1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نکات ضروری برای روشنایی سالن ورزشی

نکات ضروری برای روشنایی سالن ورزشی

159
نکات ضروری برای روشنایی سالن ورزشی

روشنایی در سالن‌های ورزشی یکی از جنبه‌های حیاتی برای ایجاد محیطی مناسب برای ورزشکاران و تماشاگران است. انتخاب و طراحی مناسب روشنایی سالن‌های ورزشی می‌تواند تاثیر بزرگی بر کیفیت فعالیت‌های ورزشی و راحتی حضور در آن فضا داشته باشد. در ادامه، به برخی از جنبه‌های مهم درباره روشنایی سالن‌های ورزشی پرداخته خواهد شد. بیشتر سالن های ورزشی از نصب روشنایی LED و همچنین یک سیستم مدیریت هوشمند که به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند، استفاده خواهند کرد. کیفیت برتر نور LED به خوبی به فعالیت‌های انجام شده در فضاهای بزرگ ورزشی ورزشکاران مناسب است.

سیستم روشنایی سالن ورزشی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اولین و مهمترین نکته این است که سالن های ورزشی اغلب بسیار بزرگ هستند و سقف‌های بلندی دارند. بنابراین، به مجموعه‌ای از چراغ‌های روشنایی نیاز دارند که برای فضاهای بلند طراحی شده باشند و برای روشنایی کافی برای تابیدن نور در هر کجا کافی باشند.

مناسبت برای فعالیت‌های ورزشی مختلف

افراد در یک سالن ورزشی، در ورزش‌ها و فعالیت‌های آموزشی مشارکت می‌کنند. ورزش‌هایی مانند تی آر ایکس، کاراته، اروبیک، بدنسازی و غیره در سالن انجام می شود. مدیران مجموعه‌های ورزشی باید سیستم‌های روشنایی مناسب را برای هر فعالیت یا منطقه ترکیب کنند. بنابراین، هر فضا نیاز به نور مناسبی دارد. حسگرهای حرکتی همچنین می‌توانند از روشنایی غیر ضروری در مناطق خالی جلوگیری کنند.

جلوگیری از تابش نور زائد و خیره‌کننده

در سالن‌های ورزشی، ایجاد تابش نور زیاد یا خیره‌کننده می‌تواند تأثیر منفی بر روی دید ورزشکاران و تماشاگران داشته باشد. این امر به ایجاد محیطی راحت برای ورزشکاران کمک می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که فعالیت‌های آموزشی به خوبی پیش می‌رود.

بیشتر بخوانید  طریقه نصب وال واشر

مصرف انرژی کم

با توجه به اندازه بزرگ سالن‌های ورزشی، کاهش مصرف انرژی و استفاده از فناوری LED می‌تواند به اقتصاد مالی و محیط زیستی کمک کند. دلیل این امر این است که LEDها از نظر انرژی کارآمد هستند زیرا درصد قابل‌توجهی از انرژی مصرفی خود را به‌جای گرما برای تولید نور استفاده می‌کنند. مدیران همچنین باید در انتخاب تجهیزات روشنایی به دو نکته توجه داشته باشند:

  1. آسانی نصب و دسترسی به تجهیزات در فضاهای بلند
  2. طول عمر: ال ای دی ها بادوام هستند و به همین دلیل، طول عمر  زیادی دارند. به‌عنوان‌ مثال، لامپ متال هالید پس از استفاده طولانی‌ مدت مستعد وزوز و سوسو زدن هستند. درصورتی‌ که دوام لامپ‌های ال‌ای‌دی، نیاز به تعویض مکر ندارند و به‌این‌ترتیب هزینه عملیاتی کاهش می‌یابد.

کنترل نور مناسب

استفاده از سیستم‌های کنترل نور می‌تواند امکان تنظیم شدت نور و حتی رنگ نور را بر اساس نیازهای مختلف فعالیت‌های ورزشی فراهم کند. این امر می‌تواند در ایجاد تجربه بهتری برای بازیکنان و تماشاگران نقش داشته باشد. به دلیل ابعاد بزرگ سالن‌های ورزشی، اهمیتی دارد که سیستم روشنایی توانایی پوشش کامل فضا را داشته باشد تا همه نقاط سالن به طور یکنواخت روشن شوند.

کیفیت رنگ نور (CRI)

در سالن‌های ورزشی حرفه‌ای که برای پخش تلویزیونی نیز استفاده می‌شوند، کیفیت رنگ (CRI) بسیار مهم است. روشنایی با کیفیت بالا و CRI بالا تضمین می‌کند که تصاویر تلویزیونی با کیفیت مناسب و واقعیت منطقه به منطقه انتقال داده می‌شوند.

روشنایی زمین های ورزشی

زمین ورزشی نیاز به یک سیستم روشنایی دارند که مناسب فضاهای بزرگ باشد. زمین‌های ورزشی باید در همه اوقات به خوبی روشن باشند، برای افرادی که از این فضا استفاده می‌کنند و همچنین تماشاگران. نور باید ثابت باشد، بدون شدت روشنایی بالا، خیرگی و فیلکر. پروژکتور های SMD LED مناسب نصب در زمین های ورزشی است.

روشنایی زمین ورزشی

ما در داخل زمین‌های ورزشی چندین ورزش یا فعالیت تفریحی انجام می‌دهیم. این فعالیت‌ها نیازمند نوعی روشنایی یکسان نیستند. به عنوان مثال، درجه نور مورد نیاز برای یک مسابقه تنیس با درجه نور یک فوتبال متفاوت است. به همین دلیل، یک سیستم قابل تغییر که می‌تواند به منظور تناسب با فعالیت‌های مختلف تنظیم شود، ضروری است. در نهایت، دمای محیط در زمین‌های ورزشی کمتر از سالن ورزشی معمولی است. بنابراین، ضروری است که چراغ‌ها در دمای پایین‌تر به درستی کار کنند تا از هزینه‌های نگهداری بالا جلوگیری شود و عمر مفید آنها تضمین شود.

بیشتر بخوانید  نورپردازی درختان با وال واشر

روش‌های نورپردازی سالن ورزشی چیست؟

استفاده از روشنایی هوشمند

نورپردازی هوشمند همراه با لامپ‌های LED و فناوری دارای wi-fi، راه خود را به سالن‌های ورزشی زیرزمین، سالن‌های ورزشی و سالن‌های گاراژ در سرتاسر مکان باز می‌کند. شما می توانید چراغ ها را از یک کنترل از راه دور یا از یک برنامه روی تلفن خود کنترل کنید و به شما امکان می دهد در صورت نیاز تنظیم کنید.

تفکیک فضا با استفاده از نور

اگر نیاز دارید که در یک سالن دو فضای ورزشیایجاد کنید بدون اینکه نیاز به دیوارچینی و با حداقل تعداد در داشته باشید، فضایی را که کلاس ایروبیک در آن برگزار می‌شود، می‌توان با استفاده از نورپردازی، از قسمت دستگاه‌های بدنسازی تفکیک کرد. نورهای رنگی می‌توانند به جداسازی بیشتر این نواحی کمک کنند.

استفاده از آینه

از آینه های متعددی در باشگاه استفاده کنید که به بازتاب نور کمک زیادی می‌‌کند. به همین دلیل استفاده از آنها در سالن های کم‌ نور توصیه می‌‌شود. علاوه‌ بر این‌، آینه با هر نوع سبک دکوراسیون باشگاه همخوانی دارد و باعث جلوه زیبای محیط می‌‌شود. آینه‌‌ای بزرگ با قابی به رنگ روشن می‌‌تواند جلوه‌ای شیک و محیطی روشن را برای شما به ارمغان بیاورد.

استفاده از چراغ های سقفی

چراغ های سقفی در تمامی مکان ها قابل استفاده هستند و یکی از راحت ترین نوع نورپردازی به سبب نصب به حساب می آیند. چراغ های سوله ای، براکت ال ای دی، پنل های سقفی توکار و روکار بیشترین استفاده را در نورپردازی سالن های ورزشی ایفا می کنند.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش