1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. آموزش روشنایی و نورپردازی
  4. اصول نورپردازی بناهای تاریخی + معرفی محصولات کاربردی

اصول نورپردازی بناهای تاریخی + معرفی محصولات کاربردی

اصول نورپردازی بناهای تاریخی

توجه به نورپردازی بناهای تاریخی، از اهمیت بسزایی برخوردار است. نورپردازی یک حوزه کاملا تخصصی است که نیاز به دانش و مهارت دارد و طراحی و نورپردازی بناهای تاریخی پیچیدگی‌هایی دارد که اگر به صورت اصولی انجام نشود، نتیجه آن رضایت‌بخش نخواهد بود.

به عنوان مثال باید به گونه‌ای نورپردازی انجام شود که معماری بنای تاریخی بهتر و برجسته‌تر به نظر برسد. همچنین رنگ نور و حتی نوع نورپردازی باید با یک محیط سنتی و تاریخی مطابقت داشته باشد. دقت کنید که انتخاب نوع محصول برای انجام چنین پروژه‌هایی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه به تمامی این موارد خواهیم پرداخت.

اهمیت رعایت اصول نورپردازی بناهای تاریخی

نورپردازی در بناهای تاریخی به چند دلیل مهم است. در ادامه این بخش برخی از مهم‌ترین موارد اهمیت نورپردازی چنین محیط‌هایی را بیان می‌کنیم:

  • نورپردازی یکی از بهترین ابزارهایی است که می‌توان از آن برای افزایش نمایش جزئیات و حتی بزرگنمایی یک بنای تاریخی بهره گرفت. با این کار، گردشگران قادر خواهند بود به جزئیات به کاررفته در یک محیط سنتی پی ببرند.
  • با نورپردازی می‌توان این امکان را برای گردشگران فراهم کرد که در تاریکی شب نیز برای بازدید از چنین بناهایی اقدام کنند. همچنین احساس امنیت با نورپردازی اصولی در هر محیط تاریخی ایجاد می‌شود.
  • زمانی که یک بنای تاریخی به صورت درست و اصولی نورپردازی شود، می‌توان جذابیت آن را نسبت به قبل دوچندان کرد.

اهمیت رعایت اصول نورپردازی بناهای تاریخی

اصول نورپردازی بناهای تاریخی

نورپردازی در بناهای تاریخی نیاز به رعایت یک‌سری اصول و نکات دارد که در نتیجه نهایی کار تاثیرگذار است. در این بخش، تمام اصول مرتبط با نوپردازی چنین بناهایی را بررسی می‌کنیم:

توجه به مفاهیم و اصطلاحات روشنایی

آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات روشنایی یک جزء جدایی‌ناپذیر در طراحی‌های نورپردازی حرفه‌ای است. مسلما برای بناهای تاریخی که در اکثر اوقات ابعاد بزرگی دارد، برخورداری از چنین دانشی می‌تواند نقش کلیدی داشته باشد. همچنین توجه کنید که نورپردازی در بناهای تاریخی تفاوت بسیاری با سایر ساختمان‌ها دارد.

بیشتر بخوانید  معرفی چراغ سوله ای 150 وات یزدنور

در چنین محیط‎‌‌هایی نه تنها باید مقدار روشنایی استانداردی فراهم کنید، بلکه باید به سایر جزئیات مرتبط با این موضوع توجه نمایید. یکی از مهم‌ترین مفاهیمی که در این مکان‌ها و به منظور نورپردازی باید توجه ویژه‌ای به آن شود، لوکس است. نکته بسیار مهم این است که نورپردازی داخلی و خارجی یک بنای تاریخی تفاوت بسیاری با یکدیگر دارد.

نورپردازی مخفی در بناهای تاریخی

یکی از اصول نورپردازی بناهای تاریخی که باید در اکثر قسمت‌ها به آن توجه شود، استفاده از نور مخفی است. دقت کنید که بسیاری از محصولات روشنایی ظاهر نسبتا مدرنی دارد و به همین علت نباید خیلی در معرض دید گردشگران بناهای تاریخی قرار بگیرد. این موضوع در زیبایی آن بنا اثرگذار است.

نورپردازی مخفی در بناهای تاریخی

همچنین توجه کنید که در اغلب موارد، در هر نقطه از یک بنای تاریخی جزئیاتی ثبت است که نظر گردشگران را به خود جلب می‌کند. از این رو قرارگیری لامپ یا هر منبع روشنایی در آن نقطه ممکن است سبب پوشش آن شود. جدای از این موارد، استفاده از نور مخفی می‌تواند زیبایی و جذابیت بسیار بهتری برای محیط‌هایی با این قدمت ارائه دهد.

استفاده ترکیبی از تکنیک‌های نورپردازی

نکته بسیار مهمی که در اصول نورپردازی بناهای تاریخی باید به آن توجه کنید، بهره‌گیری از چندین تکنیک مختلف است. امروزه روش‌‌های بسیار متنوعی برای روشنایی وجود دارد که هر کدام در یک نقطه خاص بسیار موثر است. از این رو امکان بهره‌گیری از آن‌ها در نورپردازی در بناهای تاریخی وجود خواهد داشت.

به عنوان مثال در خیلی از قسمت‌ها از نورپردازی عمومی استفاده می‌شود. با این حال در برخی از نقاط بهتر است نورپردازی تاکیدی کمک بگیرید. این موضوع با توجه به نوع بنا و هر قسمت آن متفاوت خواهد بود.

توجه به معماری و هویت باستانی

شاید یکی از مهم‌ترین اصول نورپردازی بناهای تاریخی که هر طراح باید مدنظر خود قرار دهد، توجه به معماری و هویت باستانی آن باشد. دقت کنید که هویت هر بنای تاریخی نسبت به ساختمان‌های مدرن امروزی از زمین تا آسمان متفاوت است. به همین علت طراحی نورپردازی هر یک نیز باید تفاوت‌هایی داشته باشد.

طراحی نورپردازی بنای تاریخی

مسلما شما نمی‌توانید از تجهیزات و حتی نورپردازی که برای طراحی مدرن به کار می‌برید، در بنای تاریخی استفاده کنید. این کار سبب یک پارادوکس بین نورپردازی و هویت باستانی آن بنا می‌شود. از این رو باید سبک نورپردازی خود را به گونه‌ای انتخاب کنید که متناسب به معماری مکان تاریخی باشد.

بیشتر بخوانید  تفاوت لوکس و لومن چیست؟

وارد نکردن آسیب، از مهم‌ترین اصول نورپردازی بناهای تاریخی

مطمئنا به منظور نورپردازی در بناهای تاریخی نیاز به استفاده از تجهیزات مختلف است. هر یک از منابع روشنایی نیز برای نصب به ابزار و روش خاصی نیاز دارد. نکته بسیار مهم آن است که برای نصب و تعبیه هر یک از محصولات روشنایی نباید هیچ گونه آسیبی به بافت معماری بنای تاریخی وارد شود.

این مکان‌ها با توجه به قدمت بالایی که دارد، بسیار حساس است و حتی کوچک‌ترین آسیب ممکن است در زیبایی آن اثرگذار باشد. از این رو توصیه می‌شود به سراغ محصولاتی بروید که نصب نسبتا آسانی دارد.

کدام زاویه نورپردازی مناسب بناهای تاریخی می باشد؟

زاویه نورپردازی در بناهای تاریخی بسیار حائز اهمیت است. این موضوع می‌تواند در زیبایی آن اثرگذار باشد. دقت کنید که انتخاب و تنظیم زاویه نور در هر بنای تاریخی و با توجه به قسمت مورد نظر متفاوت است. به عنوان مثال مطمئنا در فضاهای داخلی هر مکان، زاویه پرتو نسبت به ستون‌های بیرونی تفاوت دارد.

این موضوع حتی به سبک نورپردازی و تجهیزات مورد استفاده بستگی دارد. به همین دلیل اینکه بخواهیم یک زاویه ثابت برای مکان‌های تاریخی مشخص کنیم، خیلی کاربردی نیست. برای فهم بهتر زاویه درست منبع روشنایی، باید با اصول نورپردازی بناهای تاریخی آشنا باشید. همچنین برای طراحی راحت‌تر و دقیق‌تر می‌توانید از نرم افزار دیالوکس استفاده کرده و نورپردازی مدنظر خود را ابتدا با این نرم افزار طراحی نمایید. در این صورت می‌توانید قبل از اجرا، ایرادات و مشکلات دیزاین خود را برطرف کنید.

بهترین رنگ نور برای نورپردازی بناهای تاریخی

انتخاب رنگ یکی دیگر از مواردی است که باید به عنوان اصول نورپردازی بناهای تاریخی به درستی انتخاب شود. در انتخاب رنگ باید توجه کرد که نباید سبب تغییر بسیاری در ظاهر هر مکان تاریخی شود. رنگ نور مورد استفاده در بناهای تاریخی باید مکمل معماری آن باشد.

بهترین رنگ نور برای نورپردازی بناهای تاریخی

رنگ‌هایی که در چنین نورپردازی‌هایی می‌تواند گزینه مناسبی باشد، سفید و زرد است. این 2 رنگ به خوبی می‌‌‎تواند روشنایی فضا را فراهم کند و در عین حال زیبایی مدنظر را به ارمغان آورد. البته با توجه به شرایط ممکن است بتوان از دیگر رنگ‌ها در امکان باستانی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید  نورپردازی آشپزخانه

بهترین چراغ برای نورپردازی آثار باستانی

محصولات روشنایی بسیاری در بازار موجود است که با توجه به اصول نورپردازی بناهای تاریخی، می‌توان برای چنین آثاری استفاده کرد. در ادامه 2 مورد از بهترین گزینه‌ها را بررسی می‌کنیم:

نورپردازی در بناهای تاریخی با وال واشر

از بهترین محصولاتی که امکان استفاده از آن‌ها در نوپردازی آثار باستانی وجود دارد، می‌توان به وال واشر اشاره کرد. این تجهیزات به گونه‌ای طراحی می‌شود که امکان انتشار نور نسبتا عریض را دارد. از همین ویژگی می‌توان برای طراحی و تامین نور دیوارهای یک بنای باستانی بهره گرفت.

نکته بسیار مهم آن است که تعبیه و نصب چنین محصولاتی بسیار آسان خواهد بود. به همین دلیل دیگر هیچ نگرانی بابت واردشدن آسیب به بناهای باستانی وجود ندارد. دقت کنید که امکان نورپردازی به صورت عمودی و حتی افقی با کمک انواع وال واشر وجود دارد. همچنین به طور معمول نور حاصل از آن یکنواخت و به صورت سایه روشن خواهد بود.

نورپردازی در بناهای تاریخی با وال واشر

نوپردازی ستون‌ها با انواع جت لایت

از جدیدترین محصولات روشنایی که امروزه برای نمای ساختمان‌ها به کار می‌رود، جت لایت است. نکته بسیار مهم در اصول نورپردازی بناهای تاریخی آن است که ستون‌ها در طراحی خود قرار دهید. در حقیقت به خصوص در آثار باستانی مرتفع، امکان نورپردازی ستون‌ها و افزایش جذابیت آن‌‌ها وجود دارد.

جت لایت‌ها از مدرن‌ترین گزینه‌هایی است که مخصوص همین کار طراحی شده است. قدرت بسیار خوبی که چنین محصولاتی در پرتاب نور دارد، یک نورپردازی فوق‌العاده را برای ستون‌ها رقم خواهد زد.

نوپردازی ستون‌ها با انواع جت لایت

آیا بناهای تاریخی نیاز به نورپردازی حرفه‌ای دارد؟

خیلی از افراد ممکن است بدون هیچ توجهی به اصول نورپردازی بناهای تاریخی تصور کنند که چنین پروژه‌هایی بسیار ساده است. این در حالی است که یک بنای تاریخی از حساسیت بسیار بیشتری برخوردار خواهد بود. از این رو حتی بسیاری از مواقع دست طراحی در استفاده از تجهیزات روشنایی محدود می‌شود.

در این مقاله به مزایا و اهمیت استفاده از اصول نورپردازی در بناهای تاریخی صحبت شد. همچنین بیان شد که در چنین طراحی‌هایی، حتما فرد باید به اصطلاحات روشنایی و نقش هر یک توجه ویژه داشته باشد. انتخاب رنگ و زاویه درست نورپردازی و عدم واردشدن آسیب به آثار باستانی، از جمله مهم‌ترین اصول مرتبط با آن محسوب می‌شود.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > آموزش روشنایی و نورپردازی,راهنمای خرید,معرفی محصول

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش