1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. تفاوت های سیم و کابل

تفاوت های سیم و کابل

314
تفاوت های سیم و کابل

سیم و کابل دو اصطلاحی هستند که اغلب در زمینه برق و ارتباطات استفاده می شود. اما، بسیاری تفاوت های این دو را نمی دانند چون شبیه به هم هستند، اما در واقع کاملاً متفاوت هستند. در این مقاله به شما توضیح مختصری در مورد تفاوت های سیم و کابل می دهیم.

سیم برق چیست؟

سیم برق معمولاً از چند رشته باریک مس یا آلومینیوم ساخته می شود. سیم ها به چند دسته تقسیم می شوند: سیم مفتول یا تک رشته‌ ای و برخی دیگر سیم افشان یا چند رشته‌ ایی هستند. سیم‌ ها می‌ توانند برهنه باشند یا در یک غلاف محافظ ساده یا رنگی پوشانده شوند.

کابل برق چیست؟

کابل از دو یا چند سیم که عایق بندی می شوند و برق را به قسمت های مختلف خانه شما می آورند. کابل‌ ها نیز انواع متفاوت و زیادی دارند اما از نظر پارامتر هایی مانند رشته، سطح مقطع، نوع و جنس هادی، سطح ولتاژ و کاربرد نیز با هم متفاوت هستند. مانند کابل شبکه، کابل کواکسیال، کابل فیبر نوری و کابل‌ های دیگر.

اندازه گیری: یک سیم با قطر اندازه گیری می شود. با توجه به قطر سیم، با یک عدد گیج اندازه گیری می شود. گیج یک سیم تعیین می کند که چه مقدار جریان می تواند از طریق سیم عبور کند. هر چه عدد گیج کوچکتر باشد، سیم ضخیم تر است. گیج کاملی که در مصارف مسکونی استفاده می شود 10 و 20 است. اما به خاطر داشته باشید که سیم های بزرگ جریان بیشتری دارند و می توانند با سوزاندن فیوز به لوازم خانگی آسیب برسانند. یک کابل شامل یک سیم داغ حامل جریان، یک سیم خنثی برای تکمیل حلقه و یک سیم زمین نیز می باشد. یک کابل بر اساس تعداد کل سیم هایی که از آن ها تشکیل شده و گیج آنها طبقه بندی می شود.

برخی از تفاوت های اساسی بین سیم و کابل

 

بیشتر بخوانید  نرم افزار دیالوکس چیست؟ | طراحی روشنایی با DIALux

بررسی تفاوت سیم و کابل

  • ساختار: تفاوت اصلی بین سیم و کابل  در ساختارشان است. سیم یک هادی تکی است در حالی که کابل گروهی از هادی ها است. اگرچه، این هادی ها از یک ماده معمولی – مس یا آلومینیوم ساخته شده اند. معمولا سیم ها لخت و پیچ خورده هستند. اما برخی از سیم ها با لایه نازک PVC پوشیده شده اند. در مورد کابل ها به صورت موازی اجرا می شوند و به هم می پیچند یا به هم متصل می شوند تا یک کیس واحد را تشکیل دهند. به منظور ایمنی، یک غلاف داخلی و خارجی ساخته شده است.
  • مقاومت الکتریکی: کابل‌ های برق از مقاومت بالاتری نسبتاً به سیم‌های برق برخوردار هستند، دلیل اصلی آن وجود آرمور و شیلد اضافی موجود در آن‌ ها است. البته استفاده از سیم جامد در مورد فرکانس های بالاتر عالی است و مقاومت و هزینه کمی را ارائه می دهد.
  • ضخامت: ضخامت کابل از سیم همیشه بیشتر است چون کابل‌ ها تعداد عایق و روکش بیشتری دارا هستند. اما دور هادی سیم فقط یک لایه عایق کشیده شده است.
  • متراژ: اگر متراژ مشخصی از سیم و کابل را داشته باشیم، باید بدانیم کابل وزن بیشتری دارد چون تعداد رشته سیم‌ های به کار رفته در آن بیشتر است و همچنین شامل عایق سنگین‌ تری است.
  • ولتاژ: سیم های برق معمولا ولتاژ های فشار قوی را تحمل نمی کنند. در کابل‌ های برق تحمل ولتاژ فشار قوی حتی در رده‌ های بالا برقرار است.
  • سطح مقطع: کابل ها سطح مقطع بیشتری را پوشش می دهند.
  • رسانا: سیم تک رساناست و اصولا از مواد مس و آلومینیوم بیشتر در آن استفاده می‌شود در حالی که کابل از دو یا چند سیم عایق‌ دار تشکیل می‌ شود که در یک روکش قرار گرفته است. پس قطعاً این مورد نیز یکی از تفاوت های سیم و کابل را به طور واضح به شما نشان می‌ دهد و می‌ گوید که اصلاً از سیم و کابل به جای هم نمی‌ توانید استفاده کنید.

انواع سیم های برق

سیم برق مفتولی:

این سیم از یک رشته تشکیل شده است. به سیم مفتولی، سیم خشک یا تک‌ لایه نیز گفته می‌ شود. از این محصول بیشتر در تابلو های برق استفاده می‌ شود. سیم برق مفتولی دارای ولتاژی بین 300 تا 500 ولت است. سیم برق مفتولی سطح مقطع متفاوتی دارد که از 1.5 تا 240 میلی‌ متر ادامه دارد. این سیم نسبت به سایر انواع سیم مقاومت بیشتری در مقابل خوردگی و پوسیدگی دارد، و در مقایسه با سیم افشان قیمت کمتری دارد.

بیشتر بخوانید  اصول نورپردازی ورودی خانه

سیم برق افشان:

سیم برق افشان نسبت به سایر انواع سیم بسیار نرم و انعطاف‌ پذیرتر است. از این رو در سیم‌ کشی ساختمان استفاده می‌ شود. سیم برق افشان همانند سیم مفتولی سطح مقطع متفاوتی دارد. ولتاژ این سیم نیز در بازه 300 تا 500 قرار دارد.

سیم برق نیم افشان:

برق افشان انعطاف‌ بیشتری نسبت به نوع افشان و مفتولی دارد و خواص ویژگی‌ های آن بین سیم مفتولی و سیم افشان است.

سیم ارت:

این نوع سیم از جنس مس است و روکشی زرد و سبز رنگ دارد و به دلیل وجود مس بسیار خالص، نسبت به سایر انواع سیم مقاومت اهمی پایینی دارد اما وجود آن در سیم‌ کشی یک مجموعه بسیار ضروری است و سبب افزایش امنیت سیستم ارتینگ آن مجموعه می‌ شود.

سیم نایلون:

از دیگر انواع سیم، می‌ توان سیم نایلون را نام برد که از چسبیدن دو سیم نازک ساخته شده است و بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان‌ سازی دارد. این سیم نسبت به سایر انواع سیم دارای قدرت ضعیفی است، بنابراین در صنعت کاربرد ندارد.

سیم لاکی:

از کنار هم قرار گرفتن یک رشته هادی به همراه یک عایق بسیار نازک تشکیل شده است. این نوع سیم به دلیل حجم و ضخامت نازکی که دارد بیشترین کاربرد را در سیم پیچی موتور و یا ترانسفورماتور‌ ها دارد. به همین دلیل است که این سیم به سیم ترانس نیز خوانده می‌ شود.

انواع کابل برق

انواع کابل و کاربرد آن ها

 کابل جفت پیچ خورده

یک کابل جفت پیچ خورده شامل 2 کابل است که به هم تابیده شده اند و دارای کد رنگی هستند. این پیچش می تواند از نویز تولید شده توسط جفت مغناطیسی جلوگیری کند و بنابراین از آن برای حمل سیگنال استفاده می شود. کابل جفت پیچ خورده عموماً در ارتباطات داده و مخابرات (تلفن) استفاده می شود. مقاومت در برابر تداخل خارجی را می توان با تعداد سیم ها اندازه گیری کرد.

کابل چند رسانا

این کابل دارای 2 یا بیش از 2 هادی است که عایق هستند و هدف آنها محافظت از یکپارچگی سیگنال است. هر دو کابل جفت پیچ خورده و چند هادی به عنوان کابل های پیکربندی خط متعادل شناخته می شوند. به عبارت دیگر برای انتقال بهتر سیگنال و حذف بی نظمی در فرکانس برق و تداخل خارجی در رادیو، توسط یک محافظ بافته بافته یا فویل مایلار آلومینیومی پوشانده شده است. این کابل ها جریان الکتریکی ولتاژ بالا را منتقل می کنند و توسط یک محافظ محافظت می شوند.

بیشتر بخوانید  مراحل تولید جت لایت یزدنور

کابل های برق ریبون

این کابل شامل چندین سیم عایق است که به موازات هم حرکت می کنند و برای انتقال چندین داده به طور همزمان استفاده می شود. به عنوان مثال، برای اتصال CPU به مادربرد استفاده می شود و به طور کلی برای اتصال دستگاه های شبکه استفاده می شود.

کابل کواکسیال

یک کابل کواکسیال یک هادی داخلی دارد که توسط یک هادی خارجی موازی پوشانده شده است و توسط لایه های عایق، محافظت می شود. در کابل، 2 هادی توسط یک دی الکتریک عایق از یکدیگر جدا می شوند. این کابل ها معمولاً در کابل تلویزیون او برای شبکه های کامپیوتری و شبکه های صوتی و تصویری استفاده می شود. زیرا عملکرد آن نسبت به کابل جفت پیچ خورده پایدارتر است.

کابل فیبر نوری

این نوع کابل ها وجود دارند که سیگنال های داده نوری را از یک منبع نور متصل به دستگاه گیرنده انتقال می دهند. کابل فیبر نوری سیگنال ها را از طریق دسته ای از رشته های شیشه ای منتقل می کند و نسبتاً پهنای باند بیشتری نسبت به هادی های فلزی دارد و به این معنی است که آن ها می توانند اطلاعات و داده های بیشتری را حمل کنند. به همین دلیل به جای کابل های مسی سنتی از کابل های فیبر نوری استفاده می شود.

رعایت نکات زیر هنگام استفاده از سیم و کابل ضروری است:

  1. سیم ها یا کابل های آسیب دیده یا پاره شده باید تعویض شوند.
  2.  اطمینان حاصل کنید که همه کابل ها و سیم ها پلاریزه هستند و دارای بسته های ایمنی هستند.
  3. سیم‌ ها و کابل‌ ها را دور از دسترس کودکان قرار دهید، یا برای ایمنی فرزندانتان به کابل‌ های مقاوم در برابر شعله Finolex بروید.
  4. از قرار دادن سیم و کابل در جایی که به راحتی می تواند خطر آفرین باشد خودداری کنید.
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش