مصرف کننده به جریان مخصوص خود نیاز دارد. به همین علت است که مدارات موازی نویز بیشتری تولید می کنند.
  • از معایب مدار سری این است اگر یک مصرف کننده بسوزد، جریان به کلی قطع می شود و تمامی مصرف کننده ها، از کار خواهند افتاد. اما مدارات سری یک مزیت بسیار جالب دارند و آن هم این است که به دلیل عبور جریان الکتریکی کمتر، مدار، کمتر گرم می شود و در نتیجه نویز کمتری در مدار به وجود می آید.

اگر که میخواهید سیم کشی لامپ های خود را انجام دهید بهتر است که مدار خود را به صورت موازی ببندید چون متدول ترین نوع مدار لامپ، مدار موازی است ولی در صورتی که روش بستن لامپ ها به صورت موازی برایتان کاربردی نداشت و مناسب نبود می توانید ازبستن لامپ به صورت سری در کارتان استفاده کنید. هر یک از مدارت سری و موازی دارای خصوصیات خاص خود هستند و نمیتوان گفت کدام یک بهتر هستند. با توجه به مدار، باید انتخاب کنیم قطعات را به صورت سری وصل کنیم یا موازی.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , ,

مقالات مرتبط

7 دیدگاه. دیدگاه جدید بگذارید

  • سلام گرفتن برق از یک پریز برای راه اندازی بک لامپ led و برقدار کردن یک پریز دیگر جهت راه اندازی لباسشویی امکانپذیراست؟.آیا میشه به روش سری برق گرفت.

    پاسخ
    • دوست عزیز امکان‌پذیر نیست.چون لباسشویی موقع کار آمپر بیشتری می‌کشد و همچنین گشتاور موتور دارد .لامپ شما در جا از کار می‌افتد.

      پاسخ
    • سلام من دوتا فن ۱۲ ولتی دارم میخواستم بدونم به صورت موازی ببندیم بهتره یا سری
      میخوام برا زیر لب تاب
      اداپتورم هم ۱۲ ولت و ۲ آمپره

      پاسخ
  • سلام وقتتون بخیر؛
    وقتی۴لامپ ال ای دی۳ولت روباهم سری میبندیم و۱۲ولت باآمپرمناسب بهشون میدیم آیانورشون کمتراز زمانیه که موازی میبندیم و۳ولت باآمپرمناسب بهشون میدیم؟ممنون ازپاسختون

    پاسخ
  • Uonose Noorzad
    17 آذر 1402 6:04 ب.ظ

    عالی است ازدیدگاه من

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش