1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. شناخت کابل برق NM (کابل غلاف دار)

شناخت کابل برق NM (کابل غلاف دار)

147
شناخت کابل برق NM (کابل غلاف دار)

اگر در محل های بسیار قدیمی زندگی می کنید، به احتمال زیاد سیستم سیم کشی شما از کابل NM تشکیل شده است. تفاوت سیم و کابل را جداگانه قبلا توضیح داده ایم. حتی اگر قصد خرید کابل برای انتقال برق را دارید، ممکن است کابل NM یکی از گزینه های خرید شما باشد. اگر قصد خرید و نصب آنها را دارید، در این مقاله یک راهنمای عالی برای شما آورده شده است. ما قصد داریم هر آنچه را که باید در مورد کابل های NM بدانید را تجزیه و تحلیل کنیم.

کابل NM چیست؟

NM مخفف غیر فلزی است. نوعی کابل برق است که به طور خاص برای انتقال یا توزیع برق استفاده می شود. این کابل اولین بار در اوایل قرن بیستم زمانی که الکتریسیته از مسافت طولانی منتقل می شد، معرفی شد. در حال حاضر، کابل NM هنوز توسط چندین شرکت در سراسر جهان تولید می شود. دلیل اصلی این امر این است که کابل هایی بادوام هستند که در برابر خوردگی مقاوم بوده و در زمان نسبتاً کوتاهی قابل نصب هستند. در حال حاضر، چین یکی از تولید کنندگان پیشرو کابل NM در جهان است. دلیل اصلی این امر این است که چین صنعت تولید بزرگی دارد. به این ترتیب، می تواند انواع مختلفی از کابل ها را که برای کاربردهای مختلف مورد نیاز است، تولید کند.

تاریخچه کابل NM

برای دانستن بیشتر در مورد کابل های NM، بهتر است تاریخچه آنها را بدانیم. کابل NM در سال 1922 توسط شرکتی به نام Romex اختراع شد. این شرکتی بود که در سال 1894 تاسیس شد. این شرکت برای اولین بار کابل های برق تولید کرد و این یک تجارت بسیار موفق برای آنها ایجاد شد. آنها همچنین اولین شرکتی بودند که کابل برق با هسته مسی و غلاف پلاستیکی تولید کردند. نام این شرکت در طول سال ها چندین بار تغییر کرده است، اما هنوز هم به همین نام شناخته می شود. نام خانوادگی این شرکت از Romex به Nema Cable تغییر یافته است.

کابل های NM در ابتدا تا سال 1960 که مواد غلاف پلاستیکی با مواد بافته شده جایگزین شدند چندان محبوب نبودند. اما در دهه 1970 پس از استفاده از آنها به عنوان جایگزینی برای کابل های فولادی افزایش یافت. این عمدتا به این دلیل بود که کابل فولادی از یک ترکیب شیمیایی ساخته شده بود که به مرور زمان خورده و خراب می شد. محبوبیت کابل NM در دهه‌های 1980 و 1990 زمانی که برای کابل‌های تلفن و کامپیوتر استفاده می‌شد، بیشتر شد. این عمدتاً به این دلیل بود که آنها نسبت به همتایان فولادی خود ارزان‌تر بودند، به راحتی قابل نصب بودند و انعطاف‌پذیری خوبی داشتند.

بیشتر بخوانید  روش نصب چراغ چمنی نیزه دار در فضای باز

اجزای کابل برق NM

یک کابل NM معمولی از سه بخش تشکیل شده است:

  • هادی یا هسته
  • عایق
  • غلاف

بیایید به هر یک از این مؤلفه ها به صورت جداگانه نگاه کنیم و آنچه را که انجام می دهند تجزیه و تحلیل کنیم.

هادی/هسته کابل چیست؟

جزء اصلی کابل های یا هسته است که از سیم ها یا رشته های مسی ساخته شده است که با ژاکت های پلاستیکی یا لاستیکی عایق بندی شده اند. کابل‌های NM از سیم‌های مسی ساخته شده‌اند که با روکش‌های لاستیکی یا پلاستیکی عایق شده‌اند. سیم مسی با رنگ رنگی پوشانده شده است که باعث می شود به راحتی قابل تشخیص و نصب آسان باشد. سیم های مسی را نیز می توان غیر عایق کرد. هسته ها به چهار نوع دیگر تقسیم می شوند:

  • هسته سیم جامد:

نوع اصلی هسته است که از یک سیم مسی جامد تشکیل شده است که با عایق لاستیکی یا پلاستیکی عایق شده است.

  • هسته سیم رشته ای:

این نوع هسته از چندین رشته سیم مسی تشکیل شده است که با هم عایق شده و سپس برای ساخت کابل استفاده می شود. این به انعطاف پذیری کابل ها و همچنین ارزان تر کردن کابل ها کمک می کند.

  • هسته سیم رشته ای برهنه:

این نوع هسته شامل سیم های رشته ای لخت است که با هیچ ماده ای عایق بندی نمی شوند.

  • هسته سیم بافته:

این نوع هسته از یک دسته سیم مسی تشکیل شده است که به هم بافته شده اند. سپس این سیم ها با عایق پوشانده می شوند تا یک کابل ایجاد شود.

عایق کابل چیست؟

این پوششی است که برای محافظت از هسته های مس در برابر هر گونه آسیب خارجی یا سایش و پارگی استفاده می شود. مواد عایق معمولاً از پلاستیک یا لاستیک ساخته شده است، زیرا این ماده نسبتاً ارزان و همچنین کارآمدی برای عایق کاری کابل است. عایق به عنوان یک لایه محافظ در اطراف هسته مس عمل می کند و از قرار گرفتن آن در معرض رطوبت یا هر گونه مواد شیمیایی مضر دیگری که در محیط اطراف وجود دارد جلوگیری می کند.

غلاف کابل چپیست؟

این لایه بیرونی کابل از آن در برابر آسیب های خارجی محافظت می کند و همچنین از قرار گرفتن هسته مسی در معرض محیط جلوگیری می کند. غلاف معمولاً از مواد پلاستیکی یا لاستیکی سخت و بادوام ساخته شده است که از شکستن یا آسیب دیدن کابل اطمینان می دهد. غلاف همچنین باید در برابر فشار و فشار ناشی از استفاده در کابل مقاومت کند و نباید اجازه ساییدگی یا پارگی روی کابل را بدهد. وقتی نوبت به ایجاد اتصالات می رسد، غلاف معمولاً با استفاده از یک سیم کش برای آشکار کردن هسته مسی پاره می شود. در این فرآیند به هیچ وجه نباید کابل آسیب ببیند.

انواع کابل برق NM کدامند؟

خوب، همه کابل های NM موجود در بازار یکسان نیستند. آنها در طرح ها و ساخت و ساز های مختلف موجودند. در اینجا رایج ترین انواع کابل های NM آورده شده است:

بیشتر بخوانید  روشنایی هوشمند چیست و چه قابلیت هایی دارد؟

کابل NM دو سیمه

به این کابل ها کابل های دوقلو یا کابل های دو سرب نیز می گویند. می توان از آنها برای اتصال دو دستگاه با اتصال پایه های 1 و 2 کابل استفاده کرد. این کابل ها معمولا برای اتصال روتر و چاپگر استفاده می شوند. کابل های NM دو سیمه نیز به عنوان “کابل های مستقیم” شناخته می شوند.

کابل NM یک سیم

به این کابل ها کابل های “تک سرب” یا “تک سیم” نیز می گویند. می توان از آنها برای اتصال یک دستگاه با اتصال پایه 1 کابل استفاده کرد. این نوع کابل ها معمولا برای اتصال کامپیوتر و مودم/روتر استفاده می شوند. کابل های NM یک سیم به عنوان “کابل های سریالی” نیز شناخته می شوند. این نوع کابل در زمینه اتوماسیون صنعتی محبوبیت بیشتری دارد، جایی که از آن برای اتصال سنسورها به محرک ها استفاده می شود.

کابل NM سه سیمه

به این کابل ها کابل های سه سیم یا سه سیم نیز می گویند. می توان از آنها برای اتصال سه دستگاه با اتصال پایه های 1، 2 و 3 کابل استفاده کرد. این نوع کابل ها معمولا برای اتصال کامپیوتر و چاپگر استفاده می شوند.

کابل چهار سیم NM

به این کابل ها، کابل های چهار سیم یا چهار سیم نیز می گویند. می توان از آنها برای اتصال چهار دستگاه با اتصال پایه های 1، 2، 3 و 4 کابل استفاده کرد. این نوع کابل ها معمولا برای اتصال کامپیوتر، روتر، چاپگر و مودم/روتر استفاده می شوند. این نوع کابل در زمینه اتوماسیون صنعتی که برای اتصال سنسورها یا محرک ها به کامپیوتر استفاده می شود، محبوبیت بیشتری دارد.

کابل ساختمان NM

این کابل ها در اشکال مختلف وجود دارند. آنها عمدتاً برای اهداف سیم کشی داخلی در ساختمان ها استفاده می شوند. آنها عمدتا برای اتصال دستگاه های موجود در ساختمان مانند چراغ ها و پریزها به دستگاه های مربوطه استفاده می شوند.

کابل CRT NM

از این کابل ها برای اتصال مانیتور به CRT خارجی استفاده می شود. این کابل ها انواع مختلفی دارند. برخی از آنها دارای یک کانکتور چهار پین هستند که برای اتصال مانیتور به CRT آن استفاده می شود. کابل های دیگر از دو کانکتور استفاده می کنند، یکی برای اتصال مانیتور و دیگری برای اتصال CRT.

کابل فیدر زیرزمینی NM

از این کابل ها برای اتصال فیدرهای زیرزمینی تابلوهای توزیع برق استفاده می شود. آنها عمدتاً برای دریافت برق از فیدرهای زیرزمینی و توزیع آن به ایستگاه ها، ایستگاه های فرعی و واحدهای مصرف کننده استفاده می شوند.

کابل فیبر نوری NM

آنها عمدتاً برای انتقال اطلاعات از یک مکان به مکان دیگر از راه دور استفاده می شوند. این کابل ها از فیبرهای نوری تشکیل شده اند. این فیبرها سیگنال های نوری را منتقل می کنند که اطلاعات را از یک نقطه به نقطه دیگر منتقل می کند. انواع مختلفی از این کابل ها وجود دارد که می توان از آنها در کاربردهای مختلف استفاده کرد. بنابراین، قصد خرید کدام یک از کابل های NM فوق را دارید؟ به خاطر داشته باشید که باید کابلی را انتخاب کنید که کاملاً متناسب با منطقه کاربردی شما باشد.

بیشتر بخوانید  انواع لامپ نورپردازی نمای ساختمان

کابل های برق NM چگونه کار می کند؟

کابل های NM عمدتاً برای انتقال و توزیع برق استفاده می شوند، اگرچه می توان از آنها برای مقاصد دیگر نیز استفاده کرد. آنها در اندازه ها و مشخصات مختلف موجود هستند که می توان آنها را با توجه به نیاز انتخاب کرد.  این کابل ها عمدتاً در بخش صنعتی استفاده می شوند، زیرا برای انتقال نیرو در فواصل طولانی استفاده می شوند. آنها همچنین در بخش تولید استفاده می شوند، زیرا می توان آنها را به راحتی و بدون هیچ زحمتی نصب کرد.

کاربردهای کابل NM چیست؟

محبوبیت کابل‌های NM باعث می‌شود تا در حوزه‌های مختلف قابل استفاده باشند. در اینجا برخی از زمینه های کاربردی کابل های NM آورده شده است.

  1. شبکه کامپیوتری
  2. انتقال داده ها
  3. ارتباطات
  4. تلویزیون کابلی (CATV)
  5. شبکه های تلفن
  6. توزیع برق در ساختمان ها و آسمان خراش ها
  7. اتصال شبکه برای اتوماسیون صنعتی و اتوماسیون ساختمان

مزایا و معایب کابل برق NM چیست؟

آیا کابل های NM آنقدر خوب هستند که گفتم؟ برای پاسخ به این سوال، مزایا و معایب آنها را بیان کرده ایم.

مزایا کابل NM چیست؟

کابل ها از مواد مرغوب ساخته شده اند و بادوام هستند. شما مبالغ هنگفتی را صرف تعمیر و تعویض مکرر کابل های خود نخواهید کرد. کابل ها عملکرد بالا و همچنین انتقال سیگنال قوی را ارائه می دهند. آنها می توانند با کمک مواد مرغوب و عایق قوی خود به این هدف دست یابند.

کابل ها به طور گسترده در دسترس هستند، شما می توانید آنها را در اندازه ها و طول های مختلف پیدا کنید. همچنین کابل ها مقرون به صرفه هستند، شما می توانید آنها را با قیمت های مقرون به صرفه و بدون به خطر انداختن کیفیت آنها تهیه کنید. این کابل ها به دلیل مصرف برق کمتری نسبت به سایر انواع کابل ها در مصرف انرژی برای شما صرفه جویی می کنند. شما می توانید بدون نگرانی در مورد قبوض هنگفت برق در پایان ماه از آنها استفاده کنید. کابل های NM به راحتی نصب می شوند؛  برای نصب نیازی به متخصص ندارید.

معایب کابل های NM چیست؟

آیا کابل NM معایبی دارد؟ بله، کابل N معایبی دارد. در اینجا لیستی از معایب اصلی کابل های NM را برایتان آوردیم.

کابل پهنای باند محدودی دارد و فقط می تواند سیگنال هایی را ارسال کند که سطوح فرکانس پایینی دارند. در مقایسه با سیم های دیگر مقاومت کمتری دارد و در دماهای پایین مقاومت آن زیاد است. کابل به دلیل مقاومت ضعیف در برابر رطوبت برای کاربردهای خارج از منزل مناسب نیست. این کابل برای کاربردهای سنگین مناسب نیست زیرا ممکن است به راحتی در دماهای شدید آسیب ببیند.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > >

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش