1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نحوه نصب سوئیچ دیمر الکترونیکی

نحوه نصب سوئیچ دیمر الکترونیکی

160
نحوه نصب سوئیچ دیمر الکترونیکی

سوئیچ های دیواری استاندارد، برق لامپ ها را به صورت روشن و خاموش کنترل می کنند. با این حال، دیمرها به شما این امکان را می دهند که با کنترل میزان ولتاژ دریافتی یک دستگاه، شدت روشنایی را تغییر دهید. دیمرهای قدیمی با استفاده از یک رئوستات (مقاومت متغیر) بزرگ کار می کردند. با افزایش مقاومت در رئوستات، ولتاژ لامپ کاهش می‌یابد و انرژی به جای آنکه تلف شود در دیمر کاهش می‌یابد.

در حال حاضر نصب سوئیچ دیمر الکترونیکی رواج پیدا کرده است. دیمرهای الکترونیکی از یک دستگاه کوچک مبتکرانه به نام Triac استفاده می کنند. تریاک یک سوئیچ یا رله الکترونیکی با سه ترمینال و حالت جامد است که به سرعت برق لامپ را تا 120 بار در ثانیه روشن و خاموش می کند. از آنجایی که این توالی قدرت بسیار سریع اتفاق می افتد، با چشم غیرمسلح قابل درک نیست. گرمای بسیار کمی تولید می کند و در مصرف انرژی صرفه جویی می کند.

نصب کلید دیمر

ما شما را در مراحل تعویض کلید تک قطبی با دیمر الکترونیکی با استفاده از نورهای رشته ای یا هالوژن راهنمایی می کنیم. شما می توانید با استفاده از دیمر در یک پروژه به آسانی در مصرف انرژی صرفه جویی کنید. اگر پیکربندی سوئیچ سه طرفه دارید که در آن چراغ توسط دو سوئیچ کنترل می شود، می توانید یک دیمر برای جایگزینی یکی از سوئیچ ها نصب کنید، اما مطمئن شوید که یک سوئیچ شناسایی شده به عنوان دیمر سه طرفه خریداری کنید.

ابزار مورد نیاز برای نصب سوئیچ دیمر

  • پیچ گوشتی
  • تستر مدار نئون
  • ابزار ترکیبی
  • مهره های سیم
  • نوار الکتریکی

قبل از انجام هرگونه تعمیر در مدار الکتریکی، باید مطمئن شوید که جریان برق قطع است. برق مدار تغذیه سوئیچ را قطع کنید. این کار را با مراجعه به تابلوی خدمات برق خود و خارج کردن فیوز یا خاموش کردن برق تغذیه کلید مدار قطع کنید. صفحه پوشش روی سوئیچ را که در حال تعویض آن هستید بردارید و با احتیاط سوئیچ را با کشیدن آرام روی تسمه های نصب آن از جعبه برق بکشید.

بیشتر بخوانید  معرفی اجزای تشکیل دهنده پنل ال ای دی

با استفاده از تستر مدار نئون، پایانه های سوئیچ را تست کنید تا ببینید آیا برق قطع شده است یا خیر. یکی از پروب های تستر مدار را به هر یک از پایانه های پیچ روی سوئیچ لمس کنید، در حالی که پروب دیگر را به سیم زمین مسی لخت یا جعبه برق فلزی متصل به زمین لمس کنید. اگر تستر روشن نشد، برق قطع می شود.
اگر یک لامپ فلورسنت فشرده استاندارد (CFL) یا لامپ LED دارید، سوئیچ های دیمر کار نمی کنند. اگر می خواهید یک لامپ CFL یا LED را کم نور کنید، به یک لامپ مخصوص کم نور نیاز دارید که قیمت آن بیشتر از لامپ های استاندارد است.

مراحل نصب دیمر الکترونیکی

برای اتصال کلید دیمر مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

سوئیچ موجود را قطع و جدا کنید

پس از قطع برق، می توانید با خیال راحت کلید قدیمی را جدا کنید. پایانه های پیچ روی سوئیچ را باز کرده و سیم ها را جدا کنید. اگر سوئیچ با اتصالات فشاری وصل شده باشد، شکافی برای قرار دادن یک پیچ گوشتی یا میخ کوچک وجود دارد که سیم را آزاد می کند. سیم ها را صاف کنید و وضعیت آنها را بررسی کنید. سیم‌هایی که سوراخ بدی دارند باید قطع شوند و دوباره جدا شوند تا سیم خالی برای اتصال به سوئیچ دیمر فراهم شود.

دو یا سه سیم برای جدا شدن از سوئیچ وجود خواهد داشت. یکی از آنها یک سیم سیاه عایق است و یک سیم “گرم” است. یک سیم عایق دیگر ممکن است سفید باشد، اما با نوار الکتریکی مشکی که دور آن پیچیده شده است، نشان می دهد که آن نیز دارای جریان داغ است. سیم سوم، در صورت وجود، یک سیم ارت مسی لخت خواهد بود. به سادگی سیم دیمر را بردارید یا آن را کوتاه کرده و با مهره سیمی درپوش آن را ببندید.

سیم ارت را به دیمر وصل کنید

با فرض اینکه یک سیم ارت در جعبه سوئیچ خود دارید، زمان اتصال آن فرا رسیده است. اگر روی سیم دیمر سیم ارت عایق وجود دارد، از ابزار ترکیبی برای جدا کردن حدود 5/8 اینچ سیم استفاده کنید. سیم ارت دیمر را در کنار سیم ارت مدار نگه دارید و آنها را با یک مهره سیمی که در جهت عقربه‌های ساعت روی انتهای آن پیچیده شده است، محکم کنید. پس از پیچاندن سیم ها با یک مهره سیم، محکم کردن کانکتور با چند بسته نوار الکتریکی ایده خوبی است، اما الزامی نیست.

بیشتر بخوانید  تفاوت های سیم و کابل

سیم را به دیمر وصل کنید

دیمرهای الکترونیکی می توانند کمی مشخص کنند که کدام سیم کجا می رود. احتمالاً متوجه دو سیم با رنگ متفاوت در پشت دیمر خود خواهید شد. یک سیم سیاه و سیم دیگر به رنگ قرمز یا آبی خواهد بود. بیایید آبی را برای این آموزش فرض کنیم. نصب سوئیچ دیمر الکترونیکی

اگر عایق از قبل بریده شده روی سرب دیمر سیم آبی وجود دارد، آن را بردارید تا حدود 5/8 اینچ سیم را در معرض دید قرار دهید. انتهای آشکار سیم آبی کم نور را در کنار سیم LOAD مدار نگه دارید و آنها را با یک مهره سیمی که در جهت عقربه های ساعت پیچانده شده است، به هم بچسبانید. برای اطمینان از اتصال قوی، جفت سیم ها را بچرخانید تا زمانی که هر دو کمی پیچ خورده باشند.

چگونه می توان سیم ها را تشخیص داد؟

همانطور که به یاد دارید، یکی از سیم های عایق شده ای که از کلید اصلی جدا کردید مشکی بود و سیم دیگر احتمالاً سفید بود و با نوار مشکی برچسب گذاری شده بود. این سیم سفید یک سیم برق است. نوار مشکی به این معنی است که نصب کننده قبلی آن را علامت گذاری کرده است تا نشان دهد که سیم خنثی نیست بلکه دارای جریان برق است.

در یک مقاله به طور جامع تفاوت های سیم و کابل را توضیح داده ایم.

سیم برق را به دیمر وصل کنید

راه اندازی دیمر

سیم سیاه باقی مانده را که همان سیم برق است وصل کنید. برق مدار را تامین می شود و از سوئیچ به منبع برق در پانل شما می رود. اگر عایق از قبل بریده شده روی سیم وجود دارد، آن را بردارید تا حدود 5/8 اینچ سیم را در معرض دید قرار دهید. انتهای آشکار سیم دیمر را در کنار سیم برق مدار نگه دارید و آنها را با یک مهره سیمی که در جهت عقربه‌های ساعت پیچانده‌اید روی انتهای آن ببندید. جفت سیم ها را بچرخانید تا جایی که هر دو یک پیچ خفیف ایجاد شود – سپس اتصال به اندازه کافی محکم شود.

بیشتر بخوانید  هیت سینک چیست و چه کاربردی دارد؟

تست عملکرد دیمر

اکنون که سیم ها وصل شده اند، عملکرد دیمر را تست کنید. با روشن کردن مجدد برق در تابلوی خدمات برق شروع کنید. برای روشن کردن دیمر از صفحه لمسی، اهرم یا نوار کشویی استفاده کنید. اگر چراغ‌ها روشن شوند، برای رفتن به مرحله بعدی آماده‌اید. اگر کار نکرد، باید دنبال عیب آن بگردید.

نصب صفحه دیمر

اکنون که دیمر را کاملاً سیم‌کشی کرده‌اید و کار می‌کند، سیم‌ها را با احتیاط به داخل جعبه سوئیچ برگردانید، سپس مجموعه دیمر را در جعبه سوئیچ فشار دهید. پیچ نصب صفحه دیمر را نصب کنید. صفحه پوشش پلاستیکی را روی دیمر قرار دهید و آن را با دو پیچ پایانی در جای خود محکم کنید.

عیب یابی دیمر

اگر بعد از نصب سوئیچ دیمر کار نمی کند، چند چیز وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

  1. سیم های سیاه و آبی کم نور ممکن است تعویض شوند. سیم کشی را برعکس کنید.
  2. سوئیچ شکاف هوا ممکن است بیرون کشیده شود، به این معنی که برق از آن عبور نمی کند. مطمئن شوید که سوئیچ شکاف هوا محکم به داخل فشار داده شده است.
  3. لامپ ممکن است سوخته باشد، یا ممکن است یک لامپ CFL یا LED باشد که قابل تنظیم نیست. در هر صورت، باید یک لامپ جدید تهیه کنید.
  4. ممکن است قطع کننده قطع شود یا فیوز سوخته باشد. بریکر را ریست کنید یا فیوز را تعویض کنید و دوباره امتحان کنید.
  5. اگر چراغ روشن شود اما سوسو می‌زند، ممکن است لامپ کمتر از 40 وات، اتصال سیم شل یا اتصال لامپ خراب داشته باشید. با تعویض لامپ با لامپ با قدرت بالاتر شروع کنید و مطمئن شوید که در پریز محکم است.

اگر کمکی نکرد، برق را خاموش کنید و اتصالات سیم را در جعبه سوئیچ بررسی کنید تا مطمئن شوید که آنها محکم به هم وصل شده اند. برق را دوباره روشن کنید و آن را تست کنید.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش