1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. آموزش روشنایی و نورپردازی
  4. رفلکتور چراغ چیست؟ + تفاوت رفلکتور و دیفیوزر

رفلکتور چراغ چیست؟ + تفاوت رفلکتور و دیفیوزر

رفلکتور چراغ چیست

در هنگام خرید لامپ‌های ال ای دی، بسیاری از مشتریانی که برای تهیه این محصول اقدام می‌کنند، با رفلکتور چراغ آشنایی ندارند. یکی از پرکاربردترین قطعاتی که امروزه در برخی لامپ‌های ال ای دی مورد استفاده قرار می‌گیرد، رفلکتور است. رفلکتور چراغ در حقیقت با سطح صیقلی و براقی که دارد، می‌تواند به بازتاب نور کمک کند.

این قطعه در بسیاری از مواقع به منظور جلوگیری از هدر رفت پرتوها و همچنین بازتاب نور، کارآمد است. بهره‌گیری از رفلکتور چراغ با مزیت‌های دیگری هم همراه است. نکته بسیار مهم آن است که چنین قطعه‌ای را با دیفیوزر اشتباه نگیرید. برای آگاهی کامل از مزایا، کاربرد و تفاوت رفلکتور و دیفیوزر، در ادامه مقاله همراه ما باشید!

رفلکتور چراغ چیست؟

کاسه رفلکتور همان‌طور که از نام آن مشخص است، به قطعه‌ای گفته می‌شود که بتواند نور را از خود بازتاب دهد. اگر به ساختار یک چراغ ال ای دی دقت کنید، متوجه خواهید شد که پرتوهای نور در جهات مختلف از آن ساطع می‌شود. این موضوع با هدر رفت بسیاری از پرتوها همراه خواهد بود.

رفلکتور چیه

به منظور پیشگیری از این امر، می‌توان از انواع رفلکتور استفاده کرد تا پرتوها را به صورت متمرکز‌تر منتشر کند. ساخت رفلکتور چراغ به طور معمول می‌تواند با کمک متریال‌های مختلفی صورت بگیرد. هر متریال ویژگی‌هایی دارد که در کیفیت بازتاب نور اثرگذار است. غالبا شرکت‌های تولیدکننده این قطعات از آلومینیوم به عنوان یکی از رایج‌ترین مواد اولیه به منظور ساخت رفلکتور بهره می‌گیرند. گاهی اوقات برای افزایش کیفیت آن، روی آلومینیوم را با کروم آبکاری می‌کنند.

مزایای رفلکتور چراغ چیست؟

رفلکتور ال ای دی با توجه به ویژگی‌‌هایی که برای بازتاب نور دارد، در صورت استفاده برای چراغ‌های مختلف با مزایایی همراه خواهد بود. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزیت‌های رفلکتور چراغ می‌پردازیم:

  • مسلما زمانی که از پخش پرتوهای نوری در مسیرهای مختلف جلوگیری شود، بازده و بهره‌وری لامپ‌های ال ای دی افزایش خواهد یافت. از این رو، با مصرف انرژی یکسان می‌توان روشنایی بیشتری برای نقاط هدف خود تامین کرد. این مزیت به کاهش هدر رفت انرژی کمک شایانی می‌کند.
  • مزیت دیگر استفاده از رفلکتور در انواع لامپ ال ای دی، امکان تامین نورپردازی تاکیدی برای هر قسمت از فضای دلخواه است. نورپردازی تاکیدی خود یک روش به منظور برجسته‌تر کردن اجسام و کالاها محسوب می‌شود. با توجه به تاثیر نورپردازی بر میزان فروش فروشگاه، بهره‌گیری از چنین قطعه‌ای می‌تواند نتایج مثبتی را برای فروشگاه شما به دنبال آورد.
  • زمانی که از رفلکتور برای لامپ‌های مختلف استفاده شود، این قابلیت را به کاربر خواهد داد تا بتواند زاویه نورپردازی را تنظیم و مدیریت کند. به عنوان مثال گاهی نیاز است تا براساس ارتفاع سقف یا سایر ابعاد فضا، جهت و زاویه نور تغییر کند. با کمک یک رفلکتور کوچک این امر به راحتی فراهم خواهد بود.
  • بازتاب نور توسط رفلکتور به گونه‌ای است که سبب خیرگی و خستگی چشم نمی‌شود.
بیشتر بخوانید  نرم افزار دیالوکس چیست؟ | طراحی روشنایی با DIALux

رفلکتور نقره ای

کارایی رفلکتور چراغ چیست؟

با توجه به تمامی ویژگی‌ها و مزیت‌هایی که از رفلکتور بیان کردیم، می‌توان انتظار کاربرد گسترده‌ای از آن را داشت. در حقیقت در هر فضایی که نیاز به نور تاکیدی و نقطه‌ای داشته باشد، امکان استفاده زا رفلکتور ال ای دی وجود دارد. در این قسمت از مقاله بیشتر با کاربردهای این قطعه‌ آشنا خواهید شد:

  • یکی از مواردی که در نورپردازی ویترین مغازه به کار می‌رود، نور تاکیدی است. با این امر می‌توان مشتریان بسیاری را برای مشاهده و به دنبال آن خرید کالا ترغیب کرد. اثر نورپردازی امروزه در افزایش میزان فروش هر کسب‌وکار به اثبات رسیده است. با توجه به این موضوع، یکی از کاربردهای رفلکتور چراغ، در ویترین فروشگاه‌هاست.
  • موزه‌ و گالری‌ها از دیگر فضاهایی محسوب می‌شود که نیاز به نورپردازی تاکیدی دارد. به همین علت امروزه در چنین مکان‌هایی شاهد استفاده از چراغ‌هایی هستیم که از رفلکتورهای با کیفیتی بهره‌ می‌برد. چنین سبک نورپردازی برای یک موزه در نمایش آثار تاریخی اثرگذاری مثبتی خواهد داشت.
  • امکان استفاده از کاسه رفلکتور در تجهیزات نورپردازی ساختمان و به ویژه مواردی که در روشنایی نما به کار می‌رود، وجود دارد. دقت کنید که در نورپردازی نما معمولا از محصولاتی بهره می‌گیرند که بتواند نور را به صورت خطی و با قدرت بالا از خود منتشر کند. مطمئنا برای چنین هدفی نیاز است تا از یک رفلکتور استفاده شود.

رفلکتور کاربرد

فرق رفلکتور و دیفیوزر

تا به اینجای کار با این موضوع آشنا شدید که رفلکتور چراغ چیست و چه مزایا و کاربردهایی دارد. یکی دیگر از محصولاتی که ممکن است برخی از افراد آن را با این قطعه اشتباه بگیرند، دیفیوزر است. در صورتی که این دو قطعه تفاوت‌های بسیاری با یکدیگر دارند. در این بخش به طور مفصل به بررسی تفاوت‌ آن‌ها می‌پردازیم:

تفاوت رفلکتور و دیفیوزر چراغ در عملکرد

شاید مهم‌ترین تفاوت رفلکتور و دیفیوزر، در عملکرد آن‌ها باشد. دقت کنید که دیفیوزرهایی که امروزه برای انواع لامپ و به خصوص چراغ‌های خطی به کار می‌رود، بیشتر به منظور پخش نور استفاده می‌شود. در حقیقت چنین محصولاتی اکثرا زمانی به کار می‌رود که طراح بخواهد نور را به صورت ملایم و یکنواخت در محل مورد نظر پخش کند.

بیشتر بخوانید  مفهوم لومن بر وات و تأثیر آن بر عملکرد LED

در واقع عملکرد رفلکتور و دیفیوزر عکس یکدیگر است. همان‌طور که اشاره شد، کار رفلکتور جلوگیری از پخش غیرضروری پرتوها است. از این رو رفلکتور و دیفیوزر 2 محصول متضاد محسوب می‌شود. همچنین توجه کنید که دیفیوزر نقش حفاظتی از منبع نوری را بر عهده دارد. این چنین قطعه‌ای قادر است در برابر ضربات و اجسام خارجی از لامپ حفاظت کند.

تفاوت در کاربرد رفلکتور و دیفیوزر

تفاوت دیفیوزر و رفلکتور در نوع کاربرد

اینکه کاربرد رفلکتور چراغ چیست را در قسمت‌های قبلی بررسی کردیم. دیفیوزرهایی که برای چراغ‌های ال ای دی به کار می‌رود، کاربردهای متفاوتی دارد. این موضوع به تفاوت این 2 قطعه در ویژگی‌هایشان مربوط می‌شود. در کنار بحث محافظتی که می‌توان از دیفیوزر انتظار داشت، کاربردهای دیگری هم دارد.

به عنوان مثال برای طراحی نور مخفی باید روشنایی را به صورت ملایم و یکدست به محل مورد نظر تاباند. مطمئنا زمانی که بخواهیم با کمک چراغ‌های خطی یا هر نوع محصولی این کار را انجام دهیم، استفاده از دیفیوزر مفید خواهد بود.

تفاوت دیفیوزر و رفلکتور در جنس و متریال

برای بازتاب نور توسط رفلکتور نیاز است که رفلکتور رنگی کاملا صاف و صیقلی در برابر پرتوهای نور قرار بگیرد. به همین علت غالب محصولات این چنینی موجود در بازار از جنس آلومینیوم طراحی می‌شود. اما زمانی که طراح بخواهد نور را به صورت یکدست و ملایم پخش کند، دیگر چنین متریالی کارآمد نخواهد بود.

مسلما برای چنین کاری باید ماده‌ای به کار رود که نور را از خود عبور دهد. اگر به جنس دیفیوزرهای موجود در بازار دقت کنید، متوجه می‌شوید که اکثر آن‌ها از پلاستیک یا شیشه تولید شده‌اند. به همین علت، دیگر وجه تمایز رفلکتور و دیفیوزر در جنس ماده مورد استفاده برای طراحی آن‌هاست.

اهمیت استفاده از رفلکتور ال ای دی

رفلکتور روشنایی

در این مقاله سعی بر این بود تا مفهوم اینکه رفلکتور چراغ چیست و چه ویژگی‌هایی دارد را به طور کامل برای شما شرح دهیم. با توجه به مطالب مذکور، رفلکتور محصولی است که دارای سطح صیقلی به منظور بازتاب نور باشد. این محصول معمولا از آلومینیوم ساخته می‌شود و رفلکتور رنگی های متفاوتی در بازار وجود دارد.

بیشتر بخوانید  تاریخچه صنعت برق

اما اهمیت بهره‌گیری از چنین قطعه‌ای در کنار انواع چراغ، در افزایش بازدهی لامپ و امکان تنظیم زاویه نورپردازی آن است. نکته قابل توجه این است که برخی از محصولات یزدنور همراه با رفلکتور تولید می‌شود. این موضوع به طراح کمک می‌کند تا بتواند از آن‌ها در نورپردازی تاکیدی نیز استفاده کند.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > آموزش روشنایی و نورپردازی,معرفی محصول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش