1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نحوه نصب چراغ خطی

نحوه نصب چراغ خطی

413
نحوه نصب چراغ خطی

چراغ های خطی را می توان جزو طرح های معلق، لاینی و عمودی بر روی دیوار و سقف ( نورپردازی داخلی و خارجی) دانست. نورپردازی و روشنایی با چراغ خطی امروزه بسیار رواج پیدا کرده است. استفاده از این چراغ ها در روشنایی مدرن بکار می رود. چراغ های خطی به روش‌ های مختلفی نصب می‌شوند، اما بطور کلی آن ها را می‌توان به سه روش زیر دسته‌ بندی کرد:

  • معلق
  • روکار
  • توکار

ما در این مطلب درباره نحوه نصب چراغ خطی توضیح خواهیم داد.

روش نصب چراغ خطی

یکی از مزایای چراغ های خطی این است که در مکان های مختلف از داخل گچبری گرفته تا دیوار و سقف و زیر کابینت و… استفاده کرد. همانطور که گفته شد چراغ های خطی بر اساس نصب به انواع زیر طبقه بندی می شوند.

  1. از چراغ های خطی توکار در کناف، گچ، رابیز، ام دی اف استفاده می کنیم.
  2. برای پارتیشن های چوبی و شیارهای فلزی و سقف از چراغ خطی روکار استفاده می کنیم.

نصب چراغ خطی توکار

چراغ خطی توکار بخاطر نصب در درون کار بسیار جالب و خاص است. در چراغ های خطی توکار، معمولاً یک سانت لبه به هر طرف چراغ اضافه می شود تا خطای برش در ساختار سقف را به حداقل برساند و پوشش دهد. از طرفی در نور خطی تعبیه شده اثری از هیچ اتصال و شیاری نیست. در واقع در پشت بدنه چراغ خطی شیار های سوراخ دار است که محل گیره پروانه ای هستند. گیره پروانه ای یک ورق فلزی U شکل 3 میلی متری با پیچ در وسط است که با استفاده از شیاری روی بدنه می توان آن را از داخل بدنه تنظیم کرد. با بازکردن و بستن پیچ و جابجایی دسته های گیره پروانه ای دور بدنه لامپ ثابت یا رها می شود.

بیشتر بخوانید  انواع سایز چیپ LED SMD

برای نصب چراغ خطی، هنگامی که بدنه اصلی لامپ خطی در داخل شیار ایجاد شده در داخل سقف قرار می گیرد، بست های پروانه ای یکی یکی از داخل بدنه لامپ سفت شده و پیچ های آنها تنظیم می شود . سپس بازتابنده و ماژول های نور که از بدنه اصلی زنجیر شده اند، با فشار دست به راحتی در داخل بدنه قرار می گیرند و با استفاده از گیره های اتصال در داخل بدنه محکم می شوند.

حال کافی است دیفیوزر شیری رنگ را در جای مشخصی روی لامپ قرار دهید و حرکت آن را در سراسر بدنه لامپ کنترل کنید. همانطور که به انتهای دیفیوزر به پایین بدن خود می رسید، متوجه خواهید شد که نور خطی شما اکنون فقط به یک چیز نیاز دارد و آن روشن شدن است!

نصب چراغ خطی روکار

برای نصب چراغ خطی روکار نیاز به ابزار و وسیله ای خاصی نیاز نداریم، فقط پیچ و مته کار را ما راه می اندازد. بسته به نصب چراغ خطی بر روی دیوار و یا سقف در ابتدا باید سوراخ هایی در بدنه لامپ و دیوار ایجاد کنیم. سپس پیچ را از داخل سوراخ به محل اتصال محکم می کنیم. بقیه عملیات مشابه مرحله قبل خواهد بود، یعنی با قرار دادن رفلکتور در داخل بدنه و پوشاندن دیفیوزر روی بدنه لامپ، مراحل نصب به پایان می رسد.

نحوه نصب چراغ خطی آویز

نصب چراغ ‌های آویز به سقف، معمولا به دو صورت با اتصال دو نوع آویز به گیره ای که در پشت بدنه چراغ قرار دارد نصب می شوند.

  1.  استفاده از کابل آویز
  2.  استفاده از آویز تلسکوپی

کابل آویز

در حالت اول از کابل فولادی نازک با ارتفاع قابل تنظیم و تحمل وزن 20 کیلوگرم استفاده می شود. انتهای کابل داخل گیره قرار گرفته و محکم می شود. ابتدای آن هم از یک استوانه فلزی عبور می کند. ارتفاع نصب چراغ خطی با کشیدن کابل درون استوانه تنظیم می شود. پس از تعیین ارتفاع، با چسباندن آویز ها به سقف، نور خطی در تعادل است. نکته بسیار مهم در این مرحله این است که مطمئن شوید لامپ شما صاف است و وزن لامپ به طور مساوی در طول آن توزیع می شود.

بیشتر بخوانید  تفاوت جت لایت و وال واشر

هنگام نصب چراغ خطی و پس از اتصال کابل آویز به سقف، برای اتصال برق به لامپ، ورودی برق آن به یک تکه سیم بی رنگ وصل شده و با عبور سیم از کابل آویز به پریز برق تعبیه شده در سقف متصل می شود. کمی حوصله و دقت در اتصال برق و کشیدن سیم در طول کابل باعث می شود که کمتر دیده شده و زیبایی بصری لامپ را دو چندان می کند.

آویز تلسکوپی

اما در مورد دوم از آویز تلسکوپی آلومینیومی استفاده می شود. این آویز بخاطر کیفیت و ظرفیت بار مشابه کابل آویز است، اما در ظاهر و اتصال برق کمی متفاوت است. قطر کابل آویز کوچکتر از قطر آویز تلسکوپی است. طرتفت و زیباییشان هم کمی فرق دارد. از طرف دیگر، اگر به آویز تلسکوپی نیاز دارید، دیگر لازم نیست از کانکتور های برق جداگانه استفاده کنید.به این دلیل که آویز است و فقط به منبع تغذیه ورودی و خروجی متصل می شود. بنابراین برای استفاده و نصب چراغ خطی است اتصالات لازم را با چراغ ها و سقف انجام دهید. با لامپ های آویز خطی در نهایت پس از نصب لامپ یک رفلکتور آویزان روی بدنه داخل آن قرار می گیرد و با نصب دیفیوزر لامپ همه چیز برای نور آماده می شود.

مکان های مناسب برای نصب

با توجه به انواع مدل و اندازه آن نور خطی را برای اکثر مکان ها می توان استفاده کرد: راهرو ها،پله‌ ها آشپزخانه‌، اتاق ، سالن‌ مطالعه، فضاهای بیرونی و حتی برای انواع فضاهای تجاری مانند دفاتر اداری، سالن‌ های ورزشی یا رستوران‌ ها و.. نیز مناسب است. امیدوارم که مقاله نحوه نصب چراغ خطی برای شما مفید واقع شود.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش