1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. آموزش روشنایی و نورپردازی
  4. تفاوت لوکس و لومن چیست؟

تفاوت لوکس و لومن چیست؟

تفاوت لوکس و لومن چیست؟

دانستن تفاوت لوکس و لومن در هنگام انتخاب چراغ برای روشنایی یک محیط، امری ضروری است. تنها عواملی مانند نوع چراغ یا دمای رنگ نور در انتخاب چراغ کافی نیست، بلکه پارامترهایی مانند لوکس و لومن نیز نقش دارند. این مفاهیم برای اطمینان از شدت و کمیت مناسب نور در هر فضا ضروری است. علاوه بر این، شدت نور عامل بسیار مهمی در معماری و طراحی داخلی است، زیرا عنصری است که می تواند نتیجه نهایی روشنایی را کاملاً تحت تأثیر قرار دهد. بنابراین، نداشتن نور مناسب یا نور زیاد در یک مکان خاص، می تواند تمام پروژه نورپردازی را خراب کند.

به طور خلاصه، درک و آگاهی از مفاهیم لوکس و لومن برای انتخاب نورپردازی با شدت مناسب در هر منطقه خاص اهمیت دارد. اما می دانید هر کدام از این مفاهیم چه معنایی دارند؟ آشنایی با اصطلاحات و مفاهیم روشنایی هنوز برای بسیاری از کاربران گیج کننده است، در این مقاله ما به شما می گوییم که لوکس و لومن چه تفاوت هایی با هم دارند؟ تا بتوانید از آنها در پروژه بعدی روشنایی یا طراحی داخلی خود به بطور درست استفاده کنید.

لومن یا شار نوری چیست؟

لومن، شار نوری ساطع شده از یک لامپ را اندازه گیری می کنند. به طور خلاصه، شار نوری مقدار نوری است که از یک لامپ ساطع می شود، این مقدار انرژی است که از منبع نور خارج می شود و به تشعشع مرئی تبدیل می شود و این امکان را برای ما فراهم می کند که آنچه را که در اطرافمان است ببینیم. هر چه مقدار لومن بیشتر باشد، منبع، نور بیشتری تولید می کند.

شار نوری چگونه اندازه گیری می شود؟

برای اینکه بتوانیم لامپ ها را با هم مقایسه کنیم یک واحد اندازه گیری برای شار نوری داریم. شار نوری با لومن (به اختصار lm) اندازه گیری می شود و لومن ها میزان درخشندگی را که منبع نور ایجاد می کند به ما می دهد. ما معمولاً لامپ ها یا منابع نور را با توجه به قدرت آن مقایسه می کنیم، این لامپ چند وات (مصرف) دارد؟ اما جالب تر است که بدانید این لامپ چند لومن ساطع می کند؟ میزان روشنایی هر محیط بستگی به عواملی مانند ارتفاعی که لامپ در آن قرار می گیرد یا میزان دسترسی به لامپ دارد. مفهوم لومن نیز برای اندازه گیری کارایی نور ضروری است. کارایی نور یا بهره نوری یعنی میزان نوری که یک لامپ تولید می کند نسبت به توان مصرفی آن (lm/W).

بیشتر بخوانید  نورپردازی آشپزخانه

شدت روشنایی یا لوکس چیست؟

همانطور که در ابتدای این مقاله نوشتم، مفاهیم روشنایی فنی زیادی وجود دارد که بررسی یکی یکی آنها جالب است، اما شدت روشنایی ارتباط نزدیکی با شار نوری دارد، بنابراین ما می خواهیم ببینیم که چگونه آنها مکمل یکدیگر هستند.

مفاهیم لوکس و لومن ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. در حالی که لومن میزان نور ساطع شده از یک منبع را اندازه‌گیری می‌کند، لوکس مقدار نوری که بر روی یک سطح پخش می‌شود را تعیین می‌کند. به عبارت دیگر، یک لوکس معادل یک لومن در هر متر مربع است. این اندازه‌گیری به طور خلاصه برای تعیین مقدار کل نور مرئی و شدت آن در یک فضای خاص استفاده می‌شود و معمولاً از مرکز زاویه‌ای که شدت نور در آن بیشترین است، نشان داده می‌شود.

تفاوت لوکس و لومن چیست؟

هنگامی که با مفاهیم لوکس و لومن آشنا شدیم، درک تفاوت بین این دو پارامتر بسیار آسان تر است. تفاوت اصلی این است که لوکس شدت نور را روی یک سطح نیمه شفاف مشخص می‌کند، در حالی که لومن بدون توجه به فاصله‌ای که منبع نور در آن قرار می‌گیرد یا فضایی که روشن می‌کند، شار نور را اندازه‌گیری می‌کند. بنابراین، یک لامپ 1000 لومن که شار نوری خود را در فضایی به مساحت 1 متر مربع پخش می کند، این مکان را با 1000 لوکس روشن می کند، در حالی که اگر فضای 10 متر مربعی بود، با 100 لوکس روشن می شد.

با در نظر گرفتن این مفاهیم لوکس و لومن، توصیه هایی در مورد مطلوب ترین مقدار لوکس نه تنها برای هر فضا و اتاق بسته به فعالیتی که قرار است انجام شود، بلکه برای هر نقطه خاص از یک مکان نیز وجود دارد. مقادیر مشخصی لوکس نیز برای این مکان ها توصیه می شود:

  • آشپزخانه: 500-600 لوکس
  • اتاق خواب (سر تخت یا قسمت مطالعه): 500 لوکس
  • اتاق کودک: 300 لوکس
  • اتاق نشیمن: 200-300 لوکس
  • اتاق مطالعه: 500 لوکس
  • سرویس بهداشتی و حمام: 200 لوکس
  • آینه سرویس بهداشتی یا حمام: 300-500 لوکس
  • راهرو یا پله: 100-200 لوکس
بیشتر بخوانید  نورپردازی ویلا
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > آموزش روشنایی و نورپردازی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش