1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نورپردازی پارکینگ

نورپردازی پارکینگ

616
نورپردازی پارکینگ

نورپردازی پارکینگ یک امر بسیار مهم و ضروری است. شاید برای همه ما پیش آمده باشد که وقتی وارد یک پارکینگ تاریک شویم استرس وجود ما را فرا میگرفت که مبادا با خودرو و یا فردی تصادف کنیم و حتی خودمان احساس امنیت نمیکنیم. پس نه تنها به منظور تامین روشنایی بلکه از لحاظ مسائل امنیتی یک کار ضروری است. یک نورپردازی زیبا همچنین می تواند جذابیت بصری در پارکینگ ایجاد نماید. دو فاکتور روشنایی و امنیت مهم ترین موضوع در نورپردازی پارکینگ می باشد.

نورپردازی سقف پارکینگ چگونه انجام می شود؟

در واقع مهم ترین نورپردازی داخلی، نورپردازی سقف می باشد. تقریبا تمامی چشمه‌ های تامین کننده و زیبنده نور بر روی آن قرار داده شده‌ اند و روشنایی را تامین می کنند.  البته نورپردازی سقف پارکینگ به طراحی سقف آن وابسته است، سقف‌ های گچی، کشسان، کناف و … هرکدام نورپردازی‌های خاص خود را دارند؛ به عنوان مثال نور مخفی در سقف‌های کاذب اجرا می‌شود، البته نور مخفی، نور مورد نیاز محیط را تأمین نمی‌کند؛ بیشتر از لامپ‌های توکار یا روکار برای نور عمومی فضای پارکینگ استفاده می‌شود. نکته دیگری که باید توجه داشت این است که میزان نورپردازی را متناسب با مساحت پارکینگ درنظر بگیرید. نور خیلی زیاد و یا نور کم کارایی پارکینگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد، شدت روشنایی در نورپردازی سقف پارکینگ نباید آنقدر زیاد باشد که چشم رانندگان را اذیت کند.


روشنایی سقف پارکینگ در یکی از سه دسته زیر قرار می‌گیرد:

  • نورپردازی محیطی (Ambient Lighting): نورپردازی محیطی، نور بالایی است که برای روشن کردن کف، دیوارها و به طور کلی فضا استفاده می‌شود، استفاده از این نور باعث می‌شود بتوان با خیال راحت  در پارکینگ حرکت کرد.
  • نورپردازی موضعی (Task Lighting): این شیوه روشنایی کار نیز نام دارد که برای مناطق کاری و محل انباری که باعث افزایش دید بیشتر در حین انجام کار با جزئیات و وظایف مختلف می‌شود مناسب است.
  • نورپردازی تأکیدی (Accent Lighting): نورپردازی تأکیدی، چیزی بین روشنایی محیطی و موضعی قرار دارد. از این نوع نورپردازی می‌توان در پارکینگ‌های بزرگ مسیر آدم رو دارند استفاده کرد.
بیشتر بخوانید  نورپردازی آشپزخانه

استاندارد‌های نورپردازی پارکینگ

مصرف انرژی بهینه

پارکینگ ها چون با نور مصنوعی نورپردازی می باشند و در اکثر ساعات روشن هستند باید از چراغ های استفاده کنید که کم مصرف باشند یعنی کم ترین میزان انرژی را داشته باشند در غیر این صورت هزینه بالایی در مصرف برق خواهند داشت. از این روی باید توجه داشت که PF یا پاور فکتور چراغ مناسب باشد.

وات را با لومن اشتباه نگیرید!

بسیاری افراد در هنگام خرید به جای توجه به لومن یا همان میزان روشنایی، به وات لامپ توجه می‌کنند. این تفکر که هرچه وات چراغ بیشتر باشد روشنایی و نور آن هم بیشتر است بسیار اشتباه است. میزان روشنایی لامپ با لومن اندازه گیری می‌شود و وات تنها مشخص کننده میزان مصرف لامپ است.


شاخص نمود رنگ ( CRI )

شاخص تفکیک رنگ یا همان CRI استفاده شده در چراغ‌های پارکینگ نباید کمتر از 80 باشد. این عدد که مقداری بین 0 تا 100 می‌باشد نشان دهنده میزان شباهت رنگ اجسام با رنگ واقعیشان هنگام تابیده شدن نور به آن‌ها است و هرچه به 100 نزدیک تر باشد، جسم شبیه تر به رنگ واقعی خود دیده می‌شود. لامپ‌ها و چراغ‌هایی که دارای CRI کمتر از 60 هستند باعث بی روح شدن و القای حس کهنگی به مخاطب می‌شوند.

میزان روشنایی کافی

در اکثر پارکینگ ها متاسفانه میزان روشنایی جدی گرفته نمی شود. پارکینگ ها معمولا یا این قدر تاریک هستند که مخوف و ترسناک به نظر می رسند یا آن قدر روشن که چشم را می زنند. برای نورپردازی پارکینگ به صورت اصولی باید شار نوری مناسب باشد نه آن قدر کم باشد که نور کافی در فضا نداشته باشیم و نه آن قدر زیاد باشد که سبب خیرگی چشم و سردرد شود. پس هنگام خرید محصولات روشنایی به لومن آن توجه کنید.


اعوجاج هارمونیک کل ( THD )

یک پارامتر کیفی و نمایانگر آن است که یک شکل موج یا سیگنال تا چه حد منطبق بر شکل موج سینوسی می‌باشد. مقدار THD بر حسب درصد بیان شده و هر چه میزان THD کمتر باشد شکل موج سینوسی دارای کیفیت بهتری است و اثرات سوء و تلفات انرژی کمتری بر روی شبکه برق خواهد داشت. به طور کلی، THD پایین‌تر به معنی ضریب توان یا همان Power Factor (PF) بالاتر و بازدهی بیشتر است.

بیشتر بخوانید  تفاوت انواع لامپ LED ،COB و SMD

پنل های یزدنور و بطور کلی محصولات روشنایی شرکت یزدنور با رعایت تمامی فاکتور مهم مانند هارمونیک، پاور فکتور و شاخص نمود رنگ تولید می شود.

محصولات روشنایی قابل استفاده در نورپردازی پارکینگ

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش