1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. کاربرد پروژکتور ال ای دی

کاربرد پروژکتور ال ای دی

400
کاربرد پروژکتور ال ای دی

کاربرد پروژکتور ال ای دی چیست؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی این مورد بپردازیم. پروژکتور ها بر اساس نوع لامپی که در آن ها بکار رفته نام گذاری می شوند. به عنوان مثال در پروژکتور متال هالید از لامپ متال هالید استفاده می‌شود. در پروژکتور سی او بی از لامپ cob استفاده می شود. به طور کلی تمامی پروژکتور ها از لحاظ بدنه و شکل ظاهری تفاوت چشم‌ گیری با یکدیگر ندارند. اگر در شهر قدم بزنید، حتما پروژکتورهایی را خواهید دید که برای نورپردازی نمای ساختمان‌ ها، فروشگاه‌ ها، بیلبورد های تبلیغاتی نصب شده اند.

کاربرد پروژکتور ال ای دی

نورافکن یا همان پروژکتور ال‌ ای‌ دی برای روشن کردن مکان های بزرگ از آن استفاده می‌شود.  پروژکتور LED در پارکینگ، ورزشگاه‌ ها، انبار، کارخانه، نمایشگاه و یا سالن‌ های ورزشی نیز استفاده کرد. برای روشنایی باغ نیز می‌توان از انواع پروژکتورهای ال ای دی استفاده کرد. نور زیاد و با کیفیت پروژکتور ال ای دی به همراه بدنه مقاوم آن و هم‌چنین تنوع زیاد مدل، می‌­تواند باعث انتخاب این چراغ برای روشنایی بسیاری از مکان­‌های بزرگ و محوطه‌­های باز شود. ما در این مقاله به بررسی مکان های استفاده از پروژکتور led smd می پردازیم.

روشنایی بیلبورد و تابلو

در اتوبان‌ ها بیلبورد های تبلیغاتی زیادی را می‌بینیم که به وسیله یک یا چند پروژکتور ال ای دی روشن شده‌ اند. میزان روشنایی پرژکتورها کمک می‌کند تا بیلبورد و تابلو به خوبی روشن شود و تبلیغات مورد دید قرار بگیرد.

محوطه و معابر

معابر و محوطه ­‌های بزرگ از جمله مکان هایی هستند که میتوان از انواع پروژکتور های ال ای دی استفاده کرد. برای روشنایی معابر و محوطه‌ ­هایی که در آن عبور و مرور صورت می­گیرد، رعایت چند نکته الزامی است:

  • نکته اول در خصوص روشنایی محوطه است که نور در این مکان ها یکدست باشد. در این خصوص پروژکتور های ال ای دی SMD قابلیت پخش نور بیشتری دارند و گزینه مناسبی هستند. عدم ایجاد نقاط تاریک در روشنایی موطه های وسیع الزامی است.
  • نکته دوم در خصوص روشنایی معابر است که چشم عابرین پیاده در حین رفت و آمد دچار اذیت و آزار ناشی از خیرگی نشود. بنابراین هم به لحاظ هزینه و هم به لحاظ پخش نور، پروژکتورهای SMD در این فضاها، بهتر عمل می­‌کنند.
بیشتر بخوانید  علت نیمه روشن ماندن لامپ ال ای دی چیست

ویلا، باغ و پارک ها

نکته مهم در خصوص روشنایی ویلاها و باغ ها با پروژکتور ال ای دی، استفاده از پروژکتوری لازم است که هم میزان روشنایی خوبی داشته باشد و هم این نور از کیفیت خوبی برخوردار باشد. در این خصوص، پروژکتور COB بهترین کیفیت نور را در بین انواع پروژکتور های ال ای دی داراست. در این مواقع منظور از کیفیت نور، شاخص نمود رنگ و مسئله سوسوزدن یا Flicker نور است. پروژکتور سی او بی با داشتن شاخص نمود رنگ بالا فضای ورودی باغ، پارک و ویلاها را بسیار زیبا و قابل دید می کند. علاوه بر این معمولا به جهت تامین امنیت، ورودی ­‌های ساختمان و ویلا و باغ توسط دوربین مداربسته کنترل می­‌شود. به همین دلیل باید از پروژکتوری استفاده کرد که نور بدون فلیکر یا چشمک‌ زدن داشته­ باشد تا تصاویر دوربین، دچار اختلال نشوند. هم چنین، استفاده از پروژکتور های با درجه حفاظت IP65 و یا IP66 توصیه می­‌شود.

روشنایی سوله

انبارها و کارخانه­‌ ها و به طور کلی فضاهایی که داخل سوله بنا می­شوند از جمله فضاهایی هستند که روشنایی آن­ها باید به گونه‌ ­ای باشد که هم نور به اندازه کافی برای بینایی و تشخیص کالاها و انجام امور کافی باشد و هم از نظر هزینه‌­ای کاملا بصرفه باشد. به همین جهت بسته به نوع کاربری فضا ممکن است هم به پروژکتور ال ای دی COB و هم به پروژکتور ال ای دی SMD نیاز باشد. نکته مهم دیگر در خصوص روشنایی سوله­‌ها این است که نور با کیفیت سبب افزایش راندمان کاری کارکنان می­‌شود به شرطی که سبب ایجاد خیرگی نشود. البته در انبارها این مسئله اهمیت کمتری دارد. چراغ سوله ای یکی از پروژکتور های مهم برای روشنایی سوله و کارگاه هاست.

 سالن­‌های ورزشی

یکی از مهم­‌ترین کاربرد های پروژکتور ال ای دی در اماکن ورزشی و ورزشگاه‌­ هاست. محبوبیت پروژکتور های ال ای دی در این فضا ها به سبب نور کافی و با کیفیت، مصرف پایین و طول عمر بالا، با شیب تندی در حال افزایش است. خیرگی مهم­ترین مسئله در روشنایی سالن­‌های ورزشی است زیرا خیرگی سبب آزار چشم ورزشکاران، از بین رفتن تمرکز و مختل شدن رویداد ورزشی می‌­شود. همچنین به دلیل اینکه ورزشکاران مدت زمان نسبتا طولانی را زیر نور پروژکتور ال ای دی به سر می‌­برند، بنابراین استفاده از نور با کیفیت و بدون فلیکر، می‌­تواند باعث جلوگیری از خستگی چشم ایشان شود.

بیشتر بخوانید  نورپردازی درختان با وال واشر

مجتمع های تفریحی

فضاهای مرتفع با کاربری ­‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌­گیرند. از فودکورت مجتمع تجاری گرفته تا فروشگاه بزرگ، از پارک­‌ های آبی تا بخش صنعتی، همه و همه می­‌ توانند از کاربرد های فضاهای بسیار مرتفع محسوب شوند که در این فضاها استفاده از پروژکتور ال ای دی بسیار متداول است. بسته به نوع کاربری فضا اولویت­‌ ها و به تبع آن مدل­­‌ های مختلف پروژکتور ال ای دی در نظر گرفته می­‌شود. استفاده از پروژکتور وال واشر برای روشنایی یک دیوار، استفاده از پروژکتور SMD برای روشنایی عمومی محوطه، استفاده از پروژکتور COB برای روشنایی با کیفیت فضا، در این فضاها مورد توجه قرار می­‎‌گیرد. نکته مهم این است که برای تعیین پروژکتور مورد نیاز خود حتما باید در ابتدا متراژ فضا، ارتفاع نصب پروژکتور، کاربری مورد نظر و بودجه احتمالی را در نظر بگیرید.

شما از پروژکتور ال ای دی در چه مکان هایی استفاده کردید؟ آیا تا به حال اقدام به خرید و نصب پروژکتور ال ای دی کرده اید ؟ اگر تجربه ای در این رابطه دارید با ما درمیان بگذارید. شرکت یزدنور در نظر دارد اقدام به تولید پروژکتور LED SMD با کیفیت بالا و ضمانت 2 ساله کند. حال که صحبت از خرید پروژکتور شد، چه فاکتور و شاخص هایی در خرید و تولید پروژکتور باید رعایت شود؟ مختصری به بررسی این مورد هم بپردازیم.

فاکتور های خرید پروژکتور LED

  1. گارانتی: با وجود برند های زیاد و متفرقه نمی توان از دریافت گارانتی معتبر صرف نظر کرد.
  2. درجه حفاظت (IP): حتماً به عدد آی پی محصولات دقت کنید و با توجه به محیطی که پروژکتور نصب می‌شود، آن را انتخاب نمایید.
  3. توان و شار نوری: هر چه لومن محصول بیشتر باشد، میزان روشنایی آن بیشتر است.
  4. شاخص نمود رنگ (CRI): هر چه CRI بالاتر باشد کیفیت نور بالاتر است.
  5. طول عمر و مصرف انرژی: طول عمر بالا محصول باعث می شود در مصرف انرژی هم صرفه جویی شود.
  6. فیلکر: سوسو زدن و فیلکر باعث ایجاد خستگی و آزار چشم می شود.
بیشتر بخوانید  چگونه یک پیکسل LED را با باتری روشن کنیم
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

فهرست
× پشتیبانی و فروش