1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. 7 اشتباه رایج در نورپردازی خانه

7 اشتباه رایج در نورپردازی خانه

81
7 اشتباه رایج در نورپردازی خانه

معمولا راه‌های بی‌شماری در خصوص نحوه نورپردازی موثر فضاها وجود دارد، اما کمتر به بررسی اشتباهات در حوزه نورپردازی پرداخته شده است. برای بسیاری از صاحبان خانه، روشن کردن اتاق می تواند به سادگی نصب یک چراغ روشنایی و زدن کلید برق به نظر برسد. با این حال، عدم توجه به برخی جنبه‌های مهم روشنایی ممکن است منجر به هدر رفتن انرژی یا کمبود نور در نقاط مورد نیاز شود. در این مقاله به بررسی 7 اشتباه رایج در نورپردازی خانه می پردازیم.

7 اشتباه رایج در نورپردازی خانه

اگر فکر می‌کنید نور خانه‌تان کافی و یا زیبا نیست، ممکن است یکی از این اشتباهات ساده زیر را انجام داده باشید:

استفاده از یک منبع نور تنها

نورپردازی باید به لایه‌های مختلفی تقسیم شود تا تعادل و راحتی فراهم شود. سه لایه نور شامل (نورپردازی محیطی، وظیفه‌ای و تاکیدی) با هم هماهنگی می‌کنند. نور محیطی برای پوشش کلی، نور وظیفه‌ای برای فعالیت‌های خاص و نور تاکیدی برای برجسته کردن جزئیات هنری اتاق است. استفاده از نور محیطی به تنهایی می‌تواند فضا را کسل و مسطح نشان دهد.

نقص نور در فضاهای کوچک

فضاهای کوچک مانند کمدها و انبارها، زیرکابینت و… اغلب از برنامه های روشنایی خانه کنار گذاشته می شوند. به طور معمول با یک نور بالای سر روشن می شود و سایه هایی را در قفسه ها باقی می گذارد، پیدا کردن اقلام در این مکان های تنگ می تواند کسل کننده باشد. نصب چراغ‌های زیر کابینت یا ریسه های نواری را در نظر بگیرید تا جست و جو در این فضاها آسان‌تر شود و در عین حال زیبا و شیک به نظر برسند.

بیشتر بخوانید  اصول نورپردازی ورودی خانه

استفاده از رنگ نور نادرست

نور در دمای رنگ نامناسب می توانند فضای اتاق ها را خسته کننده و بی روح کنند. دمای رنگ ویژگی‌های گرم یا خنک بودن نور را با توجه به رنگ آن توصیف می‌کند. بیشتر نورها دمای رنگی بین 2700 تا 6500 کلوین دارند. هرچه به 2700K نزدیکتر باشد، نور گرمتر و هرچه به 6500K نزدیکتر باشد، نور سرد بیشتر است. دمای رنگ خاصی که شما نیاز دارید به عوامل زیادی از جمله اتاق، کاربرد و حتی رنگ روی دیوار بستگی دارد. به دقت دمای رنگ را انتخاب کنید تا محیط دلخواه شما را ایجاد کند. با توجه به این توضیح، مقاله دیگر ما در مورد انتخاب نور مناسب هر اتاق را مطالعه کنید.

انتخاب منبع نور ناردست برای یک اتاق

انتخاب وسایل روشنایی مناسب می‌تواند تأثیر زیادی بر جلب زیبایی یا تناسب اتاق داشته باشد. دو تا از رایج‌ترین اشتباهاتی که مردم هنگام انتخاب وسایل روشنایی مرتکب می‌شوند، اهمیت دادن به سبک نسبت به عملکرد و عدم توجه به اندازه تجهیزات روشنایی در مقابل اندازه اتاق است. پیدا کردن وسایل روشنایی عالی می تواند یک فرآیند پر زحمت باشد، اما اگر در زمان خود صرفه جویی کنید می توانید به صورت اینترنتی از نمایندگان یزدنور محصولات روشنایی باکیفیت خرید کنید.

عدم استفاده از سنسور یا دیمر

کنترل‌های روشنایی مانند دیمرها، تایمرها و حسگرهای حرکت به شما این امکان را می‌دهند تا جنبه‌های خاصی از نور خانه خود را تنظیم یا خودکار کنید. اگر به درستی استفاده شوند، حتی می توانند در هزینه قبض برق شما صرفه جویی کنند. دیمرها بهتر است در مناطقی استفاده شوند که می خواهید گهگاه با نور کم، محیطی صمیمی تر ایجاد کنید، مانند اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری، اتاق خواب یا حمام. تایمرها به بهترین وجه همراه با فتوسل برای مدیریت نورهای فضای باز شما استفاده می شوند.

نصب موثر منبع نور

یکی از اشتباه رایج در نورپردازی خانه بکار گرفتن وسایل روشنایی نادرست. نه تنها انتخاب نورپردازی مناسب مهم است، بلکه مهم است که مطمئن شوید که آنها به طور موثر در یک اتاق قرار می گیرند. به عنوان مثال، در آشپزخانه‌ها، بسیاری از مردم یک پنل توکار در کل اتاق دارند که نه تنها بر روی سطوح افقی مانند میزها یا فضاهای کاری نور نمی‌اندازد، بلکه ممکن است این فضاها را تاریک نگه دارد. دیوارکوب‌ها نیز ممکن است به طریق نادرستی نصب شوند. به عنوان مثال، در حمام، دو دیوارکوب باید در سطح چشم حدود 5-6 اینچ از هر دو طرف آینه قرار گیرد تا سایه‌های ایجاد شده توسط نورهای بالای سر به حداقل برسد.

بیشتر بخوانید  آیا لامپ با شاخص رنگ بالا نور آبی کمتری دارد؟

عدم استفاده از چراغ های کم مصرف

با وجود لامپ های بسیار پیشرفته از نظر فناوری در بازار، ادامه جایگزینی لامپ های رشته ای منسوخ و کم مصرف خود با تعداد بیشتری از چراغ های مشابه منطقی نیست. چراغ‌های CFL و چراغ‌های LED امروزه با تنوع بیشتری نسبت به قبل ساخته می‌شوند. هنگام تعویض لامپ های سوخته بعدی خود، بررسی کنید که آیا آنها در مدل های کم مصرف موجود هستند یا خیر. شما می توانید سالانه صدها تومان در قبض برق صرفه جویی کنید فقط با تعویض چراغ های خود!

آیا شما هیچ یک از اشتباهات رایج در نورپردازی داخلی موجود در این لیست را مرتکب شده اید یا فکر می کنید مشکل نورپردازی شما در جای دیگری است؟

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش