1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. آیا لامپ مهتابی جیوه دارد؟ [معرفی محصول جایگزین]

آیا لامپ مهتابی جیوه دارد؟ [معرفی محصول جایگزین]

آیا لامپ مهتابی جیوه دارد؟

شاید تا به حال شنیده باشید که لامپ مهتابی جیوه دارد و همین موضوع باعث نگرانی‌تان شده باشد. دقت کنید که جیوه موجود در لامپ‌های مهتابی به خصوص انواع قدیمی‌تر، می‌تواند برای سلامت انسان مضر باشد. اما این موضوع زمانی مطرح می‌شود که لامپ دچار شکستگی شود و به دنبال آن گاز جیوه به داخل محیط پخش شود.

خوشبختانه یک‌سری راهکارهای مراقبتی برای پیشگیری از بروز چنین اتفاقاتی وجود دارد. همچنین محصولات جدیدی توسط شرکت‌های مطرح تولید می‌شود که جایگزین بسیاری خوبی برای انواع مهتابی‌های قدیمی محسوب می‌شود. در ادامه این مقاله در کنار بررسی وجود جیوه و خطرات آن در لامپ‌های مهتابی، به معرفی بهترین محصولات جایگزین خواهیم پرداخت.

جیوه در لامپ مهتابی

امروزه نیز لامپ‌ مهتابی با توجه به کیفیت و ویژگی‌هایی که دارد، همچنان در برخی محیط‌ها استفاده می‌شود. علی‌رغم اینکه لامپ مهتابی جیوه دارد، با توجه به نیاز در برخی موارد نظیر دیتیلینگ خودرو و حتی منازل کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد.

جیوه در لامپ مهتابی

لامپ‌های مهتابی و به ویژه انواع قدیمی‌تر آن، برای تولید و انتشار نور از گاز جیوه کمک می‌گیرد. در حقیقت وجود جیوه در چنین محصولاتی در واکنش داخل آن و تولید پرتو نوری مرئی نقش موثری ایفا می‌کند. زمانی که جریان الکتریکی به لامپ مهتابی متصل می‌شود، یک‌‌سری واکنش‌ها در داخل آن شکل می‌گیرد. طی همین واکنش‌ها، گازهای موجود در لامپ در کنار بخار جیوه سبب تولید پرتو UV می‌شود. اما این پرتو نامرئی است و در ادامه با تاثیر روی پودر فسفر موجود، سبب انتشار نور سفید از مهتابی خواهد شد.

جیوه در کجای لامپ است؟

از آنجایی که این موضوع به اثبات رسیده است که لامپ مهتابی جیوه دارد؛ اما دانستن اینکه دقیقا در کدام قسمت آن چنین گازی وجود دارد، در فهم مضربودن یا نبودن آن بسیار مهم است. توجه کنید که چنین لامپی برای انتشار نور مرئی، نیاز به وجود بخار جیوه در قسمت داخلی و لوله‌مانند خود دارد.

این بدان معناست که دیواره بیرونی لامپ به این گاز سمی آغشته نیست. در حقیقت تا زمانی که لامپ مهتابی سالم باشد، جیوه موجود در آن نمی‌تواند به محیط بیرون راه پیدا کند. تنها زمانی باید نگران این موضوع باشید که به هر طریقی جیوه به محیط بیرون منتشر شود.

آیا شکستن لامپ مهتابی خطرناک است؟

لامپ‌های مهتابی کیفیت بسیار خوبی برای روشنایی محیط و حتی سایر کاربردها دارد. اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که به هر دلیلی لامپ دچار شکستگی می‌شود. در چنین مواقعی، با یک ترک ساده نیز بخار جیوه از داخل آن خارج و در فضا منتشر می‌شود.

شکستن لامپ مهتابی خطرناک است

زمانی که فرد در محیط قرار داشته باشد، به راحتی با نفس‌کشیدن وارد سیستم تنفسی او خواهد شد. نکته بسیار مهم آن است جیوه یک عنصر بسیار سمی برای بافت‌های انسان است. علاوه‌بر تنفس زمانی که فرد بخواهید بقایای لامپ را جمع‌آوری کند، ممکن است دست وی از طریق تماس با گاز جیوه آلوده شود.

شکستن لامپ‌ مهتابی و کم مصرف چه ضرری برای سلامت انسان و چه خطری برای محیط زیست دارد؟

مسلما با توجه به اینکه لامپ مهتابی جیوه دارد، اگر فرد در معرض آن قرار بگیرد با مشکلاتی مواجه خواهد شد. در این قسمت از مقاله برخی از مضرات جیوه را بررسی می‌کنیم:

استنشاق گاز لامپ کم مصرف و اثرات تنفسی

دقت کنید که خیلی از افراد زمانی که در معرض چنین بخاری قرار می‌گیرند، با اثرات حاد آن مواجه می‌شوند. بیشتر در چنین حالتی مشکلات تنفسی نظیر سرفه برای فرد اتفاق می‌افتد. در حقیقت به دلیل سمیت آن برای سلول‌های تنفسی، فرد ناگهان ممکن است به سرفه بیفتد.

سرفه در اثر شکستگی لامپ مهتابی

همچنین در مواردی فرد به تنگی نفس دچار خواهد شد که یکی دیگر از عوارض جیوه است. با این حال در برخی از مواقع افراد هیچ گونه علائمی را از خود بروز نخواهند داد. اما باید در نظر بگیرند با توجه به اینکه لامپ مهتابی جیوه دارد، اگر به صورت دراز مدت در معرض لامپ‌های مهتابی شکسته قرار بگیرند، ممکن است این عوارض به مرور بیشتر شده و بروز پیدا کند.

عوارض گوارشی مرتبط با وجود جیوه در لامپ مهتابی

عوارض گوارشی مرتبط با جیوه زمانی خود را نشان می‌دهد که آلودگی فرد به صورت استنشاقی یا تماسی به این عنصر باشد. در چنین مواقعی برخی افراد طعم فلزی در دهان احساس خواهند کرد. دقت کنید که این طعم برای خیلی از افراد آزاردهنده است. به علاوه برخی‌ها زمانی که در معرض چنین عنصری قرار می‌گیرند، پس از مدتی با دردهای شکمی مکرر مواجه می‌شوند.

از دیگر مشکلات گوارشی که بروز آن‌ها در صورت شکستگی لامپ مهتابی محتمل خواهد بود، اسهال و حتی استفراغ است. از این رو بهتر است از محیطی که لامپ مهتابی در آن می‌شکند، تا مدتی دوری کنید.

پیشگیری از خطرات جیوه در لامپ مهتابی

علی‌رغم اینکه لامپ مهتابی جیوه دارد، راهکارهای بسیاری برای کاهش خطر شکستگی و انتشار بخار آن نیز وجود دارد. در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

پیشگیری از خطرات جیوه در لامپ مهتابی

  • دقت کنید که این نوع لامپ‌ها در اثر ضربات بسیار کم دچار شکستگی می‌شود. از این رو باید از دسترس کودکان به دور باشد. به همین منظور توصیه بر آن است که محل قرارگیری لامپ مهتابی، در ارتفاعات بالاتر اتاق باشد.
  • به منظور جلوگیری از شکست لامپ در اثر برخورد هر شیء خارجی، بهتر است آن را در یک محفظه قرار دهید تا از چنین مشکلی جلوگیری کند.
  • در صورتی که نگران شکستگی و نشر گاز جیوه به محیط هستید، توصیه بر آن است که از فریم شیشه‌ای یا پلاستیکی برای آن استفاده کنید. با این کار نور لامپ به خوبی منتشر می‌شود و در عین حال در صورت بروز شکستگی، بخار جیوه به بیرون پخش نخواهد شد.

براکت جایگزین لامپ مهتابی

اکنون شاید برای شما سوال شده باشد که به جای مهتابی چی بزنیم؟ یکی از روش‌هایی که باعث می‌شود دیگر نگران اینکه لامپ مهتابی جیوه دارد نباشید، استفاده از محصولات جایگزین است. محصولات بسیاری در بازار موجود است که می‌توان برای روشنایی و به جای مهتابی از آن‌ها استفاده کرد. با این حال یکی از بهترین گزینه‌هایی که از ظاهری مشابه مهتابی و ویژگی‌های بسیار بهتری برخوردار است، انواع براکت ال ای دی است.

براکت ال ای دی یزدنور

برندهای بسیار زیادی در حال حاضر برای تولید براکت‌های ال ای دی اقدام کرده‌اند که می‌توانید در بازار هر یک را خریداری کنید. اما توجه نمایید که در انتخاب چنین محصولاتی، توصیه بر آن است که به کیفیت نسبت به قیمت بیشتر توجه کنید. براکت‌های ال ای دی یزدنور از محصولات فوق‌العاده با کیفیت محسوب می‌شود که با قیمت مناسبی در بازار عرضه شده است. توجه کنید که این برند برای براکت‌های خود گارانتی‌ 3 ساله نیز در نظر می‌گیرد تا شما از کیفیت آن مطمئن باشید.

مزایای براکت ال ای دی نسبت به لامپ مهتابی

توجه کنید که براکت‌های ال ای دی نسبت به انواع مهتابی محصولات جدیدی است که از ویژگی‌های بهتری برخوردار است. در ادامه برخی از مزایای استفاده از چنین محصولاتی را بررسی می‌کنیم:

  • براکت‌های ال ای دی از کیفیت نور فوق‌العاده‌ای برخوردار است و به همین دلیل می‌توان روشنایی زیادی از آن انتظار داشت.
  • به طور معمول دوام و طول عمر براکت‌ها نسبت به انواع مهتابی بیشتر است. در حقیقت پس از مدتی استفاده، شدت نور آن‌ها همانند سابق باقی خواهد ماند.
  • دقت کنید که لامپ‌های مهتابی نسبت به ضربه بسیار حساس و شکننده است. اما انواع براکت دیگر چنین ویژگی ندارد و خیلی کم پیش می‌آید که دچار شکستگی شود. همچنین برخلاف اینکه لامپ مهتابی جیوه دارد، در چنین محصولاتی به منظور تولید نور از بخارهای سمی استفاده نمی‌شود.
  • به طور معمول براکت‌های ال ای دی تنوع رنگ گسترده‌ای دارد و به همین دلیل با توجه سلیقه شما و طراح هر کدام می‌‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.
  • در کنار کیفیت و شدت نور بالایی که براکت‌ها دارد، مصرف برق بسیار کم‌تری نسبت به مهتابی‌ها خواهد داشت. این موضوع در هزینه‌های شما اثرگذار است.

مزایا براکت ال ای دی نسبت لامپ های مهتابی

آیا خرید مهتابی پیشنهاد می‌شود؟

با توجه به اینکه در این مقاله بررسی کردیم لامپ مهتابی جیوه دارد، خیلی از افراد ممکن است در انتخاب و خرید چنین محصولاتی دچار تردید شوند. همانطور که بیان کردیم اگر بتوانید راهکارهای پیشگیری از شکستگی لامپ‌های مهتابی را به کار بگیرید، هیچ گونه مشکلی برای شما ایجاد نخواهد شد.

همچنین این گونه لامپ‌ها در صورتی برای سلامتی مضر است که دچار شکستگی و پخش بخار جیوه شود. با این حال اگر باز هم نسبت به خرید لامپ‌های مهتابی نگران هستید، پیشنهاد ما آن است که به دنبال محصولات جایگزین باشید. براکت‌ بهترین گزینه‌ای است که علاوه‌بر کیفیت بالا، نسبت به ضربه مقاوم خواهد بود و هیچ بخاری سمی در آن وجود ندارد.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مجله یزدنور

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش