1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. تاثیر نورپردازی بر میزان فروش فروشگاه

تاثیر نورپردازی بر میزان فروش فروشگاه

33
تاثیر نورپردازی بر میزان فروش فروشگاه

حوزه روشنایی در چند دهه اخیر مورد توجه بسیاری قرار گرفته و با پیشرفت‌های گسترده‌ای همراه بوده است. در این روزها کم‌تر کسی تاثیر نورپردازی بر میزان فروش محصولات مختلف را نادیده می‌گیرد. همه صاحبان کسب‌وکارها، طراحی دکوراسیون داخلی و نورپردازی آن را طوری انتخاب می‌کنند تا بتوانند از تاثیر آن برای افزایش سوددهی خود کمک بگیرند.

اما موضوع اساسی این است که چگونه نورپردازی یک فروشگاه یا مرکز تجاری روی جذب مشتری اثر می‌گذارد؟ این نورپردازی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ برای آشنایی با مزایای فوق‌العاده‌ای که طراحی نورپردازی می‌تواند برای کسب‌وکار شما داشته باشد، ادامه مقاله را تا انتها دنبال کنید.

ویژگی‌های یک نورپردازی مناسب برای فروشگاه

برای اینکه بتوانید از تاثیر نورپردازی بر میزان فروش خود بهره بگیرید، باید در طراحی نورپردازی فروشگاه‌ خود به نکات زیادی توجه کنید. در حقیفت، امروزه صرفا بحث روشنایی فروشگاه مطرح نیست و باید از سایر خصوصیات آن برای افزایش جذب مشتری کمک گرفت. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی که باید هنگام طراحی نورپردازی کسب‌وکار خود رعایت کنید را بیان خواهیم کرد:

ویژگی‌های نورپردازی برای فروشگاه

انتخاب نورپردازی مناسب با دکور فروشگاه

اولین و شاید مهم‌ترین موضوعی که در بحث نورپردازی فروشگاه خود باید مدنظر قرار دهید، تناسب آن با دکوراسیون داخلی و حتی ویترین کسب‌وکار شما است. به عنوان مثال، رنگ محصولات روشنایی مورد استفاده باید به گونه‌ای انتخاب شود که بتوان زیبایی دکوراسیون را بهتر از همیشه به نمایش گذاشت.

انتخاب نورپردازی مناسب با دکور فروشگاه

علاوه‌بر این، می‌توان از انواع مختلفی از لامپ‌هایی که برای چنین منظوری طراحی شده، استفاده کرد و محصولات گوناگون را با جذابیت بیشتری به تصویر کشید. برای فهم بهتر، چراغ‌هایی با نور تاکیدی یکی از بهترین گزینه‌ها برای برجسته‌تر کردن محصولات داخل ویترین محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید  ضریب توان چیست

به علاوه، باید محصولاتی را برای روشنایی محیط فروشگاه انتخاب کنید که با ساختار دکوراسیون آن متناسب باشد. به عنوان مثال، اگر از نوع دکوراسیون مدرن برای طراحی قسمت‌های مختلف استفاده می‌شود، باید از چراغ‌های مدرن کمک گرفت که با این مدل سازگار باشد.

انتخاب محصولات باکیفیت با بهره نوری بالا

برای اینکه بتوانید از تاثیر نورپردازی بر میزان فروش محصولات مختلف استفاده کنید، باید از محصولات روشنایی کمک بگیرید که از کیفیت خوبی برخوردار باشد. اگر لامپ مورد استفاده در مغازه از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، مطمئنا نمی‌تواند زیبایی مدنظر شما را به ارمغان آورد. چه بسا استفاده از لامپ‌های بی‌کیفیت در نظر مشتریان برای خرید محصولات شما تاثیر منفی داشته باشد. علاوه‌بر بحث زیبایی، لامپ‌های باکیفیت معمولا بهره نوری بالایی دارد. از این رو، می‌توان با مصرف میزان انرژی و هزینه کم‌تر، روشنایی و جذابیت مدنظر را ایجاد کرد.

انتخاب محصولات باکیفیت با بهره نوری بالا

منبع نور با شاخص نمود رنگ بالای 80 درصد

شاخص نمودار رنگ از مهم‌ترین ویژگی‌های منابع روشنایی است که باید از آن برای افزایش تاثیر نورپردازی بر میزان فروش محصولات فروشگاه خود بهره بگیرید. شاخص نمودار رنگ یکی از مفاهیم و اصطلاحات روشنایی محسوب می‌شود که در جذابیت اقلام فروشگاهی موثر است. عدد شاخص نمودار رنگ معمولا بین صفر تا 100 تعیین می‌شود و هرچه مقدار آن بالاتر باشد، گزینه مناسب‌تری برای به تصویر کشیدن کالاهای گوناگون در ویترین است. این شاخص نشان می‌دهد که نور یک لامپ چقدر قادر است رنگ محصول مورد نظر شما را واقعی‌تر جلوه دهد.

اگر از لامپ‌هایی با شاخص نمودار رنگ پایین برای نورپردازی فروشگاه خود استفاده کنید، مطمئنا جذابیت محصولات آن‌طور که باید نخواهد بود. به همین سبب توصیه طراحان نورپردازی حرفه‌ای بر آن است که برای چنین کاری، حتما از منابع روشنایی با CRI  بالای 80 کمک بگیرید.

نحوه نصب و توزیع منابع نوری

نحوه نصب و توزیع منابع نوری

از همه این توضیحات گذشته، نحوه نصب و توزیع منابع نوری یکی از مهم‌ترین نکاتی است که پس از خرید محصولات باکیفیت و با CRI بالا باید به آن توجه شود. اگر نصب لامپ‌ها به صورت اصولی انجام نشود، خرید یک منبع روشنایی باکیفیت هیچ تاثیری در زیبایی و جذابیت محصولات نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید  نحوه انتخاب نور مناسب برای هر اتاق خانه

از این رو، باید برای افزایش تاثیر نورپردازی بر میزان فروش اقلام خود، این موضوع را به خاطر داشته باشید. یکی از موضوعات مهم در نحوه نصب منابع روشنایی، تنظیم ارتفاع منبع نور مورد استفاده است. اگر ارتفاع آن خیلی زیاد یا کم باشد، توزیع نور به خوبی انجام نشود و سایه ایجاد می شود.

مقدار این ارتفاع با توجه به ابعاد فروشگاه متفاوت است. همچنین قسمت‌های مختلف هر مغازه با توجه به نیازی که دارد، باید توزیع نور متفاوتی داشته باشد. مثلا، نحوه نصب چراغ‌های مختلف برای ویترین مغازه، با کل فروشگاه با تفاوت‌هایی همراه است. لازم به ذکر است توزیع نور فروشگاه نباید به گونه‌ای باشد که چشم مخاطب را خسته کند.

تاثیر نورپردازی بر میزان فروش محصولات

تا به اینجای مقاله با ویژگی‌هایی که باید برای نورپردازی فروشگاه خود در نظر بگیرید، آشنا شدید. در این قسمت قرار است به بررسی اثرات نورپردازی مناسب در افزایش فروش شما صحبت کنیم:

تاثیر نورپردازی بر میزان فروش محصولات

ایجاد جذابیت بصری

جذابیت بصری شاید مهم‌ترین عامل در افزایش جذب مشتری است. زمانی که شما برای نورپردازی فروشگاه خود از گزینه‌های مناسب استفاده کنید، به راحتی می‌توانید با برجسته‌‌کردن محصولات گوناگون مشتری را مجاب به خرید آن‌‌ها نمایید. برای این کار، باید از اصول مرتبط با آن کمک بگیرید.

به عنوان مثال، به کارگیری لامپ‌هایی با نور روشن می‌تواند چنین خصوصیتی به اقلام قرار داده شده در ویترین مغازه بدهد. همچنین، برخی از لامپ‌ها که امکان نورپردازی جهت‌دار را به شما می‎‌‌دهد، گزینه فوق‌العاده‌ای به منظور افزایش جذابیت بصری کالاها خواهد بود.

فوکوس روی محصولات

فوکوس روی محصولات

زمانی که در فروشگاه خود از نورپردازی‌های خاصی نظیر نقطه‌ای استفاده می‌کنید، قادر خواهید بود برخی از محصولات را در ویترین یا هر قسمت دیگری از فروشگاه بولد کنید. این امر سبب جذاب‌ترشدن محصول خواهد شد و بیشتر تمرکز مشتری روی آن کالا می‌برد. موضع امر برای فروش محصولاتی که مدنظر دارید، بسیار کمک‌کننده است.

بیشتر بخوانید  آیا چراغ های رشد گیاه برای انسان ضرر دارد؟

شناخت بهتر محصولات

برای اینکه بتوانید محصولات با برندهای مختلف را به مشتریان خود معرفی کنید، استفاده از نورپردازی مناسب یک الزام است. به کارگیری تکنیک‌های مختلف طراحی نورپردازی به این منظور ‌سبب می‌شود مشتری، برندهای مختلف را بهتر بشناسد و برای خرید هریک ترغیب شود.

شناخت بهتر محصولات

به‌عنوان مثال، زمانی که اکثر محصولات شما از مارک‌های مطرح است، می‌توانید با کمک یک نورپردازی عالی، مشتریان زیادی را به فروشگاه خود جذب کنید. شاید با طراحی نورپردازی به صورت غیراصولی، مشتری متوجه وجود چنین برندهایی در فروشگاه نشود.

صرف هزینه برای نورپردازی فروشگاه به صرفه است؟

با بیان و معرفی تاثیر نورپردازی بر میزان فروش در این مقاله سعی کردیم شما را با اهمیت به‌ کارگیری اصول و محصولات روشنایی مناسب آشنا کنیم. اما آیا صرف هزینه برای نورپردازی ویترین و سایر بخش‌های فروشگاه سودمند است؟

برای پاسخ این سوال باید به تحقیقات گسترده‌ای که در چنین حوزه‌ای انجام‌ شده، توجه کنید. طبق تجربه و آماری که پیرامون این موضوع منتشر می‌شود، به کارگیری نورپردازی مناسب می‌تواند تاثیر فوق‌العاده‌ای در جذب مشتری و حتی تبلیغ فروشگاه شما توسط وی داشته باشد. افزایش سوددهی کسب‌وکار شما بلافاصله پس از یک طراحی اصولی کاملا به چشم خواهد آمد.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش