1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نکات و اصول نورپردازی باغ و محوطه ویلا

نکات و اصول نورپردازی باغ و محوطه ویلا

12
نکات و اصول نورپردازی باغ و محوطه ویلا

با فرا رسیدن هوای گرم، فضای بیرونی باغ ویلاهای ما مملو از گل و گیاه می شود. باغ ها، تراس ها و مناطق سبز به فضاهایی دلپذیر برای انواع فعالیت ها، مطالعه، ملاقات با دوستان و یا صرفاً استراحت تبدیل می شوند. برای دستیابی به بهره مندی کامل از همه امکانات آن، لازم است بدانید که چگونه یک باغ را روشن کنید تا زیبایی، راحتی و همچنین صرفه جویی در مصرف انرژی را نیز در نظر بگیرد. این توصیه‌ها کمک می‌کنند تا نورپردازی باغ و محوطه ویلا به شکلی کامل و موثر انجام شود و شما بتوانید از زیبایی‌های فضا بهترین استفاده را ببرید. با ما همراه باشید.

نکات و اصول نورپردازی باغ و محوطه ویلا

روش کلی نورپردازی باغ باید از همان قوانین نورپردازی داخلی پیروی کند: جایی که به نور نیاز داریم را روشن می کنیم و روشنایی هر منطقه را با توجه به کاربری که قرار است انجام دهیم، متمایز می کنیم. به خاطر داشته باشید که در باغ نور روز (نور طبیعی) و نور شب وجود دارد. نور عمومی نباید “مسطح” و بیش از حد روشن باشد. برای کاهش آلودگی نوری و لذت بردن از ستارگان و نور ماه، نور باید کافی باشد، اما نه بیش از حد.

نکته: برای مناطقی با ارتفاع متوسط مانند دیوارها و درختان، نورپردازی غیرمستقیم را ترجیح دهید تا از خیره‌کنندگی جلوگیری شود.

انتخاب رنگ نور مناسب

با توجه به نوع فضای باز و کاربری آن، انتخاب رنگ مناسب برای نورپردازی بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال، برای فضاهای سبز اغلب از نور سفید استفاده می‌شود تا زیبایی گیاهان و محیط را بهتر بیان کند. در عین حال، استفاده از نور آبی برای نمایش جاذبه‌هایی مانند استخرها، حوضچه‌ها و برکه‌ها، موثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید  طریقه نصب وال واشر

انتخاب محل مناسب برای نصب منابع نوری

برای دستیابی به بهترین اثربخشی در نورپردازی، مهم است که تجهیزات نوری را در مکان‌های مناسب نصب کنیم. این اقدام به ما کمک می‌کند تا تعادلی متناسب بین نور و سایه در فضا فراهم شود.

انتخاب تجهیزات روشنایی با درجه حفاظت مناسب

بسته به جایی که قرار است لامپ نصب شود، باید IP (میزان حفاظت در برابر آب و بدنه جامد) مناسب انتخاب کنیم. در ایوان ها یا مناطق نیمه سرپوشیده، IP20 کفایت می کند. در نورپردازی درختان، فضای سبز باغ درجه حفاظت IP65 مناسب است، در حالی که لامپ هایی که در داخل استخر نصب می شوند باید IP68 داشته باشند که حداکثر محافظت در برابر بدنه های جامد و غوطه ور شدن طولانی مدت در آب است. اصول نورپردازی باغ

برجسته کردن ویژگی های معماری

نماهای باغ ویلا اغلب دارای عناصر معماری هستند که نیاز به نورپردازی دارد. از نورپردازی می توان برای برجسته کردن این ویژگی ها مانند سقف های تزئینی، طاق ها یا دیوارهای بافت دار استفاده کرد. برای برجسته کردن اشیا و عناصر زیبایی مانند درختان، فواره‌ها و مجسمه‌ها، از پروژکتورها و چراغ‌های چمنی استفاده کنید. همچنین می توان از نور برای ایجاد نقاط کانونی، جلب توجه به آثار هنری، مجسمه ها یا دیگر عناصر طراحی استفاده کرد. این امر باعث افزایش طراحی داخلی ویلا می شود.

رعایت اصول ایمنی و امنیت

نور کافی در فضای باز و ورودی باغ برای ایمنی و امنیت بسیار مهم است. مسیر ورودی باغ با نور مناسب، روشنایی راهروها به ساکنان کمک می‌کنند تا با خیال راحت در شب حرکت کنند. برای روشن کردن مسیر ورودی می توانید در دو طرف مسیر چراغ های پارکی یا چراغ دفنی نصب کنید. علاوه بر این نورپردازی یک باغچه کوچک از باغ نیز زیبایی آن را بیشتر می کند. در حیاط باغ از فانوس یا چراغ دیواری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید  هیت سینک چیست و چه کاربردی دارد؟

بهره وری انرژی

استفاده از تجهیزات و فناوری‌های روز دنیا در نورپردازی فضای باز امری ضروری است. این اقدام نه‌تنها به بهره‌وری انرژی کمک می‌کند بلکه باعث افزایش طول عمر تجهیزات نیز می‌شود. استفاده از تجهیزات روشنایی با فناوری ال ای دی، نه تنها مصرف انرژی را کاهش می دهد، بلکه هزینه های آب و برق برای صاحبان ویلا را نیز کاهش می دهد. این انتخاب ها باعث ارتقای پایداری و مسئولیت زیست محیطی می شود. استفاده از سیستم روشنایی هوشمند و قابل کنترل در ویلا می توانند به ساکنین این امکان را می دهند که شدت، دمای رنگ و حتی رنگ نور را متناسب با ترجیحات و فعالیت های خود تنظیم کنند و در زمانی که در باغ نیستند روشنایی هر قسمت را کنترل کنند.

رعایت اصول نورپردازی باغ چه تاثیری دارد؟

یک سیستم روشنایی خوب طراحی شده می تواند ارزش یک ویلا را افزایش دهد. جذابیت قیمت ملک را افزایش می دهد و یک ویژگی جذاب برای خریداران بالقوه است.
به طور خلاصه، طراحی نور یک عنصر چند وجهی از طراحی ویلا است که به زیبایی، عملکرد و رفاه ساکنان کمک می کند. نورپردازی مناسب ویلا نه تنها آن را زیبا می کند بلکه به ارزش افزوده می افزاید و تضمین می کند که نیازهای عملی ساکنین را برآورده می کند.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش