1. خانه
  2. مجله یزدنور
  3. مقالات آموزشی
  4. نحوه تعمیر لامپ فلورسنت

نحوه تعمیر لامپ فلورسنت

1K
نحوه تست لامپ های فلورسنت

سوسو زدن یا خاموش شدن لامپ فلورسنت می تواند آزار دهنده باشد و ممکن است وقت تعویض آن فرا رسیده باشد. قبل از اینکه برای خرید لامپ جدید بیرون بروید، مطمئن شوید که مشکل اصلی لامپ است. با بررسی مشکلات سطح لامپ، تمیز کردن قطعات و نگاه کردن به لوازم الکترونیکی، می توانید تشخیص دهید که آیا یادگیری نحوه تعمیر لامپ فلورسنت نیاز است یا خیر؟

تعویض لامپ فلورسنت

به دنبال نواحی تیره در پایه لامپ باشید. هنگامی که لامپ ها پیر می شوند و برای مدت طولانی استفاده می شوند، لکه های قهوه ای ظاهر می شوند. در این صورت باید هرچه زودتر برای خرید لامپ اقدام کنید.

  1. اگر تاریکی در انتهای لوله تشکیل شود، لامپ ممکن است نزدیک به پایان عمر خود باشد. در حالی که ممکن است هنوز هم کار کنند
  2. اگر تاریکی فقط در یک سر چراغ لوله ایجاد می شود، لوله را بچرخانید تا انتهای تیره شده در طرف مقابل فیکسچر قرار گیرد. اگر در یک طرف لوله تاریکی ایجاد شد، لوله را 180 درجه نسبت به حالت قبلی بچرخانید.

لامپ را در سوکت آن تکان دهید. تاب دادن لامپ به جلو و عقب در حرکات کوچک می تواند به شل شدن خوردگی و گرد و غباری که ممکن است در نزدیکی پریز جمع شده باشد کمک کند. اطمینان حاصل کنید که برق قطع شده است تا از هرگونه آسیب الکتریکی جلوگیری شود. لامپ را با یک پارچه پاک کنید. برخی از لامپ ها اگر در خاک یا گرد و غبار پوشانده شوند روشن نمی شوند.

لامپ را بردارید و به آرامی از یک پارچه روی سطح استفاده کنید. پس از اتمام، صابون را با پارچه دیگری که در آب خیس شده است پاک کنید. در برخورد با لوله فلورسنت مراقب باشید. آنها شکننده هستند و پتانسیل شکستن به قطعات را دارند.

تعویض بالاست

در لامپ‌ های فلورسنت ترانسفورماتوری به نام بالاست است. این سیم‌ ها برای اتصال به منبع الکتریکی است. بالاست‌ ها جریان خانگی 120 ولت را به سوکت‌ های دستگاه منتقل می‌کنند. سوکت‌ ها قدرت را به پین‌ های فلزی که به داخل لوله امتداد می‌یابد، منتقل می‌کنند. پین های انتهای لامپ ها را بررسی کنید. پین های الکترود لامپ را به منبع برق متصل می کند. اگر پین ها خم شده یا نامرتب هستند، قبل از بازگرداندن آنها به جایگاه، از انبردست سوزنی برای صاف کردن آن ها استفاده کنید. پین های الکترود را با یک کاغذ سنباده خوب بشویید.

بیشتر بخوانید  معرفی اجزای تشکیل دهنده پنل ال ای دی

در لامپ‌ های فلورسنت قدیمی از بالاست‌ های مغناطیسی استاندارد استفاده می‌ شد. اما زمانی‌ که این بالاست‌ ها عمر خود را گذرانده باشند، لامپ‌ ها صدای زیادی تولید خواهند کرد.  اگر بالاست لامپ خود را تعویض کردید، باید این قطعه تا سال‌ها برای شما کار کند. البته این روزها دیگر از بالاست‌های مغناطیسی استفاده نمی‌شود. در سال‌های اخیر تولیدکنندگان به دنبال تجهیزات باکیفیت‌تر هستند. به همین دلیل بالاست‌های الکترونیکی را جایگزین بالاست‌های مغناطیسی کرده‌اند.

تعویض سوکت‌ها

تعویض بالاست تنها موردی نیست که در تعمیر لامپ های فلورسنت انجام می شود. گاهی ممکن است به تعویض سوکت‌ ها نیاز داشته باشید. سوکت‌ ها همان قسمتی هستند که لامپ‌ ها را در جای خود به صورت ثابت نگه می‌دارند.

تعجب نکنید! درست است که به ندرت این قسمت از لامپ‌ ها خراب می‌شوند، اما احتمال بروز چنین اتفاقی هم وجود دارد. اما در صورتیکه خرابی سوکت‌ ها را تشخیص دادید، نگران نباشید. زیرا به راحتی می‌توانید این بخش از ساختمان لامپ‌ های فلورسنت را تغییر دهید. به منظور تعویض سوکت‌ ها کافیست مراحل تعویض بالاست را پیش ببرید و سوکت دستگاه خود را عوض کنید.

تست با مولتی متر

جعبه تابلو برق خود را بررسی کنید. مطمئن شوید که مدار قطع نشده است. اگر بریکر خاموش شده است، سوئیچ را به طور کامل به حالت خاموش فشار دهید و کلید را دوباره روشن کنید. لامپ را دوباره تست کنید ببینید روشن می شود یا خیر.

الکترودها را با استفاده از مولتی متر تست کنید. استفاده از مولتی متر تعیین می کند که آیا الکترود ها هنوز رسانایی دارند یا خیر. اگر الکترودها دست نخورده نباشند، لامپ جریانی از آن عبور نخواهد کرد. پروب ها را روی هر دو پین چراغ لوله قرار دهید تا خوانش دقیقی داشته باشید. اگر در مولتی متر خوانش وجود ندارد، لامپ ها باید تعویض شوند.

تعویض استارت

در صورت ادامه دار بودن مشکل، استارت را روی لامپ تعویض کنید. وسایل فلورسنت قدیمی‌ تر دارای استوانه‌ های فلزی کوچکی به نام «استارتر» در انتهای آن‌ ها هستند. استارت گاز درون لامپ را مشتعل می کند و برای روشن کردن لامپ بسیار مهم است. برای اطمینان از خرید صحیح استارت به وات لامپ توجه کنید. استارتر های قدیمی تفاوتی با استارتر های جدید ندارند، بنابراین استارتر هایی را که خراب شده اند دور بریزید.

بیشتر بخوانید  نورپردازی پارکینگ

چگونه باید تشخیص داد که در تعمیر لامپ فلورسنت نیاز به تعویض استارت‌ها داریم؟ ساده است. اگر لامپ و بالاست شما سالم باشد، این استارت است که مشکل دارد. بنابراین بهتر است با تعویض استارت مشکل را حل کنید. برای اینکه استارت قدیمی را جدا کنید، باید استارت را بچرخانید و بکشید. حالا استارت‌ های جدید را به همین شکل جایگزین استارت‌ های قبلی کنید.

مزایای لامپ فلورسنت

بهتر است که ما بدانیم مزایا و معایب لامپ های فلورسنت چیست تا انتخاب درستی در هنام خرید یک لامپ مهتابی داشته باشیم. مزایای لامپ عبارتند از:

  • بهره وری انرژی: لامپ های مهتابی در مقایسه با لامپ های عادی رشته ای و گازی انرژی کمتری مصرف می کنند. این لامپ ها تقریباً 40 درصد نسبت به لامپ های رشته ای در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند.
  • تنوع رنگ نور: این لامپ ها با تنوع رنگی بسیار زیاد وارد بازار می شوند. در مکان هایی مانند راهروی بیمارستان، ایستگاه های مترو، محیط های صنعتی و … می توانید از لامپ های مهتابی با حرارت رنگی متفاوت استفاده می شود.
  • هزینه: این لامپ ها قیمت کمتری نسبت به لامپ های ال ای دی و رشته ای دارند.
  • بازدهی نور: نور زیادی از خود منتشر می کنند.
  • تولید گرمای کم: این لامپ ها نسبت به لامپ های رشته ای و گازی چندین برابر گرمای کمتری دارند.

معایب لامپ فلورسنت

  • سمی بودن گاز درون لامپ: در ساخت لامپ های مهتابی فلورسنت از جیوه می کنند. این گاز سمی است، در صورتی که حباب لامپ شکسته شود و گاز منتشر شود، می تواند برای محیط و انسان ها مضر باشد.
  • استهلاک لامپ: این لامپ ها نسبت به لامپ های ال ای دی و لامپ های کم مصرف استهلاک بیشتری دارد و عمر کمتری دارند.
  • تأخیر در روشن شدن: لامپ های فلورسنت و مهتابی نسبت به سایر لامپ ها مدت زمان بیشتری طول میکشد تا روشن شوند. برای به حداکثر رسیدن نور این لامپ ها باید 10 الی 30 ثانیه صبر کرد.
  • نویز الکتریکی: از بالاست لامپ فلورسنت مقداری نویز الکترومغناطیسی ایجاد می شود که این امر در سیستم های رادیویی و بی سیم اختلال ایجاد می کند.
  • بازیافت: به دلیل جیوه ای که در ساختار این لامپ ها به کار رفته است، این لامپ ها بازیافت پذیر نیستند و سوخته آن ها نباید در طبیعت رها شود زیرا به محیط زیست صدمه وارد می کند.
  • عدم امکان استفاده از دیمر: اگر از لامپ های فلورسنت و مهتابی در مجموعه خود استفاده شود، حتماً باید از کلید برق جهت روشن و خاموش کردن آن استفاده شود. برای خاموش و روشن کردن لامپ و تنظیم نور این لامپ ها نمی توان از دیمر استفاده کرد.
بیشتر بخوانید  تاثیر نورپردازی بر راندمان در محیط کار

امروزه استفاده از لامپ های ال ای دی و براکت ها به دلیل مزایای بسیار زیادی دارند مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. ما به شما پیشنهاد میکنیم ال ای دی و اس ام دی های جدید را جایگزین لامپ های قدیمی و رشته ای خود کنید.

در اینستاگرام

صفحه یزدنور را دنبال کنید!

دسته بندی > > > مقالات آموزشی
برچسب ها > > > , ,

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

مقالات مرتبط:

فهرست
× پشتیبانی و فروش