1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. انواع سایز چیپ LED SMD

انواع سایز چیپ LED SMD

591
انواع سایز چیپ LED SMD

چیپ ال ای دی smd چیست؟

انواع سایز چیپ LED SMD کدامند ؟ در ابتدا بدانیم اس ام دی چیست. SMD در واقع کوتاه شده ی عبارت Surface Mounted Device یعنی دستگاه نصب شده روی سطح است و به تکنولوژی گفته می شود که ساخت آن به روش لحیم کاری بدون استفاده از سوراخ کاری بر روی بورد انجام شود. بسیاری از قطعات ال ای دی که در روشنایی و نورپردازی استفاده می شوند بر پایه این تکنولوژی ساخته شده اند.

در ال ای دی اس ام دی جهت بالا بردن توان و طول عمر آن ها و همچنین بهبود کیفیت لحیم کاری تولید کنندگان به تولید ال ای دی SMD روی آوردند. در این روش ال ای دی ها دارای دو یا چند پایه جهت لحیم کاری ساخته شده و روی یک پد مخصوص که معمولاً از جنس مس یا آلیاژ های دیگر فلزی با کیفیت قابلیت انتقال حرارت را دارند لحیم می شوند. در صورتی که این پد از مس نامرغوب یا فلزات بی کیفیت ساخته شوند در انتقال حرارت به مشکل خورده و باعث کاهش طول عمر ال ای دی اس ام دی خواهند شد. (در ال ای دی cob جهت اتصال چیپ از بورد هایی به منظور برقراری اتصالات بهره می برند)

انواع سایز چیپ LED SMD

تراشه های LED (همچنین به عنوان دیودهای روی سطح یا SMD شناخته می شوند) همه با یک عدد چهار رقمی شناسایی می شوند. این کد کمتر از آنچه به نظر می رسد پیچیده است و به سادگی اندازه تراشه LED را نشان می دهد. شماره شناسایی LED مربوط به اندازه خود تراشه است که در میلی متر بیان می شود. این نوع از ال ای دی های موجود در بازار با نام های 2835, 3528, 3020, 3030, 3535, 3014, 5050, 5730 نام گذاری می شوند که در توان های 0.5 وات تا 1 وات در بازار موجود هستند. این اعداد بیانگر سایز چیپ هستند. یک سمت چیپ به قطب مثبت و سمت دیگر به قطب منفی متصل است و بین این دو سر سطح تابشی قرار دارد، هرچه این سطح تابشی بزرگتر باشد، چیپ بزرگتر و به طبع آن نور بیشتری ساطع می کند. البته لازم به ذکر است که میزان نور تولید شده به شرکت سازنده چیپ و کیفیت ساخت آن بستگی دارد و به همین دلیل معیار نوردهی بیشتر سایز چیپ آن نیست. در ادامه انواع چیپ ال ای دی را به صورت کامل به شما معرفی می کنیم:

بیشتر بخوانید  تفاوت انواع لامپ LED ،COB و SMD

تراشه 3528

در مورد انواع اصلی ال ای دی های SMD، رایج ترین آنها در بازار 3528 است. این ال ای دی یکی از اولین ال ای دی هایی بود که در بازار ظاهر شد و با قدرت بین 6 تا 8 لومن، مصرف 0.20 وات و مشخصه آن مشخص می شود. 3528 SMD با ابعاد 3.5mm x 2.8mm تراشه ای کوچکتر از نوار LED 5050 SMD است. اغلب تراشه‌های 3528 را روی نوارهای LED 12 ولتی پیدا می‌کنید.

تراشه 5050

LED های SMD 5050 خروجی بین 16 تا 22 لومن را ارائه می دهند. آنها جزو اولین تراشه هایی هستند که توان بالاتری تولید می کنند و بنابراین برای نیازهای عمومی نور مناسب هستند. با ابعاد 50x50mm بزرگتر از 3528 SMD است. این ابعاد به این معنی است که هر 5050 SMD به اندازه کافی بزرگ است که چهار تراشه LED مجزا را در خود جای دهد.

تراشه 5730

ال ای دی های 5730 که اخیراً ساخته شده اند، روشنایی خوبی را در مصرف انرژی کم ارائه می دهند و بنابراین بسیار محبوب هستند. این ال ای دی های SMD برای استفاده در جاهایی که به لومن بالا نیاز است مناسب هستند.

تراشه 2835

در نهایت، ال ای دی های SMD 2835 و 3014 به دلیل وجود یک هیت سینک در داخل آنها که از گرم شدن بیش از حد منبع جلوگیری می کند، دارای بیشترین طول عمر و بهترین عملکرد هستند.تراشه 2835 با ابعاد 2.8 در 3.5 میلی‌متر است. این نوع معمولاً بر روی نوارهای LED هم برای روشنایی و هم برای اهداف صرفاً تزئینی استفاده می شود.

تراشه 3014

یک توسعه اخیر، تراشه های LED SMD 3014 بسیار کوچکتر و بسیار کارآمدتر از بسیاری از مدل های قبلی SMD هستند. اندازه کوچکتر دیودها (فقط 3.0 میلی متر در 1.4 میلی متر) به این معنی است که می توان تعداد بیشتری از آنها را در طول نوار PCB قرار داد – روشنایی بیشتری را بدون نیاز به انرژی بیشتر ارائه می دهد.

بیشتر بخوانید  نورپردازی آشپزخانه

بهترین تراشه LED کدام است؟

ال ای دی هایی مانند  5050s، 2835s و 5730s واقعاً انواع مختلفی از تراشه ها نیستند – آنها فقط اندازه های متفاوتی دارند. هر کدام مشخصات خاص خود را دارند: نیازهای برق متفاوت و روشنایی خروجی. بهترین انتخاب بستگی به این دارد که چه چیزی برای پروژه شما مناسب است.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , , , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش