1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نکات مهم در نورپردازی آرایشگاه

نکات مهم در نورپردازی آرایشگاه

237
نکات مهم در نورپردازی آرایشگاه

همه ما به سالن های زیبایی می رویم تا ظاهر و احساس خوبی داشته باشیم. نورپردازی سالن می تواند تاثیر زیادی در این امر داشته باشد. وقتی صحبت از نورپردازی و طراحی سالن زیبایی می شود، نور مناسب یکی از تاثیرگذاراترین عوامل بر احساس مشتریان در مورد خدمات و سالن زیبایی شما است. نورپردازی آرایشگاه به دلیل اینکه خمات متنوعی مانند کوتاهی مو، اصلاح صورت و… در آن ارائه می شود بسیار حائز اهمیت است. نبود نور کافی برای مشتریان ناخوشایند است و بر میزان علاقه مشتری به خدمات ارائه شده تأثیر می گذارد. نورپردازی مناسب آرایشگاه باعث می شود مشتری در آینه بهتر دیده شود. همچنین به آرایشگر کمک می کند تا یک کار دقیق را انجام دهد.

ما در این مقاله قصد داریم به بررسی نکاتی بپردازیم که شما به‌ عنوان یک آرایشگر بهتر است آن‌ ها را بدانید تا بتوانید نورپردازی بهتری در آرایشگاه خود داشته باشید.

چرا نورپردازی آرایشگاه اهمیت دارد؟

شاید نورپردازی آرایشگاه برایتان چندان مهم نباشد، اما نورپردازی این فضا درست مانند سایر فضاهای کاری مهم است. نورپردازی درست و اصولی آرایشگاه به ایجاد فضایی گرم و صمیمی کمک می کند. از طرفی تمرکز و کیفیت کار کارکنان بالا می رود و ارتباط مشتریان با کارکنان آرایشگاه تقویت می شود و تاثیر بهتری روی هر دو می گذارد. اگر نور به اندازه کافی نباشد یا از نورهای سرد استفاده کنیم، باعث خستگی و استرس کارکنان و مشتریان خواهد شد.

فاکتور های مهم در نورپردازی آرایشگاه چیست

برای انتخاب تجهیزات مناسب نورپردازی و روشنایی داخل آرایشگاه باید به این 3 مورد توجه کنید:

  • شاخص نمود رنگ

برای انتخاب لامپ و چراغ مناسب، انتخاب چراغ هایی که شاخص نمود رنگ بالایی دارد حائز اهمیت است. در ابتدا بدانیم شاخص نمود رنگ یا CRI چیست؟ در واقع به ما نشان می دهد که اجسام در زیر نور یک چراغ تا جه اندازه به رنگ واقعیشان نزدیک تر هستند. هر چه این عدد بالاتر باشد به دید ما کمک بهتری می کند. CRI بالا باعث می‌شود تا بتوانیم رنگ‌ ها را به خوبی تشخیص دهیم. داشتن رنگ های نور واقعی بسیار مهم است، به خصوص زمانی که رنگ موی شخصی را رنگ می کنید. اگر مشتری با رنگی متفاوت از درخواستی از فروشگاه خارج شود، دیگر برنمی گردد. در یک آرایشگاه رنگی که شما با روشنایی چراغ‌ ها می‌ بینید باید همان رنگی باشد که در زیر نور خورشید دیده می‌ شود.

دمای رنگ نور نشان دهنده میزان گرمی و یا سردی یک نور است. در انتخاب رنگ نور چراغ باید توجه کرد که از رنگ های سرد زیاد استفاده نشود. طراحان معتقد هستند که هر چه در محیط آرایشگاه رنگ نور طبیعی به کار رو بهتر است. بنابراین استفاده درست از رنگ درسالن های زیبایی از ارکان اصلی می باشد. دمای رنگ نور با کلوین نشان داده می شود. کلوین پیشنهادی برای این سالن های زیبایی، بین 4000 تا 6500 می باشد.

  • محل و فاصله نصب تجهیزات روشنایی

همه چیز، از جمله محل قرارگیری و نصب انواع لامپ های مورد استفاده، بر روشنایی تأثیر می گذارد. در قسمت هایی که خدمات به خصوصی در حال انجام است مثل کوتاه کردن مو، کاشت ناخن و.. ارتفاع نصب چراغ ها باید به اندازه ای باشد که روشنایی مناسب و کافی فراهم شود. همچنین زاویه قرارگیری چراغ ها باید به شکلی باشد که اولا خیرگی برای پرسنل ایجاد نکند، دوما از ایجاد سایه های نادرست و ترسناک بر روی صورت مشتریان جلوگیری شود.

  • شدت روشنایی

شدت روشنایی با واحد لوکس (Lux) نشان داده می شود. لوکس به میزان نوری که به سطح جسم تابیده می شود و چشم انسان آن را می بیند گفته می شود. حتما می‌دانید که وقتی فضا خیلی تاریک باشد، چشم انسان برای داشتن دید بهتر به زحمت بیشتری می‌افتد و دچار خستگی می‌ شود. روشنایی مناسب آرایشگاه حداقل 500 و حداکثر 1500 لوکس می باشد.

بیشتر بخوانید  شاخص نمود رنگ یا CRI چیست؟

انواع نورپردازی آرایشگاه

  • نورپردازی محیطی: نورپردازی محیطی نور پراکنده ای را در یک اتاق یا بیشتر فضای داخلی سالن به ارمغان می آورد.

  • نورپردازی تاکیدی: این نورپردازی دارای هدف خاصی است. آنها مناطق پرکاربرد را روشن می کنند و به افراد کمک می کنند بهتر ببینند. تجهیزات روشنایی تاکیدی ای اغلب عبارتند از: چراغ های آویز، چراغ های ریلی و..
  • نورپردازی تزیینی: این فرصت را برای صاحبان سالن فراهم می کند تا خلاق باشند و خارج از چارچوب فکر کنند. آن ها می توانند با استفاده از چراغ های دکوراتیو و تزیینی مطابق سلیقه خود آرایشگاه خود را دیزاین کنند.
  • نورپردازی مجزا: در قسمت های مختلف سالن، ممکن است نیاز به جداسازی روشنایی باشد. به عنوان مثال، نور در ایستگاه کاری که در آن آرایشگرها موها را کوتاه و رنگ می کنند باید نور طبیعی روز را شبیه سازی کند (CRI نزدیک به 100). در حالی که روشنایی در اتاق ماساژ، بسیار کمتر ترجیح داده می‌ شود.

سوالات متداول درباره ایده های نورپردازی سالن

  1.  چگونه میزان نور مورد نیاز در سالن را تعیین می کنید؟
    در یک سالن بسته به خدمات ارائه شده، اندازه سالن و تعداد پنجره ها میزان نور مورد نیاز متفاوت خواهد بود. به طور کلی، ارائه نور کافی بسیار مهم است تا مشتریان بتوانند خود را در آینه ببینند و آرایشگران بتوانند موهای خود را ببینند.
  2.  چه نوع وسایل روشنایی برای سالن بهتر است؟
    طراحی نور ایده آل برای یک سالن به طراحی کلی فضا و زیبایی شناسی و همچنین نیازهای سالن بستگی دارد. نورپردازی توکار، چراغ آویز و نورپردازی ریلی چند انتخاب محبوب هستند. به دلیل طول عمر طولانی و مصرف انرژی بالا، پنل های LED یکی دیگر از گزینه های محبوب هستند.
  3. چگونه می توان از نور برای ایجاد فضایی آرام و راحت در سالن استفاده کرد؟
    نور گرم و جذاب برای ایجاد یک محیط آرام و راحت در سالن ضروری است. سوئیچ‌ های دیمر به طراحان این امکان را می‌ دهد تا تنظیمات نور را برای مطابقت با سلیقه‌ های منحصر به‌ فرد هر مشتری تغییر دهند و در عین حال فضایی دنج و آرام را ایجاد کنند.
  4.  چند راه برای گنجاندن نور طبیعی در طراحی نور سالن چیست؟
    نصب پنجره های سقفی یا پنجره های بزرگتر، استفاده از پنجره های شفاف که نور طبیعی را وارد می کند، یا همه موارد فوق چند راه برای انجام این کار هستند.
  5. چگونه می توان از نور برای برجسته کردن محصولات و خدمات سالن استفاده کرد؟
    در یک سالن، از نور می توان برای برجسته کردن کالا ها و خدمات خاص استفاده کرد. این کار را با استفاده از نورپردازی نقطه ای یا نورپردازی تاکیدی انجام داد.

  6. بهترین نوع لامپ برای استفاده در سالن چیست؟
    سطح روشنایی ایده آل و دمای رنگ تعیین کننده نوع لامپی است که باید در سالن استفاده شود. لامپ های هالوژن به دلیل نور درخشان و واضح خود شناخته شده هستند، در حالی که لامپ های LED به دلیل بهره وری انرژی و طول عمر بالا ترجیح داده می شوند.
  7. چند ایده نورپردازی برای سالن های کوچک با فضای محدود چیست؟
    استفاده از نورپردازی که به هدف خود عمل می کند، اما فضای زیادی را در سالن های کوچک با فضای محدود اشغال نمی کند، بسیار مهم است. نورپردازی توکار، نورپردازی با چراغ ریلی و چراغ‌ های آویز همگی می‌توانند برای ارائه نور کافی بدون اشغال فضا در کف یا سقف استفاده شوند.
  8. چگونه می توان از نور برای ایجاد یک تم یا محیط خاص در سالن استفاده کرد؟
    از نورپردازی می توان برای ایجاد یک تم یا حال و هوای خاص در سالن با استفاده از لامپ های رنگی یا وسایل روشنایی سفارشی استفاده کرد. به عنوان مثال، نور آبی می تواند  آرامش را افزایش دهد، در حالی که نور زرد گرم می تواند دوستی را افزایش دهد. البته توجه داشته باشید که رنگ دیوار و فضا با رنگ نور همخوانی داشته باشد.

نکات مهم در نورپردازی آرایشگاه

نور سالن باید به گونه ای باشد که سایه ها را از بین ببرد

نورپردازی دور آینه

نحوه ظاهر یک مهمان روی صندلی سالن در محیط سالن بسیار مهم است. اگر یک مهمان نسبت به ظاهر خود احساس خوبی داشته باشد، تجربه مثبتی را برای بازگشت و انجام خدمات مجدد و افزایش درآمد شما می کند. قرار دادن نور در دو طرف آینه، ساده ترین راه برای کمک به از بین بردن سایه های صورت است تا مستقیماً رنگ چهره را روشن کند. اطمینان حاصل کنید که سایه ها را از مناطق کار دور نگه داشته اید. هیچ چیز بدتر از این نیست که از مشتری بخواهید برای گرفتن نور بهتر به طرف دیگر سالن برود.

برای صرفه جویی درازمدت روی لامپ های کم مصرف سرمایه گذاری کنید

لامپ های دیود ساطع کننده نور (LED) انقلابی در روشنایی کارآمد در مصرف انرژی ایجاد کرده اند. در صورت امکان، از لامپ های ال ای دی در سالن خود استفاده کنید. این لامپ ها با طیف گسترده ای از دمای رنگ و گزینه های شاخص رنگ بالا، برای محیط سالن ایده آل هستند. اگرچه این لامپ ها معمولاً هزینه خرید بالاتری دارند، اما سرمایه گذاری ارزش آن را دارد. زیرا این لامپ ها عمر طولانی دارند، انرژی کمتری مصرف می کنند، در هزینه های تعمیر و نگهداری و تعویض صرفه جویی می کنند.

روشنایی بالای سر و روشنایی عمومی

اگر نورپردازی بالای سر به درستی طراحی شده باشد، نور کافی برای انجام تمام کارهای مورد نیاز برای حالت دادن به مو و استفاده از رنگ را فراهم می کند. اگر روشنایی بالای سر به درستی پیکربندی شده باشد، “نورپردازی وظیفه” جداگانه لازم نیست. نورپردازی مناسب سقف از فضا به فضا متفاوت است و به ارتفاع و نوع سقف (باز، شبکه و غیره) و همچنین تاریک یا روشن بودن فضا بستگی دارد. یک طراح نور که پیچیدگی های نورپردازی سالن را می داند می تواند کمک کند.

بیشتر بخوانید  نورپردازی هتل چگونه است؟ + اصول و قواعد
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش