1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. 5 دلیل اساسی که نورپردازی ما بد بنظر می رسد

5 دلیل اساسی که نورپردازی ما بد بنظر می رسد

87
5 دلیل اساسی که نورپردازی ما بد بنظر می رسد

اگر تا به حال به این فکر کرده اید که چرا نورپردازی شما خوب به نظر نمی رسد، باید به دنبال حل این موضوع باشید. با گسترش لامپ کم مصرف، مصرف کنندگان برای انتخاب یک سیستم روشنایی و نورپردازی دچار سردرگمی شده اند. با توجه به اینکه LED امروزه جزء فناوری غالب هستند، نه تنها باید از سازگاری مکانیکی و الکتریکی تجهیزات LED اطمینان حاصل کنید، بلکه باید تفاوت بین مشخصات مختلف مانند CCT، CRI و روشنایی را نیز بدانید.

اگر با نورپردازی خود مشکل دارید، به جای درستی آمده اید! یزدنور به عنوان متخصص در کیفیت نور LED، ما با بسیاری از مشکلاتی که مشتریان ما هنگام جستجوی چراغ های LED با آن مواجه می شوند، بسیار آشنا شده ایم. در زیر، فهرستی از 5 دلیل متداول که متوجه شده‌ایم مشتریان ما از روشنایی موجود خود ناراضی هستند را جمع آوری کرده‌ایم:

دمای رنگ نور را اشتباه انتخاب کردید

نور زرد بهتر است یا سفید؟ لامپ‌های رشته‌ای در دمای رنگی بالاتر از 3000 کلوین در دسترس نیستند، صرفاً به دلیل مکانیسمی که در پس چگونگی انتشار نور از رشته وجود دارد. در گذشته، شما نمی توانستید در انتخاب خود شک کنید، زیرا  فقط یک حق انتخاب داشتید. در حال حاضر، با لامپ های فلورسنت و لامپ های LED، رنگ ها و دمای رنگ های دیگر در دسترس هستند. با این حال، شما ممکن است یک ال ای دی با دمای رنگی مشخصی خریداری کرده باشید که مناسب با کاربرد و نیازهای شما نبوده و در نتیجه با یک نورپردازی بد مواجه شده باشید!

به طور معمول، خود لامپ با یک عدد 4 رقمی و به دنبال آن حرف “K” برای نشان دادن مقدار دمای رنگ مشخص می شود. هر دمای رنگی بالاتر از 3000K نسبت به لامپ های رشته ای یا هالوژنی معمولی خنثی تر و سفیدتر خواهد بود. اگر می خواهید محیط گرمی را حفظ کنید، حتما یک لامپ با دمای رنگ 3000K، 2700K خریداری کنید.

بیشتر بخوانید  تفاوت روشنایی و سفیدی کاغذ

لامپ فاقد کنترل کیفیت

شاید باور نکنید اما، دو لامپ می‌توانند دمای رنگی برابر با 3000K داشته باشند، اما یکی می‌تواند رنگی مایل به سبز داشته باشد، در حالی که دیگری دارای رنگ صورتی است. این دو لامپ، با وجود داشتن درجه بندی دمای رنگ یکسان، به دلیل این تفاوت در رنگ، بسیار متفاوت به نظر می رسند.

چرا لامپ با دمای رنگ یکسان نور متفاوت دارند؟

در داخل لامپ ال ای دی شما، ده ها فرستنده ال ای دی مجزا، یا “تراشه های” ریز وجود دارد که روی مدار الکتریکی نصب شده اند. نوری که از لامپ ساطع می‌شود، نتیجه روشن شدن تک تک ساطع‌کننده‌های LED است و در نتیجه کیفیت نور با کیفیت ساطع‌کننده‌های LED تعیین می‌شود. هنگامی که ساطع کننده های LED تولید می شوند، تنوع ذاتی در رنگ آنها وجود دارد، بنابراین در پایان فرآیند تولید، این تراشه ها به درجه های مختلف گروه بندی می شوند که با درجه حرارت رنگ های مختلف و دسته های رنگ سبز/صورتی مطابقت دارند.

دمای رنگ نور در نورپردازی بد

تولیدکنندگان روشنایی سطح بالا محدودیت‌های سختگیرانه‌ای برای سطوح قابل قبولی از تنوع در رنگ‌های سبز و صورتی خواهند داشت و در نتیجه، تنها از LED‌های ممتاز استفاده خواهند کرد که واقعاً نه صورتی و نه سبز هستند. لامپ‌های ال‌ای‌دی که با قیمت پایین‌تری فروخته می‌شوند معمولاً از ال‌ای‌دی‌های باقی‌مانده استفاده می‌کنند که رنگ سبز یا صورتی قوی‌تری دارند، اما از آنجایی که مطلوبیت کمتری دارند، می‌توانند توسط کارخانه مونتاژ لامپ‌های LED با قیمت بسیار پایین‌تری خریداری شوند.

اگر می بینید که لامپ شما نه خیلی آبی و نه زرد است، بلکه سبز یا صورتی است، ممکن است نه با انتخاب دمای رنگ، بلکه تنها به عدم کیفیت و تخصص سازنده این سیستم‌های روشنایی  مرتبط باشد.

شاخص نمود CRI لامپ شما خیلی پایین است

شاخص نمود رنگ یک لامپ نشان دهنده توانایی آن در نمایش دقیق رنگ های یک شی است. این مشخصاتی است که مستقل از دمای رنگ است و به خوبی می تواند دلیلی باشد که نورپردازی شما برای شما خوب به نظر نمی رسد. به عنوان مثال اگر نقاش هستید، ممکن است یک شب روی یک نقاشی زیر یک لامپ LED کار کرده باشید، سپس صبح روز بعد از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که همه رنگ‌های شما ناگهان در زیر نور طبیعی روز متفاوت به نظر می‌رسند.

بیشتر بخوانید  بهترین برند جت لایت

شاخص نمود رنگ پایین

دلیل آن این است که LED های معمولی منابع نوری با طیف کامل نیستند. به عبارت ساده، این بدان معنی است که طیف آن شامل طول موج های خاصی از نور نمی شود، که برای نشان دادن رنگ واقعی اجسام مختلف ضروری است. یک راه راحت برای اطمینان از اینکه لامپ های LED شما دارای کیفیت طیفی کافی هستند این است که به رتبه بندی شاخص رندر رنگ (CRI) آن نگاه کنید. این متریک یک منبع نور را با یک امتیاز عددی ارزیابی می کند که 100 بالاترین امتیاز ممکن است. امتیاز 80 یا بالاتر نشان می‌دهد که رنگ‌های زیر منبع نور مانند نور طبیعی ظاهر می‌شوند و برای هر برنامه‌ای که ظاهر رنگ مهم است ترجیح داده می‌شود.

لامپ شما به اندازه کافی روشنایی ایجاد نمی کند

تنها اکتفا به وات محصول برای توصیف روشنایی یک لامپ دیگر عملی نیست. این به این دلیل است که LED ها نسبت به لامپ های رشته ای نور بیشتری در هر وات ساطع می کنند. برای کمک به مصرف کنندگان در این انتقال، تولید کنندگان LED معمولاً مقدار معادل وات را ارائه می دهند. به عنوان مثال، یک لامپ 10 وات ممکن است به عنوان “معادل 60 وات” علامت گذاری شود تا نشان دهد که می توانید یک لامپ رشته ای 60 وات را با لامپ 10 واتی جایگزین کنید و به همان میزان روشنایی دریافت کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه کنید این است که برای فضاهایی با دمای رنگ بالاتر، باید برای ایجاد فضایی راحت، لومن بیشتری را در نظر بگیرید. این پدیده به عنوان منحنی کرویتوف شناخته می شود و در صورت استفاده از دمای رنگ بالاتر، نیاز به سطوح روشنایی بالاتر را نشان می دهد. در مقایسه با 3000K، یک محیط 2700K تنها به 0.7 برابر روشنایی، 4000K به روشنایی 2 برابر، 5000K به روشنایی 3 برابر و 6000K به روشنایی 4 برابر نیاز دارد.

بیشتر بخوانید  ضریب توان چیست

تابش نور زیاد است

اگر مطمئن هستید که هم کیفیت و هم کمیت چراغ‌های شما مشکلی ندارد، اما همچنان احساس می‌کنید که مشکل روشنایی دارید، یکی از جنبه های قابل بررسی موقعیت و توزیع نور است. فرض کنید 2000 لومن برای فضای خود در نظر گرفته اید. شما تأیید کرده اید که دمای رنگ و CRI نیز همه در یک سطح هستند. آیا باید از دو لامپ 1000 لومن استفاده کرد؟ یا چهار لامپ 500 لومن؟ لامپ ها باید کجا نصب شوند؟ اینها سوالات اساسی هستند که بر توزیع نور و پتانسیل ایجاد تابش خیره کننده یا ناراحتی به ساکنان یک فضا تأثیر می گذارند.

اصل راهنمای کلی این است که نورپردازی خود را طوری طراحی کنید که بیشترین تقلید از توزیع نور طبیعی روز را داشته باشد. ما به عنوان انسان بیشتر به دریافت نور طبیعی از آسمان عادت داریم. هنگامی که به توزیع نور فکر می کنید، به عنوان یک قاعده کلی، بهترین راه برای تکرار توزیع نور طبیعی تر، استفاده از مقدار بیشتری از لامپ های روشنایی کمتر است. به این ترتیب، شدت نور ناشی از هر نقطه از فضای خود را کاهش خواهید داد.

آیا به فلیکر حساس هستید؟

اگر احساس می‌کنید فضایی خسته کننده است و میگرن یا سردرد به شما می‌دهد، ممکن است به سوسو زدن مرتبط باشد. لامپ های فلورسنت و برخی لامپ های LED مستعد انتشار نور در چرخه های روشن و خاموش سریع هستند که با فرکانس شبکه برق (50 یا 60 بار در ثانیه) مطابقت دارد. در حالی که این سوسو زدن مستقیماً قابل مشاهده نیست، مطالعات نشان داده اند که ممکن است اثرات مضر سلامتی، به ویژه در افراد حساس داشته باشد. محصولات روشنایی را انتخاب کنید که بدون فلیکر باشد.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش