1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نورپردازی ویلا

نورپردازی ویلا

612
نورپردازی ویلا

مسائل متعددی در زیبایی ویلا تاثیر گذار است، یکی از مهمترین آنها نورپردازی ویلا است. نورپردازی اهمیت غیرقابل انکاری در جذابیت نمای داخلی و خارجی ساختمان دارد و دارای سابقه ای در حدود یک قرن است. در سال 1930 در منهتن آمریکا، اولین نورپردازی نما صورت گرفت و سپس این ایده به سایر نقاط سرایت کرد. نورپردازی ویلا و فضاهای باز نیز مانند نورپردازی داخل خانه قوانین و چارچوب های خاص خود را دارد و می‌تواند تاثیرات خاصی در آن مکان داشته باشد.


اولین نکته در نورپردازی ویلاها و باغ ها ارزیابی امکانات فضایی است که در اختیار داریم. محیط مورد نظر ما ممکن است فقط از یک عمارت بزرگ در وسط یک باغ تشکیل شده باشد یا دارای عناصر مختلفی مانند آبنما، استخر، نیمکت، صندلی، انواع درختان و درختچه ها و … باشد. هر کدام از این عناصر بستری منحصر به فرد برای ایجاد دکوراسیونی هستند که هم به زیبایی فضا کمک می کنند و هم باعث روشنایی بهتر محیط می شوند.

موضوعاتی که در نورپردازی ویلاها بایستی مورد بررسی قرار گیرند؟

به منظور اجرای نورپردازی زیبا و جذاب برای ویلا و حیاط و باغ آن باید درباره موارد مختلفی از نورپردازی خارجی یا Exterior Lighting تجربه کاری داشته باشیم. مواردی از قبیل نورپردازی نما، نورپردازی درخت، نورپردازی درختچه، محوطه، آبنما و نورپردازی دیوار و از همه مهم تر زیر مجموعه های نورپردازی باغ. زمانی که صحبت از نورپردازی باغ ویلا و فضای سبز آن است بایستی تمام زیرشاخه های مذکور پوشش داده شوند.


ایده های نورپردازی محوطه باغ و حیاط ویلا

  1. نورپردازی استخر ویلا : یکی از خاص ترین قسمت های بیرونی ویلا یا باغ می تواند فضاهایی باشد که با آب تزئین شده اند. استخرها، آبنماها و استخرهای مختلف در محیط می توانند علاوه بر عملکرد و زیبایی، فرصت مناسبی را برای نورپردازی محیط در اختیار شما قرار دهند.نورپردازی زیر آب که از چراغ های استخری رنگی استفاده می کند، این دیزاین را تکمیل می کند. می توانید بالای استخر و روی درخت چراغ های کوچکی آویزان کنید تا جلوه بامزه، شاد و ستاره مانندی ایجاد کنید. نورپردازی نمای آب استخر ویلا و اطراف آن را فراموش نکنید. قسمت هایی که باید روی آن ها تمرکز کنید شامل فواره استخر، دیواره استخر، راه آب و… هستند. اگر نورپردازی آب با دقت بالا انجام شود هنگام شب جلوه ای جادویی خواهد داشت و می تواند برای مهمانی ها سرگرم کننده باشد.
  2. نورپردازی پله ها: با لامپ های توکار مانند چراغ های دفنی مسیر پله های باغ و ویلا که از خانه تا فضای بیرونی امتداد دارند را روشن کنید
  3. روشنایی مسیر رفت و آمد و ورودی: اگر می خواهید فضای رفت و آمد و مسیر باشد، باید بدانید که گزینه ای به نام چراغ پارکی، سنگ نورانی و چراغ باغچه ای دارید. چراغ های پارکی در اشکال مختلف طراحی شده و دارای پایه هایی با ضخامت های مختلف می باشد و شما به راحتی می توانید بهترین انتخاب را متناسب با سبک معماری باغ و ویلا خود داشته باشید.
  4. روشنایی باغچه: نورپردازی این بخش باید به صورت توده ای باشد. تا برقراری ویژگی های بصری و عمومی زیبا باشد. جلوه ی گل و گیاهان در روشنایی نور بسیار زیبا خواهد بود به گونه ای که برخی از گیاهان در روشنایی روز اصلا زیبا نیستند ولی در شب با نورپردازی جلوه ی خاصی خواهند داشت.
  5. نورپردازی نرده و دیوارها : دیوار به خصوص دیوارهای سیمانی که براق نیستند می توانند گزینه های خوبی برای نورپردازی ویلاها و باغ ها باشند. بسته به سلیقه و شرایط فضایی که دارید، چراغ های ردیفی و شاخه ای مانند دکوراتیو ها و چراغ های آویز می توانند گزینه های خوبی برای نورپردازی شما از طریق دیوارهای باغ باشند.
  6. نورپردازی درختان: با استفاده از چراغ های دفنی میتوانید نورپردازی زیبایی برای درختان خود ایجاد کنید. همچنین چراغ های فستون را از درخت آویزان کنید یا از ریسه تزیینی برای نورپردازی درخت استفاده کنید.
  7. نورپردازی مجسمه و آبنما: اگر در باغ ویلای خود مجسمه ای نفیس دارید، با توجه به رنگ و متریال مجسمه رنگ نور مناسبی برای نورپردازی آن انتخاب نمایید. اگر می خواهید یک آبنما را به سوژه ای برای جلب توجه تبدیل کنید، چراغ آبنمایی با قابلیت ضد آب و با رنگی مناسب انتخاب کنید.
  8. نورپردازی تراس و ایوان: در نورپردازی تراس و آلاچیق حتی الامکان سعی کنید از پرژکتورها و وال واشرها با تراکم LED کم و تعداد زیاد در محل و زاویه مناسب استفاده کنید.

انواع تکنیک های نورپردازی نمای ویلا:

نورپردازی نقطه ای

نورپردازی تاکیدی و یا نقطه ای برای تمرکز بر روی نواحی خاصی از نما است. به عنوان مثال برای تاکید روی ستون، نقش های برجسته، فضای ورودی و… . این تکنیک بیشتر در نمای کلاسیک دیده می شود و حالتی نمایشی و دراماتیک خلق می کند. میتوانید از جت لایت و چراغ های نما استفاده کنیئ.

بیشتر بخوانید  روش نصب چراغ چمنی نیزه دار در فضای باز


نورپردازی وال واشینگ

این تکنیک با استفاده از چراغ های وال واشر صورت می گیرد و تجهیزات نوری کمی دورتر از نمای ویلا نصب می شوند.

نورپردازی خطی

نورپردازی خطی جزئی از المان نما به حساب می شود و شکل و فرم خاصی ایجاد میکند که بیشتر مناسب نورپردازی های مدرن و مینیمال است


نورپردازی نورافکنی

تجهیزات در این نوع، تا حد ممکن با فاصله از بدنه نمای ویلا نصب می شوند و روشنایی نسبتا یکدست و عمومی را به وجود می آورد.

زمانی که درباره تکنیک های نورپردازی محوطه باغ و باغچه و حیاط ویلا ایده پردازی می کنید، اهداف اصلی را به یاد داشته باشید: روشن کردن فضای حیاط برای برجسته تر نشان دادن ویژگی های آن، روشن کردن مسیر برای عبور راحت، استفاده از روشنایی متمرکز، روشن کردن فضای بیرونی خانه برای نمایش نمای خارجی خانه و درست کردن فضای بیرونی خیره کننده.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , , , , , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش