1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نحوه نصب چراغ سقفی توکار

نحوه نصب چراغ سقفی توکار

600
نحوه نصب انواع چراغ سقفی توکار

نحوه نصب چراغ سقفی توکار کار چندان سختی نیست. روشنایی توکار را می توان تقریباً در همه انواع خانه ها، ادارات و …یه خوبی پیدا کرد. نور را به سمت پایین می تاباند و کل اتاق را روشن می کند. چراغ های توکار شامل یک لامپ در یک محفظه دایره‌ای هستند که معمولاً بین 4 تا 6 اینچ عرض دارد و نور را به سمت پایین به اتاق منعکس می‌کند. همان طور که از نامش پیداست این چراغ یا پنل باید به صورت توکار نصب شود یعنی برای نصب به ایجاد حفره در سقف نیاز داریم.

یکی از دلایل استفاده از چراغ پنلی توکار، زیبایی استفاده از آن است. چراغ های توکار در انواع و اقسام گوناگونی از نظر کاربرد، سایز و میزان روشنایی تولید می شوند که بر اساس نیاز خریدار و مصرف کننده مورد استفاده قرار می گیرد.


نحوه نصب به این صورت است که، چراغ به دیوار خشک سقف متصل می‌شوند. آنها بسیار سبک وزن هستند و در امتداد سقف با گیره ها در جای خود قرار می گیرند. پس از سیم کشی چراغ ها، به سادگی در جای خود وصل می شوند. استفاده از ابزار مناسب برای بریدن سوراخ‌ها در دیوار خشک سقف، تفاوت بزرگی در ظاهر نصب کلی ایجاد می‌کند. اگر خودتان نصب می‌کنید، از یک اره حفره‌ای استفاده کنید، برای اطمینان از سوراخ دایره‌ای کامل با قطر مناسب از یک قالب‌ کاغذی کمک بگیرید که به شما کمک می‌ کند اندازه دقیق دهانه را تعیین کنند. اره های سوراخ دار در اندازه های استاندارد و قابل تنظیم هستند.

نحوه نصب انواع چراغ سقفی توکار

برای دانستن نحوه نصب پنل روشنایی توکار باید با نصب چراغ سقفی در سقف‌ های متنوع آشنا شوید:

بیشتر بخوانید  نرم افزار دیالوکس چیست؟ | طراحی روشنایی با DIALux

سقف‌ رابیتس

سقف‌ رابیتس نوعی سقف کاذب است که توسط رابیتس، نبشی میلگرد و… تولید می‌گردد و در انتها با استفاده از گچ آن را پوشش می‌دهند. برای نصب پنل در این نوع سقف باید از غلاف استفاده شود و برای محکم شدن آن باید پیش از گچ کاری و بستن رابیتس لوله کشی برق چراغ‌ ها انجام پذیرد. سپس برای چراغ ها غلاف نصب کرد.

سقف کناف

جنس سقف‌ های کنفی از تایل گچی است و وزن سبکی نسبت به سقف رابیتس دارند. سقف کناف به وسیله ی سازه فلزی نصب می‌گردند. برای نصب پنل‌ های روشنایی در این سقف‌ ها باید پیش از پایان کار لوله های روشنایی و برق را انجام دهید، زیرا پس از تمام شدن کار شما به سقف و برق کشی آن دسترسی نخواهید داشت. برای این کار باید ابتدا قالب پنل را توسط گردبر با متر تراز لیزری در آورید تا این قسمت را از محدوده کنف کاری خارج کنید و نهایتاً پس از پایان فرایند کنف کاری پنل روشنایی را نیز نصب نمایید.

سقف‌ آجری

نحوه نصب پنل روشنایی توکار در سقف‌ های آجری بدین صوت است که باید ابتدا سیم و لوله را از بالا سقف عبور دهید و بر اساس ابعاد چراغ و پنل روشنایی لوله PVC نصب نمایید.

سقف‌ فلزی

همان طور که می‌دانید سقف‌ های فلزی استحکام و دوام بالایی دارند و در برابر ضربه مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهند؛ به همین منظور برای نصب این چراغ سقفی توکار در سقف فلزی باید از ابزار های برش حرفه‌ ای مانند (گردبر، فرز، دستگاه برش) استفاده کرد تا فرایند نصب پنل به خوبی انجام شود.


سقف mdf

نحوه نصب پنل روشنایی توکار در سقف های‌ ام دی اف راحتترین فرایند را دارد. تنها اطلاع مختصر شما در خصوص برش چوب می‌تواند به شما در زمینه انجام این کار کمک کند. بدین صورت که شما محل نصب پنل را برش داده و آن را نصب می‌کنید.

بیشتر بخوانید  پنل ال ای دی چیست ؟

سقف‌ موزاییکی یا سرامیکی

برای نصب پنل روشنایی در سقف‌ های موزاییکی یا سرامیکی باید پیش از این فرایند به استاد کار اطلاع دهید تا بخشی را برای نصب پنل اختصاص دهد. هر چه ابعاد و محل نصب پنل‌های روشنایی دقیق‌ تر باشد، ظرافت بیشتری به کار خواهد رفت.

دستورالعمل نصب چراغ سقفی

نصب چراغ‌ های توکار شاید از انواع دیگر نورپردازی مقداری سخت تر باشد و به محاسبات بیشتری نیاز داشته باشد. بهتر است پیش از شروع کار نمای کلی از اتاقی که قصد دارید آن را نورپردازی کنیدد بر روی کاغذ طراحی کنید و جای گذاری چراغ‌ ها را از یک نقطه کانونی که بیشترین اهمیت را دارد، شروع کنید. فراموش نکنید که عامل اصلی رسیدن به نورپردازی و روشنایی مناسب، فواصل یکسان و مناسب میان چراغ‌ ها است.

به طور کلی فاصله بین دو چراغ توکار را حدود نصف ارتفاع سقف تا کف زمین، و فاصله چراغ تا دیوار را حدود یک چهارم این مقدار فرض می‌کنند. نکته مهم این است که با توجه به میزان نوردهی چراغ و زاویه تابش، این فاصله می‌تواند بیشتر یا کمتر از مقدار ذکر شده باشد. نوع چراغ توکار خود را با توجه به میزان نور مورد نظر و مشخصات چراغ انتخاب کنید. زاویه رفلکتور چراغ و فواصل نباید طوری باشند که نور تولیدی توسط هر چراغ با چراغ دیگری ترکیب شده و روشنایی اتاق را از حالت یکدست خارج کنند.

نصب پنل COB با SMD متفاوت است؟

باید بدانید که نصب کردن پنل‌های سی او بی و اس ام دی تفاوتی با هم ندارد و به فاکتور هایی چون: تفاوت در محل نصب چراغ های سقفی توکار و چراغ های سقفی روکار است. به دیگر سخن نصب کردن آن‌ ها با هم تفاوت ندارد و باید در انتخاب آن‌ ها برای نوع نورپردازی توجه کرد تا خروجی مناسبی داشته باشیم. اگر می خواهید نورپردازی متمرکز بر روی یک سوژه خاص انجام شود پنل‌ های سقفی COB مناسب می‌باشد و در مواقعی که نیاز به تامین نورپردازی و نورپردازی عمومی باشد، بهتر است از پنل‌ های SMD استفاده کنید. پس خود را درگیر یافتن روش نصب پنل اس ام دی یا سی او بی نکنید زیرا تفاوتی از لحاظ ساختار بدنه باهم ندارند.

بیشتر بخوانید  معرفی بهترین نور دیتیلینگ خودرو
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , , , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش