1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. تفاوت انواع لامپ LED ،COB و SMD

تفاوت انواع لامپ LED ،COB و SMD

631
تفاوت انواع لامپ LED ،COB و SMD

حضور تکنولوژی ال ای دی انقلاب بزرگی در صنعت لامپ های الکتریکی ایجاد کرد. پیشرفت سریع فن آوری و نو آوری درخانواده ی این چراغ ها باعث خلق لامپ های متفاوت سی او بی و اس ام دی شد و نورپردازی و روشنایی را از هر جهت بهبود بخشیدند. انتخاب هر نوع از تکنولوژی های LED بستگی به کاربرد آن دارد و ما در این مقاله به بررسی و مقایسه انواع لامپ LED نوع اس ام دی و سی او بی می پردازیم. این مقایسه و شمردن تفاوت انواع لامپ LED ،COB و SMD به منظور برتری یکی بر دیگری نیست بلکه به ما کمک می کند تا بر اساس نوع کاربرد خویش لامپ بهتری برای آن کاربرد به خصوص انتخاب نماید.

لامپ LED

لامپ LED یا Light-Emitting Diode که به طور مخفف لامپ LED نیز خوانده می شود یک منبع تولید نور برای استفاده در چراغ روشنایی است که روشنایی را با استفاده از دیودهای نوری تولید می کند. لامپ های ال ای دی حرارت بسیار کمی تولید می کنند که به این معنی است که ۹۰ درصد انرژی مصرفی لامپ LED به نور تبدیل می شود و تلفات بسیار کمی دارد. طول عمر یک لامپ LED چند برابر لامپ رشته ای است و در مقایسه با لامپ فلورسنت به طور قابل توجهی کارآمدتر است. انتخاب تکنولوژی LED مانند انتخاب لباس گرم و مناسب برای فصل زمستان است.

شما با استفاده از لامپ های ال ای دی می توانید با صرفه جویی در مصرف برق هزینه ی کمتری بپردازید و در عین حال از نور مناسب این لامپ ها و چراغ ها نیز بهره مند شوید. بسیاری از افراد فکر می کنند که هزینه ی زیاد خرید این لامپ ها برای آن ها به صرفه نخواهد بود اما در واقع استفاده ی طولانی مدت از این لامپ ها از آن جهت که عمر مفید این چراغ ها زیاد بوده و نیاز به تعویض کمتری دارند، قطعا مقرون به صرفه است و از طرفی با مصرف انرژی کمتر هزینه ی کمتری نیز برای برق می پردازید.

بیشتر بخوانید  نورپردازی ویلا

لامپ SMD

لامپ SMD ال ای دی یکی از انواع خانواده LED هستند. این واژه مخفف کلمات SURFACE MOUNTED DEVICE می باشد. تراشه هایLED دراین تکنولوژی به صورت دائم و با متود نصب سطحی (SMT) بر روی مدار الکتریکی واقع می شوند. در این روش دیگر نیازی به سوراخ کرد بورد نمی باشد. از مزایای نصب سحطی LED می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش حجم قطعه به دلیل استفاده کمتر از قلع.
  • کاهش خطا درروند تولید و بالا رفتن کیفی مونتاژ به علت دخالت کمتر نیروی انسانی.
  • زاویه پخش چراغ ها با تکنولوژی SMD بسیار گسترده است.
  • کاهش هزینه ها.

تراشه های SMD دارای انواع مختلفی بر اساس ابعاد هستند. 2835، 5050 و 5630 نمونه هایی از این چیپ ها هستند.

لامپ cob

این محصول اختصار کلمات CHIPS ON BOARD می باشد. در این تکنولوژی که برای نصب ال ای دی بر روی مدار چاپی مورد استفاده قرار می گیرد قسمت های مختلفی مانند سیم ارتباطی، مدار و لایه ی فلوئورسنتی در مدار چاپی ساخته می شوند. در واقع تمامی اجزا بر روی مدار چاپی ساخته می شوند و هیچ قطعه ای از قبل ساخته شده نمی باشد. همچنین در سی او بی تمامی قطعه ها و اجزا در یک لایه ی پوششی قرار می گیرند تا به واسطه ی آن در معرض آلودگی کمتری قرار گرفته و به همین جهت نیز آسیب کمتری می بینند.

تفاوت انواع لامپ LED ،COB و SMD

برای این که با توجه به تفاوت SMD و COB انتخاب صحیحی داشته باشید قابل ذکر است که کاربرد و شرایط محیط بر روی انتخاب شما قطعا تاثیر گذار میشود. ال ای دی های اس ام دی عمر طولانی دارند و در واقع به صرفه می باشند و علاوه بر این از انرژی بسیار کمی استفاده می کنند، اما تمامی این ویژگی ها زمانی معنا پیدا می کند که محیط و شرایط برای استفاده از آن قطعه مناسب باشد. برای این که بتوانید از بین این دو انتخاب درستی داشته باشید باید به تفاوت SMD و COB توجه کنید زیرا هر کدام از آن ها برای یک کاربردی ساخته و طراحی شده اند. مهم ترین موردی که باید به آن توجه کنید این است که آیا نور متمرکز نیاز دارید و یا از نور یکنواخت می خواهید استفاده کنید که این موضوع در واقع اصلی ترین تفاوت چراغ SMD با چراغ COB است.

بیشتر بخوانید  بهترین برند پنل سقفی ال ای دی

  1. شاخص نمود رنگ CIR در لامپ های SMD بین 70 – تا 80 می باشد در صورتیکه همین شاخص در لامپ های COB بالای 90 قرار دارد.
  2. چراغ های COB دارای پرتاب نور بیشتر و چراغ های SMD دارای پخش نور بیشتر هستند.
  3. در عمل تولید قطعات اس ام دی هزینه ای بسیار کمتر از قطعات دیپ دارد. بدیهی است که تولید کنندگان لامپ علاقه مند به تولید لامپ به وسیله ال ای دی هایِ اس ام دی باشند. متقابلا هزینه نهایی خرید برای مصرف کننده نیز با استفاده از ال ای دی های اس ام دی کاهش می یابد.
  4. یکی دیگر از تفاوت لامپ COB و SMD در رنگ ساطع شده از تراشه های این نوع از انواع لامپ های ال ای دی نیز است که در لامپ اس ام دی قابلیت کنترل رنگ و تشکیل رنگ های متفاوت وجود دارد اما در لامپ سی او بی هر تراشه فقط یک رنگ را تولید می کنند و کنترل رنگ وجود ندارد.
  5. در لامپ های اس ام دی به دلیل پراکندگی ماژول ها بر روی سطح ، حرارت کمتری تولید می شود و در اغلب ساختار ها نیازی به هیت سینک ندارند و این در حالی است که لامپ سی او بی متراکم تر و متمرکز تر است بنابراین نه تنها وجود هیت سینک در بدنه لامپ سی او بی  ضروری است بلکه در برخی موارد مانند پرژکتور های بزرگ  علاوه بر هیت سینک آلومینیومی ، نیاز به فن برای عبور جریان همرفتی هوا در میان شیار های هیت سینک توصیه شده است.
  6. زمانی که نور زیادی برای محیط مورد نیاز می باشد بهتر است که از ال ای دی های سی او بی استفاده نمایید، زیرا COB نسبت به SMD نور بیشتری تولید می نماید.
در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , , , , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش