1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. بهترین تجهیزات نورپردازی ساختمان و انواع آن

بهترین تجهیزات نورپردازی ساختمان و انواع آن

55
بهترین تجهیزات نورپردازی ساختمان و انواع آن

در حال حاضر اکثر افراد به نورپردازی ساختمان ها و نمای آن اهمیت زیادی قائل هستند. زیبایی و جذابیت نمای خارجی و دکوراسیون داخلی یک بنا آن از اهمیت بسیاری برخودار است و از این رو باید با بهترین تجهیزات نورپردازی ساختمان و روش‌های انجام آن، آشنا باشیم. محصولات روشنایی بسیار مدرنی به بازار عرضه شده که هرکدام می‌تواند نور و زیبایی قابل قبولی برای یک ساختمان به ارمغان آورد.

پروژکتورها، جت لایت‌ها، وال واشر‌ها و حتی انواع ریسه‌های ال ای دی برای طراحی نورپردازی نمای یک ساختمان کارآمد است. با این حال سوال اصلی آن است که چرا نورپردازی نمای ساختمان ضروری است؟ آیا باید برای این کار مفاهیمی مثل شدت نور و حتی رنگ نور را در نظر گرفت؟ در این مقاله به طور مفصل به بررسی روش‌ها و تجهیزات مورد استفاده برای نورپردازی‌های خارجی و داخلی یک ساختمان صحبت خواهیم کرد.

انواع روش‌های نورپردازی نمای ساختمان

تکنیک‌ها و روش‌های گوناگونی در این روزها توسط طراحان مختلف برای نورپردازی ساختمان و به خصوص نمای بیرونی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این بخش به بررسی هر روش می‌پردازیم:

انواع روش‌های نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی از داخل و خارج نمای ساختمان

یکی از روش‌هایی که می‌تواند برای به رخ‌کشیدن حجم و طول یک بنا موثر باشد، نورپردازی از داخل و خارج نما است. برای چنین نورپردازی معمولا از قسمت‌های خارجی نمای یک ساختمان کمک می‌گیرند. به عنوان مثال، لبه خطوط یکی از بهترین نقاطی است که می‌توان برای اجرای چنین کاری از آن کمک گرفت.

نکته قابل توجه آن است که چنین روشی در سال‌های اخیر بیشتر برای نورپردازی ساختمان‌های رومی کاربرد داشته است. زیبایی و جذابیتی که چنین سبکی از نورپردازی به همراه دارد، قابل قبول بوده و یک نمای شیک و فوق‌العاده برای بنای شما ایجاد خواهد کرد.

نورپردازی از داخل و خارج

نورپردازی تاکیدی

نورپردازی تاکیدی ساختمان بیشتر برای طراحی دکوارسیون‌های داخلی استفاده می‌شود؛ با این حال در سال‌های اخیر شاهد آن هستیم که از چنین سبکی برای افزایش جذابیت نمای یک ساختمان نیز کمک می‌‌گیرند. همان‌طور که از نام این تکنیک مشخص است، برای بولدکردن برخی قسمت‌های نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید  لامپ رشد گیاه چیست و چگونه کار می کند؟

به عنوان مثال پنچره‌ها و ستون‌هایی که در نمای بناهای مختلف تعبیه می‌شود، از جمله قسمت‌هایی است که می‌توان با هدایت نور روی آن‌ها، زیبایی خاص و جذابی به ایجاد کرد. توجه داشته باشید که برای اجرای چنین نورپردازی، نیاز به تهیه جت لایت خواهد بود.

نورپردازی تاکیدی

نورپردازی خشن

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌تواند به جهت نورپردازی ساختمان و نمای بیرونی آن مورد استفاده قرار بگیرد، بولدکردن بافت‌های کوچک و ریز است. در تکنیک نورپردازی خشن، تاکید طراحان بیشتر روی نشان‌دادن بافت‌های ریز هر نما است و با کمک هدایت نور روی آن‌ها، به دنبال ایجاد زیبایی مدنظر هستند. نکته‌ای که باید به خاطر داشته باشید آن است که تجهیزات نورپردازی ساختمان مورد نیاز به منظور این کار با سایر تکنیک‌ها متفاوت خواهد بود.

نورپردازی خشن

نورپردازی یک‌دست نمای ساختمان

گاهی اوقات طراحی نمای ساختمان به گونه ای است که برای نورپردازی بیرونی آن از تجهیزاتی کمک گرفته می‌شود که روشنایی یک‌دست و خطی ارائه کند. به عنوان مثال ریسه یکی از تجهیزاتی است که برای اینکار استفاده می شود. در این تکنیک طراح نور یکنواخت نمای ساختمان را در سطح بسیار وسیع‌ نورپردازی می‌کند.
این روش به خصوص برای ایجاد الگوهای هندسی و تاکید بر خطوط معماری ساختمان مناسب است.

انواع تجهیزات نورپردازی ساختمان

تا به اینجای مقاله با تکنیک‌های مختلفی که به منظور نورپردازی نمای بیرونی هر بنا مورد استفاده قرار می‌گیرد، آشنا شدید. اما برای اجرای هریک نیاز به تجهیزاتی است که بتواند نور را ویژگی‌‌های مدنظر ساطع کند. در ادامه تجهیزات مدرن پرکاربرد معرفی می‌شود:

انواع تجهیزات نورپردازی ساختمان

جت لایت دارای پرتاب نور بالا

از جمله تجهیزاتی که قادر است نور را با قدرت بسیار بالا و تا فواصل نسبتا طولانی ساطع کند، می‌توان به جت لایت اشاره کرد. این محصولات روشنایی از قدرت پرتاب نور بسیار خوبی برخوردار است و نور را در یک خط مشخص هدایت خواهد کرد. از این ویژگی‌ می‌توان برای نورپردازی ستون‌های نمای بیرونی بنای مورد نظر استفاده کرد.

با توجه به قدرت پرتاب نور تا فواصل حتی بیش از 20 متر توسط جت لایت‌ها، یکی از بهترین گزینه‌های در دسترس به منظور نورپردازی ساختمان تجاری و به خصوص بناهای دارای طبقات زیاد است. این محصولات در رنگ‌‌های مختلف طراحی می‌شود و قادر خواهید بود از ترکیب رنگ آن‌ها، نمای بسیار جذابی ایجاد کنید.

بیشتر بخوانید  درباره فیوز برق یا کلید مینیاتوری چه می دانید؟

جت لایت، نورپردازی با قدرت بالا

وال واشر، تجهیزات نورپردازی ساختمان با انتشار نور اقفی و عمودی

وال واشر از دیگر محصولاتی است که برای نورپردازی نمای بیرونی ساختمان کارآمد خواهد بود. این تجهیزات تقریبا عملکردی مشابه جت لایت دارد؛ با این تفاوت که قدرت پرتاب نور آن‌ها خیلی کم‌تر است. بسته به برند و مدلی که خریداری می‌کنید، طول وال واشر متفاوت است.

نکته تمایز وال واشر و جت لایت، در امکان نورپردازی به صورت افقی است. در واقع طراح می‌تواند به کمک چنین تجهیزاتی، علاوه‌بر نورپردازی عمودی، به صورت افقی این کار را انجام دهد. به همین دلیل امکان طراحی نمای بیرونی بسیار جذاب و زیبا با کمک انواع وال واشر وجود دارد.

وال واشر، انتشار نور به صورت اقفی و عمودی

پروژکتور، تجهیزات نورپردازی ساختمان با وسعت نور بالا

پروژکتورها محصولات روشنایی است که برخلاف نمونه‌های قبلی می‌تواند نور را با وسعت و حجم بالا منتشر کند. در حقیقت این محصولات دیگر نور را به صورت متمرکز ساطع نمی‌کند و از این رو روشنایی بیشتری فراهم خواهد کرد. با توجه به ویژگی‌هایی که این تجهیزات دارد، امکان به کارگیری آن‌ها برای اجرای سبک نورپردازی ساختمان به صورت یکنواخت وجود دارد. امکان بهره‌گیری از تنوع رنگ انواع پروژکتور نیز برای ایجاد ترکیب رنگ دلخواه و زیبا وجود خواهد داشت.

پروژکتور، نور با وسعت بالا

ریسه‌ها، نورپردازی مدرن نمای ساختمان

ریسه‌های ال ای دی در انواع مختلفی طراحی و به وارد بازار می‌شود که می‌توان برای نورپردازی قسمت‌های مختلف ساختمان بکار برد. به طور معمول از انواع نئون و شلنگی می‌توان به منظور نورپردازی ساختمان استفاده کرد و یک طراحی مدرن انجام داد.

ریسه‌های ال ای دی در این روزها به عنوان یکی از تجهیزات پرکاربرد حتی در نورپردازی محوطه در نظر گرفته می‌شود و می‌تواند زیبایی خاصی برای این حیاط به ارمغان آورد. به عنوان مثال، با کمک این محصولات امکان نورپردازی دیوارها و حتی درختان وجود دارد. علاوه‌بر حیاط، می‌توان از ریسه‌ها به عنوان تجهیزات نورپردازی سقف کناف و زیر کابینت کمک گرفت و طراحی دکوراسیون داخلی ساختمان را تکمیل کرد.

ریسه‌ها، نورپردازی مدرن نمای ساختمان

نکات نورپردازی اصولی ساختمان

برای دستیابی به یک نورپردازی اصولی، زیبا و مقرون به صرفه برای نمای ساختمان، باید به چند نکته کلیدی در طراحی و اجرای نورپردازی توجه کنید. از جمله مهم‌ترین این نکات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جنس و رنگ مصالح: انتخاب نور مناسب براساس جنس و رنگ مصالح به کار رفته در نما.
  • زاویه‌ها و ویژگی‌های هندسی نما: توجه به زوایا و جزئیات معماری نما برای برجسته کردن آن‌ها.
  • ساده نگه داشتن نورپردازی: پرهیز از شلوغی و استفاده زیاد از چراغ‌ها.
  • هدف نورپردازی: تعیین هدف از نورپردازی، آیا صرفاً زیباسازی نماست یا توجه به المان‌های خاص.
  • ارتفاع ساختمان: در نظر گرفتن ارتفاع ساختمان برای تعیین نوع و تعداد منابع نوری.
  • کاربری ساختمان: توجه به نوع کاربری ساختمان در انتخاب نورپردازی.
  • رنگ، شدت و جهت تابش نور: انتخاب رنگ، شدت و جهت مناسب برای تابش نور
  • انتخاب برند چراغ‌ها: استفاده از برندهای معتبر و باکیفیت.
  • هزینه نورپردازی: بررسی هزینه‌ها و انتخاب راهکارهای مقرون به صرفه.
بیشتر بخوانید  همه چیز درباره نورپردازی اداری و دفاتر کار

با در نظر گرفتن این موارد و انجام بررسی‌های دقیق، همچنین مشاوره با یک تیم حرفه‌ای طراحی و اجرای نورپردازی، می‌توانید نمای ساختمان را زیبا و جلب توجه‌کننده کنید و در عین حال هزینه‌ها را کنترل نمایید.

اثر رنگ نور و شدت نور بر نورپردازی ساختمان

رنگ نور یکی از فاکتورهایی است که باید در نورپردازی اصولی هر بنا مورد توجه قرار بگیرد. با در نظرگرفتن این موضوع، باید هنگام تهیه و انتخاب تجهیزات نورپردازی خارجی و سایر فضاهایی که در خانه وجود دارد، توجه ویژه‌ای داشته باشید. در مورد طراحی خارجی بنا نیز، اگر رنگ سنگ‌های به کاررفته در نمای منزل شما روشن است، توصیه می‌شود از نور سفید استفاده کنید. اما اگر رنگ سنگ‌های نمای ساختمان تیره در نظر گرفته شده، بهتر است از نور با رنگ گرم بهره بگیرید.

علاوه‌بر رنگ، باید شدت نور را نیز در طراحی نمای یک ساختمان در نظر بگیرید. بسته به اینکه چه مقدار شدت نور برای روشنایی مورد هدف شما در نمای بنا نیاز است، باید تعداد چراغ متفاوتی تهیه کرد. شدت نور به کار رفته در یک ساختمان نباید باعث آلودگی نوری و باعث تابش نور به داخل خانه در شب شود.

اثر رنگ و شدت نور بر نورپردازی ساختمان

چرا نورپردازی نمای ساختمان ضروری است؟

طراحی و معماری ساختمان با کمک سنگ‌های مختلف می‌تواند یک نمای زیبا ایجاد کند. با این حال، بهره‌گیری از تجهیزات نورپردازی ساختمان در افزایش جذابیت آن از اهمیت بسیاری برخوردار است. در حقیقت شما قادر خواهید بود با یک نورپردازی اصولی، تمامی نواقصی که در نمای ساختمان وجود دارد را برطرف سازید.

از این گذشته، در طراحی نورپردازی با ارائه نور با رنگ دلخواه شما می‌تواند نمای ساختمان را بهتر از قبل نمایان سازد. استفاده از ترکیب این روش‌ها با توجه به نوع معماری ساختمان و اهداف طراحی می‌تواند به ایجاد یک نمای زیبا و جذاب کمک کند. نورپردازی نمای ساختمان نه تنها بر زیبایی بنا تأثیر می‌گذارد، بلکه به امنیت و افزایش جذابیت محیط شهری نیز کمک می‌کند.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش