1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. معرفی اجزای تشکیل دهنده پنل ال ای دی

معرفی اجزای تشکیل دهنده پنل ال ای دی

575
معرفی اجزای تشکیل دهنده پنل ال ای دی

اجزای تشکیل دهنده پنل ال ای دی چیست؟ صنعت تولید تجهیزات روشنایی پیشرفت سریع و چشم گیری داشته است. در این میان تکنولوژی ال ای دی با استقبال و توجه بسیاری رو به ‌رو شده ‌اند و در انواع نورپردازی از آن‌ها استفاده می‌شود. یک از انواع چراغ های ال ای دی که کاربرد بسیاری دارند و در فضاهای مختلف می‌توان از آن‌ ها استفاده کرد، پنل ال ای دی 60*60 است. مهم‌ترین دلیل استقبال از این نوع روشنایی این است که مصرف انرژی آن کم است و در عین حال می تواند روشنایی مناسبی را در محیط منتشر سازد. در این مطلب می‌خواهیم از پنل LED و ساختار آن بگوییم.

اجزای تشکیل دهنده پنل ال ای دی کدامند؟


تکنولوژی پنل LED برای روشنایی از سایر پنل ها متفاوت است. در آن‌ نسبت به سایر لامپ‌ها، تراشه‌ های بیشتری وجود دارد و نور بیشتری تولید می‌کند. البته این پنل‌ معمولاً در ابعاد بزرگ تولید می‌شود و به صورت پنل های 60 در 60 و 50 در 50 و یا 30 در 60 و… که می توانند جهت تامین روشنایی محیط های بزرگ مورد استفاده قرار گیرند. انعطاف در طراحی، میزان روشنایی بالا، طول عمر بالا از ویژگی‌های مثبت آن است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اجزای تشکیل دهنده پنل ال ای دی چیست. در ادامه از ساختار و اجزای پنل ال ای دی می‌گوییم:

قاب پنل های LED

پنل های ال ای دی طوری طراحی و ساخته می شوند که شرایط نوری بهتری را فراهم کنند. پنل های آرام الکتریک از جنس آلومینیوم یا ABS برای جلوگیری از نشت نور و انتشار گرما به اطراف طراحی شده اند. به همین خاطر یکی از اجزای مهم این پنل های به حساب می آیند.
لازم به ذکر است در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان از PVC برای تولید قاب استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید  چسب سیلیکون چیست + کاربرد و ویژگی ها

منبع روشنایی پنل های ال ای دی

اکنون بسیاری از تولیدکنندگان از SMD3528 به عنوان منبع نور پنل استفاده می کنند. این مورد بهره وری انرژی و صرفه جویی در هزینه است. در عین حال، لومن بالا از عوامل مهم است.

صفحه راهنمای پنل های LED


صفحه راهنمای نور نقش اصلی را ایفا می کند. بهترین صفحه راهنمای نور باید کل پنل را روشن کند تا جلوه یکنواختی حاصل شود. علاوه بر این، طراحی عالی عملکرد محصول را توسعه می دهد. طراحی مناسب کلید اصلی افزایش بازدهی نوری یک پنل LED است. طراحی ضعیف باعث ایجاد منبع نوری غیر یکنواخت با نقاط تاریک می شود.صفحه راهنمای نور (LGP) در داخل یک پنل LED می تواند از یکی از سه نوع پلاستیک ساخته شود: متیل استایرن (MS)، پلی متیل متاکریلات (PMMA) یا پلی استایرن (PS). هر دو PMMA و MS محصولات برتر هستند.

دیفیوزر پنل های ال ای دی

سومین لایه دیفیوزر است. ال ای دی مورد استفاده در این پنل ها شبیه سایر چراغ های LED معمولی ولی با نور خروجی بالاست. وظیفه ی دیفیوزر توزیع یکنواخت نور در سراسر سطح است.

صفحه بازتابنده نور پنل های ال ای دی

صفحه هدایت کننده نور که به آن صفحه بازتابنده نور نیز گفته می شود یکی دیگر از اجزای اصلی پنل های ال ای دی است.
با حالت جامدی که دارد اثر شگفت انگیزی در کیفیت روشنایی و پخش نور دارد. صفحه ی انعکاسی به کار رفته در پنل های LED که به منظور بهبود اثر نور استفاده شده است از مواد نانوتکنولوژی تهیه شده است که می تواند انعکاس را به 90 درصد برساند.

تأمین‌ کنندۀ توان پنل LED


پنل‌های LED سیستم درایور LED دارند. این سیستم باعث می‌شود جریان یکنواخت و ثابت انرژی برای لامپ ساخته شود که دو نوع عایق‌شده و بدون عایق دارند. درایور پنل LED از بیرون قاب پنل تراشه‌های LED و SMD را تغذیه می‌کنند.

بیشتر بخوانید  پنل 60 در 60 روکار و توکار ال ای دی چیست ؟

تجهیزات نصب پنل LED

برای نصب انواع پنل‌های LED از قلاب‌‎ها، زنجیرهای معلق، پیچ و… استفاده می‌شود.

پنل ال ای دی یا همان پنل های 60×60 می‌تواند جایگزین خوبی برای لامپ ‌های فلورسنت و انواع دیگر روشنایی شود. با این کار هم در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود و هم هزینه‌های تعمیر و نگهداری پایین می‌آید. چون پنل LED برای استفادۀ طولانی‌ مدت در طول شبانه ‎روز بسیار مناسب است و عمر آن از سایر انواع نورپردازی بیشتر است.
در انتخاب پنلLED باید به رنگ و میزان گرمای رنگ محیط و تناسب آن با لامپ ‌ها توجه کرد. همچنین باید وسعت فضایی که برای آن در نظر گرفته شده بررسی شود و متناسب با گسترۀ مورد نظر از این نوع روشنایی استفاده شود.

پنل های ال ای دی چه رنگ هایی تولید می کنند؟


پنل های LED می توانند رنگ های سفید مختلفی از جمله سفید گرم (2600K تا 3200K)، سفید سرد (3200K تا 4500K) و سفید نور روز (بیش از 4500K) تولید کنند.

مزایای پنل های LED چیست؟

پنل های ال ای دی دارای مزایای زیادی هستند که آنها را به طور مختصر ذکر می کنیم:

  • مصرف انرژی بسیار پایینی دارند
  • مقادیر بسیار کمی گرما از خود ساطع می کنند ور روشنی از خود ساطع می کنند که بسیار یکنواخت است
  • سوسو نمی زنند
  • آنها می توانند تغییرات شدید دما را تحمل کنند
  • آنها سازگار با محیط زیست هستند
  • نصب آنها آسان است
  • آنها محصول مناسبی برای نمایشگاه ها و دفاتر و روشنایی پارکینگ و منزل و… هستند
  • طول عمر بسیار بالایی دارند
  • دارای بدنه باریکی هستند

دلایل روشن نشدن پنل LED

حال که اجزای پنل ال ای دی را یاد گرفتیم، باید دانست گاهی اوقات پنل های ال ای دی با برقراری جریان برق روشن نمی شوند. روشن نشدن پنل احتمالاً دو دلیل دارد. یکی سوختن درایو و دیگری سوختن چیپ های ال ای دی. برای تعمیر پنل ال ای دی گاهی به دلیل وجود نوسانات جریان برق شهری، درایو آسیب می بیند و دچار سوختگی می شود، به همین دلیل باید تعویض شود. اگر با تعویض درایو، پنل هم چنان روشن نشد، چیپ ها باید تعویض یا تعمیر شوند. روی هر پنل یک میزان آمپر و ولتاژی نوشته شده است که مطابق آن درایو انتخاب می شود. به همین دلیل نمی توان از درایو پنل دیگری استفاده کرد.

بیشتر بخوانید  چراغ اسپات (SPOT) چیست
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , , , , , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش