1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. آموزش روشنایی و نورپردازی
  4. بهترین رنگ نور برای خانه [بخش های مختلف]

بهترین رنگ نور برای خانه [بخش های مختلف]

بهترین رنگ نور برای خانه

رنگ‌ها تأثیر قابل‌ توجهی بر حس و حال آدمی دارند و می‌توانند احساسات مختلفی را برانگیزند. بنابراین استفاده هوشمندانه از رنگ‌ها در محیط می‌تواند تأثیر مثبتی بر خلق و خو و بهره‌وری افراد داشته باشد. انتخاب بهترین رنگ نور برای خانه از آن دست موضوعاتی است که پیروی از قوانین آن خالی از لطف نمی‌باشد اما توجه کنید که رنگ نور مناسب برای بخش‌های مختلف خانه به فعالیت‌هایی که در آن بخش انجام می‌شود و احساسی که قصد دارید ایجاد کنید، بستگی دارد.

شما با انتخاب درست رنگ‌ها، می‌توانید بهبود کیفیت زندگی و زیبایی فضای خانه را تامین کنید پس با ما همراه باشید تا در این مقاله به بررسی انتخاب رنگ نور مناسب برای هر بخش از خانه بپردازیم.

بهترین رنگ نور برای پذیرایی

همانطور که گفتیم، انتخاب رنگ نور مناسب برای نورپردازی در بخش‌های مختلف خانه اهمیت زیادی دارد؛ اتاق پذیرایی یکی از قسمت‌های اصلی خانه است که دیزاین و نورپردازی آن باید به بهترین شکل انجام شود. زیرا انتخاب رنگ مناسب برای نور می‌تواند به ایجاد یک فضای دلپذیر و گرم کمک کند.

برگزاری مهمانی، دورهمی‌های خانوادگی، گفت‌و‌گوهای دوستانه و… همه و همه در این محل انجام می‌شود. بنابراین دکوراسیون پذیرایی باید به گونه‌ای طراحی شود که هم از نظر راحتی و هم از نظر ظاهری جذاب باشد تا زیبایی و صمیمیت را القا کند.

بهترین رنگ نور در خانه

برای اتاق پذیرایی، نور زرد گرم که اصطلاحا به آن آفتابی می‌گویند، با دمای رنگی بین 2700 تا 3000 کلوین بهترین گزینه است. این نوع نور فضایی دنج و آرامش‌بخش ایجاد می‌کند و بهترین رنگ نور مخفی سقف پذیرایی نیز محسوب می‌شود. استفاده از منابع نوری متنوع مانند لوسترها، آباژورها و چراغ‌های دیواری می‌تواند به تعادل نور و ایجاد سایه‌های زیبا کمک کند و محیطی دلنشین و متنوع را فراهم آورد.

بیشتر بخوانید  مفهوم لومن بر وات و تأثیر آن بر عملکرد LED

بهترین رنگ نور برای نورپردازی آشپزخانه

شاید تا به حال شنیده باشید که می‌گویند آشپزخانه قلب هر خانه است! فضایی که در آن، مادر مهربان برای فرزندان خود غذایی با چاشنی عشق و صمیمیت می‌پزد، پدری که از محل کار خود برگشته و منتظر غذای گرم و لذیذ خانگی است، جایی که تشریفات بزم و مهمانی در آن آماده می‌شود و… آشپزخانه است.

نورپردازی آشپزخانه باید به گونه‌ای طراحی شود که روشنایی کافی به همراه حس پاکیزگی و راحتی را به اعضای خانه منتقل کند. بهترین رنگ نور برای آشپزخانه معمولاً نور سفید طبیعی و یا به اصطلاح نچرال با دمای رنگی بین 3500 تا 4500 کلوین است. این نوع نور مشابه نور روز است و وضوح بالایی دارد که برای فعالیت‌های دقیق و ضروری مانند پخت‌وپز و آماده‌سازی غذا بسیار مناسب است.

اگر شما در آشپزخانه فعالیت‌های بیشتری مانند صرف غذا نیز انجام می‌‌دهید، می‌توانید ترکیبی از نور سفید طبیعی و نور سفید سرد (4000 تا 5000 کلوین) را استفاده کنید. این ترکیب علاوه بر ایجاد یک محیط روشن و کارآمد، به حفظ انرژی و تمرکز در حین کارهای آشپزخانه کمک می‌کند.

بهترین رنگ نور در آشپزخانه

رنگ نور ایده‌آل در اتاق خواب

اتاق خواب که کاربری متفاوت‌تری نسبت به بخش‌های دیگر خانه دارد، محل کسب آرامش و رفع خستگی پس از یک روز سخت کاری است. همچنین محیطی است که برای مطالعه و خلوت کردن با خودمان آن را برمی‌گزینیم. با چنین ویژگی‌هایی، انتخاب رنگ نور ایده‌آل که باعث آلودگی نوری و خستگی چشم‌های شما نشود، موضوع مهمی است.

بهترین رنگ نور برای خواب

داشتن خواب آرام در شب، از مهم‌ترین علل سلامت روح و جسم انسان‌ها به شمار می‌آید و تاثیر بسیاری در عملکرد روزمره ما می‌گذارد. عوامل زیادی می‌توانند بر خواب شبانه اثر بگذارند که از مهم‌ترین آن‌ها رنگ نور اتاق خواب است. پس اگر خواب سطحی و بی‌کیفیتی را در طول شبانه روز تجربه می‌کنید، بهتر است تغییراتی در رنگ نور اتاقتان به وجود آورید.

بیشتر بخوانید  معرفی بهترین نور دیتیلینگ خودرو

بهترین رنگ نور برای خواب

رنگ نور مناسب برای اتاق خواب معمولا زرد ، سفید گرم و یا ترکیب زرد و سفید است. رنگ زرد (2700 تا 3000 کلوین) باعث ایجاد فضای گرم و دلپذیر می‌شود که به آرامش و تسکین کمک می‌کند. همچنین این رنگ نور به خواب کمک کرده و احساس راحتی و آرامش را افزایش می‌دهد، بنابراین برای اتاق خواب و استراحت بسیار مناسب است. از طرفی رنگ سفید گرم (3000 تا 3500 کلوین) کمی روشن‌تر از نور زرد است و همچنان فضایی راحت و آرامش‌بخش ایجاد می‌کند. علاوه بر همه این‌ها، ترکیب این 2 رنگ می‌تواند نور خاص و منحصر به فردی را برای شما به وجود آورد.

بهترین رنگ نور برای مطالعه

اتاق خواب می‌تواند به محیطی مناسب برای مطالعه تبدیل شود، فقط کافیست که کتاب‌های خود را به اتاق برده و بهترین رنگ نور برای مطالعه را انتخاب کنید. استفاده از چراغ‌های با قابلیت تنظیم شدت نور (دارای دیمر) می‌تواند به شما این امکان را بدهد که نور را بر اساس نیاز و زمان روز تنظیم کنید. این کار در هنگام مطالعه و یا زمان خواب به سیستم بدن شما کمک زیادی می‌کند. علاوه بر آن، رنگ نوری که باعث خستگی چشمان شما نشود و بازده ذهنی شما را بالا ببرد، معمولا رنگ نور سفید طبیعی یا نچرال با درجه 3500 تا 4500 کلوین است.

بهترین رنگ نور برای مطالعه

شما می‌توانید غیر از موارد پیشنهادی، از رنگ نورهای دیگر نیز استفاده کرده و تجربیات خود را از طریق دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

رنگ نور مناسب برای سرویس بهداشتی

سرویس بهداشتی و حمام که از دیگر بخش‌های یک خانه هستند، برای دید بهتر، احساس روشنایی و پاکیزگی اغلب به نور سفید و روشن نیاز دارند. نکته دیگر این است که منابع نوری باید دارای درجه حفاظتی مناسب باشد تا در اثر برخورد قطرات آب، دچار سوختگی و آسیب نشود. به منظور ایجاد نورپردازی مناسب در حمام و دستشویی منزل، پیشنهاد ما به شما استفاده از رنگ نور زرد ملایم و مایل به سفید با درجه 2700 تا 3500 کلوین است. این رنگ نور بدون ایجاد خیرگی و بهترین انعکاس برای کارهایی مانند آرایش و پیرایش و… مناسب است.

بیشتر بخوانید  ضریب توان چیست

رنگ نور مورد نیاز راهرو

به منظور تامین ایمنی ساکنین خانه و نور مورد نیاز راهروها در شب، بهترین رنگ نور برای این بخش رنگ نور سفید طبیعی (3500 تا 4500 کلوین) یا سفید سرد (4000 تا 5000 کلوین) است.

البته این نکته در نظر داشته باشید که رنگ نور مناسب در راهروی ساختمان‌های مختلف فرق می‌کند. برای مثال کاربری راهروی بیمارستان با خانه متفاوت است و باید از شدت بیشتری برخوردار باشد. عموما برای راهروی منزل رنگ نور نام برده شده استفاده می‌شود ولی محدودیتی برای استفاده از رنگ نورهای دیگر مثل رنگ زرد وجود ندارد.

بهترین رنگ نور برای راهرو

طیف رنگی محصولات یزدنور

شرکت یزدنور از معتبرترین برندهای ایرانی در زمینه تولید محصولات روشنایی و نورپردازی می‌باشد که تولیدات خود را با 3 سال گارانتی عرضه می‌کند. این برند سبد کاملی از محصولات شامل چراغ نما، براکت ال ای دی، چراغ خطی و… را با بهترین کیفیت و طیف رنگ نور متنوع در بازار پخش نموده و در جهت رضایت مشتریان خود گام برمی‌دارد. به تازگی محصول ممتاز و ویژه این برند با نام چراغ رشد گیاه استوانه‌ای تولید شده است که بهترین رنگ نور برای رشد گیاه را فراهم می‌کند. جهت اطلاعات بیشتر در رابطه با محصولات یزدنور، دریافت نمایندگی و یا مشاوره و راهنمایی می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > آموزش روشنایی و نورپردازی,راهنمای خرید

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش